;
زندگیدرمان خانگیسلامت

۱۰ نشانه که شما بیش از حد بی تحرک هستید + خطرات آن

حرکت و فعالیت فیزیکی به محافظت از بدن کمک می کند. اگر فعالیت بدنی منظم داشته باشید، بدن قوی‌تر می‌شود، قدرت عضلانی بیشتری خواهید داشت و سلامت استخوان‌های تان بهتر می‌شود. تحرک فعال نه تنها فواید فیزیکی دارد، بلکه فعالیت بدنی روزانه می تواند اضطراب و افسردگی را نیز کاهش دهد. ورزش در درازمدت برای بدن مفید است و خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سرطان، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان و همچنین خطر اضافه وزن و چاقی را کاهش می دهد. بنابراین چگونه متوجه می شوید که بیش از حد بی تحرک هستید؟ شما فقط باید به سیگنال هایی که بدنتان می فرستد گوش دهید. در بخش سلامت چشمک به بررسی نشانه های بی تحرکی و خطرات آن برای سلامتی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید:  کلسترول بالا: از خوردن این ۷ غذا اجتناب کنید

۱۰ نشانه که نشان می دهد شما غیر فعال هستید

بی تحرکی به معنای نشستن یا دراز کشیدن بیش از حد در طول روز است. حتی اگر ورزش می کنید، بی تحرکی طولانی مدت برای سلامتی شما خوب نیست. در اینجا ۱۰ نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما بیش از حد غیر فعال هستید.

۱.سفتی مفصل

نشانه های بی تحرکی ، مفاصلی که دردناک هستند و حرکت آنها دشوار است، اغلب نشانه بیماری های التهابی مانند آرتریت یا بیماری خودایمنی هستند. با این حال، اگر به اندازه کافی از آنها استفاده نکنید، مفاصل ممکن است سفت شوند. بنباراین بهتر است مفاصل را به طور منظم حرکت دهید تا سفت نشوند. بی تحرکی همچنین ماهیچه ها را ضعیف می کند. تمرینات روزانه برای تقویت این عضلات ضروری است.

۲.خلق و خوی بد

عدم تحرک فقط به سلامت جسمانی آسیب نمی رساند. همچنین می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و افسردگی شود. تمرینات قلبی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا دویدن، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و حتی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

نشانه های بی تحرکی

۳.یبوست

هنگامی که حرکت می کنید، روده بزرگ شما نیز حرکت می کند و اجابت مزاج روزانه آسان تر می شود. تون عضلانی خوب در شکم و دیافراگم نیز برای دفع مواد زائد از دستگاه گوارش ضروری است. ورزش منظم به مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک می کند، به خصوص اگر در سنین بالا هستید.

بیشتر بخوانید: 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

۴.تنگی نفس

نشانه های بی تحرکی، وقتی از آنها استفاده نمی‌کنید، ماهیچه‌ها ضعیف می‌شوند، به‌خصوص ماهیچه‌هایی که به ریه‌ها هنگام تنفس کمک می‌کنند. اگر آنها را به طور منظم حرکت ندهید، قدرت خود را از دست خواهند داد. بنابراین هر چه فعالیت بدنی کمتری انجام دهید، بیشتر دچار تنگی نفس می شوید.  ممکن است حتی در حین انجام کارهای آسان روزانه دچار تنگی نفس شوید.

۵.افزایش فشار خون

سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. این به این دلیل است که خطر ابتلا به فشار خون بالا وجود دارد که یک عامل خطر اصلی برای مشکلات قلبی مانند بیماری عروق کرونر قلب و حمله قلبی است.

۶.کمبود انرژی

آیا در بیشتر مواقع احساس بی حالی و خستگی می کنید؟ ورزش اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های شما می رساند. اگر بیشتر وقت خود را در حالت نشسته می گذرانید، ممکن است بافت های بدن سوخت کافی برای ادامه کار را دریافت نکنند.

۷.متابولیسم کند

افرادی که متابولیسم سریع دارند باید بیشتر حرکت کنند. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، هر بار که حرکت می کنید کالری بیشتری می سوزانید. پس برای فعال بودن بیشتر منتظر نمانید.

نشانه های بی تحرکی

۸.مشکلات خواب

اگر از نخوابیدن در شب شکایت دارید، در طول روز برخیزید و حرکت کنید. هنگامی که به طور منظم ورزش می کنید، سریعتر به خواب می روید و زمانی که به خواب می روید، راحت تر می خوابید.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

۹.فراموشی

نشانه های بی تحرکی، ورزش منظم باعث می شود بدن شما مواد شیمیایی بیشتری را برای رشد و ترمیم تولید کند. آنها عروق مغز شما را تحریک می کنند. هر چه خون بیشتری وارد مغز شود، بیشتر می توانید فکر کنید، به خاطر بسپارید و تصمیم بگیرید.

۱۰.اغلب بیمار بودن

تحقیقات نشان می دهد که هر چه بیشتر فعالیت بدنی متوسطی داشته باشید، احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا سایر میکروب ها کاهش می یابد. ورزش منظم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

سخن آخر

حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید

حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز توصیه می شود. این لزوما به این معنا نیست که شما باید به باشگاه بروید. از هر فرصتی برای حرکت بیشتر استفاده کنید. به‌جای آسانسور از پله‌ها بروید، به‌جای رانندگی با دوچرخه یا پیاده‌روی کنید. یا حتی اگر به مسیر طولانی با وسائل حمل و نقل عمومی می روید، بهتر است پیاده شوید و مسیری را پیاده روی کنید. البته سعی کنید هر روز در همان زمان پیاده روی کنید. البته می توانید هر ورزشی را که دوست دارید انجام دهید. توصیه می شود دو بار در هفته تمرینات تقویت عضلات، انعطاف پذیری و تعادل را انجام دهید تا بیشتر از سلامتی برخوردار شوید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مواد غذایی شفابخش برای بهبود و درمان تیروئيد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا