;
تاریخ و تمدنفرهنگ و هنر

8 چندش ترین کارهای های غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی!

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی: استانداردهای بهداشت از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. چیزی که زمانی توسط یک نسل عادی تلقی می شد، ممکن است سال ها بعد عجیب و چندش آور به نظر برسد. در این مطلب به کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی پرداخته ایم.

تغییر اغلب برای بهتر شدن است زیرا رعایت مسائل بهداشتی و زندگی پاک‌تر، مانع از شیوع بسیاری از بیماری‌ها شده است. قرون وسطی اروپا، الگوی سده ها تاریکی بوده و انواع و اقسام خرافات در میان اروپائیان رواج داشت. اروپای آن زمان الگوی پاکیزگی نبود و نیست و به دروغ در بسیاری از فیلم های هالیوودی اروپائیان قرون وسطی بافرهنگ و پاکیزه به تصویر کشیده می شوند.

شاید بپسندید: 10 جالب ترین حقایق درباره فرهنگ مردم پرتغال !

اروپا در قرون وسطی

احتمالاً بپسندید: طراحی شخصیت های کارتونی به صورت انسان + تصاویر

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

در این مطلب از سری مطالب تاریخ و تمدن مجله خبری چشمک نگاهی به برخی از کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی انداخته ایم.

شاید بپسندید: نکات جالب درباره لباس پرنسس های دیزنی که کمتر کسی به آنها توجه می کند!

اغلب حمام نمی کردند.

در قرون وسطی حمام کردن منظم نبود. امروزه شما روزانه چند بار دوش می گیرید؟ پاسخ شما هر چه باشد، احتمالاً بیشتر از یک فرد متوسط در پاکیزگی در قرون وسطی است. آنها معمولاً حداقل هر دو هفته فقط یکبار  حمام می رفاند. این ممکن است در حال حاضر عجیب به نظر برسد، اما این همه تقصیر آنها نبود.

شاید بپسندید: آشنایی با زوج های محبوب دیزنی+ شاهزاده های رویایی پرنسس های دیزنی!

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

آب همیشه در دسترس نبود، بنابراین فرد نمی‌توانست مکرراً حمام کند. در نتیجه، بسیاری از مردم برای تمیز کردن خود به نهرها، دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها می‌رفتند. البته این کار هم یک فعالیت خطرناک بود، به خصوص برای کسانی که نمی توانستند خوب شنا کنند.

احتمالاً بپسندید: اگر شخصیت نقاشی های مشهور در این عصر زندگی می کردند، چه شکلی بودند+تصاویر

آنها آب حمام مشترک داشتند.

احتمالاً نمی خواهید از یک حمام قرون وسطایی دیدن کنید. وقتی بدانید آب از کجا می آید، حمام گرم چندان آرامش بخش نخواهد بود. حمام ها از هیزم برای گرم کردن آب مورد نیاز مشتریان استفاده می کردند. آب کمیاب بود و پس از پایان حمام یک نفر، نفر بعدی بدون تعویض آب به داخل حوض آب حمام می رفت. این برای چند چرخه ادامه داشت. چندین نفر نیز در یک زمان از یک حمام استفاده می کردند.

همچنین بخوانید: بهداشت فردی در طول تاریخ: گذشتگان چقدر کثیف بودند!؟

حمام مشترک در قرون وسطی

خوشبختانه، حمام های مدرن هیچ مشکلی برای دریافت آب تمیز ندارند، بنابراین شما از آب حمام دیگران استفاده نخواهید کرد.

از رودخانه ها به عنوان توالت استفاده می کردند.

در قرون وسطی مردم از رودخانه ها برای توالت استفاده می کردند. اگر زمانی به قرون وسطی سفر کردید، هرگز جرعه ای از رودخانه ها ننوشید. آنها به عنوان توالت و حمام عمومی استفاده می شدند. تنها برخی از خانوارهای پردرآمد مستراح داشتند، در حالی که برخی دیگر خود را در آب‌های مجاور راحت می‌کردند.

بد سلیقگی اسکارت جوهانسون در انتخاب لباس| دنیای مد و لباس انگشت به دهان شدند!

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

همانطور که تصور می کنید، بهداشت آب خیلی سریع به یک مشکل تبدیل شد. بیشتر آب های اطراف برای نوشیدن خیلی کثیف بودند. بنابراین، مردم عادی که در قرون وسطی زندگی می‌کردند چه می‌نوشیدند؟ خوب، آنها قطعاً از دریاچه ها یا برکه ها آب ننوشیده اند – این باعث می شود آنها بیمار شوند. در عوض، آنها عمدتاً مشروبات الکلی مصرف می کردند.

احتمالاً بپسندید: پرنسس های دیزنی به شکل واقعی تر چه جوری بودند!؟

خانه هایشان کف سیمانی یا سرامیک و … نداشت.

در دوران قرون وسطی خانه های معمولی کف بتنی نداشتند. کاه مخلوط شده با گیاهان روی زمین پخش می شد. این برای مدت طولانی باقی می ماند، اما تمیز کردن آسان نبود زیرا کثیفی و رطوبت جمع می شد و کل خانه بوی کپک می داد. همچنین، کف پوش های کاهی مکان بسیار خوبی برای اختفای جوندگان و سایر آفات بود.

خانه های با کف پوشیده از کاه

طاعون به زودی باعث شد مردم به دنبال گزینه های بهتر برای کفپوش خانه باشند. کفپوش های چوبی به این دلیل محبوب شدند که تمیز کردن آنها بسیار آسان تر بود. مردم از فرش، پوست حیوانات یا فرش بر روی کف چوبی خود استفاده می کردند. تنها بعضی از خانه های ثروتمندان دارای کف سفالی یا مرمری بودند.

احتمالاً بپسندید: طراحی آرایش و لباس عروس در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ بخش سوم

سطل های حاوی ادرار… را در خیابان ها خالی می کردند.

در دوران قرون وسطی مردم محتویات گلدان های اتاق خود را از پنجره هایشان خالی می کردند. مردم اغلب گلدان هایی را در کنار تخت خود داشتند تا در طول شب در صورت نیاز به قضای حاجت خود را راحت کنند. کاری که روز بعد با محتوای آن انجام دادند ممکن است شما را به لرزه درآورد. ساکنان محتویات گلدان ها را از روی بالکن خود به خیابان ها پرتاب می کردند. اگر بدون توجه زیاد در خیابان ها قدم می زدید، ممکن بود در ادرار شبانه غرق شوید.

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

در برخی شهرها، مردم از بالکن خود مدفوع می انداختند.

همه گیری ما را با پوشیدن ماسک در خیابان ها آشنا کرد، اما در دوره قرون وسطی به دلایل مختلف از ماسک بینی استفاده می کردند. تمام زباله هایی که به خیابان ها ریخته می شود برای مدتی در آنجا باقی می ماند. کیسه ها و ماسک های بینی حاوی گل برای کمک به مردم برای مقابله با بوی بد بود.

شاید بپسندید: همه چیز درباره تاریخچه جشن و کدوی هالووین!

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

آنها اغلب دست های خود را نمی شستند.

در قرون وسطی مردم به ندرت دست های خود را می شستند. شما احتمالاً روزانه بیش از چند بار دستان خود را می شویید، اما این امر در قرون وسطی معمول نبود. حتی در حال حاضر، مردم گاهی اوقات بدون شستن دست غذا می خورند که به طور کلی غیربهداشتی تلقی می شود. اما به دلیل کمبود آب تازه و تمیزدر قرون وسطی، گاهی اوقات شستن دست‌ها یک گزینه نبود.

بیشتر بخوانید: تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان + تصاویر بخش اول

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

آنها از صابون استفاده نمی کردند.

در دوران قرون وسطی آنها به ندرت از صابون استفاده می کردند. حتی در بین افرادی که دست های خود را می شستند، همه از صابون استفاده نمی کردند.

شاید بپسندید: عجایب جالب تایلند: چیزهای عجیب و تا حدی شگفت‌انگیز که فقط در تایلند وجود دارد!

زخم ها را با ادرار درمان می کردند.

در قرون وسطی از ادرار روی زخم ها استفاده می کردند. در قرون وسطی، مردم از ادرار برای درمان کبودی ها و دیگر زخم های باز نیز استفاده می کردند. مشکلاتی در ادرار درمانی وجود دارد. ادرار حاوی مقادیر باکتری است که هنگام ذخیره افزایش می یابد. درمان زخم های باز با ادرار ذخیره شده، فرد را در معرض عفونت قرار می داد.

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

احتمالاً بپسندید: موسیقی غمگین: گوش دادن به موسیقی غمگین خوبه یا بد؟

درباره قرون وسطی

قرون وسطی از قرن ۵ تا ۱۴ میلادی را در برمی‌گیرد. این دوران بعد از سقوط امپراطوری روم غربی آغاز شد و با شروع عصر رنسانس به پایان رسید. تاریخ تمدن غرب به طور کلی به ۳ بخش باستان، قرون وسطی (وسطا) و دوران مدرن یا همان عصر جدید تقسیم می‌شود. برای اشاره به قاره اروپا از زمان سقوط امپراطوری روم غربی در سال ۴۷۶ تا دوران رنسانس در قرن ۱۴ میلادی می‌توان از عبارت سده‌های میانی استفاده کرد.

بسیاری از محققان ترجیح می‌دهند از عبارت قرون وسطی برای توصیف این دوره استفاده کنند؛ زیرا معتقدند که سده‌های میانی ممکن است به اشتباه این منظور را به مخاطب برساند که دوره‌ای بی‌اهمیت بوده و میان دو دوره‌ی مهم‌تر تاریخی قرار داشته است. در واقع دانشمندان عصر رنسانس، این دوره را سده‌های میانی نامیدند تا خود را از بی‌تمدنی این دوره جدا کنند.

شاید بپسندید: فینالیست های سال 2023 در بخش عکاسی کمدی حیات وحش+تصاویر

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

برایتان جالب خواهد بود: داستان غمناک ملک زاده خانم همسر امیرکبیر+ پس از امیر کبیر چه بر سر او آوردند!

دلایل شکل گیری عصر تاریک در اروپا

یکی از دلایل فرو رفتن اروپا در عصر تاریکی یا قرون وسطی، ابتلای اروپاییان به این توهم بود که جواب همۀ سؤال‌ها را در آستین دارند و همۀ چیزها کشف شده‌اند. چنین تصور باطلی، که مسئولیتش دقیقا متوجه مسیحیت و کلیسای کاتولیک بود، علم را از پیشرفت باز داشت و دانشمندان را به افرادی بدل کرد که حداکثر از کشفیات و آرای پیشینیان خبر داشتند و خودشان کشف و رأی تازه‌ای در چنته نداشتند.

در واقع پس از سقوط امپراتوری روم در سال 476 میلادی، این نگرش دگماتیک و واپسگرایانه در اروپا رواج یافت. مسیحیت در امپراتوری روم ابتدا سرکوب می‌شد اما به تدریج بدون استفاده از شمشیر توسعه یافت و در حوالی سال 315 میلادی، دیگر دینی ممنوع نبود.

بیشتر بخوانید: ساعت ۳ هزار یورویی خانم بازیگر + عکس

چند دهه بعد، یعنی حدود سال 385 میلادی، مسیحیت دین رسمی امپراتوری روم شد. از آزادی دیانت مسیح تا انتخاب این دین از سوی کنستانتین به عنوان دین رسمی امپراتوری روم، هفتاد سال زمان لازم بود. اما تقریبا صد سال پس از اعتلا و رسمیت یافتن مسیحیت در امپراتوری روم، مسیحیان که قبلا خواستار آزادی بودند، مخالف آزادی شده بودند و آراء و نظریات جدید را خوش نداشتند و در مجموع ترجیح می‌دادند دانشمندان و فیلسوفان دهانشان را ببندند و حرف تازه‌ای نزنند.

احتمالاً بپسندید: پرنسس های دیزنی هم بچه دار شدند+تصاویر بارداری پرنسس های دیزنی

کارهای غیربهداشتی اروپائیان در قرون وسطی

دگماتیسم دقیقا یعنی همین ممانعت از بیان نظرات تازه و تکرار نظرات قدیمی به عنوان آرایی که مو لای درزشان نمی‌رود و باید به عنوان پاسخ هر سؤال جدیدی پذیرفته شوند. به قول بزرگی، آغاز انحطاط تمدن‌ها و نهایتا فرو ریختن‌شان، ارائۀ پاسخ‌های کهنه به سؤالات نو است.

باری، از زمانی که کنستانتین یکم مسیحیت را به عنوان دین رسمی امپراتوری روم برگزید، تنها کتابی که در این امپراتوری اهمیت داشت، انجیل بود. سنت اگوستین، قدیس بزرگ مسیحیت (430-354 میلادی) در توجیه این رویکرد می‌گفت: «حقیقت در واقع آن چیزی است که خداوند عیان کرده است، نه آن چیزی که انسان در تاریکی با حدس و گمان در پی آن است.»

برایتان جالب خواهد بود: عکس واقعی امیر کبیر این تصویر است + تصویر واقعی امیر کبیر

گالیله در دادگاه تفتیش عقاید

بنابراین “دانشمند” بودن به معنای مطالعۀ آثار ارسطو و جالینوس شد و تا پانصد سال، یعنی از سال 500 تا 1000 میلادی، حتی مطالۀ آثار یونانیان باستان هم سخت شد؛ چون متون یونانی و لاتین معدودی از دنیای باستان باقی مانده بودند و آن‌ها را هم کمتر کسی می‌توانست بخواند.

جالب خواهد بود: ۸ بازیگر زیبای هالیوود: عجیب ترین عادت غذایی بین هالیوودی ها!

آنچه درمورد قرون وسطی نمی‌دانید

  • طبقه‌بندی اجتماعی این دوره از سال ۱۱۰۰ میلادی به بعد فقط به ۳ گروه اشراف‌زادگان، روحانیون و مردم عادی محدود نمی‌شد. برای مثال جمعیت شهر پاریس در قرن ۱۲ و ۱۳ تقریباً به ۱۰ برابر قبل رسیده بود و شغل‌های متنوعی از جمله فروشندگی، نقاشی، تجارت، قصابی، بافندگی، معماری و بسیاری دیگر رواج پیدا کرد. همچنین بیشتر مردم در روستاها نیز آزاد بودند و از خود زمین داشتند.

احتمالاً بپسندید: پرنسس های جنگجو کشورهای مختلف+تصاویر

اروپا در قرون وسطی

  • وقتی صحبت از جادوگری می‌شود، مردم فکر می‌کنند در سده‌های میانی به این خرافات پر و بال داده شده است اما داستان‌های مربوط به جادوگری ریشه در قرون وسطی ندارد. در واقع به اوایل دوره‌ی جدید و قرن ۱۶ و ۱۷ برمی‌گردد. چندین دادگاه برای مجازات جادوگران در سده‌های میانی برگزار شد اما مسئولان انجام این دادگاه‌ها تقریباً بیشتر مواقع از اعضای دولت بودند و ارتباطی با روحانیون نداشتند. در حقیقت روحانیون در قرون وسطی مدام به مردم تذکر می‌دادند که خرافات مربوط به سحر و جادوگری را باور نکنند.

شاید بپسندید: طراحی شخصیت های فیلم شرک شبیه انسان + تصاویر

  • معمولاً مردم روستایی چندان از محل زندگی خود دور نمی‌شدند اما گاهی مردم در قرون وسطی برای سفرهای مذهبی خود هزاران کیلومتر در راه بودند. همچنین تاجران نیز مسافت‌های طولانی را می‌پیمودند؛ برای مثال ابریشم را از چین و ادویه‌جات را از آسیا به اروپا انتقال می‌دادند. این که مردم هیچگاه در این دوره سفر نمی کردند، تصوری اشتباه است که میان مردم رواج پیدا کرده است.

 

  • مردم برای ازدواج ضرورتاً به کلیسا یا کشیش احتیاج نداشتند. البته کلیسا مایل بود که این کار انجام شود و در قرن ۱۲ میلادی نیز اعلام کرد که ازدواج یک آیین رسمی است اما در عمل، صرفاً رضایت طرفین برای ازدواج ضروری بود و در بهترین حالت، شاهد نیز حضور پیدا می‌کرد.

 

  • این دوره را گاهی عصر ایمان می‌نامند اما این موضوع به این معنی نیست که مردم هیچ گناهی مرتکب نمی‌شدند. در واقع شواهد حاکی از آن است که بیشتر آن‌ها یکشنبه‌ها به کلیسا نمی‌رفتند.

 

  • بیشتر نویسندگان قرون وسطی خودشان شخصاً برای نوشتن، قلم به دست نمی‌گرفتند. نوشتن در این دوره به نوعی کاری پرمشقت محسوب می‌شد و کاری نبود که افراد باهوش و مهمی همچون اندیشمندان و روحانیون، زحمت انجام آن را به خود بدهند. به جای آن، شخصی دیگر این کار را برعهده می‌گرفت و هر چه که نویسنده به او دیکته می‌کرد را به شکل مکتوب درمی‌آورد.

 

  • بیماری اسرارآمیزی به نام مرگ سیاه یا طاعون بین سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ میلادی، جان ۲۰ میلیون نفر از مردم اروپا را گرفت که ۳۰٪ از جمعیت این قاره را تشکیل می‌دادند.

شاید بپسندید: اتفاق عجیب در اروپای 1518: مردمانی که به طاعون رقص گرفتار و تا سر‌حد مرگ رقصیدند!

ریشه شکل گیری دانشگاه در اروپا

کلیسا دانشگاه‌های متعددی را تاسیس کرد که عمدتا قرار بود در خدمت ترویج فلسفۀ مدرسی باشند. یعنی نوعی علم و فلسفۀ حامی آموزه‌های مسیحیت. دانشگاه بولونیا اولین دانشگاهی بود که تاسیس شد. تقریبا در سال 1180 میلادی. یعنی اواخر قرن دوازدهم. تا اواخر قرن سیزدهم میلادی، دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج و کلن و پادوا و مون‌پلیه نیز تاسیس شدند.

کلمۀ university از کلمۀ لاتین به معنای “تمام و کامل” می‌آید. چون بنا بود این دانشگاه‌ها کل دانش بشری را پوشش دهند. هر دانشگاهی معمولا چهار مدرسه یا دانشکده داشت: الهیات، حقوق، طب ، هنر.

دانشکده‌های پزشکی عمدتا روی جالینوس و ابن سینا متمرکز بودند. دانشجویان پزشکی به دلیل باور گستردۀ مردم به تاثیر ستارگان بر حال و روز و سرنوشت انسان‌ها، طالع‌بینی نیز می‌خواندند. در واقع مرزهای علم تجربی هنوز با معیاری روشن، مشخص نشده بودند.

ریاضیات و نجوم چندان علم تلقی نمی‌شدند و در دانشکدۀ هنر تدریس می‌شدند. آثار گستردۀ ارسطو هم در همۀ دانشکده‌ها تدریس می‌شد.

بسیاری از دانشمندان قرون وسطی یا پزشک بودند یا روحانی و بیشترشان در دانشگاه‌های جدید مشغول به کار شدند. دانشکده‌های پزشکی به فارغ‌التحصیلانشان مدرک می‌دادند: دکترای پزشکی یا کارشناسی پزشکی. پزشکی که چنین مدارکی داشت، از جراح و داروساز و پزشکان تجربی متمایز و سرتر می‌شد.

اما تحصیلات دانشگاهی لزوما دکترها را به کشف چیزهای جدید علاقه‌مند نمی‌کرد. آن‌ها ترجیح می‌دادند به بقراط و جالینوس و ابن سینا تکیه کنند.

برایتان جالب خواهد بود

احتمالا بپسندید: هوش مصنوعی شخصیت انیمه برای هر کشور ایجاد کرد + تصاویر بخش سوم و پایانی

می دونستی که معنی اسم پرنسس های دیزنی به فارسی چی میشه+بخش اول

برایتان جالب خواهد بود: پرنسس های دیزنی متعلق به کدام کشورها هستند+بخش دوم

نوشته های مشابه

167 دیدگاه

    1. تو ایران خزینه بوده یه حوض اب گرم که همه میرفتن داخلش خیلی دیر به دیر ابشو عوض میکردن
      تو اروپا اب خیلی زیاده عجیبه نوشتین .کمبود اب

      1. الان ایرانیاحسرت دیدنشونو دارن بس کم مسخره کنین ایران از اورپا دویس سال عقبه درحال زندگی می‌کنی نه در قرون.بعدشم بخاطر تمیزی پیش از حد الان تو ایران آب پیدا نمیشه تو ایران با آب شیرین همه ماها همه ملت حموم میرن ماشین میشورن دسشویی تمیز میکنن حیاط تمیز میکنن خونه درست میکنن فرش میشورن ……. ما قدر آب شیرینو نمیدونم که الان کم بود آب داریم

      1. همین الان هم ایستاده ادرار می کنند و باقیمانده نجاسات بر می گرده در جامه شان.مدفوع هم که با دستمال کاغذی پاک می کنند و احتمالا بو در شلوار می ماند

          1. جالب است در همان زمان اسلام دستورات پاکیزه کی ، شستشوی دست قبل و بعد از غذا ، دستورات روش شست و شو محل اجابت مزاج و انواع غسل های واجب و مستحب و وضو و … را ارائه کرده بود .

          2. عزیزم 100 سال پیش خیلی دور نیستا یعنی پدر پدر بزرگ شما انقدر گثیف بوده که میگی ایرانیا 100 سال پیش بدتر بودن؟

        1. سلام خدمت دوستان
          ما یه استاد داشتیم ۸سال نیویورک زندگی کرده بود می گفت خونه هر کسی نمی‌رفتم و به سختی و وسواس ارتباط می گرفتم بالاخره با یه خانواده متمدن رفیق میشه خلاصه گفت یه بار موقع ناهار رفتیم خونشون خواستیم دست و صورت بشوریم واسه صرف غذا بریم سر میز اون آقای متمدن رفت دسشویی فرنگی و بازکرد از آب جمع شده دست و صورتش و شست و خیلی ریلکس .. …وای به حال بقیه…. فرهنگ فقط ایرانی اسلامی

    1. احمق، بیشعور، نفهم.
      اینا صفاتیه که میشه به شما نسبت داد، قرون وسطی از تاریک نرین و وحشتناک نرین دوره هاییه که اروپایی ها پشت سر گذاشتن، ولی با این حال الان اونا از ما پیشرفته ترن، شما که میگی از اروپا بدت میاد که هیچ، اینکه میگی حالا دیگه متنفر شدی اصلا ربطی نداره و منطقی نیست، دلیل نمیشه چون تو گذشته، زمانی که افرادی با سو استفاده از دین، مردم رو تحت کنترل گرفتن کاملا ذهن هاشون رو از تفکر خالی کردن، بهداشت رعایت نشه، الان هم همونطور باشه. خواهشاً یکم قبل اینکه کامنت بذارید فکر کن.

      1. طرز واکنش و رفتار زشت شما بیشتر شباهت به رفتار قرون وسطایی همان اروپایی ها داره که بخاطر بی دینی و نداشتن تعالیم پاک الهی به آن سطح از نجاسات سقوط کردند و هنوز هم غوطه ورند!

          1. بعضی از همین رفتارهای غیر بهداشتی را هنوز در بعضی از افراد جامعه ی خودمون مشاهده می کنیم
            اگر بگویید نه! دارید تعصب بی جا از خودتون نشون می دهید

        1. میدونید چرا بهترین برند های عطر در دنیا در کشورهای اروپایی هستند؟؟؟
          چون آنها با اینکه در این مطلب اشاره به هر دوهفته یکبار حمام کردن آنها اشاره شده اما اروپاییان هر شش ماه یکبار حمام می‌کردند و برای همین از عطرهای مرغوب استفاده می‌شد تا بوی بد بدنشان کمتر شود…
          زمانی که اروپاییان به تعدا شپش در سر و بدنشان افتخار می‌کردند ایرانیان در اوج تمدن و فرهنگ بودند، حیف که سلسله های غیر ایرانی مانند قاجار، تمدن و فرهنگ ایران باستان و اسلامی را نابود کردند…

          1. غیر ایرانی😂🤦 حتما فقط فارس ها به قول شما ایرانی هستن؟؟نژادپرست شعوبی بدبخت
            بعد از اسلام بجز چند حکومت کل حکومت ها بقول شما باید غیرایرانی باشن چون همه ترک بودن

          2. هرزمانی را با زمان خودش بررسی کنید درزمان قرون وسطا ایران دردوره شروع حکومت ساسانیان یا دردوره پایان حکومت ساسانیان قرارمی گیرد دردوره اوسط حکومت ساسانیان اوضاع ایران خوب نبود ومردم ناراضی بودند ودردوره پاسگیان ساسانیان که ظهوراسلام بود کشور درحال جنگ با عمر واعراب بود خواهشن تاریخ عرب رامطالعه کنید چرا مسلمانان اروپا را ازدست دادند

          3. من قصد دفاع از اروپایی ها رو ندارم ولی شپش تا شصت هفتاد سال قبل تو ایران بوده

      2. واکنش شما قرون وسطایی بود! بفرض اشتباهم گفته باشن یا از جهل بوده یا از آگاهی بزعم خودشان یا از روی احساس اما بهرحال همچون شما آزاد در اظهار نظر! از طرفی بله قرون وسطی از تاریک تربت دوران غرب بوده اما نه بخاطر عمل به دین بلکه بخاطر انحراف از دین و جهل دین مآبانه! بخاطر من درآوردی های کلیسا و پاپ و…آن‌زمان تازه معلوم نیست حتی این شیوه بهداشت مورد تایید همان کلیسا و دین انحرافی هم بوده باشه. خوبه بدونید اگر دین و تعلیم الهی نبود بهداشت امروز الان در سراسر جهان چنین نبود دین میگه قبل از غذا دست شسته بشه و بعد از غذا دین میگه چیز پاک بخورید دین میگه شست و شو کنید و حتی تاکید ب لباس روشن دارن تا بمحض آلوده شدن شسته بشه و..‌‌نگاهی به سبک زندگی پیامبران و ائمه اطهار بعنوان بهترین الگوی عملی دین، مصداقی کافی و وافی بر اثر و برکات دین و عامل به دین بخصوص در حوزه بهداشت هست

        1. واقعا خیلی خوبه آدما ب نظر و عقاید همدیگه احترام بزارن،ولی نه در مواقعی که یکی مثل شما بیاد فهم و شعور انسانی خودشو که خدای بزرگ به من و شما داده رو بی ارزش بدونه وبچسبه به پیامبران و بقیشون که یکی مثل ما بودن.واقعا تو این زمانه جهل تا این حد نشونه نادانی بیش از حد کسی هست که اینجوری حرف میزنه…

          1. عزیزم ببخشید به شما وحی میشه؟
            خب پیامبرا نبودن از کجا میفهمیدیم خدا چی میخواد بگه بهمون؟ 😂اصلا میفهمیدیم خدا وجود داره؟

        2. واقعا خوشحالم که برخی ایرانی ها با حقوق 200تا300دلار در ماه و همه محدودیت‌ها و گرانی زندگی در فقر مطلق هنوز احساس میکنند از اروپایی ها بهتر زندگی میکنند.هنوز خیلی از همین ایرانی های خوشحال با کلوخ طهارت میگیرند و ماهی حمام میکنند

      3. حالا تو چرا از کوره دررفتی بابات اروپایی یا ننت
        در ضمن اروپایی‌ها با این همه پیشرفتشون الانش از نظر بهداشتی پایینن یه نمونه اش تو جام جهانی قطر مشخصه برو بخون تعجب فرانسوی ها از وجود آب تو دستشویی
        مگه میشه دستشویی باشه و شیر آب نداشته باشه اونا با چی خودشون تمیز میکردن پس؟؟

        خودباخته ای درست ولی درست نظر بده بیشتر مطالعه کن اگه از جنس اونا نباشی
        از نزدیک باید کنارشون زندگی کنی تا بتونی نظر بدی
        صدای دهل از دور چه خوش اس

        1. دستشویی های اروپایی اب داره.فقط مد با دستمال خودشونو تمیز میکنن.در خیلی از زمینه ها پیشرفت کردن اروپاییها فقط در زمینه دستشویی جا موندن🤣🤣🤣🤣
          ما در زمینه دستشویی پیشرفت کردیم.خوش بحالمون🤣🤣😆😆😆😆😆😆

        2. عزیزدل من ما درباره کلیت صحبت می کنیم نه اقلیت از اقلیت جمع به کلیت نبندید اگر ملاک شما توالت های فرنگی اب ندار هست پس این طرف هم ببینید توالت فرنگی های خودشور دردنیا هست نمونه درژاپن فیلم معروفش هست ماساژور گرمکن وکرم زن وسشوارزن و..دارد

          1. خب اروپا که ندارن اینو خودت میگی ژاپن. چه ربطی به اروپا داشت؟ دقیقا زمان قرون وسطی شرق دور هم خیلی فرهنگ بالایی داشتن مثل ایرانی ها

      4. الان ذهن جنابعالی پر از تفکره خوب بدش میاد که مثلا با فکر کردن اومدی این کلمات رو گفتی…خواهشا تو با ادبیاتت کسی رو دعوت به فکر نکن

      5. الان تو فکر کردی؟ نه واقعا الان تو فکر کردی؟؟؟؟؟ الانم با دستمال توتلت خودشون تمیز میکنن. و چیز های دیگه که فرق زیادی با قبل نکردن حالا این بکنار ‌. توی ابلهی که اینجوری رگ گردن کلفت میکنی . اینا الان چی هستن؟؟؟ هر چی هستند فقط با چپاول و پایین نگه داشتن سطح جوامع دیگه کرد با کشتار و غارت . اگر هنوز ابلهی دیگه مشکل داری

      6. آن زمان که اروپاییها در غار یا روی درختان مانند حیوانات زندگی میکردند ایرانیها مردمانی متمدن و پاکیزه بودند.با ورود اسلام و تعالیم عالی آن در مورد نظافت و غسل،ما پاکیزه ترین مردم روی زمین شدیم.کاش غربزده های بدبخت این را میفهمیدند.

      7. البته الان هم اروپایی ها خیلی فرقی با گذشته ندارن،اونم اگه بدتر نشده باشن؛الان صاحبان رسانه و ثروت و قدرت(زر و زور و تزویر)،مردم رهایی نچشیده و آزادی ندیده اروپا رو با ادعا های تو خالی و الفاظ زیبایی مثل آزادی و حقوق بشر و … فریب میدن(به قول خودمونی خر می کنن) و ازشون کار می کشن و در مقابل ظلم ساکتشون می کننو و به بردگی می گیرنشون،وضع بهداشتشونم که خیلی تعریفی نداره،یادتون تو ایام جام جهانی،اروپاییه چه قدر از دیدن شلنگ در دستشویی های قطر تعجب کرده بود و خوشحال شده بود؟انگار هنوزم خودشونو تو دستشویی نمی شورن..

    2. و متاسفانه تمام این چیزایی که تو اروپای پونصدسال پیش بوده هنوزم تو ایران امروزی تو بعضی جاها هست،،هنوزم شهرهایی داریم که بچه هاش حمومشون رودخونه های بی جون و. کم ابه هنوزم شهرهایی داریم که توالت براشون یه رویاس هنوزم کسایی هستن که تو مذهب دنبال درمان امراضن

      1. تمام درد و درمان ما در قرآن کریم وجود داره کتابی هست که همه ابعاد زندگی بشر رو پوشش میده بهترین تفسیر و ترجمه این کتاب الهی کسانی هستند که خود خالق انسانها تعیین کرده یعنی پیامبران و امامان، در همین دین شریف و سرافراز اسلام بسیار احادیث و نکات و آیاتی در سبک زندگی و علاج امراج وجود داره که جای کار و تحقیق زیاد هست.
        اغلب درد ما از بیدینیست و دین تجربه و علم بدهی بشر رو نفی نمیکنه بلکه تشویق و تایید می‌کنه به علم آموزی

        1. در دوره قاجار ایران بدتر بود حمام ها خزینه بودند باعث شپش و سفلیس و گری و عفونت های قارچی دیگر میشد مردم تو رودخونه ها دستشویی می‌کردند و حمام میکردند آنقدر از بهداشت خبری نبود که مردم گروه گروه به وبا طاعون و بیماری های واگیردار غیر دچار بودن کاش نویسنده تاریخ جامعه ایران رو در دوره قاجار مطالعه میکردند ناگفته نماند که دوره قرون وسطی دوره سیاهی بود که اروپائی ها آن را پشت سر گذاشتند و اکنون از بهداشت از فرهنگ از صنعت و اقتصاد و ورزش و غیره صد سال از ما پیشی گرفتند

          1. اقا جان پیشنهاد میدم تجدید نظر کنی
            میگی چرا؟
            چون تو جام جهانی که قطر برگزار کرد یه دختر المانی تو توالت شلنگ آبو که دیده ازش عکس گرفته پست گذاشته گفته اینو رو لباسم میدم چاپ کنن
            تعجب کرده شیلنگ دیده
            اصن بهداشت یعنی اروپا

        2. خوب اروپای قرون وسطی هم همین را می گفت ، کشیشان ورهبران دینی می گفتند همه چیز در انجیل و تعالیم مسیحیت آمده ونیازی به علم نیست . همان تفکری که الان شما دارید.

          1. اسلام را با دین مسیحیت تحریف شده مقایسه نکن.همون غرب که امروز پیشرفت کرده تماما با سرقت اثار علمی مسلمانان وسایر ملل شرق وثبت کردن همه کشفیات علمی به نام خودشان به اینجارسیدند.امروز هر انچه غربیها از تاریخ وتمدن غرب صحبت میکنند دروغ است از خودشان نیست سرقت از دیگران است

        3. ما چه پیامبری داشتیم ۱۴۰۰ سال پیش توی شبه جزیره عربستان با اون همه جاهلیت حتی تو حدیثی به شکل مسواک زدن هم اشاره کردن و فرمودن مسواک رو بصورت از بالا به‌ پائین بزنید(یعنی عرضی نه طولی همون چیزی که الان دندانپزشکان میگن)اینا تو چه کثافتی زندگی میکردن بعدن یه عده نافهم میان دین رو یه کاسه میکنن واسلام مترقی رو با مسیحیت تحریف شده یکی میکنن وبعد نتیجه میگیرن دین باعث بدبختی ما شده

          1. زیاد که فکر میکنم میبینم منم از قرون وسطی اومدم. همیشه حس میکردم که خارجی هستم باورم نمیشد الان که اینا رو خوندم مطمئن شدم. البته با فرق اینکه تو منطقه ی ما رودخونه نیست و مجبورم برم دستشویی. نخندید با این بحران آب همه در آینده مانند اروپاییان قرون وسطی زندگی خواهید کرد.

        4. داداش دقیقاًاون بالاداشت میگفت جوابی قدیمی به سؤالی جدیدهمین سفارشی که الان شمامیکنی قرآن یک کتاب دینی هست نه ریاضی جغرافی فیزیک تاریخ شیمی زیست شناسی ووو… ماشاالله تفکرت برای دوره ی رنسانس هست

        5. اگه کامنت میزاری اسکرین شات بگیری ببری پولشو بگیری که هیچی در غیر اینصورت متن بالا رو کامل بخون. مخصوصا اون قسمت آخر که دلیل عقب موندگی اروپاييان رو در قرون وسطی توضیح داده.

      2. مرد حساب بهترین و موثرترین راه درمان کرونا طب اسلامی بود که از اهل بیت رسیده، درمانی که از طریق گیاه بدست میاد نه ادرار، الان در طب اسلامی عفونت رو با چی از بین میبرن عمرا بدونی؟ مسئله دین اون دوران با اسلام کاملا متفاوته

      3. تو میگی تو مذهب دنبال درمان امراضن؟؟؟؟ 😂😂😂 برو بابا همین اروپاییا که انگار فک و فامیلتن دارن عین بدبختا تو مذهب ما و قرآن ما میگردن تا چیز جدید کشف کنن.مگه شق القمر نبود.ناسا اومده کشف کرده واااااو ما یه ترک بزرگ روی ماه پیدا کردیم که دقیقا ماه رو به دو قسمت مساوی تقسیم کرده.اومدن بررسی کردن دیدن ۱۴۰۰ سال پیش توی قرآن اومده که پیامبر معجزه کرده و ماه رو به دو نیم تقسیم کرده.دانشمند ناسا اومده اعتراف کرده که چیزی که ما کشف کردیم دقیقا توی قرآن اومده و معلومه که قرآن حق رو میگه.ولی روز بعد خودش و خانواده اش توی آتش سوزی عمدی خونشون به قتل میرسن.اومدن کشف کردن که به جز منظومه ی شمسی منظومه های دیگه ای هم داریم.در حالی که توی قرآن بار ها تعبیر آسمان ها بیان شده و اون موقع مردم میگفتن ما یک آسمان داریم پس چرا قرآن میگه آسمان ها.قرآن گفته در آسمان ها هم مثل زمین موجود زنده قرار دادیم.چند وقت پیش کشف کردن که بعلهههه آدم فضاییا واقعا وجود دارن. پس شما بدون که همه چیز علم بشری نیست.تو مذهب ما گفته سگ و خوک نجسن و انسان نباید باهاشون تماس داشته باشه.فقط و فقط هم این دو تا حیوان رو نجس اعلام کرده.حالا علم همون فک و فامیلات داره از سگ و خوک هی مریضی جدید بیرون میکشه و خودشون به این نتیجه رسیدن.دین ما میگه خرما بخور تا از مریضی در امان باشی کشف کردن خرما ضد سرطانه.از دنیا عقبیا.این کشفیات هییییچ ربطی به مسلمانا نداره ها.اینا رو همون فک و فامیلات کشف کردن حالا تو توی جهل مدرن موندی.

        1. اقای قناری با مطلبتون عشق کردم
          اینو باید به اونایی گفت که دین رو باعث عقب موندگی میدونن
          قرآن شفاست از ۱۴۰۰ سال پیش تا الان و آینده

      4. اصل شستشوی بدنه چه توی حمام چه توی رودخانه.اینقدر سنگ اروپا را به سینه نزن.از خود تحقیری جز یاس و ناامیدی و سرخوردگی چیزی گیرت نمیاد.ضمنا درمان بسیاری از امراض در همان دین اسلام دستورش آمده اگر تو نمیدانی عیب از همان بیسوادی و خودتحقیری توست

      5. میشه فقط اسم یکی از این شهرهایی که میگی در حسرت حمام و توالت هستند رو بگی

      6. بنظرم شما تو دنیای موازی هستی. میشه بگی دقیقا کدوم شهر ایران رویای دستشویی دارن؟ از کجات درآوردی این حرفا رو؟

  1. نمیخام خود تحقیری کنم اما بعضی از این موارد مثل مورد چند وقت یک بار استحمام کردن و یا تو رودخونه استحمام کردن را هنوز تو مناطق محروم کشور خودمون متاسفانه شاهد هستیم

  2. اتفاقا من عاشق اروپام‌.
    در ضمن جناب به توچه این اتفاقات مال چندین قرن پیش هست و دنیا داره بروز میشه و اروپا از ما جلوتره. بعدشم انگار چند قرن پیش تو ایران همه چیز وجود داشت؟؟؟ معلومه نه

      1. راست میگن ایران داشت تو عصر مسیحیت قرون وسطی ایران و کشور های اسلامی صدر جهان بودن و حمام روزانه برای غسل توسط همه انجام میشد همچنین برای ضد عفونی از الکل استفاده میشد و حتی ماشین آلات غیر موتوری زیادی ساخته شده بود. برای جهت یابی هم اسطرلاب و.. توسط ابن حیثم اختراع شده بود.

        1. اون عده ای که دم از پیشرفت اروپایی ها و..میزنن یه سر برن برج ایفل تا از بوی گند ادرار در اطراف اون فرار کنن.زمانیکه ما دانشمندان وحکیمان بزرگی داشتیم مثا بوعلی سینا و..طبیبان اونا با خوردن ادرار بیماری مثل دیابت رو تشخیص میدادن.هنوزم متاسفانه به دلیل عدم تعالیم درست دینی واخلاقی از فرهنگ عقب هستن.هرچند با چپاول ثروت کشورهای دیگه به پیشرفت های صنعتی و..رسیده باشن

      2. قرون وسطی ایران متمدن ترین و با فرهنگ ترین کشور دنیا بود.
        تو تاریخ طبری از عایشه نقل قولی هست که اعراب هنگام حاجت قضا بیرون از شهر و بیابون میرفتن و از سنگ و کلوخ برای تمیز کردن استفاده میکردن، زنها هنگام این کار بایستی یک مرد از خانواده همراهش میرفت که نترسه یا کسی مزاحمش نشها، و در ادامه میگه : این حالت تا زمانی بود که ایرانیان روش درست کردن توالت و حمام را به ما بیاموزند.
        اگه یه کم مطالعه داشته با‌شن ایرانیها از تاریخ خودشون متوجه میشن که اجداد ما به تمیزی و نظافت خیلی اهمیت میدادن. اما متاسفانه با سر کار اومدن قاجار، فرهنگ و تمدن ایران هزار سال به عقب رانده شد…

      3. به نظرم از تاریخ و فرهنگ ایران بی اطلاعی
        دوره طلایی تمدن اسلامی توی تاریخ مشهوره

      4. ابله کسیست که از تاریخ و تمدن خودش هم بی خبر است.برو ببین لوله کشی فاضلاب در تخت جمشید مربوط به چندهزارسال پیش را

        1. یا حمام ها وخزینه هاییکه ورودی وخروخی آب داشتن.حدالاقل کسانیکه سنگ داریوش وکوروش وایران باستان رو به سینه میکوبند یه مطالعه ای در مورد پیشرفت ها وتمدن شون هم داشته باشن خوبه البته در سده های مختلف …..و اینهمه خود تحقیر نباشن.

    1. حالا برویدوتمدن اصیل ایرانی را هم مطالعه کنید وبروید ازحمامها ،نقوشها،ساختمان‌های مدرن و استخرها و… و فرهنگ والای ایرانی ، درهزارسال قبل از متن این مقاله و زندگی ایرانیان لذت ببرید و به خودتان افتخار کنید.والبته بردید واز نزدیک اثار مستند مثل تخت جمشید و هکمتانه و کاخ عالی قاپو وووووو ببینید.

    1. پیشرفته تر بودن هیچوقت تا ابد. به معنای بهتر بودن نیست.

      بهتره بدانید آریایی ها یا بگم ما ایرانی ها اگر خدای خویش را فراموش نکنیم. یکی از بهترین ها هستیم.

      بشر زمانی پسرفت کرد که انسانیت و بنده بودن رو به منیت و منم منم و خودخواهی فدا کرد.

    2. شاید تا به حال از کشفیات باستان شناسان دیده باشید : کشف سنگ توالت و حتی توالت فرنگی، چاه‌های فاضلاب، حمام ها و … در ایران کهن . مهم ریشه است که همه ما داریم .

  3. والا ولی اونا قدرتمند تر از ما شدند
    و زخم با ادار شست‌وشو شود خوب می‌شود این یک چیز قدیمیه که راسته

    1. سالها قبل از مسیح که اکثر مردم اروپا متوحش و آدم خوار بودند در ایران از سیستم فاضلاب استفاده میشد.در کتاب سرزمین جاوید ترجمه و اقتباس از ذبیح‌الله منصوری اشاره شده .زنده باد ایران و ایرانی.

  4. من خودم عاشق فیلمهای قرون وسطایی هستم و به نظر من قرون وسطی هم زیبایی‌های خودشو داشته.

    1. سالها قبل از مسیح که اکثر مردم اروپا متوحش و آدم خوار بودند در ایران از سیستم فاضلاب استفاده میشد.در کتاب سرزمین جاوید ترجمه و اقتباس از ذبیح‌الله منصوری اشاره شده .زنده باد ایران و ایرانی.

    2. خودتون میگین فیلم…چیزایی که ساخته شده براساس سایقه وتفکر نویسنده ی امروزی وکارگردان امروزی نه واقعیات …خود اروپایی ها شرمنده وفراری هستن از برچسب این دوره برپیشانیشون که الانم واقعا همونه ولی به شکل امروزی تر

  5. این مطلب میتونست مقایسه ای باشه با گذشته ی ایران و آسیا با اروپا:)

    مردم ایران متمدن هستند و این جاهلیت را دچار نبودند.
    حالا بعضیا میگن الانم تو ایران اینکارا انجام میشه=_=

    دوستان اکثریت جامعه مهمه نه اقلیت، شما تا حالا دیدین تهران وسط خیابون یکی شلوارشو بکشه پایین و گلاب به روتون… 😂
    اینکار همین الان هم در اروپا رایجه :'(

  6. هرچی داریم صدقه سر همین اروپاییان هست از نظر صنایع..۵۰ سال پیش تو ایران ادرارخر نوش جان میکردن ملت

    1. نکشیمون دکتر با علمت اونی که شما تراوش کردی تو اعراب جاهلی بوده و اونهم ادرار شتر بوده که عده ای اینجا تقلید کردن که در شرع نهی شده. این رو توجه داشته باش شما عمومیت فعلی که توسط جامعه انجام میشه با رفتار چندنفر بادیه نشین متفاوته و نباید به کل جامعه تعمیم داد دکتر جون

    2. خاک بر سر شما جهان سومی هایه عقب افتاده کنم که برای دشمنتون سجده میکنید

    3. چقدر بده که تاریخ نمیخونید. و ادب هم ندارید خداروشکر. خود اروپا و انگلیس و امریکا چون دیدن نمیتونن برسن به فرهنگ اسیا پس مسیر عقب نگه داشتن و سرگرم کردنشون با چیزای دیگه رو پیش گرفتن و منابعشون رو غارت کردن تا خودشون برن بالا، توی قحطی جنگ جهانی از روی جنازه ایرانی ها پیروز شدن و بعد انقلاب صنعتی رو راه اندازی کردن. نمیخواید بفهمید اخه

    4. دوست عزیز چرا اینقد خود تحقیری…
      وقتی با سند معلوم هست در شهر سوخته سیستان و بلوچستان به قدری تمدن بوده که جراحی مغز .چشم گازکشی با لوله سفال و …. اونهم در بیش از ۴هزار سال قبل از میلاد مسیح…!!!
      میدونی یعنی چی؟! یا باید بیشتر براتون توضیح داد…متمدن ترین انسانها،ایرانیان بودند و بگذریم که چرا در برخی زمان‌ها پسرفت داشتند…

  7. بله پیشرفته ان به عنوان مثال کافیه چندتا سفر خارجی برید تا ببینید هنوز از کنار خیابون ها به عنوان دستشویی استفاده میکنن و هنوز هم تو دستشویی ها به جای آب از دستمال کاغذی استفاده میکنن و داخل کوچه ها بوی گند ادرار و مدفوع و الکل میاد
    هنوز خیلی از جاها آپارتمان ها آسانسور ندارن، برق کافی برای گرم کردن خونه ها یا روشن یکی دو تا لامپ بیشتر ندارن و …..
    کافیه یه سر به آمار های بین المللی بزنید
    یا کافیه درباره تولید شیر کاکائو از گاو قهوه ای جستجو کنید🙂 و ببینید که چند میلیون از مردم آمریکا چنین تصوری دارن

  8. باید به مطالب پایانیه مقاله دقت کرد که گفته اروپائیها وقتی از عادات قدیمیو کهنه دست برداشتن پیشرفت کردن این گذشته گرایی دقیقا کاریه که ما الان داریم میکنیم میخوایم کشورو برگردونیم به دهه ۶۰ هیچ جوونی نمیتونه با اینکار همراهی کنه اینکارهاس که منجر به هیپی گرایی میشه

    1. غرب تو هر زمینه ای پیشرفت داشته و در هر دوره ای هم تونسته چپاول کرده، کلا هر حکومتی بتونه و زورش برسه چپاول می کنه و کشور ما هم در گذشته اینکار رو کرده، اینکه غربی ها تو دستشویی رفتن هنوزم بهداشت رو‌ رعایت نمی کنن قبول، ولی اینو هم در نظر بگیریم که خود ما با مصرف بی رویه آب هنگام دستشویی استحمام و ظرف شستن و در ضمن نداشتن تجهیزات آبیاری در زمینهای کشاورزی و کاشت محصولاتی که مناسب اقلیم نیس، کاری کردیم که تا چن سال دیگه آب خوردن هم به زور گیرمون بیاد

  9. اون زمانی که اروپائیان اینقدر عقب مانده بودند مسلمانان به لطف اسلام باید طهارت وپاکی ونجاست را رعایت میکردند ودانشمندان و فیلسوفان زیادی در دامان اسلام پرورش یافتند اما الان بر عکس شده

    1. در زمان هجوم تازیان به پارس، اعراب کدام دانشمند یا کتاب یا تمدن یا فرهنگ وجود داشتند؟کدام آثار هنری ذکر شده؟
      آیا بخش های پایانی شاهنامه را خوانده اید؟
      کتاب ارزشمند و مستند دو قرن سکوت مرحوم دکتر زرین کوب در مورد دویست سال ابتدایی حکومت و کشتار ایرانیان توسط امویان در پارس را چطور؟
      دانشمندان ایرانی نظیر رازی، ابن سینا و‌ حتا شعرای پارسی بنا به ظلم تازیان و ممنوع شدن زبان پارسی کتب و نوشته های خویش و حتا نام خود را به عربی ارایه می کردند.

      1. اگر نمیدانید بدانید که دکتر زرین کوب امروز کتاب خودش را قبول ندارد و فهمیده که چرت نوشته.یه تحقیقی بکنید بد نیست

        1. جناب مرتضی که در جواب هر کامنت یک پرت و پلایی گفتید.
          اینی که تو میگی دکتر زرین‌کوب درباره چاپ اول کتابش در سال ۱۳۴۲ گفت که کمی تحت تاثیر شور و حال جوانی زیاده روی کردم. اما در چاپ‌های دوم به بعد اون مطالب رو پاک کرد و کتابش هم از نظر خودش هم کسانی که اهل مطالعه تاریخ هستند بسیار مستند هست.
          امثال شما و هم‌فکران شما جامعه رو به گند کشوندین آنقدر درباره چیزهایی که اطلاع ندارید حرف الکی می‌زنید. از اون کامنت اول تا آخر هرکس نظری داده شما یه خزعبلی‌ در جوابش گفتی. بسه بابا جمع کنید بند و بساطتونو‌ کشور رو به لجن کشیدین شماها

  10. نویسنده این مطالب،ازروی مدرک سخن نمیگه، یه جایی ازاروپاییا ضررکرده داره خودشوتخلیه میکنه،درحالیکه این مطالبو باگوشی اروپایی نوشته!!حکایت نمک خور و نمک دون شکن!!

  11. واقعا نکته های آخری خیلی زیبا و جالب بود
    دقیقا الان کشور ما هم تو اون قسمت هاس و داره رد میکنه و انشالله درست میشه وضع مملکت

    1. برای درست شدن باید شرایطش رو داشت . همین اروپا که اینطوری بود و اینطوری شد ، برای رسیدن به این موقعیت کلی اتفاق افتاد از ضعیف شدن کلیسا ها گرفته تا ظهور دستگاه چاپ و بالا رفتن دانش جمعی و … حتی اونها یک عصر رنسانس هم گذارندن تا بتونن به اینجا برسن و تازه این وقتی بود که متغیر های خارجی مثل دستکاری های کشور های دیگر و یا ابرقدرت ها وجود نداشتند

      1. همین اروپای خیلی پیشرفته الان داره میخوره از همدستی اش با امریکا. میدونی چرا؟
        دقیقا چون از دین و منطق چیزی نمیدونن و ندیدن که توی دین اسلام گفته شده با نیت درست کار غلط بکنی نتیجه خوبی نمیبینی. اینا پا روی خون کشور های اسیایی و افریقایی و خصوصا خاور میانه گذاشتن و به اینجا رسیدن.
        زمینای کشور ما رو کردن صفحه شرنجشون که با خم بجنگن و منافع تقسیم کنن.
        حالا شدین مدافع اعنال غلط ده نسل قبلشون؟
        حقا که غرب زدگی توی جون بعضی ها لونه داره

  12. فقط کارمان این شده که دنبال بدبختی ها و نقاط ضعف و بدی های ممالک دیکر بگردیم و کاری به نقاط مثبت و پیشرفت های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آنها نداریم و حتی مسئولین ما با وجودی که هیچ قوه ابتکار و تدبیر و تخصصی ندارند از روی فکر جاهلیت حتی نمی خواهند از مترقی کشورهای دیگر استفاده کنند.

  13. بسیاری از این موارد که گفتید در کشور ما هم تا چند دهه پیش بوده و شاید الانم باشه.نبود حمام و توالت..کمبود آب ….بیماری …..بهداشت کم…فقر و…

  14. اتفاقا همزنان با قرون وسطای اروما، جهان اسلام در اوج تمدن بود۔ دانشمندان مسلمانی مانند رازی و ابن سینا در همین زمان هاست که در ایران زندگی می کنند۔ در هنین ایام است که ایرانیها کانال اب جاری در خانه خود دارند ۔ توصیه های بهداشتی اسلام هم از همان اول، مسلمانان را به پاکیزگی کشانده۔ یعنی زمانی که دنیه در کثافت خودش غرق بود، مسلمانان در اوج بهداشت زندگی نی کردند۔

    1. جناب بی ژن…،
      چیزی که شما میگید ایران قدیم داشت، نه از زمان ورود اسلام بلکه از صدها سال قبل تر از آن در ایران رایج بوده و اگر کمی در این مورد مطالعه فرمایید خواهید دانست که از زمان ورود اسلام به ایران بود که آرام آرام آن فرهنگ غنی تبدیل به چیزی شد که امروز شاهد آن هستیم!!

      1. کاملا هم اینطور نبوده جناب همان دورانی که شما مثال اوردی این رو هم بدون در زمان قبل از ورود اسلام البته حمله اعراب منظورم نیستا خانمهایی که عادت ماهیانه میشدن رو در اتاقی خارج از شهر ها نگه میداشتن و بعد از تمام شدن دوره باید با ادرار گاو غسل میکردن وارد خانه میشدن.

      2. دوست عزیز اوج شکوه فرهنگ ایرانی بعد از ورود اسلام هست اگر نمیدانی که همزمان بوده به صادر کردن این هنر به اسیا و بعد بقیه جهان. اگه برای امتحانای تاریخت درس میخوندی میفهمیدی همین ایران اسلامی وقتی اوازه و هنرش به اروپا رسید زمینه پیشرفت فرهنگی و گذشتن کلیسا هایی که از دین سو استفاده میکردن شد. پس انقدر مسیحیت اون زمان رو با اسلام الان مقایسه نکنید.

    2. رازی و ابن سینا دانشمندان ایرانی بودند.
      اونوقت هرکس تا حرفی میزنه بهش میگید خود تحقیر. خودتحقیر شمایید که می‌خواهید تمام فرهنگ و هنر و علم و دانشمندان ایران رو بنام عرب بزنید.
      درضمن رازی اصلا به وجود خداوند هم باور نداشت و طبیعت‌گرا و ماده‌گرا(ماتریالیست) بود. حالا شما که انقدر اطلاعاتت کمه هیچی نگی خیلی بهتره

  15. حالا الان انتظار داری خواننده این هارو ببینت بگه اوه اروپا چه جای داغونی هست مهاجرت نکنیم و نمی دونم اره اره اروپای ها از ما پایین تر هستند و این چیزا ؟ بله درسته همه این ها که گفته شد درست است ولی دلیلی نمیشه که بگیم الان هم پایین تر هستند . بهرحال حتی آدم ها تو تمام دوران زندگیشون ضعیف نمی مونن چه برسه به فرهنگ قاره ها و امپراطوری ها که عمری غر قابل توصیف دارند.

    1. منظورش اینه که اونموقع چقدر بیماری بود چقدر پسرفت بود البته تو ایران هم وضع به همین منوال بود ولی دیگه ادرار رو تو ظرف نمیریختند و از بالکن نمی انداختن بیرون چون خونه ها ویلایی بود اکثرا 😊☺

  16. بخش پایانی ونتیجه گیری ودلایل انحطاط وتاریکی عالی بود.مرسی ازمقاله وهنرمتن نویسی تون فرانک خانم

  17. سلام عزیزان ما عشایر هستیم وهیچ سرپناهی جز سیاه چادر نداریم اکنون بنده باشما صحبت میکنم 800 راس گوسفند زا دارم و16 عدد اسب قاطر والا غ میزان تحصیلات دیپلم وصاحب 4 فرزند که بزرگه دکترای حقوق است دومی کارشناسی میخونه وسومی رشته اش کامپیوتره
    (((حالا از زندگیم برایتان بگویم)))

    به والله روزی 2 کیلو بیشتر عرق میکنیم ماهی یکبار هم حموم گیرمون نمیاد اما هر موقع به هر آبی که میرسیم زودتر از سگهای گله خودمون رو به آب میندازیم وبا وباگل وخاکهای اطراف رود به بدنمون میزنیم،،، نه اینکه صابون وشامپو نداشته باشیم اینجوری نیست اما میبینی خونه دوکیلومتر جلوتر از ما اطراق کردن
    و هیچگونه دستشویی برای ما ممکن نیست،،،،، اگر هم کسی مهمونمون باشد (((بچه شهری))
    ) دستشویی داشته باشه میگیم برو بیابان آزاد🤣🤣🤣
    هروقت گوسفندی سرمیبریم باید به هر شکل ممکن کل گوشت گوسفند رو در وعهده نهار وشام بخوریم وگرنه یخچال نداریم باید پرتش کنیم وما بسیار از زندگی خود لذت میبریم باوجود اینکه آب آشامیدنی هم نداریم جهاد عشایری برایمان با تانک برایمان آب میارد
    الهی شکرت الهی شکرت الهی زندگی واصل دسترنج خودمان رونصیبمون کن آمین

    مگر قرون وسطا غیر از این بودن متاسفم برای بعضی از دوستان پیشرفت رو برای همه جمع میبندن باید هرکسی از خودش صحبت کنه

    1. ببینید شما عشایری.الان تو خود آمریکا هم هنوز تو آمازون آدمخوارا وجود دارن.توقع نداشته باشید با سبک زندگی شما توی هر ارتفاع یا کوهپایه ای،معجزه بشه یه حمام دستشویی براتون نازل بشه. درد اینه که اروپاییا توی شهرها و تمدنشون اینطوری بودن وگرنه الانم بری لاس وگاس توی بیابوناش حمام پیدا نمیکنی.آخه این چه مثالیه که میزنید.حضرت محمد ۱۴۰۰ سال پیش به مردم شیوه ی صحیح مسواک زدن رو یاد داده میفهمید یعنی چی؟

  18. یه ضرب المثلی هست که میگه داشتم داشتم حساب نیست، دارم دارم حساب است. ببینید اروپایی ها الان کجا هستند و ما کجا؟ نمی‌دونم یه عده چرا خودشون را زدند به خواب و اصلا قصد بیدار شدن ندارند.

    1. وایییی اروپاییا هنوز خودشونو با دستمال کاغذی پاک میکنند.یعنی زیر اون ظاهر شیک و پیک کت و شلواریشون معلومه چه کثافتیه‌.واسه جام جهانی اومدن قطر اسکلا تعجب میکردن که چرا دستشویی هاشون آب داره

  19. یه ضرب المثلی هست که میگه داشتم داشتم حساب نیست، دارم دارم حساب است. ببینید اروپایی ها الان کجا هستند و ما کجا؟ نمی‌دونم یه عده چرا خودشون را زدند به خواب و اصلا قصد بیدار شدن ندارند.

  20. ۸۰۰ راس گوسفند چند میلیارد پولشه یه حمام ودستشویی میشه که درست کنی و غرر الکی نزنی؟!
    ما حاضریم جای خودمان را با تو عوض کنیم.

  21. دوران تاریک مربوط به دورانی هست که تمامی قدرت دست افرادی بود دین دار که از دین برای اعمال قدرت استفاده میکردند و هر پیشرفت و دانشی که کمک به مردم میکرد کلیسا باعث توقفش میشد مثال زمانی که گالیله گفت زمین گرد است و متاسفانه کشته شد به دستور کلیسا اون زمان هم کلیسا پیشرفت هایی در زمینه پزشکی هم انجام داد مثل پرستارها اما در کل ضرر بیشتر از منفعت بود مردم آن زمان که توانایی باردار شدن نداشتند از زیر مرده رد می‌شدند که درمان شوند همین روش درمانی در زمان قاجار هم وجود داشته اروپا زمانی پیشرفت های زیادی کرد که از روش های دینی و کلیسا خارج شدن و انقلاب بزرگی بوجود اومد بعد از اون همه سالهای زیاد جنایات کلیسا.
    ممنون از مقاله شما دید بهتری از قرون وسطی پیدا کردم

    1. امیدوارم الان حضرات سکولار نیان بگن نتیجه میگیریم که چون مسیحیت تحریف شده نتیجش شد این پس طبق قاعده گودرز شقیقه است زنده باد جدایی دین از همه چی😐

  22. همین الان هم بیشتر این خصلتا رو دارن .اینا نه فقط تو خیابون ادرار و مدفوع میکنن بلکه به قطار و مترو هم رحم نمیکنن روزای شنبه و یکشنبه از بوی گند ادرار نمیتونی توی مترو نفس بکشی .خیلیاشون هم چیزی به اسم شونه نمیشناسن موهاشون ژولیده و نامرتبه همیشه آرایشگاه زیاد هست ولی اغلبشون موهای نامرتبی دارن .اگه تو خیابون یه نفرو دیدی که ترو تمیزه و لباس شیک تنشه بدون حتما مهاجره و اروپایی نیست …

  23. اولا شما داری میگی اروپایی تاریک که برمیگرده به پانصد سال پیش خوب اون موقع هم شایدخیلی ازامکانات ووسایل محدودویانبوده ولی الان درحال حاضرچی اروپاوامریکا کجاس وماکجائیم توالتها وحمامها پیشرفته ومجهزموادشوینده ووووواون وقتها هم ماوعربها حال وروزمون همچین تعریفی نداشته

  24. دین برای سوالات مهم،جوابهای ساده ای ارائه میدهدو شماراملزم به پذیرش آن میکندوشماحق نداریدتحقیق یاانتقادکنید.علم درحال زایش ونوآوری است برعکس دین.پس دین درتضادباعلم وتکنولوژی وپیشرفت است. مردمی که این موضوع رافهمیدن،مسیرپیشرفت رادر پیش گرفتند.مثال:درحمله تازیان به ایران،پس از تصرف ایران،تمام کتابهاراکه حاصل سالهاپژوهش دانشمندان بودرابدستورخلیفه وقت سوزاندند.چون خلیفه گفت قرآن کافی است.هرکتابی که آنراتصدیق کند،مشابه آن است وهرکتاب که غیرآن باشدارزش خواندن ندارد.
    دین و حاکمان دینی بدنبال امپراطوری خودهستندو خواسته هاوحرفهای خودشان رابه خدا نسبت میدهندو آنراتوی سرمردم میزنند.

    1. آها
      بعد میشه بفرمایید سند این موارد گوهر باری که فرمودید کجاست ؟
      منتغیه
      خیلی منتغیه اسلامی که میگه از بند گهواره تا سنگ لحد دنبال علم باشید= مسیحیت تحریف شده 😐😐😐😐😐😐 عالی و قوی
      بماند که این حرفای جناب تون آدمو یاد پیجای اینستایی میندازه که فاز علم گرایی مخلوط با باستان پرستی (باستان گرایی نه باستان پرستیی به معنای واقعیش) دارن

    2. دوست عزیز برای بالا بردن اطلاعاتت میگم ، دین اسلام قبل از هر چیزی توصیه میکنه به فرا گرفتن علم و دانش،دین اسلام هیچ تضادی با علم نداره حتی از همون اولش ، برید مطالعه کنید
      ممنون

  25. بله از ما‌ پیشرفته ترن چون خون مردم نصف بیشتر دنیا رو کردن تو شیشه تا پیشرفت کنن و سیر بشن و کمی آروم و با ادب بشن . جنایات وحشتناک و دزدی و چپاول توی هند و امریکای جنوبی و آسیا و چین و همه جا انجام دادن و انقدر دزدیدن تا ثروتمند شدن و تونستن برای خودشون با پول جنایت و دزدی پیشرفت کنن . همینا که الان ادعادی فرهنگشون میشه اگه یه چند وقت گرسنگی بکشن دوباره میشن همون وحشیهای آدمخواری که بچه های افریقایی رو میکشتن . الان سیرن که آرومن

  26. در روستاهای ما تا همین ۳۰ سال قبل دست کمی از قرون وسطا اروپاییان نداشتند . من ۵۰ ساله تمام موارد را در روستاهای مختلف به چشم دیدم.

    1. بیگانه پرست نیستیم ولی طوری گفته و نوشته شده ما قله های فرهنگ و بهداشت را فتح کرده ایم واروپا به گرد ما هرگز نمی رسد .به جز دوسه مورد که اونم بعیده و اغراق شده در خود کشور ما ۵۰ سال نه صد سال پیش اینطور بوده حال که قرون وسطی یک هزار سال پیش بوده است.ازبدی اونا گفتید ازخوبیها و پیشرفت خودمان در ان دوران هم می نوشتید تا افتخار کنیم.
      یه شخص کوری بوده هرسال موقع چیدن گندم می گفته خان چقدر گندمش شده فلانی چقد جوش شده در صورتی که اصلانمی دیده وتشخیص نمیاده.یکی بهش میگه علی قنبرکور یه از خودتم بگو تو چقدر محشولاتت شده.اره دادا هیچ وقت کسر و عقب ماندگی کسی حتی اگر دشمن باشه را نگیم

  27. درود بر شما عزیزان
    اکثرما ایرانیان از هزاران سال پیش تابه امروز به نظافت منزل، شخصی، حمام رفتن خصوصا آخر هفته بعد از اتمام کار اهمیت میدهیم روزگاری این بربرها که هرجایی گیرمی آوردن مدفوع و ادرار می کردند ما در منازلمون در گوشه ای از حیاط مستراح داشتیم. خزینه برای استحمام در شهرها و روستاها به برکت وجود قنات ها برقرار بود. بخاطر جنگ های اغلب مذهبی و قومی و خوش گذرانی شاهان و وابستگان و مخصوصا خیانت سرکردگان حکام که همیشه بوده و هست ایران عزیزمان نتوانست تمدن بکر خود رو در زمینه علم و فن آوری و صنعت و… برای خودش ماندگار کنه و اغلب این غربیها از ما بهره و کپی برداری کردند و هر آنچه دارند از ما ایرانیان است و بس

  28. زمانی که پیغمبر مسلمان در واپسین لحظات عمرش گفت قلن و کاغذ بیاورید تا برای شما بنویسم که به اشتباه نیفتید خدا خارج نشوید،یک نفر گفت ما قرآن را داریم و همین برای ما کافیست،و نتیجه‌اش شد اسلام امروزی و هرچه خواستند با بشر کردند،قران سخن خداست،و علم هم از جاحب خدا به بصر داده شد اولین علم بشر شعور است،ودر هر جامعه‌ای که رفتار عجیب هست ولی رفتارهای وحشیانه بیشتر در نوع بشر است،اروپا و چین و هند وو ۶رکدام ادیان خود را دارند و در صنعت پیشرفته هستند علت هم بکار گیری علم بعوض خداست یاخود خدا پنداری و این است که رفتار خود را به خدا نسبت دادند خصوصا در کلیسا،نردان دینی به علت غرور دینی خود را پاک معصوم و نماینده خدا دانسته و شیطان در آنها حلول میکند و در نهایت به انحطاط کشیده میشوند و این در مورد بشر فرقی ندارد از چ۶ دین و مذهب و ملیتی باشد،دین چیزی نیست که تفسیر شود و خدا نیز تفسیر بردار نیست

  29. واقعا افکار بعضی ها از قرون وسطی هم عقب تره،اگه اروپا اونجوری بوده مطمئن باشید قاره های دیگر هم همینجوری بودن،چون کاملا عادی بود و نه علم پیشرفت کرده بود و نه کسی اینارو بد میدونست چون طبیعی بود،حالا بعضیا با بی مغزی تمام دارن نظر میدن برن از پدربزرگاشون خاطراتشون رو بپرسن تا بفهمن تا همین ۱۰۰سال پیش هم خیلی در دنیا که هیچ در کشور خودمونم همینجوری زندگی کردن که عادی بوده

  30. آخری از همه بدتره😐💔
    فکت: یه ایرانی همیشه باید تو سر خودشو نژادشو مملکتش بزنه وگرنه روشنفکر نیست
    حتی اگه اروپایی ها با خر ازدواج کردند شما به عنوان یک روشنفکر باید بگید عشق عشقه یا تو ایران از اینم بدتره خلاصه از همه چی یه چیزی برا کوبیدن تو سر خودتونو مملکت تون دربیارید
    پ.ن :کسی منکر پیشرفت تکنولوژی اروپا نیست هجوم نیاورید مرسی

  31. با سلام به همه دوستان و عرض ادب و احترام.
    همین موبایل و اینترنتی که دارین ازش استفاده میکنین و به اروپا و تمدن غرب بدوبیراه میگین ساخته دست اوناست.
    تمام اکتشافات و اختراعات که دور و بر ماست از اونجا اومده. میتونید خودتون بشمرید.
    اتومبیل ، برق ، هواپیما ، کشتی ، قطار ، تلویزیون ، یخچال ، ماهواره ، اینترنت ، پزشکی ، مهندسی ، صنایع ، ریاضیات ، علوم طبیعی ، نظام آموزشی جدید ، دانشگاه ، مدرسه ، حمل و نقل ، راهسازی ، ساختمان سازی مدرن و علمی ، صنعت چاپ ، هنرها ، نقاشی ، سینما ، تئاتر ، موسیقی ، و موارد انسانی دیگر مثل دموکراسی ، جمهوریت ، مجلس ، هیئت دولت ، ارتش منظم و پیشرفته ، انتخابات ، حقوق بشر و و و …….
    هزاران چیز دیگه.
    ما چه کار کردیم در طول تاریخمون؟ هیچی.
    فقط خوردیم ، خوابیدیم.
    یک اختراع مثال بزنید که منشا اون شرقی باشه. در برابر میلیونها مورد که اونها دارن.
    تازه دانشمندان ما که بهشون افتخار میکنیم و بنده شخصا ارادتمند همشون هم هستم مثل ابن سینا ، بیرونی ، و ….. همشون مطالعه کننده منابع غربی و یونانی بودن. میتونید تو تاریخ بخونید. چیز مخفی نیست.
    تازه اروپاییان مبدع نهضت علمی بودن به خاطر همین از دوران رنسانس به این همه پیشرفت علمی رسیدن. « نهضت علمی. »
    چیزی که ما شرقیها اصلا نمیدونیم چی هست.
    خواهشا کتابهای تاریخ رو بخونید بعد نظر بدید.
    تمدن غرب به نهایت قابل احترام هست. نه توهین و بی ادبی. خود ما داریم از دستاوردهای اون استفاده میکنیم.
    اگر بدیهای هر کس رو میگیم باید خوبیهاش رو هم بگیم. این حق هست و انسان باید همیشه حق رو بگه. و دنبال حق باشه.
    مجددا با عرض ادب و احترام و ارادت به همه دوستان.
    با تشکر.

    1. شرمنده ولی گوشی های ما همه کره ای و چینیه مگه این که اپل داشته باشی😂 حتی تلویزیون و یخچالمون هم اکثرا همین وضعه. درضمن غرب هرچی داره از غارت کشورهای بدبخت به دست آورده. به خاطر همین خیلی از کشورا چندین سال از پیشرفت عقب موندن تا خرابی هایی که غرب تو کشوراشون ایجاد کرده درست کنن یا به خاطر تحریم راهشون بسته شده‌. چطوری می تونید طرفدار یک کشور استعمارگر باشید؟

      1. همون کره و چین هم از اروپاییها یاد گرفتن. والا خودشون هیچی نبودن. چینی‌ها که هنوزم دارن خفاش و مار نوش جان میکنن.
        چقدر استدلالهای شما کوبنده است. 😁😁😁

      2. اگه صحبت اون اختراعات و اکتشافات میشه منظور اصل و منشأ اونهاست که همون کشورهای غربی هستن نه اینکه الان اونها رو چه کسی میسازه.
        کسایی که تمدن غرب رو نقض میکنن مثالشون همون ضرب المثل هست که میگه گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه بو میده.
        ما چون تو تاریخمون هیچ کاری نکردیم در پاسخ روانی به خودمون داریم کل تمدن غرب رو نقض میکنیم.
        خوبه آدم با انصاف باشه و یه کم کتابهای تاریخ رو هم مطالعه کنه.
        با تشکر و عرض ادب و احترام به همگی.

  32. قبول …ولی الان از نظر بهداشت و پیشرفت و فرهنگ و اقتصاد از امسال کشور ما چند قرن جلو هستند

  33. وقتی بیسواد باشی همین میشه برو اول از همه یه مطالعه اولیه از قرون وسطی بکن بعد نظر بده . اولا اونا خودشون خدا و برتر میدونستن و میگفت پرسشی وجود نداره . دوما کلا علم جرم بود . ….
    الان به من بگو قران چند بار گفته تفکر کنید . چند بار گفته علم اموزی کنید . و کی گفته ک فقط باید قران خوند؟؟؟؟ یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بالاتر است . واقعا بیسوادیا

  34. چه مطلب پر مخاطبی
    دوستان در کل به عنوان فردی بی طرف در مورد کامنتها خوبه بدونین وقتی از انسانیت حرف می زنین نباید به ظواهر تمدن و پیشرفت های علمی نگاه کنین بلکه باید به لطایف رفتاری و انسانی تمرکز کنین. در ایران قبل اسلام همانند ایران اسلامی نه تنها دستشویی می ساختند بلکه دور از مکان خواب و زندگی ساخته می شده مثلا اتاق یک طرف حیاط و محل زندگی یه طرف دیگه و این از آتار به جا مانده کاملا مشهوده ولی زیاد نمی خواد به اروپای قرون وسطی برید تو همین حدود 150 سال پیش در ظواهر زیبای تمده غرب در همین شهر لندن تو آپارتمان‌ها دستشویی نداشته مردم وقتی کارشونو می کردن تو مثلا پلاستیک از پنجره پرت می کردن بیرون. دوستان مشکل الان اینه که ما از فرهنگ غنی و هزاران سالمون فقط شعار شو می دیم حالا یا برای دلخوش کردن خودمون یا برای خود تحقیری در زمان حالمون

  35. ایرانی که من دیدم جز پاکیزگی نبوده و نیست؛ همیشه مشکل از ضددینی بوده که حال به هم زن بودن و خودزن و بیگانه‌پرستی توی ژنشونه…
    هر جا اسم اسلام و مسیحیت و… بوده فقط و فقط و فقط عشق بوده و بس…

  36. آقا چرا شما فشار میخورین به شما چه آخه یارو با دسمال خودشو تمیز میکنه
    اولن که تا قبل قرون وسطا کل اروپا فقط رومو یونان بودن که خیلیم قدرت مند بود الانم هرچی از علم هیت ازاوناست بعدشم زمان قرون وسطا به خاطر کلی ویروسو این کلیساها به رور افتادن و اونایی که میگن ایرانیا واسلامیا اون زمان …. فلان فلان آره دیدیم با یه حمله نصف اسلامو به چوخ دادن بعد قرون وسطام که این انگلیسیا و فرانسویا ریختن کل دنیا رو فتح کردن اونا الان خیلی پیشرفتن بعد شما درمورد ….. صحبت میکنین واقعا که

  37. دنیا، بهداشت شخصی و عمومی را مدیون تمام اروپاست،،،همین الانشم اگه مواد اولیه نگهدارنده های شیمیایی را به کشورهای دنیا من جمله ایران ندهند ،، جمعیت دنیا رو سیاه زخم ، طاعون و حسبه و دیفتری هزار مدل بیماری دیگه از بین میبرد،،،ما و دنیا مدیون اروپا و پیشرفت تکنولوژی و بهداشت اروپا هستیم،،،زنده باد بشریت،

    1. آفرین دقیقا حرفتون درسته. ازتون تشکر میکنم که تا این حد با معلومات هستین. ای کاش دوستان هم مثل شما به تاریخ آگاهی داشتند.

  38. بهرحال اونا ازما جلوترن . رانندگی ما ایرانیها. آشغال ریختن تو طبیعت و خیابون .احترام به هم.سر خیابون میخوای بری اونور هیشکی بهت راه نمیده . واویلا مصرف آب… یه نگاه بخودمون وکارامون کنیم متوجه میشیم که داریم ب سمت قرون وسطا میریم

  39. نیازی نیست بری اروپا دنبال این چیزها بگردید تو خیابانها هموطن های ما از سطل های زباله تغذیه می کنند ویا حوالی میدان شوش و مسیلهای تهران و زیر پلها از آن بدترشو خواهید دید من خودم حدودأ 20سال پیش در روستاهای خراسان جنوبی کار آبرسانی به روستاها را انجام می‌دادیم از این نوع حمامها با حوضچه ها وجود داشت ولی ما که می رفتیم داخلش نمی رفتیم از سطل برای حمام استفاده می کردیم

  40. حالا اینو مقایسه کنین با فرهنگ ناب و زیبای اسلامی،که هر روز باید مسلمانان پنج بار نماز بخونن و در هر نماز باید لباسشون و بدنشون از تمام نجاست ها پاکیزه باشه،با وضو باشند و هیچ غسل واجبی به گردشون نباشه،حالا توصیه های دین مبین اسلام به با وضو بودن در همه حالات،مسواک زدن و معطر بودن در هنگام نماز،غسل های مستحبی مختلف در ایام و اعیاد مختلف بماند.واقعا این دین معرکه است،باعث طهارت و تمیزی ظاهر و باطن و روح و جسم و فکر و اندیشه انسانه؛این تعالیم زیبا رو حدود هزار و چهارصد سال خداوند متعال با دین مبین اسلام ارائه داده.

  41. اروپا هم آب زیاد داشته و هم هیزم ، اروپایی های اون زمان از مردم خاورمیانه اون زمان هم پاکیزه تر و هم پیشرفته تر بودن طاعون هم از خاور رفت مثل کرونا ، اگر به ساختمون هایی که تو قرون وسطا تو اروپا ساخته شدن رو با ساختمون های خاورمیانه اون روز مقایسه کنین می بینین که چقدر پیشرفته تر بودن ، هیچ کس نجاسات رو تو خیابون خالی نمی کرد ‌، میگه همچین چیزی ممکنه ؟ هر چی دانش و فن و فلسفه و هنره از اروپا اومده از دوران باستان تا الان

  42. نویسنده توهم زده
    شاید یک چیزهای بوده
    ولی این مطالب درست نیست
    آدم های بی درک و کثیف در هر دوره‌ای زندگی کرده اند که تعدادشون اندک هست. عیب این افراد نباید به کل یک اجتماع بست.
    در همین زمان خودمان هم می بینید باوجودی که ما در کشور اسلامی هستیم و می دانیم داشتن سگ در منزل موجب نجاست و بیماری هست خیلی افراد این مطلب نادیده گرفتن

    لطفا اراجیف این نویسنده را نخوانید بسیاری از دانشمندان بزرگ ما از کشورهای اروپایی دیدن کرده اند وهیچ وقت این مطالب به این شکل بیان نکرده اند
    گفتن این مطالب و خواندن این مطالب هیچ ارزشی ندارد جز هدر دادن وقت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا