;
سلامتدرمان خانگی

فواید شگفت انگیز گردو و آب گردو: از سلامت قلب تا تقویت حافظه

گردو نوعی آجیل درختی است و در منطقه مدیترانه و آسیای مرکزی بیشتر قابل دسترس است. این آجیل سرشار از چربی های امگا 3 می باشد و حاوی مقادیر بیشتر آنتی اکسیدان نسبت به سایر مواد غذایی است. گردو سلامت مغز را بهبود می بخشد و در عین حال به پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان نیز نقش بسزایی دارد. گردو بیشتر به تنهایی به عنوان میان وعده به مصرف می رسد. با این حال، می توان آن را به سالاد، پاستا، غلات صبحانه، سوپ و غذاهای پخته نیز اضافه کرد. به علاوه درمان با آب گردو هم یکی دیگر از شگفتی های گردو است. در این مطلب از سری مطالب سلامت به فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه پرداخته می شود. روزانه با خوردن چند دانه گردو به صورت طبیعی با بیماری ها مقابله کنید.

بیشتر بخوانید: فواید شگفت انگیز سیر برای سلامتی: از کاهش وزن تا کنترل قند خون

روغن گردو

گردو حاوی۶۵ درصد چربی و ۱۵ درصد پروتئین است. مقداری کمی کربوهیدرات و فیبر نیز در این میوه وجود دارد. مانند سایر آجیل ها، بیشتر انرژی و کالری از چربی حاصل می شود. مطالعات نشان می دهد که اگرچه گردو سرشار از چربی و کالری می باشد، اما خطر چاقی را افزایش نمی دهد ضمنا غنی از چربی های غیر اشباع است. همچنین حاوی اسید چرب امگا 6 به نام “لینولئیک اسید” است. به علاوه گردو سرشار از روغن امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) است. ALA نیز متضمن سلامت قلب محسوب می شود. همچنین از فواید دیگر آن کاهش التهاب و بهبود ترکیب چربی خون و پیش ساز اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند “EPA” و “DHA” است که این فواید با سلامتی انسان مرتبط است.

فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه

ویتامین های موجود در گردو

۱.فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه، مس

این ماده معدنی به سلامت قلب کمک می کند. همچنین در عملکرد فوق العاده استخوان، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن خیلی مؤثر است.  

۲.اسید فولیک

همچنین به عنوان “فولات” یا “ویتامین B9” شناخته می شود. اسید فولیک عملکردهای بیولوژیکی بسیار مهمی دارد. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری حتی می تواند باعث نقص مادرزادی شود.

۳.فسفر

حدود ۱ درصد از بدن ما حاوی فسفر می باشد. این یک ماده معدنی است که بیشتر در استخوان ها وجود دارد. ضمنا وظایفی زیادی را در بدن بدوش دارد.

۴.فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه، ویتامین B6

این ویتامین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سلامت اعصاب حمایت کند. کمبود ویتامین B6 می تواند باعث کم خونی شود.

۵.منگنز

داشتن مغز و سیستم عصبی سالم بی نهایت اهمیت دارد. همچنین منگنز تأثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد. این ماده بیشتر در آجیل و مغزهای گردو مانند یافت می شود.

 بیشتر بخوانید: تست بررسی وضعیت مغز: حیوانات مخفی را در درخت پیدا کنید!

۶.فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه، ویتامین E

گردو در مقایسه با سایر مغزها حاوی سطوح بالایی از ویتامین E به نام گاما توکوفرول است. این یک ویتامین مهم در سیستم گردش خون ما به حساب می آید و کمبود آن مسبب یک سری اختلالات بدنی خواهد شد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گردو

گردو حاوی ترکیب پیچیده ای از ترکیبات گیاهی فعال زیستی گفته می شود. آنتی اکسیدان ها در پوست نازک و قهوه ای گردو متمرکز شده اند، از این نظر می توان گفت که ویتامین در غشای آن جا گرفته است.در مطالعه ای که بر روی ۱۱۱۳ غذا در آمریکا انجام شد، گردو از نظر غنای آنتی اکسیدانی در رتبه دوم قرار گرفت. برخی از ترکیبات گیاهی مهم موجود در گردو به شرح زیر است.

۱.الاژیک اسید

الاژیک اسید که به مقدار زیادی در گردو وجود دارد. می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و تشکیل سرطان را سرکوب کند.

۲.کاتچین

کاتچین یک آنتی اکسیدان فلاونوئیدی می باشد که بدون شک می تواند فواید سلامتی مختلفی داشته باشد. فلاونوئید ماده ای رنگ دهنده گیاهان است که به آنها رنگ روشن می دهد. در ضمن سلامت قلب را بهبود بخشد.

۳.فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه،ملاتونین

این هورمون عصبی به تنظیم ساعت بدن کمک می کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

۴.اسید فیتیک

اسید فیتیک، به عنوان فیتات نیز شناخته می شود. احتمال دارد جذب مواد معدنی مانند آهن و روی برای دستگاه گوارش را مختل می کند.

 بیشتر بخوانید: 12 بهترین مواد غذایی دوستدار قلب که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید! 

فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه

گردو و سلامتی

 

۱.اهمیت گردو برای سلامت قلب و کلسترول

گردو، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد. می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. سلامت قلب، بیماری قلبی یا بیماری قلبی عروقی؛ را بهبود بخشد و از بروز این بیماری ها جلوگیری کند. در بسیاری از موارد، می توان با عادات سبک زندگی سالم، به ویژه میان وعده های آجیل، از بیماری قلبی پیشگیری کرد.گردو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که با خوردن گردو می توان با عوامل خطر بیماری قلبی مبارزه کرد.کلسترول بد “LDL” ، التهاب، خطر تشکیل پلاک در رگ های خونی و شریان ها را کاهش می دهد و عملکرد رگ ها را بهبود می بخشد. این اثرات احتمالاً به دلیل ترکیب روغنی مفید گردو و محتوای آنتی اکسیدانی آن است.

۲.اهمیت گردو برای سلامت مغز

در برخی از مطالعات روی انسان، در مورد گردو، فندق و غیره مشاهده شده است که آجیل می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد. همچنین گردو ممکن است به افسردگی و کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک کند.در یک مطالعه بر روی افراد مسن، بهبود قابل توجه حافظه با مصرف منظم گردو مشاهده شد. با این حال، این مطالعات مشاهده ای هستند و بنابراین ثابت نشده است که گردو به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. البته شواهد قوی ‌تری توسط مطالعاتی ارائه شده است که مستقیماً تأثیر خوردن گردو تحت را بررسی قرار می دهد. در این مطالعه مشخص شد که ۶۴ فرد بالغ جوان و سالم در یک دوره ۸ هفته ای با خوردن گردو قوه شناخت و تشخیص آن ها افزایش یافت.

با این حال، گردو برای بهبود عملکرد مغز در حیوانات مشاهده شده است. در مطالعه ای دیگر به موش های مبتلا به آلزایمر به مدت ۱۰ ماه روزانه گردو داده شد. حافظه و مهارت های یادگیری موش ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است. به طور مشابه، مطالعات بر روی موش های مسن دریافت که خوردن گردو به مدت هشت هفته، بدتر شدن عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن را معکوس کرد. این اثرات احتمالاً به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای گردو می باشد. همچنین، اسیدهای چرب امگا 3 نیز ممکن است نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 5بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه! 

فواید گردو برای سلامت قلب و تقویت حافظه

درمان و فواید آب گردو

اخیراً با پیشنهاد متخصصان پزشکی؛ یک راه حل طبیعی جدید در بین مردم پیدا شده است و آن آب گردو است. گردوهای پوست گرفته شده را و حتی پرده های بین آنها را یک شب در یک لیوان آب با دمای محیط می ریزیم و می گذاریم تا صبح بماند. صبح ناشتا آن را با همان گردو خیس شده مصرف می کنیم.. ساده است، بنابراین، این درمان چه می کند؟ هدف این است که اجازه دهیم گردو با خیس شدن آب را جذب کند. با این کار قابلیت هضم و ارزش غذایی آن را افزایش می دهیم. علاوه بر این، در حالی که در بالا در مورد آنتی اکسیدان های موجود در گردو صحبت می کردیم، اشاره شد که غشای نازک و  قهوه ای بیرونی، ذخیره اصلی آنتی اکسیدان است. جذب مواد مفیدی که با آب در تعامل هستند افزایش می یابد و حتی این مواد خود را به آب می سپارند.

با آب گردویی که می نوشید، جذب ویتامین ها و مواد معدنی آسان تر می شود. با این حال، اگر علمی تر توضیح دهیم، فیتیک اسید به طور طبیعی محتوای غنی گردو را در طول فرآیند هضم و خنثی می نماید و این مانع از بهره برداری بیشتر ما از مواد معدنی غنی گردو می شود. فرآیند خیساندن ساده به تجزیه بیشتر اسید فیتیک کمک کرده و مواد مغذی موجود در گردو را برای بدن مفیدتر می کند.بعلاوه، اگر همان فرآیند خیساندن را با اضافه کردن نمک انجام دهید، اسید فیتیک کاملاً تجزیه شده و محصولی را که از گردو به دست می آورید.

به اصطلاح، سقف می سازد. پس، خواص تغذیه ای گردویی که مصرف می کنید افزایش می یابد.می توان گفت که اگرچه درمان با آب گردو بدون نمک در بین مردم رایج است. اما کمی نمکی که هنگام خیساندن گردو در آب اضافه می‌ کنید، گردو را کاملا بی‌ دفاع می‌ کند و میزان مواد معدنی مفید موجود در آن را آشکار می سازد و فرآیند جذب آسان‌ تر می شود.برای آب گردوی تهیه شده با نمک می توان به بیماران فشار خون توصیه کرد که مراقب باشند و بدون مشورت پزشک از آن استفاده نکنند. علاوه بر این، کسانی که مشکلات ادما دارند باید با دقت از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 10سالم ترین و مفیدترین سبزیجات که باید در رژیم غذایی گنجاند! 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا