;
بیماری هاسلامت

غذاهایی که باعث سردرد می شوند: خوردن این ۱۲ غذا ممنوع!

غذاهایی که باعث سردرد می شوند: اگرچه غذاها هنگام مصرف سالم هستند، اما با افزایش مقدار آن، می تواند مشکلات سلامتی خاصی را در بدن ما ایجاد کند. سردرد بدون شک یکی از این مشکلات سلامتی است. در واقع سردرد مشکلی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. بنابراین، برای جلوگیری از سردرد باید برخی از مواد غذایی را مصرف نکنید یا مصرف آن را کاهش دهید. در بخش سلامت چشمک به معرفی غذاهایی که باعث سردرد می شوند پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

۱۲ مواد غذایی که باعث سردرد می شوند

۱.شکر تصفیه شده

شکر خام فرآیندهای زیادی را طی می کند تا آن را به حبه های شکر سفید تبدیل کند. فرآیندهایی مانند شستشو، جوشاندن، فیلتر کردن و خشک کردن برای تصفیه الیاف نیشکر از بقایای خاک و باکتری ها انجام می شود. سپس دوباره مراحل سفید شدن را طی می کند. با این حال، در طی این فرآیندها، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های قند کاهش می یابد. حتی می تواند باعث سرطان شود.

شکر تصفیه شده بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و باعث سردرد و میگرن می شود. سردرد ناشی از کاهش سطح اکسیژن در مغز می شود. قند تصفیه شده به طور ناگهانی سطح گلوکز خون را افزایش می دهد و باعث عدم تعادل می شود. بهتر است به جای شکر تصفیه شده از شکر قهوه ای یا عسل استفاده کنید.

۲.سس سویا

غذاهایی که باعث سردرد می شوند، سس سویا تهیه شده از دانه های تخمیر شده سویا به دلیل مقدار نمک موجود در آن باعث سردرد می شود.

غذاهایی که باعث سردرد می شوند

۳.گوشت قرمز

گوشت قرمز که برای تحریک فشار خون بالا مناسب است نیز می تواند باعث سردرد تنشی شود.

۴.شیرین کننده های مصنوعی

آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی که در هزاران غذا یافت می شود، یکی از قوی ترین محرک های شناخته شده سردرد است.

۵.کافئین

در حالی که مقدار مناسب کافئین به کاهش سردرد کمک می کند، مصرف نادرست و بیش از حد کافئین باعث سردرد می شود.

بیشتر بخوانید: علائم شایع کمبود آهن + علت ها و روش های درمان طبیعی

۶.زیتون بسیار شور

غذاهایی که باعث سردرد می شوند، مصرف زیتون با نمک زیاد می تواند باعث کم آبی (از دست دادن مایعات) در بدن شود و سردرد را تحریک کند.

۷.شکلات

کافئین موجود در شکلات به دلیل محرک هایی مانند فنیل اتیلامین می تواند باعث سردرد شود. اما شکلات تلخ خالص شامل آن نمی شود. برعکس، شکلات تلخ در میان غذاهایی که باعث سردرد می شود وجود دارد.

۸.پنیرهای کهنه

نسبت تیرامین در پنیرهای کهنه بسیار بالاست. چدار قدیمی، چدار، پارمزان و غیره که سرشار از تیرامین هستند، باعث سردرد می شود. به همین دلیل پنیرها باید در حد اعتدال مصرف شوند.

۹.گوشت فرآوری شده

نیتریت به عنوان نگهدارنده به محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس، سالامی و سوسیس اضافه می شود. نیترات ها می توانند رگ های خونی را باز کرده و حملات میگرنی را تحریک کنند.

۱۰.غذاهای چینی و فست فود

غذاهایی که باعث سردرد می شوند، غذای چینی حاوی اسید آمینه ای به نام «مونوسدیم گلوتامات» است. این ماده که برای ایجاد تعادل در سایر طعم ها مورد استفاده قرار می گیرد، مورد تایید موسسات ایمنی مواد غذایی قرار گرفته است. این ماده که به اختصار MSG نامیده می شود در فست فودهایی مانند همبرگر، پیتزا، مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ شده نیز استفاده می شود. با این حال، غذاهای حاوی MSG خطر ابتلا به دیابت و چاقی را افزایش می دهند، فشار خون را بالا می برند و باعث سردرد می شوند. پزشکان توصیه می کنند از مصرف غذاهای حاوی MSG به طور کامل اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید:  10 بهترین ماده غذایی که قند خون را کاهش می دهند

غذاهایی که باعث سردرد می شوند

۱۱.نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا حاوی مواد اعتیاد آور به ویژه کافئین هستند. شیرین کننده های مصنوعی و اسیدهای آمینه نیز در نوشیدنی های انرژی زا به وفور یافت می شوند. به شما گفتیم که شیرین کننده های مصنوعی باعث سردرد می شوند.

نوشیدنی های انرژی زا نیز حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی هستند. نوشیدنی های انرژی زا می توانند باعث تپش قلب، فشار خون بالا و از دست دادن حافظه شوند. به علاوه اعتیادآور است و ترک آن سخت است. نوشیدنی های انرژی زا که در بین نسل جوان مد شده اند، یکی از عوامل اصلی سردرد هستند.

۱۲.بادام زمینی و تخمه کدو تنبل

بر اساس مطالعات علمی، بادام زمینی و تخمه کدو تنبل در برخی افراد باعث سردرد می شوند. دلیل این امر ماده “تیرامین” است. بادام زمینی و دانه ها مواد غذایی هستند که برای گذراندن زمان و دورهمی ها مصرف می شوند. وقتی بیش از حد مصرف می کنید بدون این که متوجه شوید، می توانند باعث سردرد شوند.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا