;
بیماری هاپزشکی

رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز: بهترین و بدترین غذاها برای تسکین بیماری اندومتریوز

رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز: اندومتریوز یا نابه‌جایی آستر رحم (به انگلیسی: Endometriosis) به حالتی گفته می‌شود که یاخته‌های مشابه با یاخته‌های آستر رحم در بیرون از رحم رشد کنند. نام‌های دیگر این وضعیت آندومتروز و اندومتروز است. قاعدگی شدید، درد و حالت تهوع، این ها علائم اندومتریوز نه تنها آزاردهنده هستند، بلکه زندگی روزمره را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز می تواند در تسکین عوارض این بیماری موثر باشند. در این مطلب نگاهی می اندازیم به این که کدام غذاها علائم اندومتریوز را بهتر یا بدتر می کنند.

مطلب مرتبط: راه های طبیعی باردار شدن: با این ۱۰ نکته مهم هر زنی می تواند مادر شود

اندومتریوز چیست؟

آندومتریوز جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که علت اصلی آن شناخته شده نیست و در واقع یک بافت به نام آندومتر در داخل حفره رحم است که جنین بر روی آن رشد می‌کند و در هر قاعدگی تخریب شده و با اتمام خونریزی مجدداً رشد می‌کند. بافت آستر رحم در بیماران آندومتریوز به‌طور نابجا در نقاط مختلف لگن و شکم کاشته می‌شود و رشد می‌کند.

این بیماری می‌تواند نقاط مختلف لگن و شکم و حتی بافت ریه را درگیر کند. درگیری تخمدان سبب ایجاد کیست شکلاتی یا آندومتریوما می‌شود. درگیری در رباط‌های نگهدارنده رحمی در پشت رحم و در روده بزرگ و در روی لوله‌های میزنای که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند، می‌تواند ایجاد شود. این نقاط به دلیل نفوذ عمقی بافت نابه‌جای آستر رحم به زیر چادرینه شکم درگیر آندومتریوز می‌شوند و درد شدید لگنی ایجاد می‌کنند.

همچنین خون باقی مانده از سلول های نابجا باعث التهاب در اندام ها و بافت های مجاور می شود. این التهاب باعث علائم آندومتریوز مانند درد، خستگی و مشکلات گوارشی و در برخی موارد ناباروری می شود. با این حال، رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز می تواند در تسکین عوارض این بیماری موثر باشند. در این مطلب نگاهی می اندازیم به این که کدام غذاها علائم اندومتریوز را بهتر یا بدتر می کنند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سقط جنین: در اوایل بارداری به این ۲۰ غذا لب نزنید

آیا غذاها بر اندومتریوز تأثیر می گذارند؟

التهاب و سطوح بالای استروژن می تواند علائم آندومتریوز را بدتر کند. رژیم غذایی شما می تواند بر هر دو عامل تأثیر بگذارد.غذاها نقش مهمی در مبارزه بدن با التهاب و متعادل کردن استروژن دارند. بسیاری از مردم متوجه می شوند که تغذیه مناسب می تواند به طور جدی علائم اندومتریوز را کاهش دهد.برخی از مهمترین مواد غذایی در رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز عبارتند از:

فیبرها می توانند به حذف استروژن اضافی کمک کنند

استروژن یک هورمون ضروری است و برای عملکرد طبیعی به مقداری از آن نیاز دارید. اما استروژن بیش از حد می تواند علائم اندومتریوز، مانند درد را تشدید کند. در اینجا غذاها و فیبر به کمک ما می آیند. بدن استروژن اضافی را با مدفوع دفع می کند. به همین دلیل است که هر روز به حرکات روده سالم نیاز دارید. اگر این اتفاق نیفتد، احتمالاً یبوست رخ می دهد و سطح استروژن شما ممکن است خیلی بالا برود.

با مصرف فیبر می توانید از شر یبوست و استروژن اضافی خلاص شوید. بزرگسالان باید روزانه 35 گرم فیبر مصرف کنند. لذا فیبر را در رژیم غذایی برای تسکین بیماری اندومتریوز قرار دهید.

رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز

با مصرف مواد غذایی زیر می توانید فیبر مصرفی خود را افزایش دهید:

  • میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید، اما از میوه های کامل استفاده کنید و از نوشیدن آب میوه خودداری کنید
  • می توانید دانه کتان خرد شده را به اسموتی ها و شیرینی ها اضافه کنید.
  • حبوبات، یعنی غذاهایی مانند لوبیا، عدس و نخود
  • سبزیجات
  • غلات کامل مانند ماکارونی سبوس دار و برنج قهوه ای.

اما به یاد داشته باشید که مصرف فیبر خود را به تدریج افزایش دهید. خوردن فیبر زیاد به یکباره می تواند باعث نفخ، گاز و مشکلات گوارشی شود. برای کاهش عوارض جانبی، مقدار زیادی آب بنوشید. بذر کتان سرشار از فیبر است، بنابراین بیش از 3 قاشق غذاخوری در روز مصرف نکنید.

مطلب مرتبط: منابع غذایی فیبر: ۱۰ روش برای افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی!

روغن هایی که با التهاب مبارزه می کنند

اندومتریوز یک بیماری التهابی است و بنابراین التهاب، علائم را بدتر می کند.  چربی های امگا 3 می توانند به آرام کردن التهاب کمک کنند. منابع خوب امگا 3 عبارتند از:

ماهی سالامون

  • ماهی های روغنی مانند سالمون، ساردین و تن
  • مغزها و دانه ها مانند گردو، دانه چیا و دانه کتان
  • روغن های گیاهی مانند روغن کتان و روغن کانولا
  • اسیدهای چرب تک غیر اشباع نیز اثرات ضد التهابی دارند. این شامل:
  • آووکادو
  • آجیل و دانه ها
  • روغن زیتون
  • کره بادام زمینی
  • روغن زعفران

مطلب مرتبط: غذاهایی که باعث التهاب می شود: خوردن این ۶ غذا ممنوع!

مواد معدنی ممکن است عضلات را آرام کرده و چرخه شما را ساده کند

کلسیم به عنوان یک ماده معدنی مهم برجسته است. همچنین این ماده معدنی در رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز نقشی مهم ایفا می کند. اما در صورت ابتلا به اندومتریوز، مصرف منیزیم و  روی نیز مهم است. منیزیم به درمان دردهای قاعدگی کمک می کند. این یک شل کننده طبیعی عضلات است. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از:

  • شکلات تلخ (اما کم مصرف کنید چون معمولا شکر است)
  • سبزیجات برگ سبز مانند آروگولا، سبزی کولارد، اسفناج
  • حبوبات، مانند انواع لوبیا
  • مغزها و دانه ها به خصوص بادام و تخمه کدو تنبل

روی چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کند که برای تعادل هورمونی مهم است. روی به تخمک گذاری بدن و آزادسازی تخمک کمک می کند. هنگامی که تخمک گذاری می کنید، پروژسترون تولید می کنید که استروژن را متعادل می کند. تخمک گذاری برای کسانی که می خواهند باردار شوند نیز مهم است.

بهترین منابع روی، غذاهای حیوانی هستند. بنابراین، اگر از رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید، در مورد مصرف مکمل های روی با پزشک خود مشورت کنید. منابع خوب روی عبارتند از:

  • گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون
  • گوشت قرمز، اما نه بیشتر از 2 وعده کم چرب در هفته
  • میگو

مطلب مرتبط: جلوگیری از اضافه وزن در بارداری با ۶ نکته جالب و کاربردی!

غذاهایی که در بیماری اندومتریوز باید از آنها اجتناب کرد

برخی غذاها با ایجاد التهاب و افزایش سطح استروژن، اندومتریوز را بدتر می کنند. محدود کردن یا اجتناب از مواد زیر در رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز ضروری است:

کافئین

  • الکل: شراب، آبجو و سایر نوشیدنی های الکلی بالا می توانند علائم اندومتریوز را بدتر کنند.
  • کافئین: میزان مصرف روزانه کافئین شما باید حداکثر 400 میلی گرم باشد. حدود 100 میلی گرم در یک فنجان قهوه وجود دارد.
  • گوشت های چرب: برخی از گوشت های قرمز خوب هستند، اما مصرف کلی چربی اشباع شده شما نباید از 10 درصد کالری دریافتی روزانه تجاوز کند.
  • غذاهای فرآوری شده: بسیاری از غذاهای بسته بندی شده حاوی مواد التهابی مانند قند، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس هستند. همچنین با در ان مواد غذایی، مواد مغذی لازم مانند فیبر، روی، منیزیم و چربی های سالم نیز کمیاب هستند.
  • نوشیدنی های قندی: آب میوه ها، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا اغلب سرشار از قند هستند که التهاب را بدتر می کند. بنابراین سعی کنید روزانه بیش از ۲۶ گرم شکر مصرف نکنید.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مناسب پس از زایمان + ۱۰ راز یک رژیم غذایی سالم برای مادران

آیا گلوتن و محصولات لبنی اندومتریوز را بدتر می کنند؟

برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز متوجه می شوند که رژیم غذایی بدون گلوتن و لبنیات به آنها کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند. با این حال، این از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

تنها غذای سالم و داشتن رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز کافی نیست، حذف گلوتن یا لبنیات ممکن است قدم بعدی باشد. اما اجرای این طرح حداقل به مدت یک ماه ضروری است. پس از آن، لازم است به آرامی آنها را دوباره به رژیم غذایی اضافه کنید تا ببینید آیا علائم عود می کنند یا خیر؟

مطلب مرتبط: ۱۲ غذای سالم و خوشمزه برای دیابتی ها

آیا مکمل های غذایی موثر هستند؟

شاید دوست داشته باشید به جای تغییر رژیم غذایی، چند قرص مصرف کنید. اما مستقیما به سراغ مکمل های غذایی نروید، مگر اینکه پزشک تان اجازه دهد.

پزشک ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند آیا شما در برخی غذاها کمبود دارید یا خیر؟ پس از آن، در صورت توصیه، می توانید از مکمل ها برای رفع کمبودهای تغذیه ای استفاده کنید. مکمل ها باید با توجه به نیازهای سلامتی شما مصرف شوند.

غذاها داروهای قدرتمندی هستند

آندومتریوز می تواند طاقت فرسا باشد، اما یکی از راه های مدیریت آن، مدیریت آشپزخانه است. اگر در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، سعی کنید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. ضرری ندارد و واقعا رژیم غذایی تسکین بیماری اندومتریوز موثر است.

مطلب مرتبط: ۲۰ بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا