;
سلامتسلامت روانی

تقویت روحیه و احساس شادی: ۷ غذایی که باعث تقویت روحیه و احساس شادی شما می شود!

تقویت روحیه و احساس شادی: خوردن غذا برای افراد در هنگام استرس و فشار و رهایی از آن راحت ترین کار ممکن است اما مصرف یک قاشق غذاخوری اضافی بستنی یا یک مشت کوچک دیگر از چیپس یا کلوچه ، می تواند باعث احساس گناه و حتی استرس یشتر همراه با خستگی و تحریک پذیری ناشی از قند خون و اضافه وزن شود. با این حال ، برعکس نیز صادق است. مصرف برخی غذاهای تقویت کننده خلق و خو می تواند مواد مغذی مهم مغزی را تأمین کند و به شما إحساس نشاط دهد. در این مطلب سلامت، برخی غذاها معرفی شده که می تواند روحیه و إحساس شادی شما را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: افزایش طول عمر: راز عمر بالای ۱۰۰ سال این ۱۵ غذا است!

۱.اسیدهای چرب امگا 3

ما می دانیم که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی (بخصوص اسید دكوزهگزانوئیك (DHA) ) نقش مهمی در رشد مغز دارند. اما این چربی ها ممکن است در سلامت روان ما نیز نقش داشته باشند. در یک متاآنالیز شامل ۲۶ مطالعه و بیش از ۱۵۰،۰۰۰ شرکت کننده ، محققان دریافتند که مصرف مقادیر زیادی ماهی چرب ممکن است به ما در مقابله با افسردگی کمک کند.

تقویت روحیه و احساس شادی، یک مطالعه دیگر با بررسی مکانیسم هایی که توسط آنها امگا 3 کار می شود نتیجه گرفت که در حالی که بسیاری از عوامل ممکن است در افزایش افسردگی نقش داشته باشد، “توصیه های رژیم غذایی حاکی از مصرف مناسب اسیدهای چرب اشباع نشده امگا 3 می تواند منجر به مزایای قابل توجهی برای جمعیت عمومی شود. ”

افرادی که مقادیر زیادی از چربی امگا 3 مصرف می کنند، کمتر مستعد ابتلا به افسردگی، پرخاشگری و خصومت هستند. چربی سالم به شکل گیری غشای سالم کمک می کند که مواد مغذی را به راحتی در سلولهای مغزی منتقل کند، التهاب را کاهش می دهد و سطح سروتونین را بالا می برد. (سروتونین یکی از مهمترین انتقال دهنده های عصبی است که بر روحیه ما تأثیر می گذارد ، بنابراین ترکیب زیاد DHA در رژیم غذایی شما می تواند به شما در حفظ روحیه متعادل کمک کند)

تقویت روحیه و احساس شادی، توصیه می کنیم حداقل هفته ای دو وعده ماهی چرب مانند سالمون، شاه ماهی ، ماهی خال مخالی یا ساردین را مصرف کنید یا به دنبال غذاهای غنی شده با امگا 3 باشید.

شاید بپسندید: اگر بدونی این سبزی چقدر خاصیت داره، هر روز استفاده اش می کنی!

تقویت روحیه و احساس شادی

۲.سبزیجات سبز : اسفناج ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل

تقویت روحیه و احساس شادی، سبزیجات سبز منبع فولات، ویتامین B است که برای تولید سروتونین بدن ضروری است. در یک متاآنالیز، محققان دریافتند که افراد مبتلا به افسردگی فولات کمتری مصرف می کنند و در مقایسه با افراد بدون افسردگی میزان ویتامین کمتری در خونشان دارند.

تقویت روحیه و احساس شادی، علاوه بر افزایش خطر افسردگی ، مصرف کم فولات نیز با خستگی و کاهش حافظه در ارتباط است. توصیه می کنیم حداقل روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنید، مقداری که در ۱ فنجان اسفناج بدون روغن موجود است. لوبیا، نخود فرنگی، عدس، آووکادو و توت فرنگی از دیگر منابع خوب فولات هستند.

۳.پروبیوتیک ها: ماست ، کفیر ، کلم ترش ، کیمچی

شاید شما در مورد پروبیوتیک ها و نقش آنها در سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ما شنیده باشید ، اما تحقیقات اخیر حاکی از آن است که پروبیوتیک ها نیز ممکن است در حفظ روحیه ما نقش داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش افکار منفی مرتبط با روحیه غم انگیز کمک کنند.

براساس بررسی اخیر ۱۰ مطالعه ، پروبیوتیک ها می توانند در کاهش علائم افسردگی کمک کنند. با این وجود ، نیاز به تحقیقات بیشتری برای تعیین مدت ایده آل در مورد درمان ، دوز و فشار پروبیوتیک ها برای دستیابی به سلامت روانی بهتر است.

تقویت روحیه و احساس شادی، یکی از ساده ترین راه ها برای به دست آوردن یک دوز روزانه از پروبیوتیک ها ، مصرف یک فنجان ماست کم چرب با میوه تازه یا اسموتی همراه با ماست به عنوان میان وعده است.

بیشتر بخوانید: فواید روغن زیتون: طول عمر با خوردن یک قاشق روغن زیتون + ۱۰مزیت باورنکردنی آن

تقویت روحیه و احساس شادی

۴.غلات سبوس دار: جو دوسر، برنج قهوه ای ، نان گندم کامل

غلات کامل سرشار از ویتامین های B هستند که برای انرژی و سلامتی بهینه مغز مهم هستند. به لطف فیبر آنها، غلات کامل نیز به حفظ قند خون کمک می کنند، که می تواند در جلوگیری از نوسانات خلقی به شما کمک کند.

تقویت روحیه و احساس شادی، اگر مشغول خوردن نان هستید، از نان گندم کامل استفاده کنید ، زیرا سطح قند خون را نیز تثبیت می کند. دانه های تصفیه شده موجود در نان سفید می توانند قند خون شما را بالا و پایین کند که می تواند شما را عصبی ، بدخلق کند.

کربوهیدراتهای موجود در غلات کامل باعث افزایش سطح سروتونین (ماده شیمیایی خوب مغز) می شوند. اضافه کردن پروتئین مانند مرغ ، حبوبات ، ماهی یا کره آجیل با غلات کامل نیز می تواند کمک کند ، زیرا پروتئین باعث آزاد شدن نوراپی نفرین ، یک ماده شیمیایی مغز است که باعث افزایش انرژی و خلق و خوی می شود.

۵.ویتامین D: زرده تخم مرغ ، ماهی چرب؛ شیرهای غنی شده

تقویت روحیه و احساس شادی، ما در مورد ویتامین D و ارتباط آن با سلامت استخوان و ایمنی صحبت کرده ایم ، اما تحقیقات همچنین ارتباط بین ویتامین D و سلامت روان را نشان داده است. در یکی از متاآنالیزهای اخیر که شامل بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر است ، افراد با ویتامین D کم ، احتمالاً دچار افسردگی می شوند.

کمبود ویتامین D همچنین با خلق و خوی کم و عملکرد ضعیف شناختی در افراد مسن همراه است. بدن ما ویتامین D را از نور ماوراء بنفش خورشید سنتز می کند، بنابراین بیشتر ما می توانیم حداقل در ماههای آفتابی نیازهای ویتامین D خود را برآورده کنیم. البته برخی از عوامل از جمله آلودگی هوا و پوست تیره تر می تواند توانایی خورشید در تولید ویتامین D را در پوست انسان کاهش دهد.

تقویت روحیه و احساس شادی، بنابراین در فصل زمستان ، به خصوص غذاهای سرشار از ویتامین D، مانند ماهی های چرب ، تخم مرغ و غذاهای غنی شده و نوشیدنی ها یا مکمل های ویتامین D ، به ویژه بسیار مهم است.

تقویت روحیه و احساس شادی

۶.شکلات تیره

این درمان شیرین ، قطعاً می تواند باعث افزایش روحیه ما شود. شکلات حاوی کافئین و تئوبرومین است ، ترکیبی که ممکن است بر خلق و خو تأثیر بگذارد. افراط در محبوبیت نیز ممکن است باعث افزایش سطح سروتونین شود.

تقویت روحیه و احساس شادی، علاوه بر این ، شکلات تیره همچنین حاوی فلاوانولهای سالم است که نشان داده شده است به کاهش فشار خون و کلسترول و بهبود شناخت کمک می کند. برای اینکه وزن خود را کنترل کنید ، روزانه به ۱ اونس شکلات تیره یا حدود ۱۵۰ کالری محدود کنید.

۷.قهوه و چای

قهوه و چای منبع کافئین هستند که می توانند انرژی به ما بدهند. هنگامی که ما کافئین مصرف می کنیم، تأثیرات مثبتی بر خلق و خو و هوشیاری می گذارد و افراد این اثرات مفید را می پسندند. یک فراتحلیل نشان داد که مصرف قهوه و چای ممکن است به محافظت در برابر افسردگی کمک کند.

فقط بخاطر داشته باشید که افراد از نظر تحمل نسبت به کافئین متفاوت هستند. بسیاری از افراد کافئین را بدون عواقب منفی مصرف می کنند ، اما برای برخی از افراد ، یا به طور مرتب مصرف زیاد کافئین یا مصرف یکباره زیاد به یکباره می تواند باعث پریشانی شود.

تقویت روحیه و احساس شادی، چای سبز کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد ، یک منبع غنی از آنتی اکسیدان گلیکات اپیگالوکاتچین یا EGCG است و همچنین حاوی اسید آمینه تانین است که ممکن است به کاهش استرس و تقویت احساسات آرام کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۲۰ بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک های شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا