;
زندگیتناسب اندام و تغذیه

 کاهش وزن سریع و سوزاندن چربی: با این ۵ نکته طلایی در رژیم غذایی

سبک زندگی مدرن باعث شده است که بسیاری از ما دچار اضافه وزن شویم. اضافه وزن چیزی است که همیشه موقع لباس پوشیدن یا بودن با دوستان مان به شدت ما را اذیت می کند. به علاوه باعث و بانی بسیاری از بیمارها است. به این دلیل ممکن است هر کدام از ما روش های مختلفی را برای کاهش وزن و چربی سوزی امتحان کرده باشیم و نتیجه دلخواه را نگرفته باشیم. بنابراین نکته مهم در کاهش وزن این است که باید آگاهانه یک برنامه کاهش وزن را  آغاز کنید. به همین دلیل تنظیم یک رژیم غذایی، مهم ترین نکته برای موفقیت در کاهش وزن است. اگر در رژیم غذایی دقت نکنید هر برنامه ای برای کاهش وزن نتیجه دلخواه  را نمی دهد. در این مطلب از سری مطالب تناسب اندام و تغذیه به نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی پرداخته ایم. با این نکته های طلایی می توانید به سادگی به وزن دلخواه تان برسید.

بیشتر بخوانید: 10 رژیم غذایی عجیب برای کاهش وزن که باور نمی‌کنید وجود داشته باشند!

۱.نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی، محاسبه کالری رژیمی

اینجا بزرگترین اشتباه مردم است. زیرا یا رژیم های شوک می گیرید و غذاهای کم کالری مصرف می کنید و خوشحالی آنی را تجربه می کنید. در واقع این رژیم کاهش وزن فوری را برای شما فراهم می کنند. مثلا؛ کاهش ۸-۱۰ کیلو در ماه با رژیم شوک می تواند شما را در آن لحظه خوشحال کند. با این حال، از آنجایی که متابولیسم شما با ۱۰۰۰ کالری کار می کند، آن را به ۵۰۰ کالری کاهش می دهید. اگرچه این کار باعث می شود برای مدتی وزن کم کنید، اما پس از آن متوقف می شود. چربی سوزی پس از آن متوقف می شود و کاهش وزن باعث می شود رژیم را زیر پا بگذارید. به علاوه خلق و خوی شما را در اینجا به هم می ریزد. کلافه و بی حوصله می شوید.

بنابراین، محاسبه صحیح کالری دریافتی بسیار مهم است. یک برش خیلی بزرگ معمولاً کالری کمی دارد. قشر خاصی به کالری دریافتی خود توجه نمی کنند و فکر می کنند سالم غذا می خورند. بنابراین، کالری زیادی دریافت می کند. در نتیجه می گوید: «هر کاری انجام می دهم نمی توانم وزن کم کنم». در واقع او نمی داند که کالری موجود در رژیم غذایی او برای بدن خودش مناسب نیست. به همین دلیل کاهش وزن کند است. بنابراین، دریافت کالری بسیار کم یا کالری زیاد اشتباه است. چرا؟

نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی

 

وقتی کالری خیلی کم مصرف می کنید، فرض کنید در یک ماه ۱۰ کیلو وزن کم کرده اید. باور کنید بیش از نیمی از آن کاهش آب و عضله است. بنابراین، شما در واقع چربی نمی سوزانید. وقتی می گویید سریع چربی بسوزانید، با مصرف کالری کم به روشی اشتباه از ماهیچه ها و آب وزن کم می کنید.

از طرفی این فرد به دلیل دریافت کالری زیاد نمی تواند با همان سرعت وزن کم کند و این رژیم ها به پایان نمی رسد. پس چه باید کرد؟ البته کالری رژیم غذایی شما باید متناسب با بدن شما باشد. بنابراین، شما باید ۱-۲ کیلو در هفته کم کنید. در دوره های خاص، مانند عروسی و نامزدی، می توانید از رژیم های غذایی سخت بهره مند شوید. با این حال، حداکثر نباید از ۳ روز تجاوز کند.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن با خوردن سبزیجات:با این ۱۷ روش برای همیشه لاغر می شوید

۲. برنامه غذایی متعادل حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی

آیا محتوای رژیم باید صحیح باشد؟ چه مقدار پروتئین، کربوهیدرات و چربی در رژیم غذایی شما وجود دارد؟ بسیار مهم است که محتوا درست باشد. گاهی اوقات، اگرچه میزان کالری در رژیم غذایی صحیح است. از آنجایی که محتوا اشتباه است، شما می توانید از طریق ماهیچه ها وزن کم کنید، نه از چربی. هنگامی که سعی می کنید با مصرف بیش از حد پروتئین چربی بسوزانید، بدن شما ممکن است واکنش نشان دهد و ارزش خون شما کاهش یابد و ممکن است بیماری هایی مانند نقرس رخ دهد.

بنابراین، چنین چیزهایی باید واقعاً جداگانه محاسبه شوند. زیرا وقتی خیلی کم بماند، کاهش وزن ممکن است بعدا متوقف شود و کاهش وزن ممکن است عضلانی باشد. در واقع محتوای کربوهیدرات رژیم شما باید کمی کمتر باشد، میزان پروتئین باید بالا باشد و میزان چربی باید در وسط باشد. با این حال، حتما باید آنها را بررسی کنید زیرا از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۳.غذاهای تسریع کننده متابولیسم را ترجیح دهید

بسیار مهم است که رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی باشد که متابولیسم را تسریع می کند. حتما باید سبزیجات مصرف کنید. اگر سبزیجات مصرف نمی کنید، می توانید جایگزین هایی مانند سالاد را انتخاب کنید. حتما در وعده های غذایی خود ماست داشته باشید. کلسیم موجود در ماست باعث کارکرد ماهیچه ها و فعال شدن چربی سوزی می شود. نسبت پروتئین در رژیم غذایی شما باید در یک مقدار مشخص باشد. شما همچنین می توانید جو را اضافه کنید. به علاوه باید از چای هایی که متابولیسم را تسریع می کنند، مانند چای گیاهی استفاده کنید. دمنوش های گیاهی می تواند رازیانه، آهک، ابریشم ذرت، ساقه گیلاس، چای سبز باشد. البته مصرف آنها نباید بیش از ۱-۲ فنجان در روز باشد. چنین دمنوش هایی هم اشتها را کاهش می دهد و هم دمای بدن را افزایش می دهد و باعث می شود سوخت و ساز بدن و روده ها سریعتر کار کنند. به این ترتیب چربی سوزی می شود.

۴. نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی، روزانه ۲ لیتر آب مصرف کنید

همه متخصصان تغذیه و پزشکان می گویند که باید روزانه ۱.۵-۲ لیتر آب مصرف کنید. در ماه های زمستان اگر زیاد اضافه وزن ندارید ۱.۵ لیتر برای شما کافی خواهد بود. اگر ۶۵ کیلو یا بیشتر وزن دارید و دوست دارید آب بنوشید، نوشیدن ۲ تا ۲.۵ لیتر آب متابولیسم شما را ۵ درصد افزایش می دهد. ما می بینیم که افرادی که آب می نوشند سیر می شوند و سریعتر وزن کم می کنند، زیرا متابولیسم آنها تسریع می شود.

 

بیشتر بخوانید: اگر هر روز صبح، آب با معده خالی بنوشید….

نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی

۵.روزی ۱ ساعت پیاده روی یا ورزش کنید

به پنجمین و مهمترین مورد می رسیم! اگر می خواهید از رژیم غذایی خود حمایت کنید، حتما باید ورزش کنید. اگر فرد به طور منظم ورزش کند. هم چربی های اضافی را می سوزاند و هم هرگز از کاهش وزن جلوگیری نمی کند. به همین دلیل توصیه می کنم ۱ ساعت در روز ورزش کنید.

نکات کلیدی کاهش وزن و چربی سوزی، سخن آخر

توجه به میزان کالری مواد غذایی مانند پروتئین، سبزیجات، میوه ها، ماست و پنیر ضروری است. علاوه بر این ها؛ گروه قندی، ماکارونی زیاد یا برنج زیاد نباید مصرف شود. چرا می گویم “خیلی زیاد”؟ چون وقتی سه قاشق می خورید زیاد نیست. با این حال، وقتی بیش از حد پاستا، میان وعده، شیرینی، کیک و غیره می خورید، بدن شما شروع به ذخیره چربی می کند.

به طور کلی باید این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. زیرا، اینها غذاهایی هستند که حاوی کربوهیدرات های اضافی هستند و متأسفانه در صورت مصرف بیش از حد به چربی تبدیل می شوند. به خصوص خانم ها از این موارد گلایه دارند که فقط شکم شان بزرگ شده است. در واقع، وزنی که به دست می آورید به آنجا می رود، بله، اما ممکن است به این دلیل باشد که شما غذاهای اشتباه را ترجیح می دهید. حتما روزانه ۱ ساعت ورزش کنید. بنابراین در صورت توجه به این ۵ نکته طلایی می توانید وزن دلخواه تان را داشته باشید و از چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کنید.

بیشتر بخوانید: اضافه وزن داری؟ با تغذیه آگاهانه سریع لاغر و خوش هیکل شو!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا