;
درمان خانگیسلامت

غذاهای تصفیه کننده کبد: این ۱۵ غذا برای کبد شفا بخش است!

غذاهای تصفیه کننده کبد: کبد عضو اصلی است که در آن فرآیندهای لازم برای متابولیسم نه تنها غذا، بلکه سموم و داروها نیز انجام می شود. مواد سمی مانند غذاهای چرب و سرخ شده، نوشیدنی های ناسالم و الکل دشمنان اصلی کبد هستند که به عنوان یک فیلتر در بدن عمل کرده و مواد مضر را دفع می کند. در واقع هر چیزی که خورده و نوشیده می شود از کبد عبور می کند و کبد عضوی است که بیشتر از همه از عادت های بد غذایی متاثر می شود

مشکلات کبدی معمولا تا آخرین مراحل علائم را نشان نمی دهند، بنابراین تشخیص بیماری های کبدی بسیار دشوار است. اما خبر خوب این است که کبد یک اندام خود تجدید شونده است و می تواند بیشتر آسیب ها را ترمیم کند. به علاوه مصرف غذاهای تصفیه کننده کبد برای سلامتی بسیار مهم است. در بخش سلامت چشمک غذاهای تصفیه کننده کبد معرفی شده است. با مصرف این ۱۵ مواد غذایی از سلامت کبد تان را تضمین کنید.

بیشتر بخوانید: اگر کبد چرب دارید هرگز به این ۵ غذا لب نزنید!

۱۵ مواد غذایی که کبد را پاکسازی می کند

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات می تواند به تسهیل کار کبد کمک کند. زیرا برخی از میوه ها و سبزیجات حاوی موادی هستند که می توانند عملکرد کبد را افزایش داده و روند دفع سموم را بهبود بخشند. در اینجا ۱۵ بهترین غذا برای پاکسازی کبد آورده شده است.

۱.سیر

غذاهای تصفیه کننده کبد، مقدار کمی سیر آنزیم هایی را فعال می کند که به بدن کمک می کند تا از شر سموم موجود در کبد خلاص شود. سیر همچنین حاوی مقادیر زیادی سلنیوم و آلیسین است، دو ماده طبیعی که به پاکسازی کبد کمک می کنند.

۲.گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و فرآیندهای تصفیه طبیعی کبد را بهبود می بخشد. یک لیوان آب گریپ فروت تازه به افزایش تولید آنزیم هایی کمک می کند که از سم زدایی کبد و دفع سموم حمایت می کنند.

غذاهای تصفیه کننده کبد

۳.چغندر و هویج

چغندر و هویج که سرشار از فلاونوئیدها و بتاکاروتن هستند، به بهبود و تحریک تمام عملکردهای بدن که برای پاکسازی کبد موثر هستند، کمک می کنند.

۴.چای سبز

غذاهای تصفیه کننده کبد، چای سبز یکی از نوشیدنی‌های دوست‌دار کبد است. زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و کاتچین‌ها است که به‌خاطر اثر درمانی خود بر عملکرد کلی کبد شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش خانگی ساده و موثر برای نابودی کبد چرب

۵.آرگولا و اسفناج

آروگولا و اسفناج و همچنین کاسنی و قاصدک و تمام سبزیجات با برگ سبز تیره سرشار از کلروفیل هستند و به سم زدایی خون کمک می کنند. البته فلزات سنگین و آفت کش ها را خنثی می کنند و همچنین اثر محافظتی برای کبد دارند.

۶.آووکادو

آووکادو به تولید گلوتاتیون کمک می کند که آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را ترمیم می کند و برای دفع سموم خطرناک از بدن برای کبد ضروری است. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم آووکادو می تواند به بهبود سلامت کبد کمک کند.

۷.سیب

غذاهای تصفیه کننده کبد، سیب که سرشار از پکتین است. به علاوه حاوی ترکیبات شیمیایی لازم برای تصفیه بدن و دفع سموم از دستگاه گوارش است. این کار باعث می‌شود کبد در طی فرآیند پاک‌سازی بدن با بار سموم راحت‌تر مقابله کند.

۸.روغن زیتون اضافی

روغن های فشرده سرد مانند روغن زیتون فوق بکر و روغن بذر کتان ماده ای را فراهم می کنند که می تواند برخی از سموم موجود در بدن را متصل کند. بنابراین، هنگامی که همراه با یک رژیم غذایی سالم استفاده شوند، برای کبد مفید هستند.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین خواص درمانی ترب و نقش آن در بهبود سلامت کبد!

۹.غلات کامل

غلات کامل سرشار از ویتامین B هستند، مواد مغذی که هم متابولیسم چربی و هم عملکرد کبد را بهبود می بخشند.

۱۰.کلم بروکلی و گل کلم

مصرف کلم بروکلی و گل کلم باعث افزایش گلوکوزینولات ها می شود، آنزیم های طبیعی که به بدن در دفع سموم از جمله مواد سرطان زا کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

غذاهای تصفیه کننده کبد

۱۱.لیمو

لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به بدن کمک می کند مواد سمی را به موادی تبدیل کند که توسط آب جذب شده و سپس توسط بدن دفع می شود. نوشیدن آب لیموی تازه در صبح به تحریک کبد کمک می کند.

بیشتر بخوانید: ترکیب عسل و آب لیمو: کاهش وزن، پاکسازی کبد و شفافیت پوست

۱۲.گردو

گردو سرشار از اسید آمینه ای به نام آرژنین است که به پاکسازی و سم زدایی کبد به ویژه در موادی مانند آمونیاک کمک می کند.

۱۳.کلم

غذاهای تصفیه کننده کبد، مانند کلم بروکلی و گل کلم، مصرف کلم نیز مهم ترین آنزیم ها را در پاکسازی کبد و دفع سموم فعال می کند.

۱۴.زردچوبه

زردچوبه یکی از بهترین مواد غذایی برای پاکسازی کبد است. زردچوبه را می توان به غذاهای حاوی سبزیجات یا حبوبات اضافه کرد تا اثرات مفید آن را افزایش دهد. زردچوبه حاوی موادی با خاصیت سرطان زایی است که به فعالیت آنزیم هایی کمک می کند که به طور فعال در از بین بردن سموم نقش دارند.

۱۵.مارچوبه

مطالعات نشان می دهد که مارچوبه یک ماده غذایی مفید برای محافظت از کبد است. مصرف مارچوبه یک غذای عالی در تسهیل پاکسازی کبد است.

بیشتر بخوانید: ۷ دمنوش گیاهی شفابخش که حتما در آشپزخانه داشته باشید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا