;
دنیای مدآرایش و زیبایی

تاریخ انقضای محصولات آرایشی + نشانه های فاسد شدن آن ها

استفاده از هر محصول آرایشی یا مراقبت از پوست باید با احتیاط و دقت صورت بگیرد. زیرا همان طور که برای سلامت پوست مهم است، در عین حال می تواند باعث آسیب ها و بیماری های جدی پوست شود. یکی از مسایل مهمی که ممکن است سبب آسیب های جدی پوستی شود، مصرف لوازم آرایشی تاریخ گذشته است. زمانی که تاریخ انقضای محصولات آرایشی به پایان می رسد، آن ها فاسد می شوند. با وجود این که محصولات آرایشی تاریخ انقضا دارد اما ممکن است طول عمر آن کمتر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.

مدت زمان تاریخ انقضای محصولات آرایشی به لوازم آرایشی خاص، نحوه نگهداری آن و این که آیا مهر و موم شده یا باز است، بستگی دارد. ولی باید توجه کرد که تمام لوازم آرایشی در نهایت منقضی می شوند. معمولاً در عرض ۲ سال پس از خرید و محصولات آرایش چشم تا ۳ ماه، تاریخ آن به پایان می رسد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی چشمک به تاریخ انقضای محصولات آرایشی می پردازیم. زیرا استفاده کردن از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، سبب بیماری های پوستی می شود.

بیشتر: بهترین رنگ موهای جوان کننده: با این ۹ رنگ مو جوان تر و جذاب تر شوید

تاریخ مصرف محصولات آرایشی باز نشده تا چه زمان است؟

تاریخ انقضایی که روی لوازم آرایش یا روی بسته بندی چاپ شده می بینید، دستورالعملی برای پس از باز شدن محصول است. تشخیص زمان انقضای محصولات آرایشی بسته و باز نشده، سخت است زیرا روی بسته بندی مهر نشده است. به طور کلی، اگر به درستی در یک مکان خشک و خنک نگهداری شود، بیشتر لوازم آرایش های باز نشده و کاملاً مهر و موم شده، ۲ تا ۳ سال است.

با این اوصاف، محصولات خامه‌تری که حاوی روغن یا کره هستند، مانند کانسیلرهای کرمی یا رژگونه‌های مایع، زودتر خراب می شوند، زیرا روغن به کار رفته محصول را فاسد می کند. اگر محصول یک فرمول آرایشی طبیعی و بدون مواد نگهدارنده قوی باشد، حتی اگر مهر و موم شده باشد، ممکن است خراب شود.

تمام مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایش به مرور زمان خراب می شوند، حتی اگر محصول باز نشده باشد. بنابراین هرگز نباید هیچ محصول آرایشی را بیش از 3 سال نگه دارید.

بیشتر بخوانید: داشتن ناخن های محکم و زیبا: با این ۱۵ نکته ناخن های زیبایی داشته باشید

تاریخ انقضای محصولات آرایشی، آیا تاریخ انقضا تنها یک نماد است؟

نماد پس از باز کردن (PAO) چاپ شده روی محصولات آرایشی (یک شیشه باز با یک عدد و یک “M”) نشان می دهد که چند ماه از روز باز کردن آن تا روز انقضای آن فاصله دارید. در واقع این عد ۶ یا ۱۲  مدت ماندگاری آرایش است.

اگر تاریخ مصرف لوازم آرایشی تان تمام شده است، باید آن را دور بریزید. اما اگر کمی از تاریخ انقضایش گذشته استفاده کنید. البته ممکن است از نظر سلامتی خوب باشد، اما متوجه می شوید که بهترین عملکرد را ندارد. محصولاتی مانند خط لب یا مداد خط چشم ممکن است انقضای طولانی تری داشته باشند زیرا می توان آن ها را تیز کرد. برای اطمینان از سلامت محصولات آرایشی خود، ابتدا دست های خود را قبل از استفاده بشویید. برس های آرایش خود را به طور منظم تمیز کنید و از اشتراک گذاری آن با دیگران خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: 6 استفاده نادرست از محصولات آرایشی که احتمالاً تاکنون نمی دانستید!

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی تاریخ گذشته

لوازم آرایشی تاریخ گذشته، کیفیت اصلی خود را از دست می دهد. زمانی که شما آن را استفاده می کنید لایه های خشک یا شکننده  در صورت و آرایش تان ایجاد می شود. البته نباید از آب یا بزاق برای مرطوب کردن آن استفاده کنید، زیرا می تواند باکتری را وارد بدن کند. رنگدانه های رنگی درخشان و به رنگ اصلی به نظر نمی رسند. بلکه پودرها فشرده و سفت می شوند.

بیشتر بخوانید: اسرار زیبایی طبیعی مونیکا بلوچی در ۵۷ سالگی + رژیم غذایی او

پیامد های پوستی با مصرف لوازم آرایش تاریخ گذشته

لوازم آرایشی تاریخ  گذشته می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که منجر به بیماری های و آسیب های پوستی می شود. این آسیب ها شامل آکنه، بثورات، استافی و عفونت های چشمی و میخچه ها می شود. به یاد داشته باشید که چشم ها بسیار حساس هستند. نباید هرگز از محصولات تاریخ گذشته برای آرایش چشم ها استفاده کرد. زیرا برای ناحیه ظریف و بینایی آن بسیار مضر است.

بیشتر بخوانید: فواید کپسول ویتامین E برای داشتن موهای پرپشت + جلوگیری از ریزش مو

تاریخ انقضای محصولات آرایشی، مدت زمان انقضای لوازم آرایشی

به طور کلی لوازم آرایشی شما بسته به نوع آن، تا این مدت دوام دارد. یعنی شما می توانید تا این مدت از محصولات آرایشی تان استفاده کنید.

رژ لب ۱۸ تا ۲۴ ماه

برق لب ۱۲ تا ۱۸ ماه

فونداسیون و کانسیلر ۱۲ تا ۱۸ ماه

ریمل ۳-۶ماه

خط چشم مایع ۳-۶ ماه

محصولات کرم ۱۲-۱۸ ماه

محصولات پودری ۱۲-۱۸ ماه

بیشتر بخوانید: فواید روشور برای سلامت پوست و زیبایی، بدون لایه بردار و ماسک شیمیایی

چگونگی تشخصیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی

۱.وجود تصویر شیشه باز یا نماد M بر روی محصول

تمام لوازم آرایش باید با تصویر یک شیشه باز مهر شوند. سپس یک عدد به دنبال آن حرف M. نماد این است که پس از باز شدن تا چند ماه محصول قابل استفاده است. باید به خاطر بسپارید که کدام ماه آن را باز کرده اید. همان طور که اشاره شد، ریمل و سایر لوازم آرایش چشم ماندگاری کوتاه تری دارند و به عنوان مثال ممکن است با 6M مهر شده باشند. کانسیلر معمولا حدود 12M است. ماندگاری عطر تا ۵ سال است. اگر نمادی نداشته باشد، ممکن است روی بسته بندی اصلی بوده باشد که احتمالا دور انداخته شده است.

بیشتر بخوانید: 3 بهترین درمان طبیعی برای تقویت و رشد مو که اثرات آن شگفت انگیز است!

۲.تاریخ انقضای محصولات آرایشی، بوییدن محصول

قدم بعدی در تشخیص لوازم آرایشی سالم، بوییدن آن است. اگر چیزی بوی بد گرفته بود بهتر است آن را دور بریزید.

۳. تغییر رنگ محصول

ببینید رنگ محصول تغییر کرده یا نه به عنوان مثال، بسیاری از محصولات کانسیلر اکسید شده و کمی نارنجی می شوند. زمانی که رنگ محصول تغییر کرده بود، بهتر است آن را استفاده نکنید.

۴. تاریخ انقضای محصولات آرایشی، تغییر بافت محصول

توجه داشته باشید که آیا بافت محصول تغییر کرده است یا خیر. اگر بافت محصول تغییر کرده بود آن را دور بیندازید. تغییر بافت با استفاده آن بر روی پوست مشخص می شود. زمانی که بافت محصول فاسد باشد بر روی پوست شکسته و جمع می شود.

تاریخ انقضای محصولات مراقبت از پوست

محصولات مراقبت از پوست نیز تاریخ انقضا دارند. با گذشت زمان از تاریخ انقضای آن ها فاسد می شوند. به عنوان مثال هر چیزی که در یک شیشه یا دارای قطره چکان است، مانند سرم، اغلب در معرض هوا و باکتری های روی دست قرار می گیرد و باید پس از حدود 9 ماه دور انداخته شود. محصولاتی که به صورت پمپ عرضه می شوند ممکن است تا یک سال دوام بیاورند. اما پس از یک سال دیگر آن ها را استفاده نکنید. در واقع پس از تاریخ انقضا، مواد فعال عملکرد مطلوبی ندارند. به خصوص در مورد تاریخ انقضای ضد آفتاب و SPF دقت کنید.

اگر به طور منظم از محصولات آرایشی خود استفاده می کنید، مشکلی برای تکمیل آن ها قبل از انقضا نخواهید داشت. اگر قصد دارید فقط گاهی اوقات از محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کنید، بطری های کوچک مسافرتی می توانند گزینه بسیار خوبی باشند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین فواید روغن آووکادو برای سلامتی+روش تهیه روغن آووکادو در منزل

تاریخ انقضای محصولات آرایشی، چه زمانی باید لوازم آرایشی را دور بریزید

وقتی تاریخ مصرف لوازم آرایشی به پایان رسید، باید آن را دور بریزید. با این حال، برخی محصولات را می توانید تا چند روز پس از پایان تاریخ هم استفاده کنید. اما توجه داشته باشید محصولات آرایش چشم نباشند. مثلا از کانسیلر تان که چند روز از ۱۲ ماهش گذشته می توانید استفاده کنید.

به محصولات آرایشی طبیعی و مراقبت از پوست که بدون مواد نگهدارنده فرموله می شوند و ممکن است دوره کوتاه تری قبل از انقضا داشته باشند، دقت کنید.

اگر عفونت چشمی، مانند چشم صورتی، یا هر عفونت پوستی دیگری دارید، فورا محصولات آرایش تاریخ گذشته خود را دور بریزید. زیرا احتمالاً حامل همان باکتری است که باعث عفونت شده است.

بیشتر بخوانید: هشدار: اگر بعد از هر بار استفاده،سوتین خود را نشوئید چه اتفاقی می افتد؟

تاریخ انقضای محصولات آرایشی، سخن آخر

استفاده از یک محصول آرایشی برای سال ها غیرمعمول نیست، به خصوص اگر چیزی باشد که فقط کمی یا هر بار از آن استفاده می کنید، مانند رژگونه یا خط چشم. با این حال، برای جلوگیری از عفونت و تحریک پوست باید به تمام تاریخ انقضای محصولات آرایشی توجه کنید.

محصولات تاریخ گذشته نیز عملکرد مطلوبی ندارند. برای یافتن تاریخ انقضا، به دنبال نماد PAO باشید که بر روی محصول یا بسته بندی آن مهر زده شده است. این علامت نشان می دهد چند ماه تا انقضای محصول باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های زنان باکلاس و جذاب: با این ۲۳ ویژگی جذاب و باکلاس باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا