;
سلامتدرمان خانگی

علل پریودهای دردناک + ۱۳ روش خانگی موثر برای متوقف کردن فوری درد

بیش از نیمی از زنانی که قاعدگی دارند، هر ماه یک تا دو روز درد قاعدگی (دیسمنوره) را تجربه می کنند. حتی اگردردهای مثل سردرد یا ناراحتی عمومی باشد، معمولا این دردها نیز ناشی از دردهای قاعدگی است. گرفتگی قاعدگی باعث درد در معده، شکم، کمر، کشاله ران یا بالای ران می شود. البته دردهای قاعدگی از فردی به فردی متفاوت است. برخی از زنان و دختران دردهای وحشتناکی را تحمل می کنند. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود می پردازیم. با این روش های ساده و آسان می توانید فورا از شر این دردهای وحشتناک نجات یابید.

بیشتر بخوانید: ۲۰مواد خوراکی که میل جنسی زنان را افزایش می هد + سایر روش ها

علت های درد پریود

اگر در زمان قاعدگی، دوره های دردناک مزمن را تجربه می کنید، طبیعی است که تعجب کنید که چرا این دردها تا این اندازه شدید است. شاید شما تنها زنی در خانواده خود باشید که دچار گرفتگی عضلات شدید می شوید. یا شاید پریودهای دردناک شما تا بیست سالگی شروع نشده باشد. در هر شرایطی که هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا هر ماه دچار گرفتگی عضلات و این دردهای سنگین می شوید. برخی از شایع ترین علل پریودهای دردناک  شامل موارد زیر می شود.

۱.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی ۹۰ درصد از زنان در حال قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد. سندرم پیش از قاعدگی چند روز قبل از شروع قاعدگی شروع می شود و تا یک یا دو روز اول قاعدگی ادامه می یابد. پزشکان فکر می کنند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی ناشی از کاهش سطح استروژن و پروژسترون قبل از شروع هر دوره است.این سندرم علائم زیادی از جمله خستگی، تحریک پذیری و دردهای قاعدگی دارد.

۲.اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی شکل شدیدتری از PMS است که حدود پنج درصد از زنان در حال قاعدگی را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث PMDD می شود. اما زنانی که سطح بالایی از استرس، افسردگی یا سابقه خانوادگی افسردگی دارند، بیشتر احتمال دارد آن را تجربه کنند. علائم PMDD شبیه PMS اما شدیدتر است، از جمله گرفتگی های دردناک تر و شدید تر.

۳.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، فیبروم ها

فیبروم های رحمی توده های خوش خیمی هستند که ممکن است در پوشش داخلی رحم ایجاد شوند. آن ها می توانند آنقدر کوچک باشند که دیدن آن ها با چشم غیرمسلح غیرممکن است. یا به اندازه ای بزرگ باشند که شکل رحم شما را تغییر دهد. فیبروم ها معمولا در سال های باروری ظاهر می شوند و اغلب پس از یائسگی کوچک شده یا به طور کامل از بین می روند.

پزشکان نمی توانند به صورت قطعی تشخیص دهند که چه کسی به فیبروم رحمی مبتلا می شود. اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند. این موارد شامل سن، اصل و نسب آمریکایی آفریقایی تبار، داشتن سابقه خانوادگی فیبروم و اضافه وزن است. از آنجایی که فیبروم ها در دیواره رحم رشد می کنند، می توانند باعث پریودهای سنگین و دردهای قاعدگی شوند.

پریود

 

۴.کیست های تخمدان

کیست معمولا یک کیسه مایع بی ضرر است که در بدن یا روی بدن شما تشکیل می شود. کیست های تخمدان در تخمدان ها در هنگام تخمک گذاری ایجاد می شوند. بسیاری از زنان هر ماه حداقل یک کیست کوچک را تجربه می کنند که به طور طبیعی محو می شود. با این حال، برخی از زنان دارای کیست های متعدد یا بزرگ تخمدان هستند که باعث درد یا عوارض شدید تر می شود.

در این موارد، ممکن است به درمان پزشکی برای از بین بردن کیست نیاز شود. کیست تخمدان همچنین می تواند ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. این وضعیتی است که در آن عدم تعادل هورمونی باعث می شود بسیاری از کیست های کوچک و بی ضرر در تخمدان ها رشد کنند. این مورد باعث قاعدگی های دردناک، مشکل در باردار شدن، مقاومت به انسولین و سایر نگرانی های سلامتی می شود. علائم PCOS شامل پریودهای نامنظم، موهای زائد در صورت و بدن، افزایش وزن، مشکل در کاهش وزن، آکنه و نازک شدن موهای سر است. پزشک می تواند درمان هایی را برای کنترل علائم PCOS تجویز کند.

بیشتر بخوانید: قاتل میل جنسی: با این ۱۴ مواد خوراکی میل جنسی تان را نابود می کنید!

۵.بیماری التهابی لگن

هنگامی که رحم و تخمدان ها آلوده می شوند، به این بیماری التهاب لگنی (PID) می گویند. عفونت معمولاً زمانی شروع می شود که باکتری های یک عفونت مقاربتی (STI) راه خود را به اندام های تناسلی باز کنند. PID همچنین این بیماری ممکن است پس از یک عمل جراحی رخ دهد. در حالی که بسیاری از زنان هیچ علامتی از PID را تجربه نمی کنند اما برای برخی نیز بسیار گرفتگی های دردناک  ایجاد می کند.

۶.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، اندومتریوز

پوشش داخلی رحم که به نام آندومتر نیز شناخته می شود، در داخل رحم رشد می کند. اما اگر آندومتریوز دارید، آندومتر خارج از رحم رشد می کند، معمولاً در قسمت های دیگر اندام های تناسلی مانند تخمدان ها یا لوله های فالوپ. هنگامی که بدن شما سعی می کند بافت رحم را در طول دوره قاعدگی از بین ببرد، آندومتر که خارج از رحم رشد می کند جایی برای رفتن ندارد. بنابراین در لوله های فالوپ یا تخمدان ها گیر می کند. چنین وضعیتی باعث گرفتگی دردناک، خونریزی شدید، تحریک و التهاب می شود. خوشبختانه، اکثر موارد اندومتریوز را می توان به خوبی با داروها و روش های ساده کنترل کرد.

۷.آدنومیوز

این یک بیماری قابل درمان است که در آن اندومتر به دیواره عضلانی رحم رشد می کند. آندومتر می تواند کل عضله رحم را تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا یک نقطه را تحت تاثیر قرار می دهد. آدنومیوز یک بیماری خوش خیم است، اما می تواند باعث گرفتگی شدید شود. پزشکان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آدنومیوز می شود. اما زنانی که بچه دار شده اند یا تحت عمل جراحی رحم قرار گرفته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند.

۱۳ روش خانگی موثر برای متوقف کردن فوری درد پریود

مقابله با گرفتگی عضلات در هر ماه می تواند به همان اندازه که دردناک است خسته کننده باشد. خوشبختانه، درمان های زیادی وجود دارد که ممکن است به شما در تسکین گرفتگی های پریود کمک کند. مهم است که به یاد داشته باشید که این تکنیک ها همیشه کار نمی کنند، به خصوص برای بیماری های مزمن، اما می توانند درد های خفیف تا متوسط ​​دوره قاعدگی را تسکین دهند.

۱.آب و مایعات بیشتر بنوشید

نفخ باعث ناراحتی و تشدید دردهای قاعدگی می شود. نوشیدن آب می تواند نفخ شکم را در دوران قاعدگی کاهش دهد و تا حدودی درد ناشی از آن را کاهش دهد. همچنین نوشیدن آب داغ جریان خون را در سراسر بدن افزایش می دهد و ماهیچه های رحم شما را شل می کند. در نتیجه گرفتگی های ناشی از انقباضات رحمی را کاهش می دهد.

۲.از دمنوش های گیاهی استفاده کنید

دمنوش‌های گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ترکیبات ضد اسپاسم هستند. به همین دلیل اسپاسم های عضلانی رحم را که باعث گرفتگی می‌شوند را کاهش  می دهند. نوشیدن چای بابونه، رازیانه یا زنجبیل یک راه آسان و طبیعی برای تسکین دردهای قاعدگی است. به علاوه، این دمنوش های گیاهی می توانند فواید دیگری مانند کاهش استرس و کمک به بی خوابی داشته باشند.

۳.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، غذاهای ضد التهاب بخورید

برخی از غذاها به طور طبیعی برای گرفتگی عضلات نقش مسکن را دارند. غذاهای ضد التهابی می توانند به افزایش جریان خون و آرامش رحم کمک کنند. سعی کنید توت، گوجه فرنگی، آناناس و ادویه هایی مانند زردچوبه، زنجبیل یا سیر بخورید. سبزیجات برگ سبز، بادام، گردو و ماهی های چرب مانند سالمون نیز به کاهش التهاب کمک می کنند.

۴.از خوردن برخی غذاها اجتناب کنید

در حالی که سیب زمینی سرخ کرده یا فست فوت ها خوشمزه به نظر می رسند. اما بهتر است غذاهای سرخ کرده و سرشار از قند، چربی ترانس و نمک نخورید. زیرا باعث نفخ و التهاب می شوند که درد عضلانی و گرفتگی عضلات را بدتر می کند. برای مبارزه با هوس شکر، یک موز یا یک تکه میوه دیگر بخورید. یا اگر می‌خواهید غذای خوشمزه‌تری بخورید، به سراغ آجیل‌های بدون نمک بروید.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

۵.به سراغ قهوه بدون کافئین بروید

کافئین باعث باریک شدن رگ های خونی می شود. این می تواند رحم شما را منقبض کند و گرفتگی عضلات را دردناک تر کند. اگر به قهوه خود نیاز دارید، در طول قاعدگی خود قهوه بدون کافئین بنوشید. اگر برای غلبه بر کسادی بعد از ظهر به کافئین متکی هستید. یک میان وعده سرشار از پروتئین بخورید یا یک پیاده روی سریع ۱۰ دقیقه ای داشته باشید تا انرژی خود را افزایش دهید.

۶.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، مکمل های غذایی را امتحان کنید

ویتامین D می تواند به جذب کلسیم بدن و کاهش التهاب کمک کند. سایر مکمل ها، از جمله امگا 3، ویتامین E و منیزیم، می توانند به کاهش التهاب کمک کنند و حتی ممکن است باعث کاهش درد قاعدگی شما شوند. برای بهترین نتیجه، مکمل ها را هر روز مصرف کنید، نه فقط در دوران قاعدگی. البته، از آنجایی که برخی مکمل ها با داروها تداخل دارند، حتماً قبل از مصرف هر چیز جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.

۷.از کیسه آب گرم استفاده کنید

کمی گرما می تواند به آرامش عضلات شما، بهبود جریان خون و کاهش تنش کمک کند. سعی کنید با یک پد گرم کننده بنشینید، دوش آب گرم بگیرید یا از یک کسیه آب گرم استفاده کنید. این روش ها باعث کاهش درد می شود.

روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود

۸.روشهای خانگی برای درمان فوری درد پریود، ورزش کنید

اگر درد دارید، ورزش ممکن است آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می رسد. اما حتی ورزش ملایم باعث ترشح اندورفین می شود که باعث احساس شادی می شود و در نتیجه درد را کاهش داده و ماهیچه های تان را آرام می کند. پانزده دقیقه یوگا، حرکات کششی سبک یا پیاده روی ممکن است تمام چیزی باشد که برای احساس بهتر نیاز دارید.

۹.استرس را کاهش دهید

استرس ممکن است گرفتگی عضلات را بدتر کند. از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا یا روش مورد علاقه خود برای کاهش استرس استفاده کنید. به سادگی چشمان خود را ببندید، یک نفس عمیق بکشید و مکانی آرام و امن را تصور کنید که برای شما مهم است. در حالی که نفس های آهسته و عمیق می کشید، حداقل برای چند دقیقه روی این فضا بدور از هر فکری منفی متمرکز بمانید.

۱۰.ماساژ درمانی را امتحان کنید

یک مطالعه نشان داد که ماساژ درمانی به طور قابل توجهی درد قاعدگی را در زنان مبتلا به اندومتریوز کاهش می دهد. ماساژ ممکن است با شل کردن رحم، اسپاسم رحم را کاهش دهد. به منظور کنترل موثرتر گرفتگی های پریود، ماساژ درمانی باید بر روی ناحیه شکم متمرکز شود. اما یک ماساژ کامل بدن که استرس کلی شما را کاهش می دهد و به تسکین دردهای قاعدگی نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ۸ روش خانگی موثر برای درمان فوری عفونت های قارچی واژن

۱۱.داروهای بدون نسخه (OTC) مصرف کنید

هورمون پروستاگلاندین می تواند باعث انقباض عضلانی و درد شود. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن می‌توانند با کاهش میزان پروستاگلاندین‌ها در بدن، تسکین سریعی ایجاد کنند. برای بهترین نتیجه، داروهای OTC  را فقط زمانی مصرف کنید که درد های تان شروع می شود.

۱۲.طب جایگزین را امتحان کنید

برخی از افراد با روش های طب جایگزین مانند طب سوزنی و طب فشاری تسکین پیدا می کنند. طب سوزنی عملی است که با قرار دادن سوزن در پوست، بدن را تحریک می کند. طب فشاری با اعمال فشار بر نقاط خاصی از بدن، بدن را بدون سوزن تحریک می کند. این تمرین‌ها می‌تواند به شما کمک کند آرام شوید، تنش عضلانی را کاهش دهید و جریان خون را در سراسر بدن بهبود بخشید.

۱۳.کنترل بارداری هورمونی را شروع کنید

اگر گرفتگی ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، کنترل بارداری می تواند درد پریود را متوقف کند. متعادل کردن سطح استروژن و پروژسترون به نازک شدن پوشش رحم کمک می کند تا راحت تر از بین برود. کنترل بارداری هورمونی همچنین طول و دفعات پریود شما را تنظیم می کند. برخی از اشکال پیشگیری از بارداری می توانند با توقف کامل پریود، گرفتگی های قاعدگی را به طور کامل کاهش دهند. در مورد گزینه های کنترل بارداری، از جمله قرص، واکسن ضد بارداری یا IUD هورمونی، با پزشک متخصص زنان صحبت کنید. سپس، می‌توانید نوع کنترل بارداری را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برای شما دارد.

سخن آخر

اگر تمام درمان‌های موجود در این فهرست را امتحان کرده‌اید و هنوز پریودهای دردناکی دارید. یا می‌خواهید از قبل بدانید که کدام گزینه برای شما بهتر است، با پزشک زنان مشورت کنید. کمی کمک گرفتن از دکتر ممکن است بهترین راه برای متوقف کردن دردهای پریود شما باشد.

بیشتر بخوانید: بیماری های قلبی، علل و علایم: با این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − نه =

دکمه بازگشت به بالا