;
بیماری هاسلامت

غذاهایی که باعث التهاب می شود: خوردن این ۶ غذا ممنوع!

غذاهایی که باعث التهاب می شود: هنگامی که سیستم ایمنی بدن تشخیص می دهد که چیز خارجی وارد بدن شده، فعال می شود و یک فرآیند التهابی را با هدف از بین بردن چیزهایی که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد آغاز می کند. مشکل واقعی این است که این روند التهابی مزمن می شود و باعث خستگی، آسیب به بافت های سالم و همچنین افزایش خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها مانند آسم، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، بیماری های خودایمنی و سرطان می شود.

التهاب مزمن تا حد زیادی به دلیل مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی ایجاد می شود، بنابراین یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. در بخش سلامت چشمک به معرفی غذاهایی که باعث التهاب می شود، پرداخته شده است. باید در اسرع وقت این ۶ مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای کلیه: این ۵ غذا کشنده کلیه هستند!

۱.گوشت کبابی سوخته

غذاهایی که باعث التهاب می شود، مشکل گوشت کبابی این است که دارای آثار زغال چوب و لبه های سوخته است. وجود زغال چوب و لبه ای سوخته نشان دهنده آن است که گوشت حاوی آمین های هتروسیکلیک (HCAs) است که باعث استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی می شود.

پختن هر پروتئین حیوانی در دمای بالا، می تواند هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) ایجاد کند که در دود سیگار و اگزوز خودرو نیز یافت می شود.

اگر طعم گوشت کبابی را دوست دارید، می توانید با ترش کردن آن با آب لیمو، سبزی و ادویه جات از آسیب آن جلوگیری کنید. فلفل سیاه، رزماری، آویشن، ریحان، مریم گلی و مرزنجوش سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای مبارزه با التهاب هستند. بهتر است این ادویه ها و سبزیجات را به گوشت کبابی اضافه کنید و یا آن ها را به صورت جداگانه میل کنید.

بیشتر بخوانید: غذاهایی که باعث سردرد می شوند: خوردن این ۱۲ غذا ممنوع!

غذاهایی که باعث التهاب می شود

۲.فرآورده های گوشتی فرآوری شده

غذاهایی که باعث التهاب می شود، گوشت های فرآوری شده (مانند سالامی، سوسیس و بیکن) به دلیل داشتن چربی اشباع بالا مضر هستند که بافت چربی بدن را بیشتر ملتهب می کند.

علاوه بر این، این غذاها حاوی سطوح بالایی از نیتریت سدیم هستند. منبع اصلی محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته (AGEs) که می تواند خطر سرطان معده را افزایش داده و باعث استرس اکسیداتیو و التهاب شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده به شدت با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

۳.غذاهای سرخ شده

غذاهایی که باعث التهاب می شود، هر بار که غذا را سرخ می‌کنید به خصوص زمانی که از همان روغن بارها و بارها استفاده می‌کنید، مانند اکثر رستوران‌ها، مولکول‌های التهاب ایجاد می‌کنید.

سیب زمینی سرخ شده در روغن زیتون فرابکر نیز ناسالم است. روغن زیتون نقطه دود نسبتا کمی دارد. در عوض، می توانید روغن آووکادو را انتخاب کنید که با پایین نگه داشتن دما، می تواند دمای بالاتری را تحمل کند.

۴.الکل

تمام نوشیدنی های الکلی باعث ایجاد التهاب در بدن می شود. مطالعات نشان می دهد که الکل باعث التهاب در روده می شود. بنابراین مصرف بیش از حد الکل ارتباط نزدیکی با سرطان، بیماری های کبدی و آسیب های عصبی دارد.

بیشتر بخوانید:  ۹ مواد غذایی که طول عمر شما را کوتاه می کند! 

غذاهایی که باعث التهاب می شود

۵.غذاها و نوشیدنی های شیرین

غذاهایی که باعث التهاب می شود، مصرف زیاد قند افزوده در محصولات نیز التهاب را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است افرادی که ۲۰ درصد کالری روزانه خود را از نوشیدنی‌های شیرین دریافت می‌کنند، دارای سطوح بالایی از پروتئین واکنش‌گر C هستند که نشانگر التهاب است.

شکر اضافه شده همچنین کالری بالا و مواد مغذی کمی دارد. به این معنا که مصرف بیش از حد می تواند باعث افزایش وزن شود. چاقی ناشی از افزایش وزن نیز با التهاب مزمن همراه است.

توصیه می شود مصرف روزانه شکر اضافه شده را به ۳ قاشق چایخوری در روز برای مردان و ۲ قاشق چایخوری برای زنان محدود کنید.

۶.غذاهای بسته بندی شده فرآوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده

غذاهایی که باعث التهاب می شود، غذاهای فرآوری شده با تغییر ترکیب باکتری های ساکن در روده باعث التهاب مزمن می شوند.

خوراکی های مانند بیسکویت، کراکر، نان سفید و سایر محصولات کربوهیدراتی تصفیه شده قند خون را به سرعت افزایش می دهند. این روند باعث التهاب می شود زیرا بدن تلاش می کند قند خون را به حالت عادی بازگرداند.

بیشتر بخوانید: این ۹ غذا را هرگز نباید دوباره گرم کنید + خطراتی که نمی دانید!

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا