;
تاریخ و تمدنفرهنگ و هنر

عکس واقعی امیر کبیر این تصویر است + تصویر واقعی امیر کبیر

عکس واقعی امیر کبیر: میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (زاده ۱۱۸۶ خورشیدی در اراک – درگذشته ۲۰ دی ۱۲۳۰ در کاشان) (۱۸۰۷–۱۸۵۱ میلادی) یا امیرکبیر، نخستین صدراعظم ناصرالدین‌شاه قاجار از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ ش تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ ش. مؤسس اولین دانشگاه ایران (دارالفنون) ناشر دومین روزنامه ایران بنام وقایع اتفاقیه بود. در این مطلب از سری مطالب فرهنگ و هنر در بخش تاریخ و تمدن مجله خبری چشمک عکس واقعی که در روزنامه اطلاعات در سال 1354 منتشر شده بود را می بینید.

شاید بپسندید: آرایش و لباس عروس در کشورهای مختلف + بخش دوم

امیرکبیر

امیرکبیر در مدت صدارت خود در ۳۹ ماه اصلاحاتی مشتمل بر ایجاد نظم مالی و نظم در شبکه قدرت انجام داد که باعث برانگیختن خصومت در افراد با نفوذ دربار شد که مورد حمایت قدرت‌های خارجی بودند. عاقبت مادر شاه مهد علیا، معاون صدراعظم میرزا آقاخان نوری و میرزا یوسف خان آشتیانی حسابدار دربار برای برکناری و تبعید او به کاشان و سپس ایجاد سوءظن در شاه جوان و اقدام به قتل او در حمام فین کاشان اقدام نمودند.

بیشتر بخوانید: تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان + تصاویر بخش اول

عکس نقاشی شده امیر کبیر
طرح کشیده شده از چهره امیر کبیر

احتمالاً بپسندید: طراحی آرایش و لباس عروس در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ بخش سوم

ازدواج و فرزندان

امیرکبیر دو بار ازدواج کرد. ازدواج اول وی با «جان‌جان خانم» دختر حاج شهبازخان (عموی امیرکبیر) بود. به نوشته پولاک، امیر در زمان صدارت خود از این زن جدا شده و «جان جان خانم» حدود سال ۱۲۴۸ در آذربایجان درگذشت. دومین همسر امیر، یگانه خواهر تنی ناصرالدین‌شاه بود که «ملک‌زاده خانم» نام داشت و به عزت‌الدوله ملقب بود که در ۲۶ بهمن ۱۲۲۷ (۲۲ ربیع‌الاول ۱۲۶۵ ق) با وی ازدواج کرد.

او دختر محمد شاه و مهد علیا بود. او در شانزده سالگی به عقد امیر درآمد. امیر در این هنگام حدود چهل و سه ساله بوده‌است. این ازدواج ظاهراً به خواست و اشاره ناصرالدین شاه صورت گرفته‌است. این معنا از نامه‌ای که امیر به پادشاه نوشته‌است، بر می‌آید: از اول بر خود قبله عالم معلوم است که نمی‌خواستم در این شهر صاحب خانه و عیال شوم. بعد، به حکم همایون و برای پیشرفت خدمت شما، این عمل را اقدام کردم.

برایتان جالب خواهد بود: داستان غمناک ملک زاده خانم همسر امیرکبیر+ پس از امیر کبیر چه بر سر او آوردند!

ملک زاده خانم همسر امیرکبیر
ملک زاده خانم همسر امیرکبیر

احتمالاً بپسندید:عکس های جالب از بزرگسالی پریا مردانیان بازیگر نقش شاپرک در سرزمین مادری+بیوگرافی

امیر از نخستین همسر خود «جان جان خانم» سه فرزند داشت. میرزا احمدخان ساعدالملک که با منورالسلطنه دختر فرمانفرمای بزرگ ازدواج کرد و دو دختر به نام های امیرزاده خانم(همسر عزیزخان مکری) و سلطانه خانم. از عزت الدوله نیز دو دختر داشت که یکی تاج الملوک خانم(اولین همسر عقدی مظفرالدین شاه و مادر محمدعلی شاه) و دیگری همدم الملوک خانم(همسر مسعودمیرزا ظل السلطان) نام داشتند.

امیرکبیر همسر عزت‌الدوله، خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار بود و به سبب ازدواج دخترش تاج‌الملوک با مظفرالدین‌شاه قاجار، پنجمین پادشاه از دودمان قاجار، پدربزرگ ششمین پادشاه قاجار، محمدعلی‌شاه، نیز به‌شمار می‌رود. عزیزخان مکری داماد امیرکبیر و دومین رئیس دارالفنون بود. امیرکبیر پس از این‌که با دسیسهٔ اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.

احتمالاً بپسندید: تصاویر زیبا از طراحی چهره زیباترین زنان تاریخ با کمک هوش مصنوعی + بخش سوم

عکس واقعی امیر کبیر

روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۵۴ عکس پایین را منتشر کرد و نوشت که همه عکس‌هایی که تاکنون از امیر دیده‌اید نادرست بوده و عکس واقعی امیرکبیر این تصویر است. عکس کناری هم حاجی علی‌خان حاجب‌الدوله قاتل امیر است.

احتمالاً بپسندید: رسوم عجیب خواستگاری: آداب خواستگاری در کشورهای مختلف چگونه است!؟

عکس واقعی امیر کبیر

بیشتر بخوانید: ساعت ۳ هزار یورویی خانم بازیگر + عکس

 

احتمالا بپسندید: هوش مصنوعی شخصیت انیمه برای هر کشور ایجاد کرد + تصاویر بخش سوم و پایانی

عکس واقعی امیر کبیر

شاید بپسندید: بازیگر نقش بهمن در سرزمین مادری بزرگ شده چقدر تغییر کرده + بیوگرافی

عکس واقعی امیر کبیر

شاید بپسندید: میترا حجار با نقش سوسن در سرزمین مادری خیلی خوب حس تنفر و ترحم را در مخاطب ایجاد کرد !

اين عكس احتمالاً تنها عکس واقعی امير كبير صدراعظم دوران قاجاريه است كه در جريان سفر وي به امپراطوري عثماني براي انعقاد قرارداد ارضنة الروم (ارض روم – ارزروم) در فاصله 64- 1260 قمري گرفته شده است در اين عكس امير كبير با لباس سرتيپي در رديف جلو در وسط، و طرفين او امير چراغعلي خان( سمت راست) و ميرزا حسن خان برادر اميركبير( سمت چپ) ديده ميشود، نوجوان ايستاده در رديف پشت ميرزا احمد خان( فرزند امير كبير) است.

در ویکی پدیا درباره این عکس آمده است:

تصویر چاپ‌شده در روزنامهٔ اطلاعات (۶ اسفند ۱۳۵۴) منسوب به امیرکبیر که توسط فردی به نام «احمد بازرگان» در اختیار این روزنامه قرار داده شده بود. انتساب این عکس به امیرکبیر نادرست است و فرد نشسته در وسط محمدقاسم خان والی است.احتمالاً بپسندید: بازیگرانی که در کودکی به شهرت رسیدند | از ترلان پروانه تا علی شادمان!

امیرکبیر

عکسی که وقایع اتفاقیه از مرحوم اتابیک اعظم میرزا تقی خان فراهانی امیر نظام (امیرکبیر) منتشر کرد. تصویر چاپ‌شده در روزنامهٔ ایران که شباهت بسیار به تصویر کتاب شرح حال رجال ایران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجری دارد. (بهمنی قاجار، محمدعلی، «فراز و فرود قدرت میرزا تقی خان امیرکبیر»، روزنامهٔ ایران، یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷) تصویر بالا را رضا کسروی معرفی کرده‌است.

احتمالاً بپسندید: بیوگرافی افرا ساراچ اوغلو بازیگر سریال چشم چران عمارت + تصاویر جذاب

دشمنان امیرکبیر

عده ای از دشمنان امیر کبیر از راست (سیف الملک- پسرهای میرزا آقاخان نوری صدراعظم نشسته در روی صندلی- نشسته روی زمین نفر ماقبل آخر حاجی علی خان (حاجب الدوله) مأمور قتل امیرکبیر) روزنامه اطلاعات در تاریخ 6 اسفند1354

بیشتر بخوانید: بازسازی بتمن کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ تصاویر بخش دوم

علی‌خان حاجب‌الدوله

حاج علیرضا مقدم مراغه‌ای ملقب به علی‌خان فراش‌باشی به نام به حاجب‌الدوله، ضیاءالملک و سرانجام اعتمادالسلطنه، از رجال عهد قاجار است. دلیل عمدهٔ شهرت وی حمل نامهٔ قتل امیر کبیر به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار است. او پدر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه، عبدالعلی‌خان ادیب‌الملک، پدر بزرگ محمدتقی‌خان احتساب‌الملک و جد محسن مقدم و حسن مقدم است.

احتمالاً بپسندید: طراحی هوش مصنوعی از بتمن با ملیت های مختلف + تصاویر بخش سوم

 

 

 

 

برایتان جالب خواهد بود

شاید بپسندید: بازیگر نقش کودکی آخناتون سریال یوسف پیامبر الان چه شکلی شده و چیکار می کنه!؟

بیشتر بخوانید: عکس های دیدنی شهرزاد کمال زاده بازیگر سریال گاندو + بیوگرافی

شاید بپسندید: طراحی نوزاد کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ تصاویر بخش دوم

احتمالاً بپسندید: طراحی لباس سنتی کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی+ تصاویر بخش اول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا