;
سلامت

10 باور غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب و اشعه های مضر آن!

اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست مضر است. بنابراین، بهترین محافظت در برابر اشعه خورشید چیست؟ در تفکرات همه ما برخی اطلاعات سنتی در زمینه محافظت از اشعه خورشید وجود دارد که هیچ جنبه علمی ندارند. در این مطلب کوتاه از سری مطالب سلامت چشمک به بررسی 10 باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی روغن گل یاس، از سلامت پوست و مو تا بهبود قوای جنسی!

اشعه مضر خورشید چیست؟

پرتوهای فرابنفش پرتوهای نامرئی ساطع شده از خورشید در محدوده 100 تا 400 نانومتر (nm) هستند. نانومتر یک میلیاردم متر است. طول موج آن کمتر از نور مرئی است و انرژی بیشتری دارد. بسته به طول موج، می تواند از لایه اوزون عبور کند و اثرات سلامتی متفاوتی دارد. هر چه طول موج کوتاهتر باشد مضرتر است اما کمتر به پوست نفوذ می کند.

سه نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد: UVA، UVB و UVC. پرتوهای UVA دارای طول موج 320 تا 400 نانومتر هستند. انرژی آنها کمتر از UVB است، اما به پوست نفوذ می کنند و مسئول برنزه شدن فوری و پیری زودرس پوست هستند و ممکن است در بروز برخی سرطان های پوست نقش داشته باشند. اشعه UVA به راحتی توسط لایه اوزون جذب نمی شود، حدود 95 درصد از آنها موفق به عبور از لایه ازن می شوند.

پرتوهای UVB دارای طول موج 280 تا 320 نانومتر هستند. آنها فقط به لایه محافظ پوست نفوذ می کنند. آنها مسئول برنزه شدن طولانی مدت و آفتاب سوختگی و اکثر سرطان های پوست هستند. بیشتر UVB توسط لایه اوزون جذب می شود و تنها 5 درصد آن به سطح زمین می رسد. UVC دارای طول موج 100 تا 280 نانومتر است و پرتوهای UV با بیشترین انرژی است. آنها حتی در دوزهای بسیار کم بسیار خطرناک هستند. از طرفی از لایه اوزون عبور نمی کنند و هرگز به زمین نمی رسند. آنها را می توان به طور مصنوعی برای کشتن باکتری ها ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مراقبت از پوست که به پوست آسیب می‌رساند!

عوامل موثر بر شدت اشعه ماوراء بنفش

باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب

میزان و شدت اشعه UV که به سطح زمین می رسد بسته به عوامل بسیاری متفاوت است. زمان روز مهم است. اشعه ماوراء بنفش خورشید در ظهر به اوج خود می رسد. پرتوها در بهار و تابستان بیشترین شدت را دارند، اما در زمستان نیز می توانند شدید باشند. به خصوص که سطح برفی بزرگ می تواند اشعه UV را منعکس کند.

کاهش ضخامت لایه ازن باعث افزایش شدت اشعه UV می شود. این اثر در فصل بهار بارزتر است و با انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط است. پوشش ابر همچنین می تواند به میزان زیادی بر میزان اشعه ماوراء بنفش که به زمین می رسد تأثیر بگذارد. ابرهای تیره و مملو از باران می توانند تا 80 درصد تابش را جذب کنند. با این حال، UV کمتر توسط ابرهای سبک در ارتفاع بالا جذب می شود. ابرهای پراکنده می توانند به دلیل پدیده انعکاس، میزان UV روی زمین را افزایش دهند. شدت UV همچنین به فشار اتمسفر بستگی دارد که بر شرایط آب و هوایی تأثیر می گذارد. اگر فشار زیاد باشد لایه اوزون نازک تر و اگر فشار کم باشد لایه ازن ضخیم تر است.

برف تازه ریخته شده و دست نخورده می تواند تا 85 درصد از اشعه ماوراء بنفش را منعکس کند، در حالی که سطوح دیگر مانند ماسه، بتن و آب پتانسیل انعکاس کمتری دارند. با بالا رفتن از سطح دریا، اشعه ماوراء بنفش افزایش می یابد زیرا جو نازک تر است و UV کمتری را جذب می کند. مقدار UV اندازه گیری شده در بالای یک کوه بیشتر از مقدار UV اندازه گیری شده در شهر خواهد بود. در ارتفاع 2000 متری، مقدار UV 30 درصد بیشتر از اندازه گیری شده در سطح دریا است.

10 باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب

اشعه ماوراء بنفش پیری پوست را تسریع کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. اکنون این دانش به طور گسترده پذیرفته شده است. با این حال، برخی بر این باورند که اطلاعات در مورد محافظت در برابر آفتاب کاملا گمراه کننده است. چه مقدار ضد آفتاب باید استفاده شود؟ آیا ترجیح دادن به کرم های شیمیایی خوب است؟ در اینجا به برخی از باورهای غلط در مورد محافظت در برابر آفتاب پرداخته شده است.

برخی از کرم های ضد آفتاب محافظت تمام روز را فراهم می کنند

هر پوستی با توجه به نوع خود، شیوه محافظتی خاص خود را در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. هر چه پوست حساس تر باشد محافظت در برابر آفتاب سخت تر می شود. کرم های ضد آفتاب این محافظت طبیعی را با شاخص نشان داده شده روی بسته بندی تکرار می کنند. به عنوان مثال، یک فرد بسیار روشن پوست حدود 10 دقیقه حفاظت طبیعی دارد. اگر از ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کند، می تواند حدود 300 دقیقه زیر نور خورشید بماند. اما عملا هیچ کس به این مدت طولانی زیر نور خورشید نمی ماند. با این حال، بسیاری از افراد حساسیت نوع پوست خود را دست کم می گیرند، اما محافظت بر اساس نوع پوست بسیار مهم است. جدای از این موارد، تعریق زمان محافظت را نیز کاهش می دهد.

استفاده مجدد از کرم، محافظت را طولانی تر می کند

بسیاری از دوستداران آفتاب بر این باورند که با استفاده از کرم برای بار دوم، محافظت دوباره شروع می شود. این اشتباه است. صرف نظر از نوع پوست، محافظت اعلام شده فقط یک بار در روز معتبر است. با این حال، استفاده از کرم به طور منظم برای اطمینان از محافظت خوب ضروری است.

از باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب: هیچ ضد آفتابی واقعا ضد آب نیست

هیچ وقت یک کرم بی عیب و نقص نیست. کرم های به اصطلاح ضد آب حداقل 50 درصد از شاخص مشخص شده را پس از رفتن به زیر آب محافظت می کنند. بنابراین، آنها باید به طور منظم پس از استحمام و پس از شنا در دریا یا استخر برای حفظ محافظت استفاده شوند.

یک لایه کرم چقدر است

نباید در این موضوع بخیل باشیم. اگر لایه ضد آفتاب بیش از حد نازک باشد، می توانید محافظت را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. استفاده از ضد آفتاب دو بار پشت سر هم و ترجیحاً با فاصله 15 دقیقه توصیه می شود. بنابراین، از نواحی بدن که در اولین استفاده از کرم (به اندازه کافی) استفاده نکرده اند محافظت می کنید.

از باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب: کرم های ضد آفتاب فورا از پوست محافظت نمی کنند

نادرست با این حال، قبل از بیرون رفتن در آفتاب و عرق کردن، باید اجازه دهید کرم ضد آفتاب روی پوست شما خشک شود. کرم زمانی که بهتر به پوست بچسبد قوی تر و موثرتر است. در حالت ایده آل، حدود 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده شود.

خورشید باعث ایجاد خال های خطرناک نمی شود

برخی از خال ها ژنتیکی هستند و برخی در طول زندگی رشد می کنند و به تشکل های حمام آفتاب علاقه دارند. خال ها به طور معمول بی ضرر هستند، اما در برخی موارد می توانند باعث سرطان پوست شوند. از هر پنج مورد ملانوم یک مورد از خال موجود ایجاد می شود. اگر بیش از 100 لکه رنگدانه در بدن خود دارید، در گروه خطر قرار می گیرید. به همین دلیل، باید از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و پوست خود را به طور مرتب چک کنید.

همان قوانین محافظت از آفتاب در مورد ورزشکاران اعمال می شود

وقتی ورزش می کنید عرق می کنید. تماس با قطره های عرق یا آب به طور قابل توجهی محافظت در برابر آفتاب را کاهش می دهد. علاوه بر تکرار و استفاده مکرر از کرم، استفاده از کرم با شاخص بالا ضروری است. اگر تمام روز زیر نور آفتاب هستید، باید شلوار بلند، آستین بلند و کلاه بپوشید. اشعه ماوراء بنفش در کوهستان شدیدتر است. به ازای هر 1000 متر ارتفاع حدود 10 درصد افزایش می یابد. ورزش‌های آبی نیز خطرات را افزایش می‌دهند زیرا آب اشعه‌های فرابنفش را منعکس می‌کند و اثرات آن‌ها را تقویت می‌کند. در صورت ماندن طولانی مدت در آب، پوشیدن لباس ضد اشعه ماوراء بنفش توصیه می شود. همچنین بهترین زمان برای ورزش تا ساعت 10 صبح است.

از باورهای غلط درباره محافظت بدن در برابر آفتاب: محافظ حشرات باید قبل از ضد آفتاب استفاده شود

بهتر است کرم ضد آفتاب بزنید، اجازه دهید حدود سی دقیقه نفوذ کند، سپس از اسپری های حشره کش استفاده کنید. از آنجایی که ضدآفتاب به خوبی در پوست نفوذ می کند، مواد دافع حشرات و حشرات محلول در آب تنها روی سطح پوست می نشینند. به همین دلیل، دافع پشه معمولاً کمی کمتر از ضد آفتاب عمل می کند و کاربرد آن باید با سرعت بیشتری تجدید شود.

بیشتر بخوانید: فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

نور شدید خورشید باعث ایجاد تبخال نمی شود

بسیاری از اوقات فراموش می کنیم که از لب ها محافظت کنیم. با این حال، بر خلاف سایر قسمت های بدن، لب ها به ویژه به اشعه ماوراء بنفش حساس هستند. اشعه ماوراء بنفش نه تنها باعث ایجاد تبخال می شود، بلکه پیری پوست اطراف لب را نیز تسریع می کند. لب ها حجم خود را از دست می دهند و ممکن است خطوط ریز در گوشه های دهان ایجاد شود. علاوه بر این، لب ها نیز می توانند به سرطان پوست مبتلا شوند.

کرم های محافظ فیزیکی بهتر از مواد شیمیایی هستند

کرم های محافظ شیمیایی و فیزیکی از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند. جذب کننده های شیمیایی اشعه ماوراء بنفش را جذب کرده و به گرما تبدیل می کنند. اما نوع فیزیکی، آنها را منعکس می کنند. نوع شیمیایی این مزیت را دارند که محافظت بسیار بالایی دارند که با جذب کننده های فیزیکی قابل دستیابی نیست. ضد آفتاب های شیمیایی بهتر به پوست نفوذ می کنند.انواع فیزیکی بسیار سازگار با محیط زیست هستند. به ویژه برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه می شود. بنابراین انتخاب کرم شیمیایی یا فیزیکی به ترجیحات شما بستگی دارد. بسیاری از تولید کنندگان این دو را با هم ترکیب می کنند.

بیشتر بخوانید:  6 بهترین سبزیجات برای سلامت پوست که باید در رژیم غذایی گنجاند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا