;
بیماری هاسلامت

عوارض مصرف زیاد قند: مصرف قند باعث ۱۰ بیماری جدی می شود

عوارض مصرف زیاد قند: مصرف بیش از حد قند سلامت جسمی را مختل می کند. باعث ابتلا به دیابت می شود و بر مغز تأثیر منفی می گذارد. همچنین مانند مواد مخدر اعتیاد آور است. آیا می دانید چرا مصرف بیش از حد قند سالم تلقی نمی شود؟ و چرا قندهای ساده مضر هستند؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقادیر زیاد قند حتی می تواند اثرات منفی بر سلامت مغز داشته باشد. بنابراین بهتر است تا حد امکان از مصرف قند دوری کنید یا حداقل سعی کنید مصرف شکر و شیرین کننده ها را محدود کنید. در بخش سلامت چشمک به بررسی عوارض مصرف زیاد قند پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: نوع بی ضرر شکر: ۵ نوع شکر بهترین جایگزین برای شکر فراوری شده است

۱.مشکل در تمرکز

مصرف قند کافی واقعا به فعالیت مغز کمک می کند، اما مصرف بیش از حد شکر باعث می شود مغز “بیش فعال” شود و به طور جدی توانایی تمرکز شما را به خطر بیندازد.

همین قندها نیز باعث پیری زودرس مغز خواهند شد. قند زیاد به حافظه نیز آسیب می رساند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد شکر در مدت زمان کوتاه می تواند باعث زوال دائمی مغز شود.

۲.سردرد و خواب آلودگی

عوارض مصرف زیاد قند، سردردهای مکرر، همراه با احساس ناراحتی بی حالی، می تواند نشانه ثانویه مصرف بیش از حد قند باشد. در این مورد، علاوه بر سیستم عصبی، این سیستم عروقی است که به سوء تغذیه واکنش منفی نشان می دهد.

عوارض مصرف زیاد قند

۳.گرسنگی شدید

مصرف زیاد شکر با افزایش اشتها همراه است. قند خون ناسالم، یعنی افزایش ناگهانی محتوای قند در خون باعث ایجاد یک سری شرایط متابولیک با هدف افزایش حس اشتها می شود.

بیشتر بخوانید: قاتل قند خون: ۶ دمنوش گیاهی که در درمان قند خون معجزه می کند

۳.تشنگی مداوم

عوارض مصرف زیاد قند، افزایش تشنگی مطمئنا یکی از مهم ترین و متأسفانه هشداردهنده ترین علائم مصرف بیش از حد قند است. این وضعیت که پلی دیپسی نامیده می شود، یکی از علائم مشخصه دیابت با عوارض تشنگی شدید است.

۵.افزایش وزن

افزایش وزن یکی از ترسناک ترین نشانه های مصرف بیش از حد قند است. افزایش وزن بدن نیز با تغییر در تعادل متابولیک بدن فراتر از کالری دریافتی همراه است.

۶.طعم بد در دهان

عوارض مصرف زیاد قند، احساس چسبناک ناخوشایند دهان یک علامت معمولی از مصرف بیش از حد قند است که مسئول تغییر در ترشح بزاق با تغییر در فلور حفره دهان است.

۷.پوسیدگی دندان

عوارض مصرف زیاد قند، یکی از دردناک ترین عواقب مصرف بیش از حد شکر، شروع پوسیدگی دندان است. باکتری های موجود در حفره دهان از قندهای موجود در غذا برای تکثیر و آسیب به دندان ها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین ترفندهای خانگی برای سفید کردن دندان ها

۸.جوش

مصرف بیش از حد قند باعث بسیاری از اختلالات پوستی می شود. آکنه ممکن است تا حدودی به دلیل رشد کنترل نشده باکتری ها در فلور پوست تغذیه شده با قند و تا حدودی به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از مصرف بیش از حد قند باشد که ممکن است باعث ترشح مقادیر زیادی سبوم شود.

عوارض مصرف زیاد قند

۹.سیستیت مکرر

عوارض مصرف زیاد قند، بسیاری از عفونت های دستگاه تناسلی ادراری با مصرف بیش از حد قند مرتبط هستند. در چنین مواقعی یکی از اولین کارهایی که باید انجام داد حذف کامل قندها از رژیم غذایی است.

۱۰.نیاز زیاد به ادرار کردن

پولیوریا، یکی از علائم مهم دیابت، نیاز به ادرار بیش از حد است. این نشانه آن است که مشکل قند در حالت پیشرفته است. هنگامی که این علامت رخ می دهد، وضعیت متابولیک برای دیابت به خطر می افتد.

سخن آخر

عوارض مصرف زیاد قند، شکر به اندازه سیگار یا الکل سمی است، درست مانند نمک، می تواند فشار خون را افزایش دهد. خطر ابتلا به بیماری قلبی را سه برابر می کند و بر متابولیسم تأثیر منفی می گذارد.

لازم نیست نگران مصرف مقادیر کم شکر باشید، اما بیشتر مردم پرخوری می کنند. کارشناسان پیشنهاد می کنند که تنها ۵ درصد از کل کالری مصرفی در روز از قندهای ساده تامین می شود.

با این حال، از آنجایی که شیرین کننده ها (گلوکز، فروکتوز، عسل، ذرت یا شربت افرا و غیره) در ۷۵ درصد غذاهای بسته بندی شده یافت می شوند، دستیابی به این امر ممکن نیست. بنابراین، خوردن یک رژیم غذایی طبیعی تر به جای محصولات بسته بندی شده می تواند بخش زیادی از مصرف شکر را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: تعادل قند خون با ۵ مواد غذایی ساده و معجره گر + پایان احساس گرسنگی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + دو =

دکمه بازگشت به بالا