;
سلامتسلامت روانی

تاثیر منفی استرس بر بدن: استرس این ۹ بلای وحشتناک را بر سر شما می آورد!

تاثیر منفی استرس بر بدن را باید بسیار جدی گرفت. زیرا باعث ایجاد بیماری ها و مشکلاتی می شود که درمان ان ها گاهی به شدت دشوار و هزینه بر است. در واقع استرس پاسخ طبیعی بدن به هر خطری است که نیاز به سازگاری یا واکنش دارد.

خطر مشاهده شده ممکن است یک رویداد واقعی یا چیزی باشد که ذهن آن را تهدید کننده درک می کند. در زندگی روزمره، موقعیت های مختلف در مدرسه، خانه، محیط کار و خانواده می تواند باعث ایجاد استرس شود. علاوه بر این، درگیری‌های درونی ممکن است در موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی یا نامطمئن به وجود بیایند و این وضعیت به منبع استرس و همچنین رویدادهای زندگی روزمره تبدیل شود.

در تجارب آسیب زا، درگیری های درونی در موقعیت های غیرقابل پیش بینی یا نامطمئن رخ می دهد و این می تواند منبع استرس باشد. استرس زمانی اجتناب ناپذیر است که راهبردهای مقابله ای فعلی در موقعیت هایی که نیاز به تغییر و انطباق دارند ناکافی باشند.

تاثیر استرس بر بدن پیامدهای زیادی دارد. زیرا استرس می تواند آسیب های زیادی را چه از نظر جسمی و چه روحی به همراه داشته باشد. استرس باعث افزایش وزن، سرماخوردگی مداوم، معده درد، کاهش میل جنسی، ریزش مو، مشکلات خواب، بیماری های قلبی. سردرد و بیماری های پوستی می شود.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه: از تسکین درد تا آرامش اعصاب و درمان استرس

استرس این ۹ بلای وحشتناک را بر سر تان می آورد

۱.افزایش وزن

در طول مبارزه با استرس، مقادیر زیادی آدرنالین توسط بدن ترشح می شود. بدن برای مقابله با این هجوم آدرنالین نیاز به تجدید انرژی دارد. بسیاری از مردم به دلیل گرسنگی حاد ناشی از استرس، غذای غیرقابل کنترلی می خورند. تصور می شود که خوردن غذاهای چرب، شور و غنی از کربوهیدرات برای سرکوب گرسنگی، تنش را کاهش داده و شما را به آنها معتاد می کند.

تاثیر منفی استرس بر بدن، تا زمانی که استرس ادامه داشته باشد و رژیم ها بی فایده باشند، رهایی از احساس گرسنگی دشوار می شود. این منجر به مشکلاتی در کنترل وزن می شود. ورزش، تغذیه و خواب منظم می تواند در تنظیم مشکلات وزنی که با استرس ایجاد می شود، موثر باشد.

تاثیر منفی استرس بر بدن

۲.بیماری های پوستی

در دوره های استرس، هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین که در بدن افزایش می یابد، باعث می شود غدد عرق سریعتر کار کنند. در این صورت از دست دادن آب بدن بیشتر می شود. زمانی که میزان آب مصرفی در طول روز کم باشد، پوست خشک می شود.

تاثیر منفی استرس بر بدن، علاوه بر این، کاهش سنتز اسید هیالورونیک که باعث شادابی و روشنی پوست می شود، یکی از بزرگترین دلایل خشکی پوست است. بسته به نوع پوست فرد، خشکی پوست دیده می شود و روانکاری نیز افزایش می یابد.

بزرگترین اثر استرس بر روی پوست افزایش علائم پیری است. در طول دوره های استرس، سنتز کلاژن و اسید هیالورونیک با کاهش سنتز کورتیزول در بدن کاهش می یابد. در پایان این فرآیند، همراه با خشک شدن پوست، خطوط ریز شروع به ظاهر شدن می کنند و خطوط موجود عمیق تر شده و به چین و چروک تبدیل می شوند. نظم کاری یا الگوی خواب که در طول دوره استرس مختل می شود نیز بر علائم اولیه پیری تأثیر می گذارد.

احتمالاً بپسندید: فواید خرما: ۷ خاصیت شگفت انگیز خرما که از آن بی خبرید!

۳.سرماخوردگی مداوم

بین استرس و ایمنی رابطه معکوس وجود دارد. سطوح بالای استرس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود. سیستم ایمنی ضعیف که به دلیل شرایط استرس شدید و مزمن ایجاد می شود، باعث بسیاری از بیماریها و به خصوص سرما خوردگی می شود. در واقع استرس بیش از حد می تواند منجر به سرماخوردگی دائمی شود.

۴.درد معده

ارتباط قوی بین مغز و روده از طریق سیستم عصبی مرکزی وجود دارد. این دستگاه با سیستم عصبی روده ای که امتدادی از سیستم عصبی مرکزی است که مغز و دستگاه گوارش را به هم متصل می کند، به دستگاه گوارش متصل می شود. فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی دردناک در شرایط استرس زا یا اضطراب زا به وجود می آید.

تاثیر منفی استرس بر بدن،  زیرا در هنگام استرس، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی در بدن ترشح می شوند. این مساله می تواند بر تحرک روده یا مشکل در دفع مواد زائد از بدن تأثیر منفی بگذارد. استرس همچنین می تواند تعادل ظریف باکتری ها را در معده به هم بزند و باعث ناراحتی های گوارشی شود.

۵.استرس باعث کاهش میل جنسی می شود

استرس باعث ترشح آدرنالین و کورتیزول در بدن می شود. استرس مزمن، به ویژه، می تواند با سطوح هورمونی در بدن تداخل داشته باشد و در نتیجه میل جنسی کاهش می یابد. در پاسخ به استرس، شریان ها منقبض می شوند و جریان خون را مسدود می کنند، که باعث اختلال نعوظ می شود. به علاوه استرس می تواند میل جنسی را با ایجاد حواس پرتی و منحرف کردن ذهن از میل جنسی کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های آرامش بخش: ۷ روغن گیاهی برای درمان استرس

تاثیر منفی استرس بر بدن

۶.ریزش مو

تاثیر منفی استرس بر بدن، ریزش مو معمولاً در نتیجه عوامل هورمونی و ژنتیکی مانند حساسیت به دی هیدروتستوسترون (DHT) رخ می دهد. علاوه بر این، در برخی موارد، عوامل خارجی مانند استرس می تواند منجر به ریزش مو شود. ریزش موی ناشی از استرس منشا محیطی دارد و زمانی که بتوان استرس را مدیریت کرد، به راحتی قابل کنترل است. به عنوان مثال، استرس بیش از حد فیزیکی یا احساسی در نتیجه آسیب، جراحی یا بیماری می تواند منجر به یکی از دو نوع ریزش مو شود.

آلوپسی آره آتا نوعی ریزش موی ناشی از استرس است که در آن گلبول های سفید خون به فولیکول های مو حمله می کنند. اگرچه می تواند تمام پوست سر و حتی موهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد، با این شکل از ریزش مو، موها در عرض چند هفته می ریزند. مو ممکن است به خودی خود رشد کند اما ممکن است نیاز به درمان تلوژن افلوویوم داشته باشد. در نوع کم‌تر ریزش مو، رشد مو متوقف می‌شود و قبل از ریزش به مدت ۲ یا ۳ ماه غیرفعال می‌ماند. سپس در عرض ۶-۹ ماه دوباره رشد می کند.

۷. اضطراب

تاثیر منفی استرس بر بدن، ترس مداوم، استرس و نگرانی بیش از حد می تواند تمرکز بر کارها را دشوار کند. تجربه منظم اضطراب می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. به علاوه نشان می دهنده که فرد دارای اختلال اضطرابی است.

۸.مشکلات خواب

استرس باعث بی خوابی می شود. بی خوابی با مشکلات مزمن در شروع، حفظ، تثبیت خواب یا کیفیت کلی خواب مشخص می شود. افراد مبتلا به بی خوابی، علیرغم داشتن زمان کافی برای خوابیدن در یک شب معین و خوابیدن در یک منطقه کم نور، ممکن است در طول روز هنگام بیداری دچار خواب آلودگی بیش از حد شوند.

آنها خواب آلودگی، خستگی، تحریک پذیری و سایر اختلالات را تجربه می کنند. بر اساس برآوردهای فعلی، ۱۰تا ۳۰ درصد بزرگسالان از بی خوابی رنج می برند. همه افراد به دلیل استرس مداوم دچار بی خوابی مزمن نمی شوند، اما افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در معرض خطر بیشتری برای تجربه علائم بی خوابی هستند.

تاثیر منفی استرس بر بدن،  با این حال، تغییر در برنامه خواب فرد به دلیل زندگی روزمره یا تغییرات نیز می تواند منجر به بی خوابی شود. هنگامی که بی خوابی مزمن تجربه می شود، مردم اغلب نگران خواب و سایر جنبه های زندگی خود هستند. این منجر به افزایش استرس روزانه و تشدید علائم بی خوابی می شود.

۹.بیماری های قلبی

استرس می تواند منجر به فشار خون بالا شود. این باعث می شود که شما در معرض خطر حمله قلبی و سکته قرار گیرید. استرس همچنین می تواند به خطرات بیماری های قلبی عروقی مانند پرخوری و عدم فعالیت بدنی کمک کند. استرس که خود را به شکل شادی و غم نشان می دهد، بر سلامت قلب تأثیر منفی می گذارد، زیرا باعث ترشح ناگهانی هورمون آدرنالین می شود.

این امر باعث تسریع ضربان قلب و تنفس و افزایش فشار خون می شود. از این گذشته، به دلیل افزایش فشار خون در عروق، می تواند باعث تشکیل یا پیشرفت آترواسکلروز شود. در برخی از مطالعات علمی نشان داده شده است که استرس باعث مشکلات ریتم قلب و افزایش خطر لخته شدن خون می شود. استرس یک عامل خطر مهم برای حمله قلبی و بیماری های قلبی عروقی است. رژیم غذایی نامتعادل، سیگار کشیدن و سبک زندگی کم تحرک خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. داشتن یک زندگی بدون استرس می تواند به محافظت از سلامت قلب کمک کند.

تاثیر منفی استرس بر بدن

چگونه استرس را کاهش دهیم؟

برای مقابله موثر با استرس، ابتدا باید متوجه شد که استرس از چه بخشی از زندگی فرد نشات می گیرد. در شرایط خاص، مهم است که تشخیص دهید دقیقاً چه چیزی شما را آزار می دهد. علاوه بر این، لازم است احساساتی را که در آن لحظه تجربه می کنید و واکنش هایی که نسبت به این احساسات دارید، مشاهده کنید. سپس برای تغییر این وضعیت که گامی مهم در راه حل مشکل است، تلاش کرد.

تاثیر منفی استرس بر بدن، برخی از افراد سعی می کنند با نوشیدن الکل یا خوردن بیش از حد استرس را کاهش دهند. در حالی که تصور می شود این اقدامات به طور موقت مفید هستند، می توانند در دراز مدت به استرس اضافه کنند. کافئین همچنین می تواند اثرات استرس را ترکیب کند.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند به مبارزه با استرس کمک کند. علاوه بر فواید ورزش برای سلامت جسمانی، نشان داده شده است که ورزش برای کاهش استرس موثر است. ورزش های هوازی غیررقابتی را می توان با وزنه یا دامنه فعالیت های حرکتی مانند یوگا تقویت کرد. گفته شده است که ورزش هوازی باعث ترشح اندورفین می شود که مواد طبیعی است که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و این نگرش مثبت را حفظ کنید.

تاثیر منفی استرس بر بدن، وقت گذاشتن برای استراحت هر روز به مدیریت استرس و محافظت از بدن در برابر اثرات استرس کمک می کند. تکنیک های مختلفی مانند تنفس عمیق، آرامش عضلانی و مدیتیشن ذهن آگاهی می توانند به این امر کمک کنند. تعیین اهداف و انتظارات واقع بینانه می تواند به کاهش استرس کمک کند. فرد باید از چیزهایی که می تواند کنترل کند آگاه باشد و سعی کند چیزهایی را که نمی تواند کنترل کند بپذیرد.

به همین دلیل، توصیه می شود در صورتی که فرد احساس می کند تحت فشار قرار گرفته یا گرفتار شده است، در مورد آنها نگران است یا در انجام کارهای روزمره یا انجام مسئولیت ها در محل کار، خانه یا مدرسه مشکل دارد، به دنبال حمایت حرفه ای باشد.

بیشتر بخوانید: درمان استرس و اضطراب: به جای دارو از این ۱۰ غذا استفاده کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شش =

دکمه بازگشت به بالا