;
بیماری هاسلامت

کنترل فشار خون بالا: ۵ روش طبیعی که برای کنترل فشار خون معجزه می کند

کنترل فشار خون: فشار خون بالا، یک بیماری رو به رشد در سرتاسر جهان است و نزدیک به یک سوم جمعیت بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا هستند. تشخیص به موقع بسیار مهم است زیرا این وضعیت جدی خطر بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته را افزایش می دهد. تخمین زده می شود که ۱۸ درصد از کل مرگ و میرها در جهان به دلیل فشار خون بالا است.

علاوه بر این، یکی از مشکلات بزرگ این است که حدود نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا نمی دانند که این مشکل را دارند و آن ها دارو مصرف نمی کنند یا سبک زندگی خود را تغییر می دهند. تشخیص فشار خون بالا پس از چندین اندازه گیری دوره ای انجام می شود. در حالی که مقادیر طبیعی فشار خون ۸۰/۱۲۰ است، مقادیر فشار خون با افزایش سن کمی افزایش می یابد و ۹۰/۱۴۰ بالاترین رقم در نظر گرفته می شود.

کنترل فشار خون، داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تقریباً ۵۰ درصد موارد فشار خون بالا ناشی از سوء تغذیه، ۲۰ درصد به دلیل کمبود فعالیت بدنی و ۳۰ درصد به دلیل چاقی است. تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. در بخش سلامت  به راه های طبیعی کنترل فشار خون بالا پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: با این ۸ روش طبیعی برای همیشه از شر فشار خون بالا نجات پیدا کنید!

۵ راه طبیعی برای کنترل فشار خون بالا

۱.مصرف نمک را کاهش دهید

حتی کاهش اندک نمک در رژیم غذایی می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و سطح فشار خون را کاهش دهد. اما به یاد داشته باشید، این فقط در مورد افزودن نمک به غذا نیست، بسیاری از غذاها در حال حاضر حاوی نمک بیش از حد هستند.

کنترل فشار خون، به همین دلیل مهم است که غذاهای کم نمک را انتخاب کنید، از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید و هنگام تهیه غذا نمک اضافه نکنید. از گیاهان و سایر ادویه ها می توان به جای نمک استفاده کرد و طعم سالم تری به غذاها داد.

کنترل فشار خون

۲.کاهش وزن

افزایش وزن بر سطح فشار خون تأثیر می گذارد. اضافه وزن می تواند بر تنفس (آپنه) در طول خواب تأثیر بگذارد که باعث افزایش فشار خون می شود. بنابراین، از دست دادن وزن اضافی یکی از مهم ترین تغییرات زندگی است که بر فشار خون بالا تأثیر می گذارد.

کنترل فشار خون، اگر با اضافه وزن مشکل دارید، حتی یک کاهش وزن کوچک می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. دور کمر نیز مهم است. اضافه وزن دور کمر می تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد. برای مردان، دور کمر نباید بیشتر از ۱۰۲ سانتی متر باشد و برای زنان، این رقم ۸۹ سانتی متر است.

۳.رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی پر از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم یکی از بهترین راه ها برای حفظ فشار خون سالم است. رژیم غذایی که متخصصان اغلب برای فشار خون بالا توصیه می کنند رژیم مدیترانه ای یا DASH است.

کنترل فشار خون، همچنین مصرف پتاسیم برای افرادی که می خواهند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهند، بسیار مهم است. موز، عدس، سیب زمینی، ماست، لوبیا، اسفناج و بسیاری از مواد غذایی دیگر سرشار از پتاسیم هستند.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه که نشان می دهد رژیم غذایی شما ناسالم است

کنترل فشار خون

۴.سیگار و الکل را ترک کنید

ترک سیگار می تواند فشار خون را کاهش دهد، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، سلامت کلی را بهبود بخشد و طول عمر را افزایش دهد. همچنین با حذف کامل الکل از زندگی خود می توانید سلامت خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

۵.فعالیت فیزیکی

کنترل فشار خون، فعالیت بدنی منظم می تواند فشار خون بالا را حدود ۵ تا ۸ میلی متر کاهش دهد. به طور کلی حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا یا رقصیدن تنها چند نمونه از این هستند که چگونه می‌توانید ورزش کنید. تمرینات قدرتی نیز باید حداقل دو بار در هفته انجام شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نشانه که شما بیش از حد بی تحرک هستید + خطرات آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا