;
سلامتبیماری ها

دیابت در زنان: ۱۲ علائم هشدار دهنده ای که زنان آن را نادیده می گیرند!

یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک که زنان از آن رنج می برند، دیابت است. در دیابت، بدن قادر به پردازش یا تولید انسولین نیست. انسولین مسئول تبدیل قند خون به انرژی است. سطوح بالای قند در خون منجر به نارسایی کامل اعضای بدن می شود. هر فردی صرف نظر از نژاد، جنسیت و سن ممکن است به این بیماری مبتلا شود. از آن جایی که زنان به دلیل هورمون‌های مختلف و نحوه بروز التهاب در بدن‌شان، واکنش متفاوتی به دیابت نشان می‌دهند، علائم آن‌ها با مردان دیابتی کمی متفاوت است. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک به علائم و نشانه های دیابت در زنان پرداخته می شود. اگر دچار این علائم هستید باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱۲ علائم دیابت در زنان

۱.اختلال عملکرد جنسی زنان

از آنج ایی که دیابت می تواند به اعصاب آسیب برساند، نواحی مختلف بدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. بیشتر زنان دیابتی احساس خود را در پاها، دست ها و نواحی واژن خود از دست می دهند و در نتیجه منجر به اختلال عملکرد جنسی می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ نشانه دیابت نوع یک در کودکان که نباید آنها را نادیده بگیرید

۲.سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی ایجاد می شود که بدن زن هورمون های مردانه بیشتری تولید کند. مطالعات نشان می دهد که این هورمون ها گاهی اوقات در برابر انسولین مقاومت پیدا می کنند. این موضوع می تواند منجر به دیابت شود. اگر از PCOS رنج می برید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۳.علائم و نشانه های دیابت در زنان، عفونت های مخمری

برفک واژن و عفونت های مخمری در زنان دیابتی ایجاد می شود. زیرا سطوح بالای قند خون شرایط ایده آلی را برای رشد قارچ در واژن و دهان ایجاد می کند. علائم عفونت قارچی خارش شدید، درد، ترشحات واژن و رابطه جنسی ناراحت کننده است. در صورت تشخیص عفونت قارچی فوراً تحت درمان پزشکی قرار بگیرید.

۴.عفونت ادراری (UTI)

زنان در صورت ابتلا به عفونت ادراری از ادرار دردناک همراه با احساس سوزش و تغییر رنگ ادرار رنج می برند. بیماران دیابتی گردش خون ضعیفی دارند که مانع از مهار عفونت می شود. همچنین، بهبودی عفونت در افراد دیابتی به زمان طولانی نیاز دارد. بنابراین اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید با پزشک خود مشورت کنید.

۵.افزایش تشنگی و گرسنگی

قند خون بالا مایعات را از سلول ها می گیرد و در نتیجه تشنگی را افزایش می دهد. گرسنگی در زنان دیابتی به دلیل ناتوانی بدن در تبدیل قند خون به انرژی افزایش می یابد.

۶.علائم و نشانه های دیابت در زنان، تکرر ادرار

افزایش تشنگی و متعاقب آن لیوان های آب منجر به تکرر ادرار می شود. به همین دلیل بهتر است بهداشت شخصی را هنگام رفتن زیاد به دستشویی رعایت کنید. زیرا تکرر ادرار می تواند زمینه مناسبی برای باکتری های عامل عفونت ادراری باشد.

۷.تغییر وزن ناگهانی

افزایش وزن یا کاهش وزن بدون دلیل واضح یکی دیگر از علائم دیابت است. بدن قادر به استفاده موثر از غذای مصرفی نیست که منجر به کاهش وزن ناگهانی می شود. یا گرسنگی بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود که باز هم برای بیماران دیابتی مضر است.

۸.علائم و نشانه های دیابت در زنان، تغییرات خلق و خوی

زنان مبتلا به دیابت دوره های تحریک پذیری، اضطراب و گاهی اوقات حتی افسردگی را تجربه می کنند.

بیشتر بخوانید: ۸ ماده غذایی موثر برای پیشگیری و درمان تیروئید

۹.نفس میوه ای

افزایش سطح سموم در بدن می تواند، عامل بوی شیرین و بوی میوه در زنان دیابتی باشد.

۱۰.علائم و نشانه های دیابت در زنان، کاهش دید

چشم ها یکی از اولین اندامی هستند که تحت تاثیر دیابت قرار می گیرند. آب مروارید و گلوکوم معمولاً روی چشم ها تأثیر می گذارد. تاری دید یکی از علائم دیابت است.

۱۱.خستگی

به دلیل استفاده ناکافی از انرژی در بدن، زنان مبتلا به دیابت از خستگی بالایی رنج می برند.

۱۲.علائم و نشانه های دیابت در زنان، زخم ها، آهسته ترمیم می شوند

روند بهبود زخم در زنان دیابتی بسیار کند است. از آسیب دیدن خودداری کنید و در صورت آسیب، فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید. پاها به ویژه حساس هستند. قانقاریا در بیماران دیابتی بسیار شایع است بنابراین از آسیب دیدن خودداری کنید.

نحوه تاثیر دیابت بر زنان و مردان

۱.مردان بیش از دو برابر زنان در معرض ابتلا به دیابت هستند، اما زنان بیشتر از مردان با عوارض جدی ناشی از دیابت مواجه می شوند.

۲.برخی مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین تستوسترون در مردان می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم شود. زنان همچنین مقادیر کمی تستوسترون دارند، زنانی که سطوح بالاتر از حد طبیعی دارند. نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت باشند.

۳.زنان پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی از جمله مشکلات خواب، قند خون بالا، افزایش وزن، بیماری قلبی و افسردگی بیشتر با عوارض جدی دیابت مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید: دیابت در مردان: ۸ علائم هشداردهنده که مردان نباید نادیده بگیرند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا