;
سلامتدرمان خانگی

روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل گرما + دلایل گرمای بدن

زمانی که هوا گرم می شود، ما دچار بی حالی و حتی گیجی می شویم. خیلی از ما ممکن است فکر کند که ناخوش احوال و یا بیمار شده است. در حالی که هوای گرم که باعث افزایش دمای بدن می شود باعث بی حالی و و گیجی می شود. در واقع ماه های فصل گرم سال، برای اکثر مردم بسیار وحشتناک است. زیرا آن ها از روزهای طولانی و بسیار گرم می ترسند و وحشت دارند. البته اگر به افزایش دمای بدن در روزهای گرم توجه نشود، ممکن است باعث آسیب ها و بیماری های جدی شود. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان پرداخته می شود. با این روش ها می توانید در روزهای طولانی و داغ، به سادگی بدن تان را خنک نگه دارید و از گیجی و بی حالی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: پیشگیری و درمان طبیعی انسداد عروق با یک دمنوش معجزه گر!

روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان، گرمای بدن چیست؟

دمای طبیعی بدن حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت است. استرس گرمایی زمانی رخ می دهد که بدن قادر به حفظ هموستاز (وضعیت ثبات و تعادل در بدن) نباشد. این مساله منجر به افزایش دمای بدن می شود. وضعیتی که به عنوان استرس گرمایی شناخته می شود. این مساله به دلایل مختلفی مانند کم آبی بدن، نداشتن رژیم غذایی مناسب، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در بیرون یا خستگی اتفاق می افتد. زمانی که گرمای بدن از حد طبیعی خود افزایش می یابد شما را در حالت گیج، غش و سرگیجه قرار می دهد یا حتی باعث برخی بیماری ها می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۲بهترین مواد غذایی برای کنترل و درمان کلسترول

چه عواملی باعث گرمای بدن می شود؟

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث گرمای بدن می شود. از بیماری های مزمن مختلف گرفته تا عادت های غذایی و سبک زندگی باعث افزایش گرمای بدن می شوند. در این جا به چند مورد از آن ها اشاره می شود.

۱.برخی از داروها

۲.کم کاری تیروئید

۳.اسکلروز چندگانه

۴.کافئین بیش از حد

۵.فرسودگی و افزایش سن

۶.بیش از حد ورزش کردن

۷.کم آبی بدن

۸.ساعت های طولانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی واریس:بررسی خواص ترکیب سیر، پرتقال و روغن زیتون

روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان

در این جا ۸ روش موثر برای کاهش دمای بدن وجود دارد. شما بدون این که با پزشک مشورت کنید می توانید از این روش های ساده و موثر برای کاهش گرمای بدن، زندگی راحت‌تر و لذت بردن از فصل های گرم سال به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

۱.مصرف آب و مایعات خنک

مصرف مقادیر زیاد آب در فواصل زمانی معین می تواند بدن شما را هیدراته و خنک نگه دارد. نوشیدن مایعات نسبتاً خنک مانند آب، آب نارگیل یا لیموناد با خنک کردن سیستم داخلی بدن به کاهش دمای بدن کمک می کند. مصرف منظم مایعات همچنین از کم آبی بدن که یکی از دلایل اصلی افزایش گرمای بدن است، جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  8 مهمترین خاصیت روغن سیاه دانه از کنترل فشار خون تا سلامت پوست و مو

۲.دوش گرفتن با آب نسبتا سرد

دوش گرفتن با آب نسبتا سرد می تواند به شما کمک کند احساس شادابی و خنکی کنید. اگر به هر دلیلی برای تان مقدور نیست در روز چند بار دوش بگیرید، کافی است که فقط پاهای خود برای مدتی در آب سرد قرار دهید. این کار باعث خنک شدن بدن شده و به شما احساس راحتی و آرامش می دهد.

۳.روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان، پرهیز از غذاهای تند

بسیاری از ادویه ها و سبزیجات مانند زنجبیل، سیر، دانه فلفل، پیاز و دانه خردل گرما زا هستند. غذاهای تند باعث گرم شدن بدن می شوند، در نتیجه ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی در رابطه با گرما و ناراحتی های معده شوند. در بهار و تابستان از نوشیدنی های خنک یا غذاهای سبک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

۴.پرهیز از غذاهای سرخ شده

مصرف زیاد روغن ها باعث القای گرمای زیادی در بدن می شود، از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خودداری کنید. از غذاهای سالم مانند میوه های فصلی، حبوبات، سبزیجات یا پروتئینی که سرخ نشده اند، استفاده کنید. انواع غذاهای آب پز، کبابی یا بخارپز می توانند در تابستان برای شما بسیار مفید باشد.

۵.روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان، اجتناب از کافئین

کافئین و الکل نیز گرمای زیادی در بدن ایجاد می کنند و به خصوص در تابستان باید از مصرف آن پرهیز کرد. شما می توانید هر چند وقت یکبار از این  نوشیدنی ها لذت ببرید اما کاهش مصرف کافئین و الکل به طور کلی برای سلامت کلی شما نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مقابله با آلرژی فصلی: در مقابله با آلرژی فصل چه باید کرد؟

۶.کاهش استفاده از نمک

توصیه می‌شود افرادی که گرمای بیش از حد دارند، برای حفظ دمای بدن از رژیم غذایی کم سدیم پیروی کنند. سدیم به طور موثر فشار بالایی را در بدن ایجاد می کند که ممکن است به افزایش دمای بدن شما کمک کند و بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، اگر در گرمای تابستان متوجه کاهش فشار خون شدید، ممکن است به مقدار کافی نمک و الکترولیت نیاز داشته باشید.

۷.کاهش مصرف گوشت قرمز

مواد غذایی مانند گوشت قرمز، گوشت گوسفند، بره یا سایر انواع گوشت باعث افزایش دمای بدن می شوند. در طول تابستان، مصرف این گوشت ها و غذاها را کاهش دهید، به خصوص اگر مستعد سرگیجه یا ضعف در روزهای آفتابی و گرم هستید.

بیشتر بخوانید: خواص ترکیب زنجبیل، عسل و لیمو: از کاهش وزن تا افزایش قوای جنسی

۸.روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان، یوگا

یوگا روشی موثر برای کاهش حرارت بدن است. آساناهای خنک کننده یوگا مانند آسانا مارجاری و بیتیلاسانا تنش در گردن را از بین می برد و مراکز انرژی را باز می کند و در نتیجه دمای بدن را تنظیم می کند. تکنیک‌های تنفسی مانند تنفس سیتالی یا نفس کشیدن از طریق دهان به آرامی با زبان خمیده و بازدم از طریق بینی به کاهش دمای بدن کمک می کند.

روش های خنک نگه داشتن بدن در فصل تابستان، سخن پایانی

برای کاهش دمای بدن بهتر است در فصل بهار و تابستان، میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. زیرا سبزیجات و گیاهانی مانند اسفناج و نعناع، ​​سرشار از ویتامین C و سایر مرکبات است که برای کاهش حرارت بدن مفید هستند. خیار، آووکادو، هندوانه و کشک باید جزء اصلی برنامه غذایی شما در بهار و  تابستان باشند.

به علاوه، بدن ما دمای خود را با تعریق یا انتشار گرما در هوا یا آب خنک‌تر کاهش می دهد. شما همچنین می‌تواند از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای خنک کردن بدن خود استفاده کند. تکنیک هایی مانند عدم گذراندن زمان زیادی در آفتاب، محدود کردن بیرون رفتن بدون اقدامات احتیاطی مانند ضد آفتاب و چتر و پوشیدن پارچه‌های نخی. همچنین باید بیشتر مراقب باشید که به اندازه کافی هیدراته بمانید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. کم آبی بدن یکی از عوامل موثر در افزایش بیشتر دمای بدن و بیماری ها است.

بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی برای سلامت کلیه ها که نباید فراموش کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا