;
بیماری هاسلامت

علائم کمبود منیزیم: ۱۰ علامت مهم کمبود منیزیم که باعث بیماری های خطرناک می شود

علائم کمبود منیزیم: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد منیزیم موجود در بدن در استخوان ها ذخیره می شود و مقدار بسیار کمی در خون وجود دارد. منیزیم نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها، تنظیم سطح فشار خون، کیفیت خواب، تنظیم گردش خون، برخی از عملکردهای سیستم عصبی، تقویت سیستم ایمنی، عملکرد طبیعی عضلات و قلب، جذب ویتامین D و هضم کربوهیدرات ها دارد. علائم اولیه کمبود منیزیم شامل بی حسی، گزگز، اسپاسم عضلانی و اختلال در ریتم قلب است. علاوه بر این، کمبود منیزیم ارتباط مستقیمی با بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، آسم، بی خوابی، میگرن، تحریک پذیری، حملات پانیک و کمردرد مزمن دارد. در بخش سلامت ۱۰ علامت مهم کمبود منیزیم بررسی شده است.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین C: این ۷ علامت را جدی بگیرید

۱۰ علامت اصلی کمبود منیزیم

علائم کمبود منیزیم, مطالعات نشان داده اند که بیشتر مردم منیزیم کافی دریافت نمی کنند. دلایل متعددی برای کمبود منیزیم وجود دارد، از جمله سوء تغذیه، مصرف زیاد الکل، دیابت و استفراغ و اسهال طولانی. در این جا شایع ترین علائم کمبود منیزیم وجود دارد.

۱.اسپاسم عضلانی

بروز گرفتگی عضلانی یک نشانه معمولی از کمبود منیزیم است. منیزیم نقش مهمی در عملکرد صحیح عضلات دارد. منیزیم تاثیر مستقیمی بر متابولیسم کلسیم دارد، زمانی که به مقدار مناسب مصرف شود از ایجاد اسپاسم عضلانی جلوگیری می کند و از عضلات محافظت می کند.

همچنین جذب پتاسیم را افزایش می دهد که برای عملکرد عضلات بسیار مهم است. همچنین با مسدود کردن گیرنده های درد در مغز و سیستم عصبی، درد عضلانی را کاهش می دهد. اگر مکررا دچار گرفتگی عضلات می شوید، ممکن است از کمبود منیزیم رنج ببرید.

۲.میگرن های مکرر

اگر مستعد ابتلا به میگرن هستید، ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که کمبود منیزیم نقش مهمی در ایجاد حملات میگرنی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که همه مبتلایان به میگرن باید منیزیم مصرف کنند.

۳.ریتم غیر طبیعی قلب

علائم کمبود منیزیم، ریتم نامنظم و غیر طبیعی قلب نشانه مهمی از کمبود منیزیم در بدن است. منیزیم با تنظیم عبور یون های کلسیم و پتاسیم از غشای سلولی نقش مهمی در عملکرد قلب سالم دارد.

بیشتر بخوانید: بیماری های قلبی، علل و علایم: با این نشانه ها حتما به پزشک مراجعه کنید

علائم کمبود منیزیم

۴.تحریک پذیری، افسردگی و بی قراری

اگر به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی احساس افسردگی و بی حالی می کنید، علائم شما ممکن است به دلیل کمبود منیزیم باشد. این ماده معدنی مهم به حفظ آرامش کمک می کند و کمبود آن می تواند منجر به تحریک پذیری، افسردگی و بی قراری شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود منیزیم می تواند باعث اختلالات رفتاری نیز شود.

۵.از دست دادن اشتها

علائم کمبود منیزیم، منیزیم نقش اساسی در استفاده از پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی ها دارد و کمبود آن می تواند باعث کاهش اشتها، حالت تهوع و حتی استفراغ شود.

۶.خستگی و ضعف بی دلیل

حتی کمبود خفیف منیزیم می تواند باعث خستگی و ضعف عمومی شود. منیزیم در تجزیه گلوکز و تبدیل آن به انرژی نقش دارد که باعث تحریک متابولیسم و ​​غلبه بر درد و خستگی می شود. همچنین در متابولیسم سایر ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، روی و ویتامین C نیز نقش دارد.

۷.فشار خون بالا

علائم کمبود منیزیم، طبق مطالعات انجام شده، رابطه نزدیکی بین کمبود منیزیم و ایجاد فشار خون بالا وجود دارد. یکی از خواص مهم منیزیم این است که به حفظ انعطاف رگ های خونی کمک می کند. سطوح پایین منیزیم همچنین منجر به سطوح پایین پتاسیم می شود و پتاسیم نقش مهمی در حفظ سطح طبیعی فشار خون دارد.

بیشتر بخوانید: کنترل فشار خون بالا: ۵ روش طبیعی که برای کنترل فشار خون معجزه می کند

۸.کم خوابی

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید یا با وجود خواب کافی احساس آرامش نمی کنید، ممکن است از کمبود منیزیم رنج ببرید. منیزیم به خواب آرام و آرامش بدن کمک می کند که عامل مهمی در خواب آرام است.

علائم کمبود منیزیم

۹.اختلال تمرکز و اختلال حافظه

علائم کمبود منیزیم.، یادگیری و حافظه از وظایف ضروری مغز هستند، اما به شدت تحت تاثیر سطح منیزیم بدن قرار دارند. منیزیم به یادگیری، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت برای عملکرد صحیح سیستم عصبی و مغز کمک می کند. طبق مطالعات، مصرف منیزیم باعث بهبود عملکرد یادگیری و حافظه مغز می شود.

۱۰.بوی بد بدن

علائم کمبود منیزیم، اگر به طور ناگهانی و شدید عرق می کنید و بوی بدن شما نامطبوع است، ممکن است به دلیل کمبود منیزیم باشد. منیزیم بر عملکرد غدد عرق تأثیر می گذارد و ترکیبات مسئول بوی بد را خنثی می کند. حتی می تواند تعریق شدید شبانه را از بین ببرد.

غذاهای غنی از منیزیم

علائم کمبود منیزیم، برای جبران کمبود منیزیم می توانید از غذاهای غنی از منیزیم استفاده کنید. با مصرف این مواد غذایی می توانید از شر کمبود منیزیم خلاص شوید. بادام، آووکادو، موز، لوبیا، دانه کدو تنبل، توفو، سویا، بادام هندی، گردو، پوست سیب زمینی ماست، غلات کامل و سبزیجات با برگ سبز تیره.

همچنین مراقب چیزهایی باشید که می تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. مصرف الکل و کافئین، نوشابه های گازدار، نمک، قند، قرص های ضد بارداری، داروهای فشار خون بالا، دیورتیک ها، انسولین، برخی آنتی بیوتیک ها و تعریق زیاد باعث کاهش سطح منیزیم در بدن شما می شود.

بیشتر بخوانید: کمبود پتاسیم و عوارض آن: ۵ میوه با پتاسیم بیشتر از موز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا