;
دنیای مدآرایش و زیبایی

 درمان فوری انواع آکنه با ماسک های خانگی و روش های پزشکی

آکنه بدترین چیزی است که همه ما به خصوص در سن بلوغ به آن مبتلا می شویم. آکنه یا آکنه ولگاریس یک بیماری مزمن است که بیشتر در صورت، گردن، شانه ها، سینه و پشت ایجاد می شود. آکنه در بین نوجوانان بسیار شایع است، اما می تواند تا بزرگسالی و در زنان در دوران بارداری ادامه داشته باشد. ممکن است برای درمان آکنه روش های درمانی مختلفی وجود داشته باشد. البته بیشتر روش ها نمی تواند به صورت قطعی آکنه را درمان کند. از این جهت بهترین روش استفاده از ماسک های خانگی است. زیرا عوارض جانبی ندارد و در عین حال برای بهبود آکنه بسیار موثر است. از این رو در این مطلب از سری مطالب آرایش و زیبایی به ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه پرداخته می شود. شما با استفاده منظم این ماسک ها به راحتی از شر آکنه خلاص می شوید.

آکنه چیست؟

آکنه یا آکنه ولگاریس یک بیماری غیر مسری، مزمن و التهابی پوست است که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو با روغن (سبوم) و سلول های مرده پوست ایجاد می شود. معمولاً با نوسانات هورمونی در دوران نوجوانی همراه است. انواع مختلفی از آکنه از شکل ساده تا شدید وجود دارد. معمولا پوست های چرب بیشتر از پوست های خشک مستعد ابتلا به آکنه هستند. آکنه نه تنها بر روی پوست افراد تاثیر می گذارد بلکه بر کیفیت زندگی آنها نیز تاثیر می گذارد.

ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، انواع آکنه

به طور کلی دو نوع آکنه وجود دارد.

۱.آکنه التهابی، کومدو یا جوش های سرسیاه و سرسفید هستند.

۲.آکنه غیر التهابی، پاپول های التهابی، پوسچول ها، کیست ها و ندول ها هستند

ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، دلایل ایجاد آکنه چیست؟

آکنه ناشی از عوامل متعددی است. آکنه زمانی ایجاد می شود که منافذ ریز پوست با چربی و کثیفی مسدود شود. در اینجا برخی از عوامل ایجاد کننده آکنه بیان شده است.

۱.ارثی

۲.فاکتور هورمونی

۳.رژیم غذایی

۴.فشار

۵.ورزش نکردن

۶.داروی خاصی

۷.سیگار کشیدن

۸.مراقبت غیربهداشتی از پوست

علائم و نشانه های آکنه چیست؟

۱.دانه های کوچک و قرمز روی پوست

۲.پوسته شدن برجستگی های پوستی

۳.ایجاد شدن کیست

۴.خارش پوست

۵.جای زخم

۶.جوش های سر سیاه

۷.دانه های سرسفید

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

هنگامی که آکنه خفیف وجود دارد، ابتدا باید داروهای خودمراقبتی و گزینه های دیگر را امتحان کنید. بهترین درمان جلوگیری از تولید سبوم، تمیز نگه داشتن پوست، عاری از باکتری و لایه برداری برای باز کردن منافذ است. علاوه بر این، درمان موثر آکنه صرفاً بر اساس عامل ایجاد کننده آن است.

درمان خود مراقبتی برای آکنه

۱.به طور مرتب پوست خود را با آب و صابون غیر خشک کننده تمیز کنید.

۲.از شستشوی خشن خودداری کنید زیرا ممکن است باعث التهاب شود.

۳.پوست خود را روزانه مرطوب کنید تا آن را هیدراته نگه دارید. فقط از مرطوب کننده های بدون عطر و غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

۴.مقدار زیادی آب بنوشید زیرا آب تمام سموم را از بدن شما دفع می کند و شما را سالم نگه می دارد.

۵. صورت خود را لمس نکنید.

۶.هرگز آکنه خود را فشار ندهید. زیرا ممکن است باعث التهاب، خونریزی و احتمالاً زخم شود.

۷.آکنه می تواند خفیف، متوسط ​​و شدید باشد. درمان آن بستگی به شدت آکنه دارد.

درمان های پزشکی آکنه

درمان آکنه خفیف

آکنه خفیف را می توان با برخی داروها و داروهای بدون نسخه (OTC) مانند ژل ها و پمادها درمان کرد. در اینجا برخی از داروهای OTC برای آکنه خفیف ذکر شده است.

۱.پمادها یا ژل های آنتی بیوتیک موضعی

گاهی اوقات استفاده موضعی در آکنه های خفیف برای از بین بردن آن کافی است. این شامل بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، ژل اریترومایسین، داپسون و غیره می شود.

۲.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، رتینوئیدها

رتین-A، آداپالن، تازاروتن برخی از رتینوئیدها هستند که برای باز کردن منافذ از طریق گردش سلولی استفاده می‌شوند.

این داروها ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک و سوزش پوست ایجاد کنند. بنابراین همیشه از آن کم تر استفاده کنید.

درمان آکنه متوسط ​​تا شدید

اگر آکنه را کنترل یا پیشگیری نمی کنید. بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. گزینه های مختلفی برای درمان آکنه متوسط ​​تا شدید وجود دارد.

۱.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

متخصص پوست ممکن است آنتی‌بیوتیک را زمانی شروع کند که آکنه‌های خونی شعله‌ور شده باشند. اریترومایسین و تتراسایکلین معمولاً داروهایی هستند که توسط پزشکان برای درمان آکنه استفاده می شود. این دارو با استفاده طولانی مدت ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اما داکسی سایکلین، به ویژه، به طور کلی یک داروی بی خطر با عوارض جانبی کم است.

۲.تزریق کورتیکواستروئید

این سریع ترین راه برای کاهش جوش ها و کیست های بزرگ و شدیدا ملتهب است. متخصص ممکن است این مشکل را با کورتیزون رقیق شده درمان کند.

۳.دارو های ضد بارداری خوراکی

برخی از قرص‌های ضد بارداری خوراکی در درمان آکنه مؤثر هستند. این قرص ها می تواند با سرکوب غده بیش فعال به کنترل آکنه در زنان کمک کند.

۴.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، ایزوترتینوئین

این داروی عالی برای آکنه های شدید، ملتهب، زخمی و مداوم است. اگرچه ایزوترتینوئین موثر است، اما عوارض جانبی جدی زیادی دارد. از این رو، قبل از تجویز چندین کنترل منحصر به فرد مورد نیاز است. این دارو به مدت پنج تا شش ماه با دوز مورد نیاز تجویز می شود که احتمال پیشگیری از بازگشت آکنه زیاد است. بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند باید از ویتامین A اجتناب کنند زیرا ممکن است منجر به سمیت ویتامین A شود. اثرات نامطلوب آن شامل خشکی لب ها، خشکی پوست، خونریزی بینی و تغییرات خلقی می شود.

۵.فتوتراپی

پزشکان می توانند از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای درمان آکنه استفاده کنند. درمان با نور آبی و قرمز باکتری ها را بدون آسیب رساندن به پوست از بین می ببرد.

۶.لایه برداری شیمیایی

این روش از کاربردهای مکرر مواد شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک استفاده می کند. این درمان برای آکنه خفیف است. لایه برداری شیمیایی یک روش درمانی ساده و مبتنی بر OPD است.

ماسک های خانگی

۱.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، ماسک زردچوبه

وقتی صحبت از زیبایی پوست به میان می آید، زردچوبه همیشه در صدر قرار دارد. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدانی است. برای ماسک صورت، ½ فنجان آرد نخودچی و ۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و روغن بادام را مخلوط کرده و با آب ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بمالید و سپس با آب سرد بشویید. زردچوبه  برای درمان آکنه و از بین بردن جای زخم و لکه صورت بسیار موثر است.

۲.ماسک خیار

خیار دارای اثر تسکین دهنده بر روی پوست، کاهش التهاب، تحریک و درد است. برای نتایج بهتر، با مخلوط کردن یک خیار کوچک و یک فنجان بلغور جو دوسر، خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید و سپس بشویید.

۳.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، ماسک عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی است که برای آکنه های ملتهب، زخم ها و سوختگی ها استفاده می شود. برای از بین بردن آکنه عسل را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت بمالید و سپس با آب ولرم بشویید.

۴.ماسک ماست برای پوست های چرب

ماست یک پروبیوتیک است که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. برای تهیه ماسک، ۱ قاشق چایخوری مخمر را با کمی ماست ساده ترکیب کرده و مخلوط کنید. آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

۵.ماسک سفیده تخم مرغ

این یکی از لوازم اصلی و موثر آشپزخانه است. سفیده تخم مرغ یکی از موادی است که به دلیل داشتن لیزوزیم بالا، باکتری های مولد آکنه را از بین می برد. نه تنها این، بلکه سفیده تخم مرغ همچنین حاوی ویژگی های قابض است که به از بین بردن کثیفی و روغن اضافی که منافذ را می بندد، کمک می کند. جدا از نقش مهمی که در ایجاد درخشندگی سالم به پوست شما ایفا می کند، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. پروتئین لیزوزیم نوعی لایه محافظ ایجاد می کند که به تسکین التهاب کمک می کند.

۶.ماسک های خانگی موثر برای درمان فوری آکنه، ماسک لیمو موز

لایه برداری یکی از شگفت انگیزترین فواید موز است. استفاده از موز تضمین می کند که پوست شما از شر سلول های مرده ای که روی آن انباشته شده اند خلاص می شود. حتی سبوم ناخواسته ای که روی پوست نشسته است را از بین می برد. افزودن لیمو به موز همچنین باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را از بین می‌برد.

لینک های مرتبط

 

۸ درمان خانگی بسیار موثر برای از بین بردن جوش های سر سیاه

فواید شگفت انگیز آلوئه ورا برای پوست و زیبایی + عوارض جانبی

۱۱ قوی ترین ماسک ضد پیری که برای جوان سازی پوست معجزه می کنند

رفع چین و چروک پوست با روش های خانگی و طبیعی

۷ درمان خانگی موثر برای داشتن پوستی جوان و بدون چین و چروک

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا