;
خواص گیاهان داروییسلامت

بهترین روغن های آرامش بخش: ۷ روغن گیاهی برای درمان استرس

بهترین روغن های آرامش بخش: اسانس ها مواد روغنی هستند که از قسمت های معطر گیاهان به دست می آیند. از نظر شیمیایی، از مخلوطی از مولکول های آلی از تمام بافت های گیاه، از گل تا برگ، میوه، پوست و ریشه آن تشکیل شده است. رایج ترین روش تهیه اسانس تقطیر با بخار آب است که مخصوصا برای روغن های به دست آمده از برگ و گل استفاده می شود.

روش دوم که مخصوصا در عطرسازی استفاده می شود، روش انفلوراژ است که برای گل هایی با غلظت کم اسانس به کار می رود. روش نهایی، روش فشردن است که برای پوست مرکبات تازه (پرتقال، نارنگی و غیره) استفاده می شود. در بخش سلامت چشمک به معرفی بهترین روغن های ارامش بخش پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

فواید روغن های آرامش بخش

بهترین روغن های آرامش بخش، اسانس های طبیعی بسیار قدرتمند هستند، آنها اثرات متفاوتی بر روی بدن و خلق و خو دارند. به طور کلی، گیاهان معطر دارویی عملکرد تقویت کننده سیستم ایمنی دارند و اسانس های آرامش بخش نیز می توانند بدن را آرام کرده و خلق و خو را بهبود بخشند.

از جمله خواص مفید اصلی اسانس های آرامش بخش، توانایی آنها در مقابله با استرس، اضطراب، بی خوابی و اضطراب است. از طریق استنشاق و استفاده موضعی از روغن‌های خاص، مناطقی از مغز که مسئول احساسات ما هستند تحریک می‌شوند که به ذهن اجازه می‌دهد تا آرام شود.

عرقیات آرامش‌بخش به عنوان یک عنصر ضروری در درمان‌های ذهن و بدن برای بازگرداندن انرژی و سلامت جسمی، تعادل مجدد خلق و خو و تحریک ارگانیسم استفاده می‌شود. اسانس های مختلف دارای خواص متفاوتی هستند که در مبارزه با بیماری های مختلف مفید است.

۷ بهترین روغن های آرامش بخش

۱.اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس یکی از اسانس‌های مورد مطالعه و محبوب برای اثر آرامش بخش است. به عنوان یکی از بهترین درمان های طبیعی برای آرامش شناخته شده است. از طریق تقطیر با بخار آب به دست می آید، کاربردها و خواص مختلفی دارد، اما به دلیل اثر تسکین دهنده آن محبوبیت خاصی دارد.

مطالعات نشان می دهد که رایحه درمانی با روغن اسطوخودوس باعث آرامش سیستم عصبی و کاهش فشار خون و ضربان قلب می شود. مخصوصا برای رفع بی خوابی، عصبی بودن، اضطراب و مشکلات میگرنی مناسب است و می توان از آن با پاشیدن چند قطره روی دستمال یا بالش برای اثر آرام بخش فوری و موثر استفاده کرد.

اسانس اسطوخودوس نیز برای استفاده روی پوست مناسب است. ماساژ روغن اسطوخودوس به ویژه برای تسکین گرفتگی عضلات مناسب است و همچنین یک ضد عفونی کننده طبیعی است.

بهترین روغن های آرامش بخش

۲.ماندارین

بهترین روغن های آرامش بخش، اسانس ماندارین دارای خواص آرام بخش بر خلق و خو است. این محصول که با فشردن پوست نارنگی به دست می آید باعث آرامش، کاهش فشار خون، مبارزه با اختلالات خواب و تنش می شود.

اسانس ماندارین رایحه ای بسیار شیرین و مطبوع دارد و به همین دلیل برای کمک به خواب کودکان مناسب است. استنشاق چند قطره در حمام گرم توصیه می شود.

روغن ماندارین فوتوتوکسیک است و برای استفاده موضعی باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت حداقل ۱۲ ساعت اجتناب شود.

بیشتر بخوانید: با تکنیک ۱-۲-۳-۴-۵  فورا اضطراب را از خود دور کنید!

۳.پرتقال شیرین

بهترین روغن های آرامش بخش، اسانس پرتقال شیرین با فشردن پوست مرکبات استخراج می شود. این اسانس آرامش بخش با رایحه لطیف خود خواب را بهبود می بخشد، عصبی و اضطراب را تسکین می دهد و آرامش را ایجاد می کند.

روغن پرتقال شیرین علاوه بر استنشاق، یک ضد اسپاسم طبیعی است و می‌توان از آن در ماساژ برای آرامش عضلات استفاده کرد.

مشابه روغن نارنگی، اسانس پرتقال شیرین نیز نور سمی است و پوست را بسیار حساس می کند. بنابراین در صورت استفاده موضعی، باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرد.

۴.برگ پرتقال

اسانس برگ مرکبات از تقطیر بخار از برگ مرکبات بدست می آید. به لطف خواص آرامش بخش و رایحه شاداب کننده، تثبیت کننده عصبی است که برای آرامش استفاده می شود.

اغلب در رایحه درمانی برای استرس و اضطراب، خواب بهتر، بازیابی انرژی و خلق و خوی خوب استفاده می شود.

این روغن هم با استنشاق و هم ماساژ فوایدی دارد، اما با توجه به حساسیت پوستی موجود در این روغن، باید مراقب باشید که زیر نور خورشید قرار نگیرید.

بهترین روغن های آرامش بخش

۵.بادرنجبویه

بهترین روغن های آرامش بخش، اسانس بادرنجبویه که به بادرنجبویه نیز معروف است با استفاده از تقطیر با بخار آب به دست می آید. این یکی از قوی ترین روغن های آرامش بخش و متعادل کننده خلق و خو است که با روغن زیتون به دست می آید.

مانند روغن اسطوخودوس، خواص آرام بخش و تسکین دهنده سیستم عصبی دارد و به ویژه برای مبارزه با بی خوابی و کاهش فشار خون مناسب است. در مواقع اضطراب به عنوان یک آرام بخش عمل می کند.

برای آرام کردن اعصاب کودکان مناسب است و توصیه می شود قبل از خواب با ماساژ شقیقه یا سینه استفاده شود.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۶.یلانگ یلانگ

اسانس یلانگ یلانگ به خاطر رایحه تند و فراگیرش شناخته شده است. اثر آرام بخش بر سیستم عصبی دارد، اختلالات اضطرابی را تسکین می دهد. می توان از آن برای تسکین حملات پانیک، تحریک پذیری یا خستگی روحی و جسمی استفاده کرد. این ماده دارای خواص تقویت کننده جنسی است، با اثر بر سیستم گردش خون به رفع تنش و عصبانیت کمک می کند.

۷.بابونه

بهترین روغن های آرامش بخش، اسانس بابونه از طریق تقطیر با بخار آب استخراج می شود. این روغن که با رایحه ای خاص مشخص می شود، برای کودکان نیز بسیار مناسب است. این یکی از موثرترین اسانس ها برای آرامش و تعادل خلق است.

به رفع عصبانیت، مبارزه با استرس و اضطراب، شل کردن عضلات در برابر بی خوابی و آرام کردن بیماری های عاطفی کمک می کند.

روغن بابونه همه کاره است و می توان از آن هم برای استنشاق مناسب و هم با روغن (بادام، زیتون) برای ماساژ استفاده کرد. این روغن را می توان با یک قاشق عسل نیز نوشید. توصیه می شود بیش از دو قطره در روز مصرف نشود.

بیشتر بخوانید: خواص بابونه: از تسکین درد تا آرامش اعصاب و درمان استرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − یک =

دکمه بازگشت به بالا