;
بیماری هاسلامت

غذاهای مفید برای کلیه: ۱۰ غذای معجزه گر برای مشکلات کلیوی

غذاهای مفید برای کلیه: کلیه ها اندام های حیاتی هستند که در ناحیه خلفی حفره شکمی قرار دارند. کلیه ها مسئول فیلتر کردن خون هستند، فرآیند بسیار مهمی که اجازه می دهد مواد زائد از طریق تولید ادرار دفع شوند. علاوه بر این، کلیه ها تعادل بین مایعات بدن را فراهم می کنند و فشار خون را تنظیم می کنند. همچنین کلیه ها هورمون های خاصی و شکل فعال ویتامین D تولید می کنند.

بیماری های مزمن کلیوی می تواند تأثیر شدیدی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد و گاهی اوقات به نارسایی مزمن کلیه غیرقابل برگشت تبدیل می شود. بنابراین در بخش سلامت چشمک به غذاهای مفید برای کلیه پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: تا دیر نشده ۷ نشانه خاموش نارسایی کلیه را بشناسید!

چه چیزی برای کلیه ها مفید است؟

چه چیزی برای سلامت کلیه مفید است؟ به طور کلی، رژیم غذایی مدیترانه ای برای حفظ سلامت کلیه ها مناسب است. بنابراین لازم است غلات کامل و همچنین حبوبات (عدس، نخود، لوپین و…) چند بار در هفته مصرف شود. منابع پروتئینی حیوانی  نیز باید چندین بار در هفته مصرف شود، بهتر است گوشت سفید و ماهی تازه یا منجمد را ترجیح دهید.

میوه ها و سبزیجات فصلی، آنتی اکسیدان های زیادی را که در حفظ سلامت کلیه ها مهم هستند و همچنین بسیاری از مواد مغذی مفید مانند ویتامین C و ویتامین B6 را فراهم می کنند. بنابراین مصرف آنها توصیه می شود. آجیل و دانه های روغنی را می توان در حد اعتدال مصرف کرد. این موضوع در مورد روغن زیتون نیز صادق است که باید به صورت خالص و در وعده های مناسب مصرف شود. همچنین مصرف آب کافی نیز بسیار مهم است.

فشار خون بالا با نارسایی طولانی مدت کلیوی همراه است. رژیم غذایی سرشار از سدیم که فشار خون را بالا می برد، برای کلیه ها مضر است. بنابراین لازم است افزودن نمک خوراکی و به طور کلی مصرف تمام غذاهای حاوی نمک اضافی محدود شود. این ها شامل گوشت های فرآوری شده و ترشی ها و همچنین پنیرهای کهنه، سس ها (مانند سس مایونز، سس کچاپ، خردل و غیره) و غذاهای فرآوری شده است.

کسانی که مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند همچنین باید غذاهای حاوی اگزالات، مانند چغندر، اسفناج و کاکائو و در مورد سنگ های اسید اوریک، غذاهای حاوی پورین مانند آنچوی، ساردین، مارچوبه و غیره را محدود کنند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای کلیه: این ۵ غذا کشنده کلیه هستند!

غذاهای مفید برای کلیه

۱۰ غذای برتر برای سلامت کلیه

۱.آب

آب غنی از مواد معدنی را می توان به عنوان یک نوشیدنی واقعی تعریف کرد. این ماده که در پایه هرم غذایی قرار دارد، عملکردهای مختلفی را در بدن انجام می دهد و به دریافت روزانه مواد معدنی کمک می کند.

مصرف آب کافی باعث می شود که مواد مضر و مواد زائد متابولیک از بدن خارج شوند. علاوه بر این، نوشیدن آب کافی از تشکیل و عود سنگ کلیه جلوگیری می کند.

بنابراین، چه مقدار آب باید در روز مصرف شود؟ مقادیر مورد نیاز بسته به عوامل خاصی مانند جنسیت و سن و همچنین سبک زندگی، سطح فعالیت بدنی و آب و هوا متفاوت است. به طور کلی، دو لیتر آب مقدار مناسبی برای یک بزرگسال سالم است.

۲.تربچه

تربچه ها که طعمی متمایز و بافتی ترد دارند، ارزش غذایی جالبی دارند و همچنین سبزیجات کم کالری و سرشار از آب هستند. آنها موادی مانند پتاسیم و ویتامین C و همچنین مواد فعال زیستی مانند ایزوتیوسیانات ها و کاروتنوئیدها را فراهم می کنند.

تربچه از جمله سبزیجاتی است که برای محافظت از سلامت کلیه ها مفید است، زیرا دارای خواص تصفیه کنندگی و آنتی اکسیدانی قابل توجهی است.

۳.دانه کدو تنبل

غذاهای مفید برای کلیه، تخم کدو از دانه های روغنی با خواص جالب است. آنها از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، پروتئین های گیاهی و فیبر، و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و روی، و ویتامین های B، ویتامین E تشکیل شده اند. مصرف تخمه کدو تنبل از تشکیل سنگ کلیه ناشی از اگزالات کلسیم جلوگیری می کند.

بنابراین، برای حفظ سلامت کلیه ها چه مقدار دانه کدو تنبل باید خورد؟ ۱۰ گرم (تقریبا یک قاشق غذاخوری) از این ماده مغذی در روز مقدار کافی است.

بیشتر بخوانید:  کاهش وزن سریع و سوزاندن چربی: با این ۵ نکته طلایی در رژیم غذایی

۴.رازیانه

رازیانه سرشار از آب و آنتی اکسیدان از جمله سبزیجاتی است که برای کلیه ها مفید است. به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن، علاوه بر جلوگیری از پیری سلولی و استرس اکسیداتیو، مصرف رازیانه یک فرآیند سم زدایی موثر در بدن را آغاز می کند و سلامت کلیه ها را بهبود می بخشد.

رازیانه برای خوردن خام در وعده های استاندارد حدود ۲۰۰ گرم یا حتی چندین بار در هفته عالی است.

رازیانه

۵.روغن زیتون

غذاهای مفید برای کلیه، روغن زیتون که یکی از مواد مغذی کلیدی رژیم مدیترانه ای است برای کلیه ها نیز مفید است. روغن زیتون به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود با وجود چربی های تک غیراشباع، پلی فنل ها و ویتامین ها برای بدن انسان بسیار مفید است.

روغن زیتون که دارای آنتی اکسیدان های قوی است، روغنی است که اثرات محافظتی بر سلامت کلیه ها دارد. بهترین راه برای بهره مندی از فواید روغن زیتون، مصرف خام آن با غذاهای فصلی است. علاوه بر این، به دلیل پرکالری بودن به مصرف آگاهانه و دقیق نیاز دارد. ۲یا ۳ قاشق غذاخوری در روز معمولاً مقدار توصیه شده است.

۶.گندم سیاه

در میان منابع مختلف کربوهیدرات های پیچیده، گندم سیاه یک شبه غلات با خواص تغذیه ای عالی است. همچنین منبع گیاهی اسیدهای آمینه ضروری و همچنین فیبر، ویتامین B و مواد فعال زیستی است. به علاوه حاوی مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم و روی است.

به لطف مواد مغذی و پتانسیل آنتی اکسیدانی موجود در آن، گندم سیاه یکی از مواد غذایی خوب برای سلامت کلیه ها است. در مورد میزان مصرف آنها، گندم سیاه با رایج ترین غلات برابری می کند. می توان آن را چندین بار در هفته در رژیم غذایی گنجاند و یک وعده حدود ۸۰ گرم است.

۷.انار

غذاهای مفید برای کلیه، انار که ظاهر و طعم منحصر به فردی دارد، روز به روز در میان گرایش های تغذیه سالم محبوبیت بیشتری پیدا می کند. سلامت کلیه ها نیز می تواند از مصرف این میوه به دلیل محتوای بالای ویتامین C و سایر مواد آنتی اکسیدانی قوی بهره مند شود. علاوه بر این، محتوای اسید سیتریک که ماده ای است که از تشکیل سنگ از اسید اوریک جلوگیری می کند نیز قابل توجه است.

انار میوه ای با خاصیت تصفیه کنندگی است. یک وعده استاندارد انار تقریباً ۱۵۰ گرم است. می توانید آب این میوه را نیز بگیرید، اما بهتر است آن را کامل مصرف کنید. مصرف این میوه را نیز می توان چندین بار در هفته در برنامه غذایی گنجاند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

۸.گل کلم

گل کلم یک سبزی مفید برای سلامت کلی است و به حفظ سلامت کلیه ها نیز کمک می کند. مصرف آن فیبر، آب و انواع ریزمغذی ها از جمله پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم و همچنین ویتامین های A، C و K را به همراه دارد. همچنین دارای برخی از اجزای زیست فعال مانند سولفورافان است.

به طور کلی، مصرف این سبزی با ترویج دفع سموم و حذف رادیکال های آزاد، سلامت کلیه ها را بهبود می بخشد. مصرف گل کلم باید در یک رژیم غذایی متنوع و متعادل و به طور متناوب با سبزیجات فصلی مختلف گنجانده شود. یک وعده استاندارد گل کلم حدود ۲۰۰ گرم است.

۹.پیاز

غذاهای مفید برای کلیه, پیاز که به خاطر بوی تند و طعم بی نظیرش شناخته می شود، از جمله مواد مغذی خوب برای سلامت کلیه ها نیز به شمار می رود. به لطف محتوای ویتامین C و ویتامین B6 و همچنین آنتوسیانین ها و کورستین، پیاز باید بخشی از رژیم غذایی برای کلیه ها باشد.

۱۰.لوپین

غذاهای مفید برای کلیه, غذاهای مفید برای کلیه، لوپین یک حبوبات با ویژگی های خاص خود است. لوپین سرشار از پروتئین گیاهی و فیبر هستند، در حالی که محتوای چربی آن کم است. لوپین مواد معدنی و برخی ویتامین ها را فراهم می کند. لوپین ویتامین B6 را تامین می کند که کمبود آن می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

مانند سایر حبوبات، وعده استاندارد لوپین پخته حدود ۱۵۰ گرم است، برای لوپین خشک این مقدار ۵۰ گرم است. باید به طور متناوب با سایر حبوبات به رژیم غذایی هفتگی اضافه شود.

بیشتر بخوانید:  کاهش وزن سریع و سوزاندن چربی: با این ۵ نکته طلایی در رژیم غذایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا