;
سلامتدرمان خانگی

20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

یبوست که باعث گاز، نفخ و درد در دستگاه گوارش می شود، می تواند زندگی روزمره را بسیار دشوار کند. با این حال، درمان یبوست در زمان کوتاهی با عادات غذایی سالم امکان پذیر است. یبوست زمانی رخ می دهد که دفعات دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته برسد. احساس ناراحتی در معده، گرفتگی و نفخ وجود دارد. رفتن به توالت و قضای حاجت، برای فرد سخت و دردناک می شود. مدفوع سفت، کم و ناقص دفع می شود. علاوه بر داروهای شیمیایی می توان از درمان طبیعی برای رفع یبوست استفاده کرد. در این مطلب چشمک به 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست اشاره می شود.

بیشتر بخوانید: اگر هر روز صبح، آب با معده خالی بنوشید….

یبوست چیست؟

عبور مواد غذایی که محتوای مفید آن توسط روده ها دریافت شده، در روده‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد هر روز صبح اجابت مزاج دارند، در حالی که برخی دیگر هر 3 روز یک بار اجابت مزاج می کنند. دفعات دفع کمتر از 3 بار در هفته نشانه یبوست است.

علاوه بر احساس سنگینی و بی نظمی، علائم رایج یبوست عبارتند از:

– اغلب مدفوع سفت یا کوچکتر،

– توالت مشکل یا دردناک

– دفع ناقص مدفوع،

– تورم و گرفتگی عضلات،

– گاز زیاد

– معده درد،

– از دست دادن اشتها

بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

بیشتر بخوانید: ۱۲ درمان خانگی موثر برای درمان فوری نفخ معده و روده

یبوست چگونه ایجاد می شود؟

دستگاه گوارش گروه پیچیده ای از اندام ها است که برای تبدیل غذا به انرژی و مواد مغذی به صورت هماهنگ کار می کنند. در اینجا فرآیند هضم گام به گام از غذا تا دفع آورده شده است:

هضم غذا از دهان شروع می شود. پس از جویدن غذا و مخلوط شدن با بزاق، به مری و سپس معده می رود، جایی که اسید معده و آنزیم های مخصوص شروع به هضم پروتئین ها و سایر مواد مغذی می کنند. سپس مخلوط غذا از روده کوچک عبور می کند و در آنجا به مولکول های منفرد تجزیه می شود و مواد مغذی جذب خون می شوند.

مرحله نهایی هضم در روده بزرگ (که کولون نیز نامیده می شود) انجام می شود. الکترولیت ها و آب جذب می شوند و باقی مانده ها فشرده شده و به رکتوم منتقل می شوند.

سپس مدفوع در رکتوم ذخیره می شود تا حجم کافی گیرنده های دفعی را تحریک کند. یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که مواد زائد در رکتوم بیش از حد خشک هستند که نمی‌توانند رفلکس نزولی را تحریک کنند. این امر دفع مدفوع را سخت تر می کند زیرا در رکتوم باقی می ماند و باعث درد، گاز و نفخ می شود.

یبوست در بیشتر موارد خفیف است. ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و ممکن است چند روز طول بکشد و بعد از چند هفته عود کند. معمولاً در نتیجه تغییر در رژیم غذایی، مسافرت، استرس، ورزش نکردن یا عدم تعادل هورمونی (مانند دوره های خاصی از چرخه قاعدگی یا یائسگی) رخ می دهد. با این حال، یبوست گاه به گاه را می توان به راحتی با چند دستورالعمل سبک زندگی و رژیم غذایی درمان کرد.

20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

یبوست را می توان با استفاده از مواد غذایی مفید کاهش داد. سبزیجات تازه و حبوبات از جمله غذاهای غنی از فیبر هستند که هضم را تحریک می کنند. مصرف کافی فیبر می تواند ناراحتی روده ناشی از یبوست را کاهش دهد.

در این مطلب 20 بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

سیب

یک سیب حاوی بیش از 4 گرم فیبر است که عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، پوست آن که به لطف پکتین موجود در آن یک ملین طبیعی است، برای مقابله با یبوست نیز توصیه می شود.

بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

نان گندم

نان سبوس دار حاوی فیبر نامحلول است که حجم مدفوع را افزایش می دهد و به انتقال منظم روده کمک می کند. فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می دهد و انتقال روده را بهبود می بخشد. یکی از بهترین غذاهایی است که برای درمان یبوست توصیه می شود.

کلم بروکلی از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

کلم بروکلی که به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود، حاوی ترکیبی گیاهی به نام سولفورافان است که فلور روده را تنظیم می کند و به هضم کمک می کند. این ماده در برابر یبوست بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: اگر دچار رفلاکس و سوءهاضمه هستید، این ۱۳ مواد غذایی را نخورید

آلو خشک از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

آلو خشک حاوی 6 گرم فیبر در هر وعده است و در برابر یبوست بسیار موثر است. به خصوص اگر دوست ندارید غذا بخورید می توانید آب آلو بخورید، همین اثر را دارد.

لوبیا

تقریباً همه انواع لوبیا در برابر یبوست بسیار موثر هستند. تقریباً همه حبوبات حاوی 7 گرم فیبر محلول و نامحلول در هر وعده هستند. همگی ترانزیت روده ای را بهبود می بخشند و در برابر یبوست موثر هستند.

انگور

اکثر پوست میوه ها حاوی فیبر بیشتری هستند. این در مورد انگور نیز صدق می کند. یک مشت انگور مقدار خوبی فیبر به شما می دهد. از موثرترین مواد غذایی برای تحریک ترانزیت روده ای و افزایش جذب هستند.

بیشتر بخوانید: ۱۶بهترین مواد خوراکی پر فیبر: از کاهش وزن تا درمان یبوست

کیوی

کیوی یکی از میوه های خوشمزه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. فقط یک کیوی حاوی بیش از 2 گرم فیبر است که سرعت گوارش را افزایش می دهد.

کنگر فرنگی از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

این سبزی سبز با سطح بالایی از ویتامین ها و پری بیوتیک ها، موادی که پروبیوتیک ها را تغذیه می کند و هضم را تسهیل می کند، متمایز است. یکی از بهترین غذاهای توصیه شده برای مقابله با یبوست است.

روغن زیتون

روغن زیتون نقش مهمی در سلامت قلب و عملکرد دستگاه گوارش دارد. این یک ملین طبیعی است که هضم غذا را تسریع می کند. سبزیجات خود را در روغن زیتون تازه بپزید یا روی سالاد خود بریزید. روغن زیتون به عنوان یک درمان سریع در برابر یبوست دیده می شود.

کفیر

پروبیوتیک ها برای کنترل یبوست ضروری هستند. فلور روده برای هضم خوب و جذب موثر غذا باید متعادل باشد. تعادل روده نیز تا حد زیادی از طریق پروبیوتیک ها است. محصولاتی که حاوی بیشترین پروبیوتیک ها هستند، مانند کفیر، انتقال روده و هضم را بهبود می بخشد.

کلم ترش از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش سرشار از پروبیوتیک های سالم هستند که می توانند یبوست را تسکین داده و حتی از آن جلوگیری کنند.

بذر کتان

بذر کتان را یک غذای فوق العاده می نامند و دارای محتوای غذایی بسیار غنی است. یک قاشق غذاخوری بذر کتان حاوی 3 گرم فیبر محلول و نامحلول است. دانه کتان علاوه بر رفع یبوست، احساس سیری بعد از غذا را افزایش می دهد.

تمشک

تمشک حاوی فیبر بسیار بیشتری است. آنها همچنین حاوی مقدار زیادی آب هستند که حمل و نقل روده را تسهیل می کند.

گلابی از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

گلابی یک راه خوشمزه و با طراوت برای رفع یبوست است. آنها علاوه بر فیبر غلیظ در پوست، سوربیتول را نیز فراهم می‌کنند، یک ملین طبیعی که در برخی میوه‌ها یافت می‌شود.

پرتقال

پرتقال یک میوه عالی و مفید است که به نظم روده کمک می کند. فیبر و ویتامین C بالای آن باعث نرم شدن مدفوع و تسهیل حمل و نقل روده می شود. خوردن یک پرتقال کامل به جای آب پرتقال موثرتر است.

خرما

خرما یک میان وعده شیرین خوشمزه با حداکثر ۷ گرم فیبر است. آنها اثر ملین دارند و به تنظیم قند خون کمک می کنند.

بادام از بهترین مواد غذایی مفید برای رفع یبوست

یک مشت بادام یک میان وعده عالی است. علاوه بر منیزیم که هضم غذا را تحریک می کند، حاوی مقادیر زیادی چربی خوب، پروتئین و فیبر هستند. آنها برای بهبود ترانزیت روده ای عالی هستند.

دانه چیا

دانه های چیا نیز از جمله ابر غذاها هستند. یک قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی بیش از 5 گرم فیبر است. پس از خیساندن، دانه ها پف کرده و به ژله تبدیل می شوند که دفع سریع و کارآمد ضایعات مواد غذایی را تسهیل می کند.

سبزیجات برگ سبز

می توانید سالادی متشکل از اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز را برای مقابله با یبوست مصرف کنید. اسفناج حاوی فیبر نامحلول است که حتی می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را تسکین دهد.

انجیر

برای مبارزه با یبوست می توانید انجیر را انتخاب کنید. 4 عدد انجیر بیش از 7 گرم فیبر دارد و تنها 200 کالری دارد. می توانید آن را به صورت تازه یا خشک میل کنید و به دستور پخت شیرینی اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: معجون شگفت انگیز ابن سینا برای تقویت حافظه و افزایش قدرت جنسی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سه =

دکمه بازگشت به بالا