;
سلامتبیماری ها

بیماری های قلبی، علل و علایم: با این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید

امروزه افراد به دلیل سبک زندگی ناسالم، استرس و تغییرات محیطی مستعد ابتلا به چندین بیماری مرتبط با قلب هستند. بیماری های قلبی را باید همیشه جدی گرفت.زیرا در اثر بی توجهی ممکن است زندگی افراد را تهدید کند. با این حال، بسیاری از این بیماری ها را می توان با اصلاح سبک زندگی، دارو و درمان مناسب بهبود بخشید. البته در برخی از این موارد، جراحی ممکن است ضروری باشد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت و بیماری ها به نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن پرداخته می شود. با شناخت علایم و علل بیماری های قلبی بهتر می توانید از سلامت قلب تان محافظت کنید.

انواع بیماری های قلبی

موارد زیر رایج ترین انواع بیماری های قلبی هستند که به صورت فشرده با هم مرور می کنیم.

۱.نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن، بیماری عروق کرونر (CAD)

بیماری عروق کرونر شایع ترین بیماری قلبی است که باعث انسداد خون رسانی به قلب یعنی گردش خون کرونر می شود. چنین حالتی باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به قلب می شود. چند عامل باعث این بیماری می شود. شایع ترین علت آن ضخیم شدن دیواره رگ ها و رسوب چربی در دیواره عروق (آترواسکلروز) است که می تواند منجر به بسته شدن یا انسداد کامل رگ شود. این بیماری می تواند به آرامی در مدت طولانی اتفاق بیفتد یا به طور ناگهانی منجر به انفارکتوس میوکارد می شود که در زبان رایج به عنوان “حمله قلبی” شناخته می شود.

رایج‌ترین نشانه‌های CAD شامل ناراحتی قفسه سینه، مشکل تنفسی و غیره می شود، به‌ویژه زمانی که تحت استرس فیزیکی یا ذهنی هستید. برخی از علائم غیرعادی حمله قلبی به ویژه در زنان، سالمندان و بیماران مبتلا به دیابت وجود دارد. بنابراین، لطفا با پزشک خود مشورت کنید تا از CAD خود مطمئن شوید.

۲.نارسایی قلبی

کار قلب پمپاژ خون است که در دو طرف قلب وجود دارد، سمت راست و چپ. سمت راست خون را به ریه ها و سمت چپ به کل بدن پمپاژ می کند. اصطلاح “نارسایی قلبی” به این معنی است که این کار پمپاژ مطابق با نیازهای بدن انجام نمی شود. بنابراین، قلب نمی تواند خون را به ریه‌ها پمپ کند. نارسایی سمت راست قلب باعث تورم روی بدن و نارسایی در سمت چپ قلب  می‌شود. این مشکل باعث افزایش آب در ریه‌ها و مشکلات تنفسی می‌شود. نارسایی قلبی معمولاً به دلیل یک بیماری عروق کرونر قدیمی یا جدید ایجاد می شود، اما می تواند به دلیل فشار خون بالا طولانی مدت، بیماری تیروئید، عفونت های قلب و غیره نیز رخ دهد.

۳.نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن، آریتمی قلبی

آریتمی قلبی به هرگونه ناهنجاری در ریتم قلب اشاره دارد. قلب طبیعی قرار است در هر دقیقه تعداد معینی ضربان داشته باشد که برای پمپاژ خون به بدن لازم است. اگر قلب بیمار کمتر از حد لازم می‌زند، به آن «برادی کاردی» (یا ضربان قلب پایین) می‌گویند. اگر ضربان قلب بالاتر از حد لازم باشد، به آن تاکی کاردی (یا ضربان قلب بالا) می گویند. گاهی اوقات، ضربان قلب از قسمتی از قلب متفاوت از حالت طبیعی شروع می شود. این می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم شود که باعث اختلالات مختلف ریتم می شود. همه اینها تحت آریتمی قلب قرار می گیرند.

بیماران مبتلا به بیماری قلبی غالب مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این ناهنجاری ها را می توان در بیمارانی که قلب ظاهراً طبیعی دارند نیز مشاهده کرد. بنابراین در این مورد، پزشک بهترین راهنمای شما خواهد بود تا به شما بگوید که آیا برخی از ناهنجاری‌های ضربانی که احساس می‌کنید طبیعی هستند یا غیرعادی.

۴.بیماری مادرزادی قلب

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کودک هنوز در رحم مادر است و قلب به درستی شکل نگیرد. چنین حالتی گاهی اوقات بلافاصله پس از تولد منجر به ناهنجاری های قلبی می شود. اما گاهی اوقات علائم تا زمانی که کودک بالغ شود، ظاهر نمی شود. برخی از این ناهنجاری ها عبارتند از: سوراخ در قلب، باریک/کوچک شدن بخشی از قلب یا ریه، تعداد و اندازه غیر طبیعی عروق خونی ورودی یا خروجی از قلب، اتصال اشتباه حفره های قلب با یکدیگر و غیره.

۵.نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن، بیماری پریکارد

قلب توسط کیسه ای احاطه شده است که به نام پریکارد شناخته می شود. این کیسه به طور معمول مقدار کمی مایع دارد و خاصیت انبساط دارد. هر گونه ناهنجاری در مقدار یا نوع مایع یا ضخامت کیسه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. شایع ترین علت بیماری های پریکارد عفونت ویروسی یا بیماری های موجود مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس است.

۶.نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن، کاردیومیوپاتی

این یک بیماری قلبی است. زمانی رخ می دهد که عضله قلب کشیده شود، یعنی حالت نازک، سفت یا ضخیم شود. چنین حالتی ممکن است قلب را خیلی ضعیف کند تا بتواند خون کافی را پمپ کند یا فشار داخل قلب را افزایش دهد. کاردیومیوپاتی می تواند به عنوان یک واکنش به برخی داروها، سموم یا الکل رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل بیماری های قلبی ژنتیکی و عفونت های ویروسی ایجاد شود.

۷.بیماری های دریچه قلب

چهار دریچه قلب وجود دارد و هر گونه ناهنجاری قلبی منجر به عملکرد نامناسب دریچه های قلب می شود. یکی از بیماری های شایع که منجر به ناهنجاری دریچه می شود، بیماری روماتیسمی قلب است که نوعی عفونت دریچه های قلب است. یکی دیگر از علل شایع که روز به روز در حال افزایش است، CAD است.

نشانه های بیماری های قلبی

علائم بیماری قلبی بیشتر به نوع بیماری قلبی بستگی دارد. با این حال، در اینجا چند نشانه رایج وجود دارد که باید در مورد آن ها بدانید.

۱.درد یا ناراحتی قفسه سینه

۲.تنگی نفس

۳.احساس فشار یا سفتی در قفسه سینه

۴.ضعف، بی حسی و درد در بازوی چپ شما

۵.ضربان غیر طبیعی قلب

۶.پوست خاکستری یا آبی کم رنگ

۷.برآمدگی روی مچ پا، ساق پا، اطراف چشم یا روی شکم

۸.سرفه های مداوم

۹.سرگیجه یا غش

نشانه های مهم بیمار ی قلبی و علل آن، سخن آخر

موارد بالا تعدادی از رایج ترین  بیماری های قلبی، علل و علایم این بیماری ها بود. بنابراین در صورت مشاهده چنین علایم و نشانه ها به خصوص در هنگام فعالیت یعنی در حین انجام کار ذهنی یا جسمی باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

لینک های مرتبط 

۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا