درمان خانگیسلامت

کمبود پتاسیم و عوارض آن: ۵ میوه با پتاسیم بیشتر از موز

کمبود پتاسیم و عوارض آن: پتاسیم یک ماده معدنی است که بدن نمی تواند به تنهایی آن را سنتز کند و بنابراین باید از طریق تغذیه به دست آید. پتاسیم یکی از فراوان ترین مواد معدنی در بدن است و معمولا در بسیاری از غذاها، به ویژه مشتقات گیاهی یافت می شود.

پتاسیم عملکردهای متفاوتی در بدن دارد، اگرچه به مقدار کمی در مایعات خارج سلولی یافت می شود، اما ماده معدنی است که عمدتا در داخل سلول ها وجود دارد. این ماده معدنی برای تعادل سدیم و پتاسیم که وظایف مختلفی را در بدن انجام می دهد بسیار مهم است. پتاسیم همچنین برای تنظیم تعادل اسید و باز ریتم قلب، فشار اسمزی و به طور کلی تعادل آب بدن ضروری است. همچنین برای سلامت استخوان و مغز مفید است و به کاهش استرس کمک می کند.

کمبود پتاسیم و عوارض آن، برای اطمینان از این که سدیم اضافی از بدن از طریق ادرار دفع می شود و سطح فشار خون متعادل است، مصرف بیشتر پتاسیم از سدیم مهم است. سطح پتاسیم همیشه باید در طول روز کافی باشد. تعادل با استفاده از پتاسیم ذخیره شده توسط سلول ها در مواقع ضروری و دفع اضافی از طریق ادرار حاصل می شود. در بخش سلامت، ۵ میوه با پتاسیم بیشتر از موز معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب: ۱۰ معجزه طبیعی برای نابودی کبد چرب!

نیاز روزانه به پتاسیم

کمبود پتاسیم و عوارض آن، نیاز روزانه به پتاسیم به طور متوسط ​​۳ گرم است. پتاسیم مورد نیاز بدن در هر روز می تواند در مورد برخی بیماری ها یا با توجه به سن متفاوت باشد. کودکان در سن ۳ سالگی به ۸۰۰ میلی گرم نیاز دارند و به تدریج افزایش می یابد تا زمانی که میزان نیاز در دوران بلوغ به ۳ گرم برسد. در دوران بارداری و شیردهی، متوسط ​​نیاز به پتاسیم به ترتیب ۴.۷ و ۵ گرم در روز متغیر است.

کمبود پتاسیم و عوارض آن

نوزادان زیر ۱ سال: ۸۰۰ میلی گرم در روز

کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۸۰۰ میلی گرم در روز

کودکان ۴-۶ ساله: ۱.۱ گرم در روز

کودکان ۷ تا ۱۰ ساله: ۲ گرم در روز

نوجوانان و بزرگسالان: ۳ گرم در روز

بارداری: ۴.۷ گرم در روز

شیردهی: ۵ گرم در روز

۵ ماده غذایی با پتاسیم بیشتر از موز

سطح بسیار پایین پتاسیم در خون می تواند باعث مشکلاتی مانند ضعف، خستگی، اسپاسم و گرفتگی عضلات، یبوست، تپش قلب و حتی مشکل در تنفس شود.

بنابراین چگونه می‌توانید همیشه سطح مناسبی از پتاسیم را در طول روز داشته باشید؟ قبل از متوسل شدن به مکمل های مصنوعی، پتاسیم ضروری را می توان از طریق رژیم غذایی حاوی غنی از پتاسیم مانند ماهی، آجیل و موز به دست آورد.

به غیر از آن، این ۵  ماده غذایی واقعاً می توانند تفاوتی در میزان دریافت پتاسیم شما ایجاد کنند و میزان پتاسیم روزانه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: رژیم سم زدایی: ۱۰ نکته کلیدی برای خوش اندام شدن سریع

۱.آووکادو

کمبود پتاسیم و عوارض آن، کمبود پتاسیم و عوارض آن، نصف آووکادو (حدود ۱۰۰ گرم) حاوی ۴۸۷ میلی گرم پتاسیم است. شما می توانید حدود یک ششم نیاز روزانه خود را از نصف آووکادو تامین کنید. متأسفانه، این میوه همچنین کالری و چربی بالایی دارد و استفاده از آن به عنوان تنها منبع این ماده معدنی را غیرعاقلانه می کند.

۲.کیوی

۱۰۰ گرم کیوی همچنین حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به یک موز است. ۱۰۰ گرم موز حاوی ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم است، در حالی که ۱۰۰ گرم کیکی دارای ۴۰۰ میلی گرم پتاسیم است.

۳.مویز

کمبود پتاسیم و عوارض آن، مویز نیز از نظر چگالی پتاسیم بالاتر از موز دارد. ۱۰۰ گرم توت حاوی حدود ۳۷۵ میلی گرم پتاسیم است.

کمبود پتاسیم و عوارض آن

۴.اسفناج

اسفناج به عنوان منبع مهم آهن شناخته شده است، همچنین حاوی ویتامین K، منیزیم و سدیم است. علاوه بر این، یک فنجان اسفناج حدود ۵۴۰ میلی گرم پتاسیم دارد.

۵.هندوانه

کمبود پتاسیم و عوارض آن، هندوانه که سرشار از آب، ویتامین ها و مواد معدنی است، میوه ای عالی به ویژه در برابر از دست دادن مایعات و مواد معدنی است. هندوانه همچنین سرشار از پتاسیم است. دو برش از این میوه حدود ۶۴۰ میلی گرم پتاسیم را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی: با این ۱۰ روش طبیعی در برابر بیماری ها از خود محافظت کنید

خطرات ناشی از کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم و عوارض آن، به خصوص اگر زیاد عرق می کنید و از طریق رژیم غذایی مناسب یا مکمل ها پتاسیم کافی دریافت نمی کنید، در معرض خطر ابتلا به کمبود پتاسیم هستید. به غیر از تعریق، بیماری هایی که باعث از دست دادن بیش از حد مایعات می شوند، استفاده از ملین ها، رژیم غذایی بسیار غنی از نمک و بیماری های کلیوی از دیگر عوامل خطر کمبود پتاسیم هستند.

کمبود پتاسیم باعث بروز بیماری های مختلفی از جمله گرفتگی یا ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع، خواب آلودگی، گیجی، بی خوابی و بدخلقی می شود. اگر دریافت پتاسیم کمتر از سدیم باشد یا متعادل نباشد، فشار خون بالا، سلولیت و مشکلات ادم ممکن است رخ دهد.

کمبود پتاسیم و عوارض آن، سطح پتاسیم را می توان با آزمایش خون مخصوص بررسی کرد. علائم احتمالی کمبود پتاسیم عبارتند از:

۱.گرفتگی عضلات،

۲.ضعف عضلانی،

۳.تاکی کاردی،

۴.حالت خواب،

۵.حالات سردرگمی،

۶.اضطراب،

۷.بیخوابی،

۸.ناامیدی،

۹.فشار خون،

۱۰.سلولیت،

۱۱.ادم

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی استرس: معجزه این ۵ دمنوش برای استرس و اضطراب شدید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا