;
سلامتسلامت روانی

درمان افسردگی بدون دارو | درمان طبیعی افسردگی

داروهای ضد افسردگی داروهایی هستند که علائم افسردگی را تسکین می دهند و هدفشان بهبود خلق و خوی است. داروهای ضد افسردگی برای کاهش علائم افسردگی، به ویژه غم و اندوهی که افسردگی به همراه دارد، تجویز می شود. اما در این میان جایگزین های طبیعی برای داروهای ضد افسردگی وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارند و می توانند بدون عوارض جانبی موثر باشند. در این مطلب از سری مطالب بخش سلامت به بررسی درمان افسردگی بدون دارو و درمان طبیعی افسردگی پرداخته می شود. با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی داروهای سرخوشی نیستند و بر افرادی که اختلالات افسردگی ندارند تأثیری ندارند. برخی نیز برای اصلاح اختلالات عاطفی ناشی از برخی مشکلات سلامت روان استفاده می کنند. استفاده از آنها فقط در یک افسردگی واقعی استفاده می شود. اثرات مفید آن تنها پس از چند هفته درمان احساس می شود. هنگامی که اثرات داروهای ضد افسردگی شروع به احساس کرد، مصرف آن به تدریج متوقف می شود.

درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

داروهای ضد افسردگی چگونه کار می کنند؟

در مغز، اطلاعات به شکل پیام های الکتریکی به نام تکانه های عصبی حرکت می کند. سیناپس ها مناطقی هستند که در آن اطلاعات بین نورون ها به شکل پیام های شیمیایی رد و بدل می شود. این مواد شیمیایی که انتقال دهنده های عصبی (هورمون هایی مانند سروتونین یا نوراپی نفرین) نامیده می شوند، با ارسال نورون ها آزاد شده و به مولکول های خاصی در نورون های دریافت کننده متصل می شوند.

داروهای ضد افسردگی عملکرد مدارهای عصبی خاص درگیر در افسردگی را دوباره متعادل می کنند. در افراد افسرده، عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی خاص رخ می دهد. هدف داروهای ضد افسردگی از بین بردن این عدم تعادل است. پس از چند هفته درمان، داروهای ضد افسردگی معمولا به بازیابی خواب، اشتها، انرژی، لذت و افکار کمک می کنند. برخلاف تصور رایج، بیشتر آنها اعتیاد آور نیستند.

گاهی اوقات ممکن است احساس غمگینی یا حتی افسردگی داشته باشید بدون اینکه واقعاً دلیل آن را بدانید. نباید فراموش کرد که خلق و خوی افسردگی می تواند دلایل فیزیکی نیز داشته باشد. مانند سایر بیماری ها، افسردگی با استفاده از آزمایش های فیزیکی مانند آزمایش خون تشخیص داده نمی شود. خلق افسرده می تواند در نتیجه عوامل زیادی رخ دهد.

به عنوان مثال، اختلالات تیروئید را می توان با افسردگی یا روان پریشی که با داروهای ضد افسردگی درمان نمی شود، اشتباه گرفت. گفتن علائم فیزیکی و روانی متفاوتی که تجربه می کنید به پزشک کمک می کند تا علت خلق افسرده را مشخص کنید و مشخص کنید که آیا آزمایشات بیشتری (مانند آزمایش تیروئید) نیاز است یا خیر.

در اینجا درمان افسردگی بدون دارو و 6 درمان طبیعی افسردگی که می توانید به عنوان جایگزین ی داروهای ضد افسردگی انجام دهید، مورد بررسی قرار گرفته است.

درمان افسردگی بدون دارو با تغذیه سالم

خلق و خوی تغییر یافته گاهی به دلیل نوسانات زیاد در سطح قند خون ایجاد می شود. تشخیص افسردگی حتی زمانی که فقط عدم تعادل قند خون دارید ممکن است. این می تواند در نتیجه خوردن غذاها (مانند محصولات تصفیه شده یا فرآوری شده) رخ دهد که باعث می شود سطح قند خون شما به طور قابل توجهی در نوسان باشد.

کاهش سطح قند باعث واکنش جنگ یا گریز بدن می شود. افراد حساس تر ممکن است احساس عصبانیت، تحریک پذیری و حالت تهوع داشته باشند و نیاز به خوردن مداوم داشته باشند. بنابراین تغذیه می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد. قبل از اینکه بگویید افسرده هستید، بررسی کنید که آیا مشکل از رژیم غذایی شماست یا خیر. توجه به تغذیه سالم از جمله موارد مهم در درمان افسردگی بدون دارو است.

استفاده از ویتامین B12

ویتامین B12 یک ماده مغذی مهم برای تولید انرژی و همچنین عملکرد تنظیم کننده خلق و خو دارد. ویتامینی است که برای عملکرد صحیح بدن به ویژه برای تولید انتقال دهنده های عصبی و تنظیم التهاب در بدن اهمیت زیادی دارد. ممکن است کمبود ویتامین B12 علائمی شبیه افسردگی ایجاد کند.

می توانید از پزشک خود بخواهید که سطح هموسیستئین شما را اندازه گیری کند، نشانگر التهابی که در صورت کمبود ویتامین B12 افزایش می یابد. در صورت کمبود، ماده مغذی به صورت تزریقی یا خوراکی داده می شود.

درمان افسردگی بدون دارو  با ورزش

طبق مطالعات انجام شده، حدود 15 درصد از موارد افسردگی با یک ساعت فعالیت بدنی در هفته قابل پیشگیری است. ورزش یک ضد افسردگی طبیعی است که به پیشگیری از افسردگی کمک می کند. مشخص است که در میان افرادی که مبتلا به اختلال افسردگی اساسی تشخیص داده شده و به درمان های دارویی پاسخ خوبی نمی دهند، کسانی که ورزش می کنند بسیار سریعتر بهبود می یابند.

ورزش علاوه بر تحریک ترشح اندورفین، راه خوبی برای دفع افکار منفی و بهبود روابط اجتماعی است و برای درمان افسردگی بدون دارو بسیار موثر است.

درمان افسردگی بدون دارو

بیشتر بخوانید: یوگا برای کاهش استرس: با این ۶ روش ساده استرس را از خود دور کنید

آفتاب گرفتن

کمبود خواب، احساس گیجی، خستگی و میل به قند از جمله علائم اختلال عاطفی فصلی است که معمولاً زمانی رخ می دهد که روزها کوتاهتر می شوند. طبق تحقیقات، داروهای ضد افسردگی و نور درمانی راه حل های ممکن هستند.

اگر در مورد عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی نگران هستید، می توانید به جای آن از روش طبیعی تری استفاده کنید. نور درمانی شامل قرار گرفتن در معرض نور فلورسنت سفید در فاصله 30 تا 45 سانتی متری در جعبه به مدت 30 دقیقه هر روز صبح است.

در عرض یک یا دو هفته، فرد شروع به احساس بهتر می کند. همچنین می توانید این کار را به طور طبیعی با آفتاب گرفتن انجام دهید. هر روز نیم ساعت پیاده روی در صبح به شما کمک می کند تا نور خورشید کافی دریافت کنید و از خلق و خوی افسرده خود دور شوید.

داروهای خود را بررسی کنید

بسیاری از داروها می توانند عوارض جانبی روانپزشکی مانند افسردگی ایجاد کنند. به خصوص داروهایی که سیستم گوارش را تنظیم می کنند می توانند ذخایر ویتامین B12 را تخلیه کنند که می تواند منجر به احساس افسردگی شود.

آنتی بیوتیک ها و داروهای کلسترول نیز خطراتی دارند. در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید و از عوارض جانبی آن مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: عادت های اشتباه برای سلامت مغز که باید آنها را ترک کنید!

درمان افسردگی بدون دارو با استراحت کافی

بهترین غذاها برای تنظیم خواب

ما می خواهیم در همه جا مولد باشیم و این باعث واکنش استرس نسبتاً بزرگی می شود. سپس استرس می تواند خود را به صورت افسردگی نشان دهد. موقعیت‌های ناشی از شیوه‌های زندگی سریع مانند عدم معاشرت، قرار گرفتن مداوم در معرض فناوری و نور مصنوعی می‌تواند دری را به روی افسردگی باز کند.تغذیه سالم و ورزش برای داشتن احساس بهتر کاملا ضروری است، اما استراحت نیز ضروری است. سعی کنید هر روز به اندازه کافی استراحت کنید.

فقط در حالت استراحت، سیگنالی به سیستم عصبی شما می فرستد و به شما اطمینان می دهد که در خطر نیستید. خواب کافی از موارد است که می توان تحت عنوان درمان افسردگی بدون دارو نام برد.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی روغن گل یاس، از سلامت پوست و مو تا بهبود قوای جنسی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 2 =

دکمه بازگشت به بالا