;
سلامتخواص گیاهان دارویی

رزماری درمان استرس و بیماری ها  + ۸ فایده شگفت انگیز آن

رزماری که به عنوان یک گیاه آشپزی شناخته می شود، از خانواده نعناع است و قرن هاست که در طب سنتی استفاده می شود. اسانس رزماری دارای رایحه ای چوبی است و به عنوان پایه اصلی در رایحه درمانی به حساب می آید. با این حال، روغن رزماری کاربردهای گسترده ای دارد. از درمان بیماری ها و دردها گرفته تا تقویت رشد مو مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش سلامت چشمک به بررسی خواص رزماری در طب سنتی پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: چوب آلبالو را هرگز دور نریزید + ۵ خواص ناشناخته و مجزه گر آن

۱.مبارزه با استرس دستگاه گوارش

روغن رزماری را می توان برای تسکین انواع ناراحتی های گوارشی از جمله سوء هاضمه، نفخ، گرفتگی معده، یبوست استفاده کرد. به علاوه اشتها را تحریک می کند و به تنظیم تولید صفرا که نقش مهمی در هضم دارد، کمک می کند. برای درمان ناراحتی های معده، ۱ قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا بادام را با ۵ قطره روغن رزماری ترکیب کنید و به آرامی مخلوط را روی شکم خود ماساژ دهید. استفاده منظم از روغن رزماری به این روش کبد را سم زدایی کرده و سلامت کیسه صفرا را ارتقا می دهد.

۲.استرس و اضطراب را از بین می برد

تحقیقات نشان می دهد که استنشاق عطر اسانس رزماری، سطح هورمون استرس کورتیزول را در خون کاهش می دهد. سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس، اضطراب یا هر فکر یا رویدادی است که بدن شما را در حالت “جنگ یا گریز” قرار می دهد. زمانی که استرس مزمن باشد، کورتیزول باعث افزایش وزن، استرس اکسیداتیو، فشار خون بالا و بیماری قلبی می شود. شما می توانید با استفاده از پخش کننده اسانس یا حتی با استنشاق از یک بطری باز رزماری فورا استرس تان را کاهش دهید. برای ایجاد یک اسپری آروماتراپی ضد استرس، کافی است در یک بطری اسپری کوچک ۶ قاشق غذاخوری آب را با ۲ قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید و 10 قطره روغن رزماری اضافه کنید. این اسپری را در شب روی بالش خود برای استراحت استفاده کنید یا هر زمان که خواستید آن را در هوای داخل خانه اسپری کنید تا استرس را از بین ببرید.

 

خواص رزماری در طب سنتی

۳.خواص رزماری در طب سنتی، کاهش درد و التهاب

روغن رزماری دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است که می توانید با ماساژ روغن روی ناحیه آسیب دیده از آن بهره مند شوید. ۱قاشق چایخوری روغن حامل را با ۵ قطره روغن رزماری مخلوط کنید تا یک مرهم موثر به دست آید. از این مرهم برای سردرد، رگ به رگ شدن، درد عضلانی، روماتیسم یا آرتریت استفاده کنید. همچنین می توانید در یک حمام آب گرم می توانید چند قطره روغن رزماری به وان اضافه کنید و در آن برای مدتی دراز بکشید.

بیشتر بخوانید: 8 ماده غذایی که باعث التهاب مفاصل می شود

۴.مشکلات تنفسی را درمان می کنید

روغن رزماری هنگام استنشاق به عنوان خلط آور عمل می کند و احتقان گلو را از آلرژی، سرماخوردگی یا آنفولانزا تسکین می دهد. استنشاق عطر رزماری به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی می تواند با عفونت های تنفسی مبارزه کند. همچنین دارای اثر ضد اسپاسم است که به درمان آسم برونش کمک می کند. از روغن رزماری در دیفیوزر استفاده کنید یا چند قطره را به یک لیوان یا قابلمه کوچک آب جوش بریزید و بخار آن را تا ۳ بار در روز استنشاق کنید.

۵.خواص رزماری در طب سنتی، تقویت، رشد و زیبایی مو

اسانس رزماری با ماساژ روی پوست سر رشد موهای جدید را تا ۲۲ درصد افزایش می دهد. این دارو با تحریک گردش خون پوست سر عمل می کند و می تواند برای رشد موهای بلندتر، جلوگیری از طاسی یا تحریک رشد موهای جدید در مناطق طاسی استفاده شود. روغن رزماری همچنین سفید شدن موها را کند می کند، درخشندگی را افزایش می دهد و از شوره سر جلوگیری می کند. در واقع روغن رزماری یک مقوی عالی برای سلامت و زیبایی کلی مو است.

۶.تقویت حافظه

دانشمندان یونانی از اسانس رزماری برای بهبود حافظه خود قبل از امتحانات استفاده می کردند. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین المللی علوم اعصاب، عملکرد شناختی ۱۴۴ شرکت کننده را هنگام استفاده از روغن رزماری برای رایحه درمانی ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که رزماری به طور قابل توجهی کیفیت حافظه را افزایش می دهد و سطح هوشیاری ذهنی را بالا می برد. مطالعه دیگری که در Psychogeriatrics منتشر شد، اثرات رایحه درمانی روغن رزماری را بر روی۲۸ بیمار مسن مبتلا به زوال عقل و آلزایمر آزمایش کرد. نتیجه آزمایش نشان داد که خواص آن می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و آن را کند کند. چند قطره روغن رزماری را به لوسیون اضافه کنید و آن را روی گردن خود بمالید یا از یک پخش کننده استفاده کنید تا از فواید ذهنی عطر روغن رزماری بهره ببرید. هر زمان که نیاز به تقویت انرژی ذهنی داشتید، حتی می توانید از روی بطری روغن استنشاق کنید تا اثرات مشابهی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 10 بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه که باید در رژیم غذایی گنجاند!

خواص رزماری در طب سنتی

۷.از بین بردن بوی بد دهان

اسانس رزماری دارای خواص ضد میکروبی است که آن را به یک ضد بوی بد دهان تبدیل می کند. شما می توانید آن را به عنوان دهانشویه استفاده کنید. چند قطره روغن رزماری را به آب اضافه کنید و با آن غرغره کنید. با از بین بردن باکتری ها، نه تنها با بوی بد دهان مبارزه می کند، بلکه از ایجاد پلاک، حفره ها و التهاب لثه نیز جلوگیری می کند.

۸.خواص رزماری در طب سنتی، سلامت پوست

خواص ضد میکروبی روغن رزماری باعث می شود که در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، درماتیت و اگزما نیز موثر باشد. با آبرسانی و تغذیه پوست در عین از بین بردن باکتری ها، افزودنی عالی برای هر مرطوب کننده ای است. چند قطره به مرطوب کننده صورت خود اضافه کنید و با آن هر روز صورت خود را ماساژ دهید تا همیشه پوست تان درخشان باشد. برای درمان نواحی مشکل دار، ۵ قطره روغن رزماری را در ۱ قاشق چایخوری از یک حامل رقیق کنید و آن را در قسمت های آسیب دیده بمالید. این محلول پوست شما را چرب تر نمی کند در واقع چربی اضافی را از سطح پوست پاک می کند.

سخن آخر

اسانس رزماری یک عنصر اصلی در رایحه درمانی است، نه تنها به دلیل بوی مطبوعش، بلکه به دلیل اینکه می تواند بدن را آرام کند و در عین حال به ذهن انرژی می دهد. فواید دارویی و سلامتی روغن رزماری عاری از عوارض جانبی است و آن را به یک مکمل عالی برای کمک های اولیه تبدیل می کند. با این حال، توصیه می شود از استفاده از روغن رزماری در کودکان زیر ۴ سال خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: 15 غذای فوق العاده با خواص شگفت انگیز بر روی پوست

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا