;
سلامتبیماری ها

اگر کبد چرب دارید هرگز به این ۵ غذا لب نزنید!

برخی از غذاها باعث تشدید و وخامت بیماری در بیماران کبد چرب ناشی از مصرف زیاد الکل، سبک زندگی کم تحرک یا رژیم غذایی ناسالم می شوند. در واقع رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی بر بیماری کبد چرب دارد. زیرا اگر رژیم غذایی ناسالم را دنبال کنید نمی توانید از شر بیماری کبد چرب خلاص شوید. در بخش سلامت چشمک به غذاهای مضر برای کبد چرب پرداخته شده است. به صورت مشخص هرگز این ۵ غذا را نخورید. زیرا برای بیماران کبد چرب به مثابه سم عمل می کند.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب، در سراسر جهان بسیار شایع است و تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. کبد چرب در مردان ۲ برابر بیشتر از زنان است. بیماری کبد چرب یک بیماری موذی و پیشرونده است و هنوز گزینه های تشخیصی و درمانی محدودی دارد. اضافه وزن بزرگترین عامل خطر برای کبد چرب است. بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی در کبد رخ می دهد که می تواند منجر به فرآیندهای التهابی مختلف در بدن شود. اغلب با چاقی، دیابت، فشار خون بالا، مصرف بیش از حد الکل یا کلسترول بالا همراه است. بسیاری اوقات می توان با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی افراد مبتلا، از این بیماری پیشگیری کرد. تجمع چربی در سلول های کبد ممکن است با مصرف الکل (بیماری کبد چرب الکلی) یا غیرمرتبط با مصرف الکل (بیماری کبد چرب غیر الکلی) مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد!

علائم بیماری کبد چرب

کبد چرب تا مراحل بسیار پیشرفته بیماری، بی‌صدا ایجاد می‌شود، بنابراین اکثریت قریب به اتفاق بیماران از ابتلای خود به این بیماری بی‌اطلاع هستند. عمده ترین علائم بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می شود.

۱.درد شکم و احساس نفخ

۲.تورم شکم و پا

۳.از دست دادن اشتها

۴.حالت تهوع

۵.زردی پوست و چشم ها

۶.خستگی

۷.ضعف

غذاهای مضر برای کبد چرب

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند؟

کبد چرب ممکن است در افراد بدون سابقه بیماری خاص کبدی ایجاد شود، اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند شامل موارد زیر می شوند.

۱.افراد دارای اضافه وزن یا چاق

۲.افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

۳.کسانی که سندرم متابولیک دارند

۴.کسانی که از استروئیدها یا داروهای خاصی مانند تاموکسیفن استفاده می کنند

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش خانگی ساده و موثر برای نابودی کبد چرب

۵ غذایی که هرگز نباید بخورید

غذاهای مضر برای کبد چرب، کبد چرب وضعیتی است که نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد. زیرا با گذشت زمان، این بیماری می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی تری برای سلامتی شود که غیرقابل جبران هستند. هیچ دارویی برای پیشگیری از کبد چرب وجود ندارد، بنابراین داشتن سبک زندگی سالم و در صورت لزوم کاهش وزن، علاوه بر مدیریت و درمان صحیح کلیه عوامل متابولیک مانند دیابت، فشار خون و کلسترول اضافی بسیار مهم است. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند از این غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید.

۱.الکل

الکل برای بدن سمی است، بنابراین بدن سعی می کند در اسرع وقت از شر آن خلاص شود. کبد مسئول متابولیسم آن است تا در بدن انباشته نشود. الکل کالری اضافی را فراهم می کند و مصرف مداوم آن باعث تبدیل آن به چربی می شود که در کبد تجمع می یابد و باعث تشکیل مواد التهابی می شود که باعث التهاب و تخریب سلول ها می شود.

این امر به مرور زمان باعث کبد چرب، هپاتیت حاد الکلی و در موارد شدید سیروز می شود. حساسیت فردی ممکن است متفاوت باشد و اثر سمی در زنان بیشتر از مردان است.

۲.گوشت قرمز

غذاهای مضر برای کبد چرب، بهترین رژیم غذایی همیشه رژیم مدیترانه ای است که سرشار از میوه ها و سبزیجات و گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده، کم است. رژیم غذایی سرشار از پلی فنول ها که به مقدار زیاد در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و کاهش گوشت قرمز نقش کلیدی در کاهش کبد چرب دارند. پلی فنول ها در میوه هایی مانند انگور، توت فرنگی، تمشک، انار و زغال اخته، برخی سبزیجات مانند چغندر، بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز، حبوبات و غلات کامل یافت می شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۵ گوشت قرمز را به عنوان یک ماده سرطان زا طبقه بندی کرد و توصیه کرد که مصرف آن نباید بیش از ۵۰۰  گرم در هفته باشد.

بیشتر بخوانید: جایگزین گوشت و مرغ: ۷ مواد غذایی محبوب با پروتئین بیشتر از گوشت

غذاهای مضر برای کبد چرب

۳.شیرینی

پرهیز از مصرف شیرینی، پاستا و کیک و کلوچه های آماده نه تنها برای حفظ سلامت کبد، بلکه برای وزن سالم نیز مهم است. مطالعات نشان می دهد که حتی مصرف کم آن می تواند باعث ایجاد کبد چرب شود.

مصرف روزانه شیرینی های بسته بندی شده نیز پیامدهای منفی متفاوتی برای بدن دارد. شیرینی های بسته بندی شده و مصرف فست فود با افزایش خطر افسردگی و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

۴.نوشیدنی های شیرین

بیماری کبد چرب غیر الکلی عمدتا ناشی از رژیم غذایی ناسالم است. به همین دلیل، محدود کردن دریافت کربوهیدرات با بار قند بسیار بالا، به ویژه حذف نوشیدنی های شیرین از رژیم غذایی بسیار مهم است. این ها شامل آبمیوه ها و اسموتی ها هستند، حتی اگر طبیعی باشند.

از آنجایی که آب میوه ها فیبر ندارند، حاوی مقادیر زیادی قند آزاد هستند که باعث نوسانات قند در بدن می شود. بنابراین همیشه بهتر است میوه کامل مصرف شود، مگر در شرایط استثنایی.

۵.نمک

غذاهای مضر برای کبد چرب، نمک نیز یکی از عناصر بسیار مضر برای کبد چرب است. زیرا باعث وخامت بیماری می شود. در واقع مصرف زیاد سدیم در کبد سلول های آمورف می توانند منجر به تعدادی از تغییرات نامطلوب مانند مرگ سلولی بالاتر و نرخ تقسیم سلولی کمتر شود که این امر منجر به کبد چرب و تشدید بیماری می شود.

بیشتر بخوانید: فواید باورنکردنی مصرف ترکیب عسل و نمک!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا