;
سلامتبیماری ها

۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

نوع تغذیه و مصرف مواد خوراکی نقش مهمی در سلامتی انسان دارد.اما امروزه به خاطر سبک زندگی نامنظم و مصرف غذاهای ناسالم، بسیاری از ما دچار کلسترول بالا هستیم. داشتن کلسترول بالا، به ویژه نوع  LDL، معمولاً با بیماری های قلبی مرتبط است. خوشبختانه، کلسترول را می توان با روش های طبیعی کنترل کرد. در واقع برخی مواد غذایی به کاهش سطح کلسترول به طور موثر کمک می کند. از این رو، در این مطلب از سری مطالب سلامت به روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی می پردازیم. شما با مصرف منظم این مواد غذایی می توانید به راحتی کلسترول تان را کنترل کنید.

۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل کلسترول

۱.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، لوبیا

فیبر محلول به وفور در لوبیا یافت می شود. لوبیا مواد خوراکی است که می توانید آن را به روش های خلاقانه زیادی درست کنید. به علاوه هضم لوبیا در بدن به طور کلی زمان زیادی طول می کشد. از این رو، لوبیا بهترین ماده غذایی برای افرادی هستند که سعی در کاهش وزن اضافی دارند. البته شما می توانید از أنواع لوبیا مثل لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی یا هر شکلی دیگر آن را استفاده کنید. ساده ترین روش این است که لوبیا را با کمی گشنیز درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

بیشتر: ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

۲.ماهی چرب

پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی به وفور یافت می شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی علاوه بر کاهش سطح تری گلیسیرید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد، با افزایش سطح لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) سلامت قلب را نیز افزایش می دهند.

۳.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، سیر

استفاده از سیر برای پخت و پز و درمان به قرن ها قبل برمی گردد. آلیسین، ترکیب فعال اصلی موجود در سیر، یکی از بسیاری از ترکیبات گیاهی قدرتمند است. در مطالعات علمی نشان داده شده است که سیر باعث کاهش فشار خون در افرادی با فشار خون بالا می‌شود و ممکن است به کاهش کلسترول LDL نیز کمک کند. به علاوه سیر برای سلامت قلب نیز موثر است. به این منظور بهتر است سیر را در رژیم های غذایی تان بگنجانید.

بیشتر بخوانید:  8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

۴.جو دوسر

جو دوسر منبعی از فیبر است. این نوع جو را می توانید به شکل بلغور یا به خمیر دوزا، کتلت یا سوپ خود اضافه کنید. اگر نمی توانید طعم یا چسبندگی آن را تحمل کنید، بهتر است جو دوسر را پودر کرده و با روتی های روزانه خود مخلوط کنید. این یکی از راحت ترین راه ها برای گنجاندن جو در رژیم غذایی و سبک زندگی روزانه شماست. زیرا جو دوسر یکی از بهترین مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول است.

۵.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، آووکادوها

آووکادو سرشار از مواد مغذی است، بنابراین سلامت و تندرستی را برای ما به ارمغان می آورد. همچنین سرشار از چربی های تک غیراشباع هستند که به کاهش LDL و افزایش HDL سالم کمک می کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای مصرف آووکادو این است که آن‌ها را در ساندویچ نیمه‌شب خود قرار دهید.  یا برای پخت و پز روزانه از روغن آووکادو با طعم شیرین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با تعقیب یک رژیم غذایی ثابت در ماه رمضان، کاهش وزن را تجربه کنید!

۶.بادام و آجیل

خوردن روزانه یک وعده آجیل به خصوص بادام و گردو به تنظیم سطح کلسترول کمک می کند. آجیل همچنین سرشار از مواد معدنی است که باعث حفظ سلامت قلب می شود. بنابراین، دفعه بعد که در اواسط روز می خواهید همبرگر پنیری  بخورید به آن یک مشت آجیل هم اضافه کنید. البته در مصرف آجیل احتیاط کنید زیرا کالری بالایی دارد و ممکن است باعث اضافه وزن شود.

۷.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، میوه ها

میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال، سیب سرشار از پکتین هستند که به کاهش سطح LDL کمک می کند. میوه ها فواید بی‌شماری دارند. بهتر است به جای بسیاری از خوراکی ها از میوه ها استفاده کنید. شما می توانید از میوه ها به شکل اسموتی، سالاد و آب میوه تازه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۸.سویا

بسیاری از محققان همچنین پیشنهاد می کنند که سویا و محصولات مرتبط با سویا مانند توفو و شیر سویا به کاهش سطح کلسترول بد کمک می کنند. بنابراین، توصیه می شود سویا را به شکل یک کاسه پر از غلات آغشته به شیر سویا یا مقداری توفو سرخ شده به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۹.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، شکلات تلخ

خبر خوب این است که شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که به کاهش سطح LDL کمک می کند. اما مطمئن شوید که شکلات را در حد اعتدال مصرف می کنید.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۱۰.سبزیجات

بیشتر سبزیجات فیبری هستند و کالری کمی دارند. به عنوان مثال، بادمجان (برینال)، بامیه (لیدی فینگر) هر دو غنی از فیبر محلول هستند و به کنترل افزایش سطح کلسترول کمک می کنند.در واقع بادمجان و بامیه بهترین مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول محسوب می شوند.

۱۱.روش های طبیعی کنترل کلسترول با مواد غذایی ، روغن زیتون

دفعه بعد که می خواهید مقداری سبزیجات را تفت دهید یا آن ها را برای یک سالاد سریع و مغذی آماده کنید، از روغن زیتون بسیار سالم استفاده کنید. روغن زیتون یک چربی گیاهی است و به کاهش کلسترول بد کمک می کند. حتی اگر قصد دارید یک مجلس صمیمی باربیکیو با خانواده و دوستان نزدیک خود داشته باشید، با تفت دادن سبزیجات و گیاهان با استفاده از روغن زیتون، آن را به یک رابطه سالم تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

۱۲.چای

هر دو چای سیاه و سبز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی هستند. بنابراین به کنترل سطح کلسترول شما کمک می کنند. اما اگر می خواهید بین چای سبز و سیاه یکی را انتخاب کنید، سبز را انتخاب کنید زیرا کمتر فرآوری شده و از برگ های تخمیر نشده تهیه می شود.

بیشتر بخوانید: فواید روغن میخک، از مسکن طبیعی ضد درد تا افزایش قوای جنسی در مردان

سخن آخر

رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، آجیل نه تنها به کاهش سطح کلسترول کمک می کند، بلکه به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. علاوه بر این، غذاهای غنی شده متعددی نیز وجود دارد که به جذب کلسترول بیش از حد کمک می کنند. این مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی طبیعی به نام استرول هستند که از غذاهای گیاهی به دست می آیند.

بنابراین، دفعه بعد که به یک فروشگاه بزرگ می روید، برچسب ماست ها، گرانولا و برخی از مارک های آب پرتقال را که حاوی این مواد شیمیایی طبیعی هستند، بررسی کنید. در عین حال مراقب کالری شماری هر یک از این موارد نیز باشید.

البته نکته نهایی این است که فقط رعایت یک رژیم غذایی مغذی کافی نیست. این را با عادات غذایی خوب و ورزش منظم تکمیل کنید. البته اگر هیچ چیزی به کنترل سطح کلسترول شما کمکی نمی کند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا