;
سلامتبیماری ها

تشخیص سرطان پوست در منزل با 6 مرحله

خودآزمایی برای تشخیص زودهنگام سرطان های پوست اهمیت زیادی دارد. در اینجا تشخیص سرطان پوست در 6 مرحله با خودآزمایی آورده شده است. مشخص شده است که موارد مبتلایان به سرطان پوست هر سال حدود 10 درصد افزایش می یابد. بنابراین، رعایت اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است. هنگامی که سرطان رخ می دهد، باید در اسرع وقت شناسایی شود تا از موفقیت بالای درمان اطمینان حاصل شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت وب سایت چشمک به بررسی علائم و نشانه رایج برای تشخیص سرطان پوست اشاره شده است.

متخصصان تاکید می کنند که برای تشخیص زودهنگام سرطان پوست، نظارت مداوم بر بدن و تشخیص هرگونه تغییر یا ظاهر مشکوک ضروری است.

بیشتر بخوانید: اگزمای پوستی: رفع خارش پوست بدن با ۷ روش خانگی ساده و موثر 

سرطان پوست چیست؟

پوست یک سد محافظ بین بدن و محیط خارجی ایجاد می کند. این شامل سه لایه بافت همپوشانی از بیرون به داخل است. این لایه ها اپیدرم، درم و هیپودرم هستند.

بیشتر سرطان های پوست از اپیدرم منشا می گیرند. ملانوم های پوست از ملانوسیت ها، سلول های اپیدرمی که ملانین تولید می کنند، ایجاد می شود، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد. این سلول‌ها در چشم نیز یافت می‌شوند و ملانوم چشمی نیز ممکن است رخ دهد. از سوی دیگر، کارسینوم ها از نوع سلول دیگری به نام کراتینوسیت ایجاد می شوند.

ملانوما جدی ترین اما کم شایع ترین سرطان پوست است. در حدود یک پنجم موارد، بیماری متاستاز داده و گسترش می یابد. انتشار زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی از سدی که اپیدرم را از درم جدا می کند عبور کنند.

تشخیص سرطان پوست

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک های خانگی برای پوست های خشک و حساس

تشخیص سرطان پوست و افزایش سن

سرطان پوست اغلب پس از سن 50 سالگی تشخیص داده می شود، به طوری که میانگین سن تشخیص برای زنان 56 سال و برای مردان 58 سال است. این می تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد، اما در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند، شایع تر از حد معمول است.

کارسینوم سلول بازال از سلول های عمیق ترین لایه اپیدرم یعنی کراتینوسیت های لایه بازال ایجاد می شود. این بیماری در دو مورد از سه مورد روی صورت، سر یا گردن دیده می شود، اما می تواند در تنه، اندام ها، پاها و اندام تناسلی نیز رخ دهد. معمولاً روی پوست سالم ایجاد می شود، ممکن است ندول های صورتی مرواریدی و سفت ظاهر شوند. این رایج ترین فرمت است. همچنین می تواند زخم های مختلفی روی پوست ایجاد کند. ظاهری سطحی، صاف، قرمز و پوسته پوسته ممکن است در اندام ها و تنه ایجاد شود. کارسینوم اسکلرودرمی کمتر شایع، ظاهری صاف و براق ایجاد می کند.

به طور کلی، کارسینوم سلول بازال یک تومور با رشد آهسته با خطر انتشار کم است. با این حال، اگر این تومور درمان نشود، می تواند به درم و سپس به بافت های زیرین مانند استخوان یا غضروف گسترش یابد و باعث وخامت قابل توجهی شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی در لایه میانی اپیدرم ایجاد می شود. این می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما اغلب در مناطقی که در معرض نور خورشید هستند رخ می دهد. معمولاً این تومورها از ضایعات پوستی از قبل موجود ایجاد می شوند. سیر بیماری بدتر از کارسینوم سلول بازال است. در غیاب درمان طولانی مدت، کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند به غدد لنفاوی مجاور گسترش یابد و گسترش سرطان را تسهیل کند.

با خودآزمایی می توانید سرطان های پوست را در مراحل اولیه تشخیص دهید و موفقیت درمان را افزایش دهید. در اینجا تشخیص سرطان پوست در 6 مرحله آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در مراقبت از پوست که به پوست آسیب می‌رساند!

تشخیص سرطان پوست در 6 مرحله

 

در آینه چک کنید

برای تشخیص سرطان پوست لباس های خود را درآورید و جلوی آینه تمام قد بایستید تا بدن خود را بررسی کنید. با چک از بالا به پایین شروع کنید. شکل، رنگ، محل یا هر خال یا نقطه‌ای را که قبلاً ندیده‌اید بررسی کنید. هنگامی که در ساحل یا در استخر نیستید، به مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب هستند، مانند پاها، بازوها، یقه و بیشتر به صورت خود توجه کنید. در صورت لزوم، از درخواست کمک برای بررسی مناطقی که به آنها دسترسی ندارید تردید نکنید.

برای تشخیص سرطان پوست پشت خود را بررسی کنید

بعد از اینکه جلوی بدن خود را به طور کامل معاینه کردید، همین وضعیت را حفظ کنید و آینه دیگری بگیرید. آن را طوری قرار دهید که بتوانید انعکاس گردن خود را در آینه بزرگ ببینید. کمی جهت آینه را تغییر دهید تا میدان دید بیشتر شود. کمر و بالای شانه های خود را کاملاً کنترل کنید. تمام نواحی را که می توانید به آن برسید بررسی کنید، باسن را فراموش نکنید.

تشخیص سرطان پوست

بیشتر بخوانید: 6 بهترین سبزیجات برای سلامت پوست که باید در رژیم غذایی گنجاند!

در حالت نشسته بررسی کنید

برای تشخیص سرطان پوست روی یک چهارپایه یا زمین بنشینید و یک آینه به اندازه کافی بزرگ داشته باشید که ناحیه به اندازه کافی بزرگ از بدن را منعکس کند. آینه را جهت دهید تا بتوانید پشت پاها و چین های پشت زانو، پا و پاشنه را ببینید. برای مشاهده دقیق هر منطقه زمان بگذارید.

برای تشخیص سرطان پوست فضای بین انگشتان پا را بررسی کنید

یک خال جدید ممکن است به راحتی بین انگشتان پا مشاهده نشود. انگشتان خود را کمی باز کنید و این ناحیه را مشاهده کنید، زیر ناخن یا کف پا را فراموش نکنید. توجه داشته باشید که نوع خاصی از ملانوم (ملانوم آکرولنتیژینوس) بیشتر اوقات دقیقاً در این ناحیه و در کف پا رخ می دهد. این اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا مردم این منطقه را بررسی نمی کنند.

از خال ها عکس بگیرید

کاملاً طبیعی است که ندانید شکل یا رنگ خال تغییر کرده است، به خصوص پس از زمستان، زیرا در این فصل زمان زیادی را برای مشاهده آنها صرف نمی کنید. از خال هایی که بیشتر مورد علاقه شما هستند (به دلیل قطر یا ضخامت آنها، یا اگر در ناحیه حساس به اصطکاک ناشی از لباس هستند) عکس بگیرید تا همیشه تصور خوبی از ظاهر آنها در چند ماه پیش داشته باشید. می توانید آنها را مقایسه کنید و در صورت مشاهده تغییر قابل توجه با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست و زیبایی + عوارض جانبی

قانون ABCD را اعمال کنید

برای تشخیص سرطان پوست اگر مشکوک به لک روی پوست خود هستید، در یکی از شرایط زیر تحت قانون ABCD که برای تشخیص سرطان پوست استفاده می شود، با متخصص مشورت کنید.

پاسخ: عدم تقارن را بررسی کنید. با کشیدن یک خط فرضی در وسط خال، تفاوت دو قسمت مختلف را بررسی کنید.

ب: از کلمه انگلیسی “border” گرفته شده است. بررسی کنید که آیا لبه ها و مرزهای خال ها یا لکه ها ناهموار یا تار هستند.

پاسخ: از کلمه انگلیسی “color” آمده است. اگر خال ها یا لکه های روی پوست تیره هستند یا سایه های قهوه ای یا قرمز متفاوتی دارند با یک متخصص مشورت کنید.

د: از کلمه انگلیسی “diameter” گرفته شده است و برای کنترل قطر استفاده می شود. خال هایی با قطر بزرگتر از 6 میلی متر می توانند خطرناک باشند.

اگر بیش از 100 خال روی بدن خود دارید مراقب باشید

افرادی که خال های زیادی دارند (معمولا بیش از 100 عدد) حدود 8 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. بنابراین، خودآزمایی برای این افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

توصیه می شود این بازرسی در هوای گرم ماهانه و در بقیه ایام سال به صورت فصلی انجام شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ قوی ترین ماسک ضد پیری که برای جوان سازی پوست معجزه می کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا