;
دنیای مدآرایش و زیبایی

رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی و طبیعی

روند طبیعی پیری باعث می شود که همه افراد دچار چین و چروک شوند. با افزایش سن پوست شروع می کند به شل شدن و چین و چروک در سطح آن ایجاد می شود.  چین و چروک ها به خصوص در قسمت هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند، مانند صورت، گردن، دست ها و ساعد ایجاد می شود. البته به غیر از افزایش سن عوامل زیادی باعث ایجاد چین و چروک و پیری پوست می شود. بنابراین در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی به رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی پرداخته می شود. شما با استفاده از روش های خانگی و پزشکی می توانید جوانی و طراوت پوست تان را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک پوست می شود؟

برای اکثر افراد، چین و چروک ها بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی ایجاد می شوند. زیرا پوست رطوبت و ضخامت خود را از دست می دهد. با بالا رفتن سن، پوست به طور طبیعی ضعیف تر، خشک تر و کشش کمتری پیدا می کند. این عوامل باعث ایجاد خطوط می شود. اما به غیر از افزایش سن عوامل دیگری هم باعث ایجاد چین و چروک و پیری پوست می شود. این عوامل شامل موارد زیر می شود.

۱.قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) مانند نور خورشید

۲.سیگار کشیدن

۳.چشمک زدن، لبخند زدن، اخم کردن

۴.کمبود خواب

۴.آلودگی هوا

۵.فشار

۶.لوازم آرایشی بیش از حد

۷.رژیم غذایی ناسالم

۸.ژنتیک

به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض نور خورشید بزرگترین علت، به خصوص در افرادی با پوست روشن است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳نشان داد که ۸۰ درصد از پیری پوست ناشی از نور خورشید است.

بیشتر بخوانید: ۷ درمان خانگی موثر برای داشتن پوستی جوان و بدون چین و چروک

درمان های خانگی برای رفع چین و چروک

بسیاری از درمان های خانگی ساده وجود دارد که باعث جوان سازی و جلوگیری از پیری پوست می شود. البته این امر مستلزم استفاده مداوم و منظم درمان های خانگی است.

۱.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص درمانی بی شماری دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مصرف روزانه مکمل ژل آلوئه ورا به طور قابل توجهی چین و چروک‌ها را تنها در ۹۰ روز کاهش می‌دهد. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، دانشمندان دریافتند که استفاده از ژل آلوئه بر روی پوست به طور موثری چین و چروک ها را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش کلاژن و آبرسانی پوست می شود.

بیشتر بخوانید: 6 استفاده نادرست از محصولات آرایشی که احتمالاً تاکنون نمی دانستید!

۲.ماسک موز

موز حاوی روغن های طبیعی و ویتامین هایی است که می تواند سلامت پوست را تقویت کند. کارشناسان استفاده از خمیر موز را برای پوست توصیه می کنند.

یک چهارم موز را له کنید تا خمیری یکدست در بیاید. سپس یک لایه نازک از خمیر موز را روی پوست خود قرار دهید. قبل از اینکه آن را با آب گرم بشویید، اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰دقیقه روی پوست بماند.

۳.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، غذاهای غنی از مواد مغذی

غذاهای غنی از مواد مغذی مفید برای سلامتی اغلب به عنوان “ابر غذاها” شناخته می شوند. غذاهای فوق العاده زیادی وجود دارند که می توانند از چین و چروک جلوگیری کنند و سلامت کلی بدن را تقویت می کنند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹ که رژیم غذایی مردان و زنان هلندی مسن را بررسی کرد، نشان داد، مردانی که عادات غذایی سالم دارند چین و چروک کمتری دارند. در همین مطالعه، زنانی که میوه بیشتری می‌خوردند، نسبت به زنانی که بیشتر گوشت و میان ‌وعده مصرف می‌کردند، چین و چروک‌های کمتری داشتند.

بسیاری از غذاهای فوق العاده، مانند مواردی که در لیست زیر قرار دارند، به کاهش چین و چروک پوست کمک می کنند.

۱.کنگر فرنگی

۲.آووکادو

۳.دانه های چیا

۴.دارچین

۵.سفیده تخم مرغ

بیشتر بخوانید: اسرار زیبایی طبیعی مونیکا بلوچی در ۵۷ سالگی + رژیم غذایی او

۶.زنجبیل

۷.میسو

۸.بلغور جو دوسر

۹.ماهی سالمون

۱۰.ساردین

۱۱.سیب زمینی های شیرین

۱۲.گوجه فرنگی ها

۱۳.گردو

۱۴.سفیده تخم مرغ

در حالی که سفیده تخم مرغ ممکن است به بهبود کمی در ظاهر پوست کمک کند، اما غشای نازکی که سفیده را از پوسته جدا می کند موثرتر است. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، استفاده از یک کرم ساخته شده با غشای تخم مرغ منجر به کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک و افزایش تولید کلاژن شد که پوست را صاف‌تر و کشیده‌تر می‌کند. با این حال، افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند باید از استفاده از آن برای درمان چین و چروک خود اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

۴.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، استفاده از روغن ها

استفاده از مقادیر کمی روغن مخلوط بر روی چین و چروک به کاهش آن ها کمک می کند. اغلب، البته روغن‌ها را باید در ترکیبات خاصی استفاده ‌شوند که بدون ایجاد سوزش، پوست را بهبود می‌بخشند. این روغن ها مانند روغن بادام، روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن گل مغربی، آرگان، دانه هویج، کندر، شمعدانی، دانه انگور، هلیکریسوم، جوجوبا، اسطوخودوس، نرولی، انار، گل سرخ، رزماری، چوب صندل. البته ممکن است برخی از افراد به روغن‌ها که غلظت بالایی دارند، حساسیت نشان دهند. قبل از استفاده از اسانس، این آزمایش را انجام دهید. مقدار کمی از روغن را به مچ دست خود بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. پس از ۲۴ ساعت، بررسی کنید که آیا علائمی از تحریک وجود دارد یا خیر. در صورت احساس قرمزی، سوزش از مصرف آن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

۵.ماساژ

بسیاری از افراد برای پیشگیری و کاهش چین و چروک به ماساژ روی می آورند. در واقع، استفاده از دستگاه ماساژ دستی صورت ممکن است با افزایش پروتئین هایی که پوست را صاف نگه می دارند، از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. ماساژ روزانه صورت به مدت ۳ تا ۵ دقیقه با انگشتان دست می تواند همان اثرات را روی پوست بگذارد. همچنین استرس را که یکی از دلایل رایج چین و چروک است، کاهش می دهد. بسیاری از اسپاها و سالن های ماساژ، درمان های ماساژ صورت را ارائه می دهند. در خانه، می توانید با فشار محکم با انگشتان خود به دو طرف صورت و حرکت دادن آن ها به صورت دایره ای، صورت خود را ماساژ دهید.

۶.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، روغن زیتون

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن زیتون ممکن است از پوست در برابر ایجاد چین و چروک بیشتر محافظت کند. روغن زیتون و محصولات جانبی آن، مانند ساقه و برگ، حاوی ترکیباتی هستند که می توانند سطح کلاژن پوست را افزایش دهند. در یک مطالعه در سال ۲۰۰۱، افرادی که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون داشتند نسبت به افرادی که رژیم غذایی حاوی گوشت، لبنیات و کره بیشتری داشتند کمتر دچار چین و چروک بودند.

محققان همچنین دریافتند سبزیجاتی مانند بروکلی و گوجه فرنگی و حبوبات مانند عدس و لوبیا ممکن است اثر محافظتی مشابهی در برابر چین و چروک داشته باشند. همه این غذاها بخشی از یک رژیم غذایی متعادل هستند. بنابراین مصرف آن ها برای اکثر مردم بی خطر است. اما در صورت داشتن هر گونه حساسیت غذایی محتاط باشید و برچسب ها را بخوانید.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

۷.ویتامین C موضعی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به ایجاد کلاژن در پوست کمک می کند. به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند گل رز، فلفل چیلی، گواوا و کلم پیچ یافت می شود. استفاده از ژل موضعی حاوی ویتامین C می تواند به بهبود چین و چروک و سایر علائم آسیب خورشید بر روی پوست کمک کند.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۸، ۱۰ نفر یک ژل ویتامین C را به یک طرف صورت خود و یک ژل بدون مواد اضافی را در سمت دیگر صورت خود استفاده کردند. تمام افرادی که در این مطالعه شرکت کردند چین و چروک کمتر و علائم آسیب ناشی از نور خورشید را در طرف صورت خود که با ژل ویتامین C درمان شده بود، نشان دادند. به علاوه ژل ویتامین C پوست را آبرسانی می کند، تولید کلاژن را افزایش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

۸.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، مواد معدنی

مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز ریزمغذی‌هایی هستند که در غذاهایی که می‌خورید یافت می‌شوند و بدن شما به آن ها نیاز دارد. در پوست، مواد معدنی به فیلتر کردن نور خورشید، بهبودی و جلوگیری از آسیب ها کمک می کنند. روی و سلنیوم دو ماده معدنی هستند که برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. استفاده از یک کرم موضعی حاوی روی و سلنیوم می تواند برخی از اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند و به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید که باعث ایجاد چین و چروک می شود، کمک می کند.

مکمل های غذایی حاوی سلنیوم، همان اثرات محافظتی را دارند. با این حال، اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به احتمال زیاد روی و سلنیوم کافی دریافت خواهید کرد. روی را می توان در این مواد یافت. صدف خوراکی، لوبیا، بادام ها، بلغور جو دوسر، نخود فرنگی، پنیر، دانه های آفتابگردان، ماست، اسفناج، بلغور جو دوسر و موز. دریافت بیش از حد روی و سلنیوم ممکن است به سلامت شما آسیب برساند، بنابراین قبل از افزودن مکمل ها به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: تاریخ انقضای محصولات آرایشی + نشانه های فاسد شدن آن ها

۹.رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، پروبیوتیک و ماست

تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم پروبیوتیک ها، مانند آن هایی که در ماست یافت می شوند یا به عنوان مکمل فروخته می شوند، چین و چروک را کاهش داده و سلامت کلی پوست را تقویت می کند. در یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۳، موش‌های مسن‌تری که با ماست پروبیوتیک تغذیه می‌شدند، پوست و خز سالم‌تری نسبت به موش‌هایی داشتند که این طور نبودند. در مطالعات انسانی، محققان متوجه شده اند که استفاده از پروبیوتیک ها روی پوست به قوی تر شدن پوست در برابر عوامل استرس زا مانند نور خورشید کمک می کند.

۱۰.استفاده از روبالشی ابریشم

انتخاب روبالشی مناسب به پیشگیری و کاهش چین و چروک کمک می کند. به خصوص روبالشی ابریشم انتخاب هوشمندانه ای است. زیرا ابریشم حاوی پروتئین است و ضد حساسیت می باشد. بنابراین از پیری پوست جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین رنگ مو براساس رنگ پوست + عکس

درمان های پزشکی برای رفع چین و چروک

اگر در مورد ظاهر پوست خود نگران هستید، ممکن است بخواهید برای درمان بیشتر به یک پزشک متخصص در بیماری های پوست (متخصص پوست) مراجعه کنید.

متخصص پوست، پوست شما را به صورت بصری بررسی می کند. آن ها احتمالاً از شما سؤالاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی تان، می پرسند. سوالاتی مانند میزا زمان سپری شده در آفتاب و این که آیا سیگار می کشید…

سپس دکتر برخی از درمان هایی که باعث رفع  چین و چروک می شود را توصیه می کند.

۱.تجویز رتینوئیدهای موضعی ویتامین A

۲.تجویز آنتی اکسیدان های موضعی و کلاژن

۳.کرم های چین و چروک OTC

۴.لاسر بازسازی کننده پوست

۵.درمان توسط لیزر

۶.لایه برداری شیمیایی

۷.درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن

۸.بوتاکس

۹.پرکننده های بافت نرم پوستی

۱۰.تکنیک های سفت کردن پوست، مانند اولتراپی

۱۱.جراحی لیفت صورت

بیشتر بخوانید: فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی، پیشگیری از چین و چروک پوست

با وجود این که درمان چین و چروک می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد، بهترین راه برای جلوگیری از چین و چروک، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. زمانی را که در بیرون و در برابر آفتاب می گذرانید، محدود کنید. لباس های محافظ مانند کلاه و آستین بلند بپوشید و روزانه از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ درصد استفاده کنید.

انتخاب سبک زندگی سالم نیز بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. مرطوب کننده را به طور مرتب به پوست خود بزنید تا به هیدراته نگه داشتن آن کمک کند. از سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا می تواند پوست شما را خشک و چروک کند. از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه و غذاهای سالم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل سیاهی دور چشم و روش های درمان خانگی و پزشکی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا