;
دنیای مدآرایش و زیبایی

داشتن ناخن های محکم و زیبا: با این ۱۵ نکته ناخن های زیبایی داشته باشید

همه ما دوست داریم ناخن های محکم، زیبا و مرتبی داشته باشیم. چرا که داشتن ناخن های محکم و زیبا تاثیر زیادی در زیبایی و جوان به نظر رسیدن دست های ما دارد. به همین خاطر چه افرادی که از نظر مذهبی می خواهند ناخن های مرتب و تمیز داشت باشند. چه کسانی که دائماً کوتیکول های خود را می چینند و یا می جوند، همه مشتاق ناخن های زیبا و سالم هستند.

اما برخلاف میل ما، ناخن های مان، گاهی به راحتی می شکنند و زرد و نامرتب به نظر می رسند. با توجه به این مساله، مراقب و تقویت ناخن ها بسیار مهم هستند. بنابراین در این مقاله از سری مقالات آرایش و زیبایی، برای داشتن ناخن های محکم و زیبا به ۱۵ نکته مهم پرداخته ایم. شما با در نظر گرفتن این ۱۵ نکته پس از این ناخن های محکم، زیبا و خیره کننده ای خواهید داشت. با چشمک همراه باشید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

البته قبل از این سراغ نکته ها برویم اول باید بدانیم که ناخن های سالم و ناسالم چه نشانه هایی دارند. تا به خوبی تشخیص دهیم که ناخن های مان در چه وضعی قرار دارند.

۱.نشانه های ناخن های سالم

  • رنگ ناخن ها صورتی مایل به سفید است
  • کوتیکول ها وجود دارند
  • ناخن‌ها و نوک‌های سفید آن دارای طول یکسان هستند
  • بخش برجسته سفید به شکل نیمه ماه در پایه ناخن وجود دارد

۲.نشانه های ناخن های ناسالم

  • ناخن ها پوسته پوسته و یا شکافته شده هستند
  • ناخن ها خشک و خشن هستند که نتیجه کمبود ویتامین است
  • لکه های ریز سفید روی ناخن ها دیده می شود
  • شیارهای افقی ناشی از استرس، تب بالا یا گیر کردن انگشت شما در چیزی دیده می شود
  • پوست قرمز و متورم اطراف ناخن ناشی از برداشتن یا گاز گرفتن کوتیکول ها است
  • ناخن های قاشقی نشانه کمبود آهن یا کم خونی است

۱۵ نکته موثر برای داشتن ناخن های محکم و زیبا

۱.دستان خود را همیشه تمیز نگه دارید

پس از شستن دست‌ها، مطمئن شوید که ناخن‌ها کاملاً عاری از هر گونه جرم و آلودگی هستند. ابتدا تمام آثار لاک را با پاک‌کننده‌های بدون استون پاک کنید، که ناخن‌ها را خشک نمی‌کند. در این مورد آوا شامبان، متخصص پوست در لس آنجلس توصیه می کند که صابون را روی یک مسواک تمیز بمالید. سپس به آرامی ناخن ها و پوست اطراف را بشویید. تا کثیفی ها را پاک کنید و پوست مرده را بدون مواد شیمیایی خشن و خشک کننده، لایه برداری کنید.

۲.داشتن ناخن های محکم و زیبا، با ناخن های خود مهربان باشید

ناخن های شما بسیار ظریف هستند، پس باید خیلی مراقب باشید. دکتر استرن در این مورد می گوید، از استفاده از ابزارهای فلزی زیر ناخن خودداری کنید. زیرا کندن بیش از حد می تواند باعث جدا شدن صفحه ناخن از پوست شود. این مساله برای افراد بالای 50 سال می تواند تبدیل به مشکل جدی شود. تمیز کردن با مواد شیمیایی و شستن ظروف با دست نیز ناخن ها را ضعیف می کند. جانت پریستوفسکی، متخصص پوست در نیویورک، تاکید می کند. با پوشیدن دستکش های لاستیکی، وینیل، نیتریل یا پلاستیک از ناخن ها و دست های تان محافظت کنید.

3. ناخن های خود را مرتباً اصلاح کنید.

به گفته دکتر پریستوفسکی، اگر ناخن های شکننده ای دارید، مرتب آن ها را کوتاه کنید. یا به صورت مداوم اصلاح کنید. زیرا کوتاه کردن یکنواخت برای ناخن‌ها به همان اندازه که برای موهای شما مهم است، اهمیت دارد. در واقع کوتاه کردن یا اصلاح کردن، ناخن‌ها را کمتر مستعد گرفتگی و شکستگی می‌کند. بنابراین سعی کنید هر دو هفته یک بار آنها را کوتاه یا اصلاح کنید.

۴.سلامت ناخن ها را دراولویت قرار دهید

ناخن‌های بلند و مرتب زیبا هستند. اما اگر فردی هستید که  ناخن‌های تان خشک است و سریع می شکند.  دکتر شامبان توصیه می‌کند که ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید.  حداقل برای مدتی که تلاش می کنید آن ها را تقویت کنید تا محکم تر شوند. مدل کوتاه‌تر با لبه‌های گرد برای ناخن های شکننده زیباتر و مرتب تر است. بنابراین لازم نیست ناخن‌های خود را در معرض فرسایش وترک ها قرار دهید. تا زمانی که هر ناخن شکل یکنواختی پیدا کند، بهتر است آن ها را کوتاه کنید. در ضمن باید مرتب از تقویت کننده های طبیعی ناخن استفاده کنید. تا ناخن های شکننده تان تبدیل به ناخن های محکم و زیبا شوند.

۵.داشتن ناخن های محکم و زیبا، همیشه با خود سوهان ناخن داشته باشید

اگر کار یا تمرین روتین شما ناخن‌های تان را در معرض آسیب قرار می‌دهد. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند که یک سوهان ناخن را برای صاف کردن لبه‌های ناهموار ناخن های خود همیشه داشته باشید. البته باید توجه داشته باشید که روش سوهان کشیدن را بلد باشید. سوهان ناخن اگر اشتباه کشیده شود، نه تنها باعث خوش فرمی آن نمی شود بلکه بیشتر ناخن را شکننده می کند.

دکتر استرن توصیه می کند که بهتر است برای ناخن های ضعیف و شکننده از سوهان ناخن شیشه ای یا کریستال استفاده کنید. او توضیح می دهد که سوهان شیشه‌ای لبه یکنواختی را برای ناخن ایجاد می‌کند. این نوع سوهان برای ضعیف‌ترین، شکننده‌ترین و آسیب‌دیده‌ترین ناخن‌ها استفاده می شود.

۶.همیشه ابزارهای ناخن خود را ضد عفونی کنید

ضدعفونی کردن ابزارهای ناخن  به همان اندازه مهم است که باید مرتب برس های آرایشی خود را تمیز کنید. دکتر پریستوفسکی توصیه می کند که برای این که ناخن های تان دچار عفونت نشود. اول ابزارهای فلزی را با آب و صابون خوب بشویید. سپس با الکل مالشی پاک کنید. فراموش نکنید که به طور مرتب ابزارهای یک بار مصرف مانند تخته سنباده را جایگزین کنید. هیچ دلیلی برای ادامه استفاده از یک ابزار پاره شده و خراب وجود ندارد.

۷.داشتن ناخن های محکم و زیبا، کوتیکول ها را به حال خود رها کنید.

کوتیکول هدف بسیار مهمی دارد. در واقع ناحیه پایه ناخن را می‌بندد. بنابراین در مورد بریدن یا برداشتن کوتیکول تجدید نظر کنید. زیرا می تواند مهر محافظتی را بشکند و شما را در برابر باکتری ها و احتمال عفونت آسیب پذیر کند. دکتر استرن می‌گوید مراقبت از کوتیکول‌ها همچنین به کاهش زردی و خشکی ناخن‌ها کمک می‌کند.

اگر نیاز دارید کوتیکول های خود را عقب برانید. دبی پالمر، مدیر پزشکی همکاران پوست نیویورک در هریسون، توصیه می کند. این کار را یک بار در هفته بعد از دوش گرفتن که پوست نرم و لطیف است با احتیاط و ملایمت انجام دهید. سپس کوتیکول ها و ناخن ها را با روغن کوتیکول یا یک روغن گیاهی ماساژ دهید. دنیکا ونیک، شیمیدان آزمایشگاه زیبایی  GH می گوید، تقویت کننده های سرم مانند یا برخی روغن های گیاهی به سرعت جذب ناخن ها می شوند. آن ها معمولاً حاوی مرطوب کننده هایی برای آبرسانی به ناخن های خشک و شکننده هستند.

۸.از ناخن های خود با پوشش پایه محافظت کنید

هنگامی که ناخن های خود را در خانه لاک می زنید. از بیس کت یا پوشش پایه غافل نشوید. دکتر پریستوفسکی خاطرنشان می کند که این مرحله هم از لک شدن ناخن ها توسط لاک محافظت می کند. هم کمک می کند رنگ فقط با یک لایه اشباع تر و مات تر به نظر برسد. او توضیح می دهد که  حتی بدون  لاک‌های تقویت‌کننده، بس کوت یک پوشش سخت براق بر روی ناخن‌ها ایجاد می‌کند. به علاوه نوک‌های ناخن را تقویت می‌کند. همچنین آن ها را ضخیم‌تر نشان می‌دهند و می‌توانند در برابر آسیب محافظت کنند. اگر می خواهید چند لایه لاک بزنید. دکتر شامبان پیشنهاد می‌کند که بین هر لایه لایه‌ای از بس کت استفاده کنید. تا درخشندگی و محافظت بیشتری به ناخن ها داده شود.

۹.داشتن ناخن های محکم و زیبا، برچسب های روی پولیش خود را بخوانید

درست مانند آرایش و مراقبت از پوست، همه برندهای لاک ناخن برابر نیستند. بنابراین مطمئن شوید که یک محصول خوب می خرید یا استفاده می کنید. دکتر دبی پالمر از شما می‌خواهد از پولیش‌های حاوی مواد شیمیایی سمی مانند دی‌بوتیل فتالات، فرمالدئید و تولوئن دوری کنید. زیرا این سموم می‌توانند به شکنندگی، شکافتن و ترک خوردن ناخن ها کمک کنند.

۱۰.برای جلوگیری از تراشه ناخن از تاپ کت استفاده کنید

فکر نکنید که بتوانید از تاپ کت هم صرف نظر کنید. این مرحله هم خیلی مهم است. زیرا روکش بالایی به رنگ لاک براقیت و درخشندگی مورد نیاز را به انگشتان شما می‌بخشد. دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند که برای لاک زندن به ناخن های تان این سه مرحله را حتما در نظر بگیرید. ابتدا از بس کوت استفاده کنید. سپس لاک مورد نظر را بزنید و در آخر تاپ کت را استفاده کنید. قطعا با این سه مرحله ناخن های فوق العاده درخشان، زیبا و سالمی خواهید داشت.

۱۱.درمان های اکریلیک یا ژل را به مقدار کم انجام دهید

هر متخصص ناخنی که با او صحبت می کنید تمام تلاش خود را می کند تا شما را از مانیکورهای اکریلیک یا ژلی دور کند. به همان اندازه که ماندگاری و راحتی دارند به همان اندازه برای ناخن های تان آسیب می می زند. اما اگر مشتاق هستید که حتما این کار را انجام دهید. راه‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب به دست‌ها و ناخن‌هایتان وجود دارد.

مشکل اصلی مانیکور ژل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در دستگاه خشک کن است. این ممکن است به پوست زیر و اطراف ناخن آسیب برساند و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. برای کمک به کاهش این خطر، دکتر پریستوفسکی توصیه می‌کند قبل از انجام آن از یک کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ تا ۵۰ استفاده کنید. تا از آسیب جلوگیری کند. یا می‌توانید دستکش‌های مخصوصی را امتحان کنید که فقط خود ناخن‌ها را در معرض دید قرار می‌دهند. بقیه دست‌های شما را در برابر آسیب محافظت می‌کند.

۱۲.داشتن ناخن های محکم و زیبا، به ناخن های خود استراحت دهید

طرح های هنری روی ناخن و آن رنگ‌های پررنگ با رنگدانه‌های زیاد را برای آخر هفته بگذارید. در بقیه روزهای هفته به ناخن‌های خود زمان استراحت دهید و با براقی شفاف ترمیم کنید. دکتر شامبان هشدار می دهد که رفتن از یک رنگ لاک قوی به رنگ دیگر بدون وقفه به ناخن ها آسیب می زند. زیرا به مرور زمان باعث خشکی، زردی و حتی ضعیف شدن ساختار ناخن ها می شود.

دکتر استرن هم می گوید که پاک کننده های ناخن نیز می تواند دلیل ضعیف شدن ناخن های شما باشد. او تاکید می کند که  گاهی اوقات طبیعی بودن می‌تواند تنها چیزی باشد که ناخن‌های شما برای جوان‌سازی و طراوت به آن نیاز دارند.

۱۳.دست ها و ناخن های خود را مرتب مرطوب کنید

قبل از خواب صورت خود را مرطوب می کنید. پس همین کار را برای ناخن های خود نیز انجام دهید. هالی فالکون، متخصص سلامت ناخن در شهر نیویورک. توصیه می کند که از ترکیبی روغن‌های بادام و آووکادو برای مرطوب نگه داشتن کوتیکول‌ها و ناخن‌ها استفاده کنید. اما او می گوید هر روغن غنی از مواد مغذی یا مرطوب‌کننده می توانند همین کارایی را داشته باشند. حتی می توانید از یک بالم لب استفاده کنید. زیرا فرمول‌های مؤثر حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین، نرم‌کننده‌هایی مانند روغن‌های چرب و انسدادی مانند سیلیکون‌ها هستند. این موارد با هم برای آبرسانی به ناخن و پوست بسیار عالی است.

۱۴.در زمان شستن ظرف ها حتما از دستکش استفاده کنید

هنگام شستن ظرف ها، باغبانی یا سم پاشی یا هر کار خشن دیگر حتما از دستکش استفاده کنید. به علاوه وقتی هوا سرد است، به یاد داشته باشید که یک جفت دستکش بپوشید. تا هوا و باد سرد کار سختی را که برای مرطوب کردن انجام داده‌اید خنثی نکند. پوشیدن دستکش در زمان شستن ظرف ها یا هوای سرد باعث می شود که پوست تان خشک و پوسته پوسته‌ نشود.

۱۵.داشتن ناخن های محکم و زیبا، از غذاهای غنی از پروتئین استفاده کنید

ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. بنابراین مانند شفافیت پوست یا درخشش موهایتان، می‌توانید با اصلاح رژیم غذایی ناخن‌های تان را بهبود ببخشید. فالکون توصیه می کند که ویتامین ها و مکمل هایی مانند بیوتین، ویتامین E و روغن ماهی را به رژیم روزانه خود اضافه کنید. در حالی که دکتر پالمر غذاهای غنی از پروتئین مانند لوبیا، ماهی و آجیل را توصیه می کند. تنها چیزی که هر متخصصی با آن موافق است. این است  که ترکیبی از غذاهای مناسب را انتخاب کنید تا ناخن های محکم تر، سالم تر و درخشان تری داشته باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا