;
سلامتدرمان خانگی

۱۲ مواد غذایی شگفت انگیز برای خنک نگهداشتن بدن در تابستان

اواخر بهار و تابستان روزها و شب ها به شدت گرم و سوزناک می شود. کم تر کسی شاید وجود داشته باشد که از داغی روزهای تابستان و گرمای نفس گیر شب هایش شکایت نکند. تحمل گرمای شدید تابستان واقعا سخت و طاقت فرسا است. شاید ما بخواهیم روزانه چند لیتر آب و نوشیدنی های خنک بنوشیم اما از عطش ما کم نمی کند و احساس گرما را در ما نمی کاهد. بنابراین راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی بهترین گزینه است.

از این رو، بهترین راه برای خنک نگه داشتن بدن در تابستان این است که در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید. زیرا داشتن یک رژیم غذایی مناسب در تابستان باعث کاهش گرمای داخلی بدن می شود. زمانی که گرمای داخلی بدن کاهش یابد با افزایش دما احساس گرمای شدید نمی کنید. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی  می پردازیم. شما با مصرف این مواد غذایی از گرمای داخلی بدن تان کاسته و در تابستان احساس راحتی بیشتری می کنید.

بیشتر بخوانید:  10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

۱.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، خیار

خوردن خیار فورا بدن را هیدراته می کند و حرارت بدن را پایین می آورد. خیار را به عنوان سالاد یا با دیپ مورد علاقه خود میل کنید. یا  با ترکیب خیار با زنجبیل و مقداری لیمو یک نوشیدنی عالی درست کنید. شما می توانید هر طور که دوست داشته باشید خیار مصرف کنید.

۲.خربزه

هندوانه و خربزه در تابستان ها مانند کیک های داغ فروخته می شود. خربزه آبدار و سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن، همراه بسیار خوبی در تابستان است. هندوانه و خربزه نه تنها بدن را آبرسانی می کنند. بلکه بدن را با مواد مغذی پرقدرت مانند ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و فیبر تقویت می کنند.

راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی

۳.سبزی های برگ دار

سبزیجات برگ سبز دارای ارزش غذایی بالا مانند کلسیم هستند و اثر خنک کنندگی خوبی بر بدن دارند. اسفناج، کاهو، آمارانت، کلم چینی و کلم پیچ از طلسم های تابستانی محسوب می شوند. این سبزیجات را می توان در اسموتی، سالاد یا به عنوان یک غذای جانبی در وعده های غذایی میل کرد.

 

۴.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، دوغ

نوشیدنی پرطرف دار تابستان ها دوغ است. دوغ نه تنها شما را هیدراته نگه می دارد، بلکه برای هضم غذا نیز مفید است. آن را با دانه‌های زیره برشته، گشنیز تازه و مقداری زنجبیل میل کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

۵.انبه

سلطان میوه ها بهترین جایگزین شما برای کاهش حرارت بدن است. راه های بی شماری برای گنجاندن آن در رژیم غذایی وجود دارد. انبه را به‌عنوان یک نوشیدنی معمولی تابستانی، به‌عنوان چاتنی یا کاری میل کنید. انبه برای هضم غذا، درمان گرمازدگی و افزایش انرژی بسیار مفید است.

۶.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، لیمو

ساده ترین راه برای طعم دادن به لیوان آب، خوردن آن با لیمو است. لیمو سیستم ایمنی را تقویت می کند. پوست را درخشان می کند و دوز سالم ویتامین C را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند. بنابراین از لیمو به عنوان لیموناد تهیه شده با آب ساده میل کنید یا کمی لیمو به آب و سالاد خود اضافه کنید.

۷.کشک و ماست

این ماده سرشار از کلسیم است، باید گزینه مناسبی برای جایگزینی سالم تابستانی برای نوشیدنی‌های گازدار سرد باشد. کشک سرشار از ویتامین B و باکتری های دوستدار روده، بدن را از درون آرام می کند. با مخلوط کردن آن با انبه، توت فرنگی و سایر میوه ها به آن طعم و مزه بدهید. می توان آن را به عنوان شریکند نیز داشت. در مورد فواید ماست برای سلامتی بیشتر بخوانید.

۸.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، ماهی

برای افزایش محتوای پروتئین در رژیم غذایی خود بدون وابستگی به گوشت، به ماهی روی بیاورید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب خوب و جایگزینی خوش طعم است. از آن جایی که در هنگام مصرف گرمای کمتری تولید می‌کند، احساس بی‌حالی و احساس سیری ناراحت کننده‌ای نخواهید داشت. احساسی که معمولاً پس از خوردن غذاهای مرغ و گوشت با آن همراه است.

راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

۹.آووکادو

آووکادو به معنای واقعی یک میوه فوق العاده است. این میوه مملو از مقدار زیادی اسیدهای چرب تک اشباع است که به حذف گرما و سموم از خون کمک می کند. همچنین به راحتی هضم می شود. بنابراین بدن شما نیازی به ایجاد گرمای بیشتری برای هضم نخواهد داشت.

۱۰.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، نارگیل

آب نارگیل پر از الکترولیت است که به شما کمک می کند هیدراته و خنک باشید. این نوشیدنی انرژی زا سرشار از الکترولیت های ضروری است. به غلبه بر گرما در طول تابستان کمک می کند و در طول روز بدن را هیدراته و پرانرژی نگه می دارد. به علاوه سلامت دستگاه گوارش را هم افزایش می دهد.

۱۱.نعناع

نعناع یک گیاه خنک کننده است در حالی که آهک خاصیت خنک کنندگی نیز دارد. ترکیب این دو می تواند یک نوشیدنی بسیار با طراوت برای تابستان باشد. یکی از ساده ترین گیاهانی که به صورت تازه در بازار یافت می شود، نعناع است. در واقع نعناع بهترین سبزی برای مصرف در تابستان هستند. نعناع بدون افزایش حرارت بدن به هضم غذا کمک می کند. همچنین حالت تهوع و سردرد را از بین می برد و افسردگی و خستگی را کاهش می دهد. تهیه چای با برگ نعناع می تواند به تحریک عرق برای کاهش دمای بدن کمک کند.

می توانید یک شیشه آب بردارید و برگ های نعناع خرد شده را به آن اضافه کنید تا در طول روز داشته باشید. البته بهتر است تا برگ های نعناع را قبل از تهیه نوشیدنی یک ساعت در آب خیس کنید.

۱۲.راه های خنک نگهداشتن بدن با مواد غذایی، بابونه

این گیاه بدن را خنک می کند. بی خوابی را کاهش می دهد، اضطراب را آرام می کند و دستگاه گوارش را راحت می سازد. برای پوست و مو نیز عالی است. همچنین التهاب، بثورات، نیش حشرات و حتی بریدگی ها و خراش ها را تسکین می دهد. اشعه مضر فرابنفش خورشید می تواند مشکلات مختلفی را برای پوست شما ایجاد کند. چای بابونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، تسکین دهنده و ضد التهابی شناخته شده است و به درمان آن کمک می کند.

بیشتر بخوانید: روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل گرما + دلایل گرمای بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا