;
سلامتخواص گیاهان دارویی

5 بهترین خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد!

تربچه از جمله سبزیجاتی است که از کودکی تا بزرگسالی با آن روبرو بوده و هستیم. شاید در کودکی تربچه تنها سبزی خوردنی سر سفره بود که ما می خوریم. این سبزی ریشه ای از فوق العاده ترین سبزیجاتی که هم دارای کالری بسیار کمی است و هم اینکه دارای خواص بی شماری است. این خواص از محافظت کبد تا مبارزه با سرطان است. در این مطلب کوتاه از سری مطالب سلامت چشمک به بررسی خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد می پردازیم. با چشمک همراه باشید. در این مطلب 5 دلیل برای خوردن تربچه در هر روز مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید!

ترب در یک نگاه

ترب یا تربچه گروهی از سبزیجات ریشه‌دار هستند که بافت ساقه‌ای ترد دارند و به شکل‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند. آنها گاهی اوقات طعم تلخی دارند، اما سرشار از ویتامین هستند و یکی از سالم ترین گزینه ها برای افزودن به سفره های غذا هستند. به خصوص در فصل بهار که سبزیجات در این فصل طعم عجیب و خاصی دارند.

خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد

ترب اغلب به عنوان مکمل سالاد مصرف می شود، اما راه های مختلفی برای لذت بردن و استفاده از این سبزی موجود است. همچنین چند دلیل کلیدی برای مصرف بیشتر این سبزی وجود دارد که ما به بررسی آن خواهیم پرداخت.

این گیاه متعلق به خانواده گیاهان چلیپایی است که در همان خانواده کلم و کلم بروکلی قرار دارند و فواید سلامتی چشمگیری دارند. مهمترین این فواید یا به عبارت دیگر خواص درمانی ترب عبارتند از:

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد

مواد مغذی زیادی را فراهم می کند

ترب یا تربچه ها می توانند قرمز، سیاه، سفید، زرد، صورتی یا بنفش باشند. اما رایج ترین تربچه قرمز است، اما ترب سفید نیز اغلب استفاده می شود. صرف نظر از رنگ، هر گونه تربی دارای فواید سلامتی بی شمار است.

تربچه منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین، پیروگالول، اسید وانیلیک و بسیاری دیگر از ترکیبات فنلی است. بزرگترین مزیت آن محتوای بالای ویتامین C آن است که همراه با آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در مبارزه با استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی ایفا می کند. ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت ها مهم است.

100 گرم تربچه حاوی 15 کالری، 233 میلی گرم، پتاسیم، 39 میلی گرم سدیم، 3.4 گرم کربوهیدرات، 1.6 گرم فیبر غذایی و 0.7 گرم پروتئین است. این واقعیت که حاوی تنها 15 کالری است و فاقد چربی است، آن را به یک غذای فوق العاده به خصوص در رژیم های کاهش وزن تبدیل کرده است. همچنین حدود 30 درصد از ارزش روزانه ویتامین C که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است را به همراه مقادیر کمی از ویتامین B، پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم همراه است.

تربچه به عنوان عضوی از خانواده سوپر مواد غذایی حاوی مواد طبیعی حاوی گوگرد است. این ترکیبات برای کاهش التهاب، محافظت از سلول ها در برابر مواد سرطان زا و مهار رشد سلول های سرطانی شناخته شده اند. ترکیبات موجود در تربچه همچنین دارای فعالیت ضد باکتریایی هستند، از جمله باکتری هلیکوباکتر پیلوری که با زخم و سرطان معده مرتبط است.

به مبارزه با سرطان کمک می کند

آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در کاهش التهاب و محافظت از سلول ها در برابر آسیب، دفاع در برابر پیری زودرس و بیماری دارند.

مطالعات نشان می دهد که تربچه که از زمان های قدیم در طب عامیانه استفاده می شده است و انواع آنتی اکسیدان ها را فراهم می کند. آنتی اکسیدان در ریشه های خوراکی سبزیجات و همچنین در پوست، دانه ها و برگ های آنها یافت می شوند. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیبات طبیعی ممکن است از بروز برخی سرطان ها مانند سرطان سینه، پروستات، روده بزرگ، کبد و ریه محافظت کند.

رنگ قرمز تربچه از رنگدانه آنتوسیانین می آید، یک آنتی اکسیدان قوی که برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و حفظ سلامت قلب بسیار مهم است. آنتوسیانین نقش مهم دیگری نیزدر این سبزی دارد. تصور می شود که آنتوسیلنین در مبارزه با سرطان موثر باشد.

خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد:قلب را تقویت می کند

همانطور که اشاره شد، تربچه بسیار مفید است، چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم است و برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی-عروقی توصیه می شود.

این مواد مغذی به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهند. تربچه همچنین منبع خوبی از نیترات های طبیعی است که گردش خون را بهبود می بخشد.

از دیابت محافظت می کند

تخمین زده می شود که تا سال 2060، تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت تقریباً سه برابر خواهد شد. تحقیقات سال هاست که ارتباط بین تربچه و دیابت را بررسی کرده است. این شامل مصرف آب ریشه تربچه، عصاره و جوانه می شود.

مشاهده شده است که اثرات محافظتی مربوط به توانایی سبزیجات در بهبود مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانی در بدن، موثر است. سبزیجات بر تغییرات گلوکز ناشی از اختلالات هورمونی تأثیر مثبت می گذارد. تربچه همچنین جذب گلوکز در روده ها را کاهش می دهد و جذب گلوکز را تسریع می بخشد که باعث کاهش سطح قند خون می شود.

تربچه حاوی گلوکوزینولات و ایزوتیوسیانات است. ترکیبات شیمیایی که در روند تنظیم سطح قند خون مهم هستند. مصرف منظم تربچه همچنین باعث افزایش تولید طبیعی آدیپونکتین در بدن می شود. آدیوپکتین هورمونی است که تاثیر زیادی در جلوگیری از مقاومت به انسولین دارد. تربچه همچنین حاوی کوآنزیم Q10، آنتی اکسیدانی است که ثابت شده است به پیشگیری از دیابت کمک می کند.

عملکرد کبد را بهبود می بخشد

علاوه بر این ترکیبات، تربچه حاوی ایندول-3-کاربینول و 4-متیل تیو-3-بوتنیل ایزوتیوسیانات است. اینها مواد بسیار مفیدی هستند که به سم زدایی، جوانسازی و التیام کبد بعد از آسیب کمک می کنند. همچنین این ترکیبات به کلیه ها کمک می کند تا سموم را از بدن خارج کنند.

لینک های مرتبط:

خواص درمانی گزنه برای سلامت از بهبود گردش خون تا رفع آلرژی!

 6 بهترین سبزیجات برای سلامت پوست که باید در رژیم غذایی گنجاند!

8 بهترین مواد غذایی سرشار از ویتامین D که باید در رژیم غذایی گنجاند!

بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی در ماه رمضان براساس توصیه های ابن سینا!

سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا