;
سلامتبیماری ها

۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

غده تیروئید نقش اساسی و مهمی در سلامت بدن ما دارد. زیرا غده تیروئید فرآیندهای متابولیک بدن را کنترل می کند. هورمون های تیروئیدی بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی را تنظیم نموده و از حفظ سلامتی بدن اطمینان می دهد. زمانی که این غده کند یا بیش از حد فعال شود، منجر به مشکلات زیادی می شود. امروزه در سراسر جهان بسیاری از مردم با مشکل کم کاری یا پر کاری تیروئید مواجه هستند. در واقع این بیماری یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی بشر است.

یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان تیروئید استفاده از مواد غذایی موثر است. در واقع بسیاری از اجزای موجود در رژیم غذایی روزانه ما، می تواند به غده تیروئید ما کمک کند. یا در صورت عدم عملکرد صحیح، تعادل خود را حفظ کند یا به حالت تعادل برسد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد پرداخته می شود. با استفاده از این مواد غذایی می توان به پیشگیری و درمان تیروئید پرداخت.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

باورهای رایج غلط در مورد رژیم غذایی تیروئید

۱.اگر مشکل تیروئید دارید نمی توانید سبزیجات چلیپایی بخورید

این سبزیجات شامل سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ هستند و فرض بر این است که باعث افزایش مشکل تیروئيد شما می شود. اما حقیقت این است که شما باید این سبزیجات را بخورید زیرا بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند.

۲.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، اگر تیروئید کم کار دارید، باید مکمل های ید مصرف کنید

اگر در کشوری زندگی می کنید که سایر اقلام مانند نمک خوراکی دارای ید هستند، نیازی به مصرف این مکمل ها نیست.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۳.رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به درمان تیروئیدیت هاشیموتو کمک کند

این یک تصور غلط فاحش است زیرا رژیم غذایی بدون گلوتن به هیچ وجه نمی تواند تیروئیدیت هاشیموتو را درمان کند.

۴.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، افزایش وزن به دلیل کم کاری تیروئید است

افزایش وزن ۵ تا ۷ کیلو ممکن است با کم کاری تیروئید مرتبط باشد، اما فراتر از این، تیروئید هیچ ارتباطی با افزایش وزن قابل توجه ندارد.

۵.افراد مبتلا به اختلالات تیروئید به رژیم های غذایی خاصی نیاز دارند

مانند هر فرد دیگری، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مهم است. رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد یا درمان مشکلات مربوط به تیروئید شود.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

۱.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، ماست

ماست یکی از بهترین مواد غذایی برای غده تیروئید است. محصولات لبنی، عمدتا ماست، بسیار مغذی هستند و به تامین نیازهای ید بدن کمک می کنند. ید برای عملکرد بهینه غده تیروئید مورد نیاز است.

۲.میوه ها

سیب، گلابی، آلو و مرکبات سرشار از پکتین هستند که به سم زدایی بدن از جیوه، یکی از حیاتی ترین فلزاتی که با مشکلات تیروئید مرتبط است، کمک می کند.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گشنیز: اگر هر روز به صورت مرتب گشنیز مصرف کتید….

۳.آجیل و دانه ها

تخمه کدو تنبل، تخمه آفتابگردان و آجیل منابع غنی روی هستند. سطوح پایین روی با مشکلات تیروئید مرتبط است. این دانه ها را به سالاد اضافه کنید یا به عنوان میان وعده میل کنید تا بدن خود را با روی پر کنید.

۴.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، حبوبات و لوبیا

لوبیا و حبوبات، نه تنها از نظر روی، بلکه فیبر نیز غنی هستند. این ها به تنظیم سیستم گوارشی به ویژه حرکات روده کمک می کنند و از یبوست جلوگیری می کنند. نخود یکی از سالم ترین گزینه ها برای مشکلات تیروئید است.

بیشتر بخوانید: ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

۵.چای سبز

چای سبز در سراسر جهان به عنوان یک تقویت کننده مطمئن سوخت و ساز بدن شناخته می شود . چای سبز دارای کاتچین است، نوعی آنتی اکسیدان که سلول های چربی را وادار به آزادسازی چربی می کند و به کبد کمک می کند چربی اضافی را بسوزاند.

۶.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، غلات کامل

بدن انرژی بیشتری برای هضم غلات کامل مصرف می کند. متابولیسم با فیبر اضافی افزایش می‌یابد زیرا بدن برای تجزیه غلات کامل باید سخت‌تر کار کند. سعی کنید جو، برنج قهوه ای، جوانه، نان غلات جوانه زده و کینوآ بخورید تا متابولیسم خود را افزایش داده و به غده تیروئید خود کمک کنید.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن: با این ۱۰ ماده غذایی سیستم ایمنی قوی داشته باشید

۷.آووکادو

آووکادو تقریباً غذای شگفت انگیز تغذیه مدرن است. آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های خوب، فیبر و مواد مغذی ضروری است. به این دلیل آووکادو برای کسانی که مشکل تیروئید دارند، ضروری است.

۸.مواد غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئيد، کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از کلسیم و ویتامین C است و به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند و سرشار از فیبر است. هر چیزی که به افزایش متابولیسم کمک کند برای بیماران تیروئید مفید است. کلم بروکلی اثر حرارتی TEF غذا را افزایش می دهد، یعنی پس از خوردن، متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

سخن آخر

لازم است تا هر یک یا همه این مواد غذایی موثر را در رژیم غذایی  خود اضافه کنید تا از بروز مشکل تیروئيد جلوگیری نمایید. یا کسانی که دچار کم کاری یا پرکاری تیروئيد هستند با مصرف این مواد غذایی پس از مدتی متوجه بهبود قابل توجه عملکرد غده تیروئید خود خواهید شد. البته در صورت داشتن شرایط خاصی، قبل از این که غذاهای فوق را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا