;
آرایش و زیباییسلامت

 6 بهترین سبزیجات برای سلامت پوست که باید در رژیم غذایی گنجاند!

با افزایش سن، چین و چروک بر روی پوست ظاهر می شود. همه بدنبال راهی برای کاهش چین و چروک هستند. اما برای کاهش و رفع چین و چروک در ابتدا باید از افزایش آنها جلوگیری کرد. جلوگیری از چین و چروک بیشتر با مصرف غذاهای حاوی کلاژن ممکن است. کلاژن از پیری پوست جلوگیری می کند و از سلامت مفاصل محافظت می کند. در اینجا سبزیجاتی معرفی شده اند که تولید کلاژن را در بدن افزایش می دهند. در این مطلب از سری مطالب زیبایی و سلامت چشمک، بهترین سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست مورد بررسی قرار گرفته اند. با چشمک همراه باشید.

کلاژن چیست؟

کلاژن یک پروتئین فیبری است که در غضروف و سایر بافت ها یافت می شود. این پروتئین یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در رژیم غذایی است و برای انجام فعالیت های مختلف روزانه ضروری است. همچنین به پوست، ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد.

کلاژن به سلامت عضلات، رباط ها، تاندون ها و مفاصل کمک می کند. همچنین از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند. در صورت کمبود کلاژن، افتادگی پوست بیشتر می شود. همچنین ممکن است اختلالات مفصلی ایجاد شود. حتی ممکن است بیماری های دژنراتیو به دلیل فرسودگی بافت ها ایجاد شود. کلاژن در بسیاری از غذاها یافت می شود. مصرف این غذاها کلیدی برای پر کردن ذخایر کلاژن به طور طبیعی است.

سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

کاهش تولید کلاژن بعد از 30 سالگی

کلاژن حدود یک سوم کل پروتئین بدن و 6 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد. کلاژن به 3 نوع تقسیم می شود: نوع I که در پوست و بافت استخوانی یافت می شود. نوع II در غضروف و نوع III در عضله و دیواره عروق.

با افزایش سن و شرایطی مانند آلودگی یا ورزش های شدید، بدن دچار کمبود کلاژن می شود. حتی اگر در طول زندگی در بدن تجدید شود، تولید آن به مرور زمان بدتر می شود و کلاژن کیفیت خود را از دست می دهد. از 30 سالگی تولید آن سالیانه حدود 1 درصد کاهش می یابد، بنابراین علائم پیری پوست ظاهر می شود.

امروزه از مکمل های کلاژن به طور کلی برای حفظ جوانی، سفتی و سلامت پوست، کمک به عملکرد صحیح مفاصل و کاهش مشکلات درد مفاصل استفاده می شود. در ادامه مطلب به معرفی 6 بهترین سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست اشاره می شود.

بهترین سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

سبزیجات زیادی وجود دارند که باعث تولید کلاژن بیشتر در بدن می شوند. در اینجا 6 سبزیجاتی که بیشترین تولید کلاژن را باعث می شوند، آورده شده است.

کلم پیچ

سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

کلم پیچ برای تقویت کلاژن در پوست بسیار عالی است. علاوه بر این، آنها فیبر و ویتامین C را فراهم می کنند که آنتی اکسیدان هایی را فراهم می کند که از بیماری های مزمن جلوگیری می کند و باعث جوان سازی می شود. آنها همچنین حاوی ویتامین A هستند که برای حمایت و تقویت سیستم ایمنی بدن ایده آل است.

گوجه فرنگی از سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها و همچنین محرک مقدار خوبی از تولید کلاژن است. مصرف رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی برای کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به خصوص در سنین بالا از پیری سلولی جلوگیری می کند.

چغندر

چغندر به محافظت از سلول ها، پروتئین ها و آنزیم ها در برابر استرس کمک می کند که فواید زیادی برای سلامت پوست دارد.

کلم بروکلی از سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

مصرف کلم بروکلی، مقدار مناسبی از ویتامین C را که یک ویتامین مهم در تولید کلاژن است، به بدن می رساند. برای پوست، مصرف آن توصیه می شود، زیرا حاوی کلسیم، اسید فولیک، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که به پوست کمک می کند سالم و صاف به نظر برسد.

اسفناج

این سبزی ویتامین A بدن را تامین می کند که مسئول تنظیم تولید سبوم در منافذ و فولیکول های مو است. علاوه بر این، رشد سلامت پوست و رشد و تقویت موها را تحریک می کند. به لطف ویتامین C موجود در آن، به تشکیل کلاژن کمک می کند که سلامت پوست و مو را بهبود می بخشد.

بادمجان از سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

بادمجان با داشتن آب زیاد به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و آنتی اکسیدان خوب در نظر گرفته می شوند. همچنین یک سبزی است که به دلیل خواص ادرار آور خود شناخته شده است. این سبزی به حذف سموم بدن کمک می کند و به تولید کلاژن در بدن معروف است.

عوامل کاهش دهنده تولبد کلاژن

از 30 سالگی تولید کلاژن در بدن کند می شود. با این حال، عوامل دیگری وجود دارد که این کندی را بدتر می کند. این عوامل عبارتند از:

سیگار کشیدن

سبزیجات حاوی کلاژن برای سلامت پوست

سیگار کشیدن از طرق مختلف برای سلامتی مضر است. بیشتر مردم از تأثیر سیگار کشیدن بر پوست بی اطلاع هستند. هنگامی که دود سیگار با پوست تماس پیدا می کند، جریان رگ های خونی را کاهش می دهد و باعث می شود کلاژن تولید شده توسط پوست خشک و ضعیف شده و در نهایت از بین برود. به دلیل از بین رفتن این پروتئین، پوست ممکن است تغییر رنگ داده و پوست خشک شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

با قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده، اشعه ماوراء بنفش باعث می شود کلاژن سریعتر از آنچه که به طور طبیعی تجزیه می شود، تجزیه شود. اشعه خورشید می تواند به درم (لایه میانی زیر سطح پوست) نفوذ کند و باعث تجمع الیاف الاستیک شود و در نتیجه چین و چروک ها شروع به ایجاد شوند.

فشار

مقادیر زیاد کورتیزول (هورمون استرس) می تواند الاستین و کلاژن را در پوست تجزیه کند و خطوط و چین و چروک های ظریفی را ایجاد کند. استرس به دلیل التهابی که ایجاد می کند باعث پیری زودرس می شود و از ترمیم بدن جلوگیری می کند.

لینک های مرتبط:

فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست و زیبایی + عوارض جانبی

۱۱ قوی ترین ماسک ضد پیری که برای جوان سازی پوست معجزه می کنند

۷ درمان خانگی موثر برای داشتن پوستی جوان و بدون چین و چروک

 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا