;
سلامتخواص گیاهان دارویی

12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

رژیم غذایی سالم یکی از بزرگترین عوامل پیشگیری از بیماری های قلبی -عروقی است. با مصرف منظم این 12 بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی تا پایان عمر زندگی سالمی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

مراقبت از قلب

مراقبت از سلامت قلب بیش از هر چیز به معنای کاهش عوامل خطرزا است. بیشتر عوامل خطرزای بیماری قلبی عروقی قابل پیشگیری هستند. عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، کم تحرکی، فشار خون بالا، کلسترول اضافی و اضافه وزن کاملاً شخصی هستند و به راحتی می توان از آنها اجتناب کرد. بنابراین، کنترل یا محدود کردن این عوامل خطر بهترین راه برای محافظت از خود در برابر بیماری های قلبی -عروقی است.

بیشتر بخوانید: علائم و نشانه های سکته مغزی + درمان و کاهش ابتلا به سکته مغزی

اما مراقبت از سلامت قلب فقط اجتناب از عوامل خطر نیست. در عین حال باید انرژی سالمی برای آن فراهم کرد تا مانند همه قسمت های بدن و ماهیچه ها به خوبی عمل کند. مصرف نمک و شکر باید کاهش یابد. رژیم غذایی دوستدار قلب باید بر پایه میوه ها و سبزیجات باشد و رژیم غذایی سالم غیرفرآوری شده ترجیح داده شود. علاوه بر این، گوشت قرمز باید متعادل مصرف شود و وزن اضافی کاهش یابد.

علاوه بر تغذیه کافی و متعادل، فعالیت بدنی منظم نیز برای سلامت قلب و عروق بسیار مهم است. در تمام این عادات خوب سبک زندگی، غذاهای دوستدار قلب نیز وجود دارد که می توان به طور خاص مصرف کرد. در اینجا 12 بهترین غذای دوستدار قلب که می توانید به طور منظم مصرف کنید، آورده شده است.

بیشتر بخوانید: خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی!

زغال اخته

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

طبق مطالعات، زغال اخته برای سلامت قلب بسیار مفید است. مطالعات نشان داده اند که این میوه برای سلامت قلب مفید است، به خصوص، عروقی که پس از مصرف انعطاف پذیرتر می شوند.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان طبیعی انسداد عروق با یک دمنوش معجزه گر!

از مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، سبزیجات برگ سبز

از مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کلم پیچ، آروگولا و …) که سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند، فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارند. آنها همچنین سرشار از ویتامین K هستند که عامل مهمی در حفظ جریان خون است.

بیشتر بخوانید: ۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون که اساس رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهد، برای سلامت قلب بسیار عالی است. مطالعات نشان می دهد افرادی که اسیدهای چرب تک غیراشباع و اسید اولئیک موجود در روغن زیتون را مصرف می کنند، خطر سکته مغزی را تا حدود 20 درصد کاهش می دهند و مصرف روغن زیتون تا حد زیادی مرگ و میر ناشی از سلامت قلبی عروقی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: 8  بهترین خواص درمانی گوجه فرنگی برای سلامت

شکلات

شکلات

شکلات تلخ خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. چطور؟ فلاوانول های موجود در کاکائو ترکیباتی هستند که سلامت قلب و عروق را افزایش داده و متابولیسم را تنظیم می کنند. مشخص شده است که مصرف حدود 30 گرم شکلات تلخ در روز خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهد. با این حال، شکلات های حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باید ترجیح داده شوند.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

از مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، چای

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

چای سبز اگر هر روز مصرف شود، به دلیل دارا بودن فلاونوئید زیاد، اثر محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی دارد. برای استفاده از این اثر محافظتی، باید حداقل 3 لیوان در روز بنوشید. چای سبز، که کاتچین های آن به عنوان محافظ قلب و متابولیک شناخته شده است، باید ترجیح داده شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی شگفت انگیز برای داشتن استخوان های قوی و سالم

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که رنگ قرمز آن را می دهد و مصرف منظم لیکوپن خطر حمله قلبی را تا حدود 60 درصد کاهش می دهد. این ترکیب از قلب در برابر تشکیل لخته های خون محافظت می کند و از تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها، رسوب چربی بر روی دیواره سرخرگ ها) جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: 8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

حبوبات

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

انواع حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخودفرنگی و پروتئین های گیاهی مثل بادام زمینی، کربوهیدرات ها با شاخص گلیسمی پایین و ویتامین های گروه B را تامین می کنند. مصرف این حبوبات کلسترول را کاهش داده و به پیشگیری از شروع بیماری های قلبی-عروقی کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز ترکیب سیر و عسل برای سلامت جسمی و جنسی مردان

از مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، آووکادو

آووکادو

آووکادو برای سلامت قلب عالی است. حاوی فیتواسترول هایی است که کلسترول بد را تنظیم می کند و اسیدهای اولئیک و لینولئیک که سطح کلسترول خوب و تری گلیسیرید را کنترل می کنند. مصرف آووکادو محافظی برای قلب ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

ماهی روغنی

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

ماهی های روغنی مانند سالمون، آنچوی، ماهی خال خالی و ساردین برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. این به این دلیل است که آنها حاوی سطوح بالایی از امگا 3، و همچنین ویتامین B12، ویتامین D و ید هستند.

بیشتر بخوانید: خواص لیمو ترش: ۶ خاصیت بی نظیر لیمو برای سلامتی + کاهش وزن

آجیل و خشکبار

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

یک مشت بادام یا گردو هر روز به محافظت از سلامت قلب کمک می کند. بادام یک انبار تغذیه ای از اسیدهای چرب تک و چند غیراشباع، منیزیم و کوآنزیم Q10 را فراهم می کند. دوز صحیح 30 تا 60 گرم در روز است.

بیشتر بخوانید: ۲۰مواد خوراکی که میل جنسی زنان را افزایش می هد + سایر روش ها

میوه های تازه

میوه های تازه

مصرف منظم میوه های تازه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 40 درصد کاهش می دهد و می تواند از 16 درصد مرگ و میر ناشی از این آسیب ها جلوگیری کند. ما میوه‌های قرمز را به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی‌شان ترجیح می‌دهیم و میوه‌های شیرین کمتری را برای محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌های ساده آن‌ها ترجیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

از مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی،سیر

مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

سیر یک محافظ قوی قلب است. با انبساط عروق فشار خون را کاهش می دهد و به کاهش چربی های بد خون کمک می کند و در عین حال به رقیق شدن خون کمک می کند. سیر همچنین خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و حتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ و معده نیز نقش دارد.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن: با این ۱۰ ماده غذایی سیستم ایمنی قوی داشته باشید

لینک هایی که شاید بپسندید:

معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

خواص درمانی کلم: 6 دلیل مهم که باعث می شود کلم را دوست داشته باشید!

10 بهترین مواد غذایی سرشار از آهن که می توانند جایگزین گوشت شوند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا