;
سلامتسلامت روانی

یوگا برای کاهش استرس: با این ۶ روش ساده استرس را از خود دور کنید

استرس چیزی نیست که بتوانیم کاملاً از آن دور شویم. در واقع به نوعی همیشه با ما همراه است. البته کمی استرس کوتاه‌مدت ممکن است در موقعیت‌های خاص طبیعی باشد. اما استرسی که فراتر از دوره های کوتاه در موقعیت های خاص است، می تواند ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری ها شود. در واقع استرس طولانی مدت از نظر جسمی، عاطفی و ذهنی ما را درگیر می کند و بر همه چیز از خواب گرفته تا هضم غذا، میل جنسی و روابط ما را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است شما راه های مختلفی را برای کاهش استرس امتحان کرده باشید اما نتیجه مطلوب را نگرفته باشید.

بنابراین ورزش یوگا برای کاهش استرس یک گزینه عالی است. به جای تمام کارهایی که قبلا برای کاهش استرس انجام می دادید، توصیه می شود ورزش یوگا برای کاهش استرس را امتحان کنید. در این مطلب از سری مطالب سلامت چشمک برای شما ۶ روش ساده یوگا را بررسی می کنیم. با این روش های ساده برای همیشه استرس را از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ راه برای درمان طبیعی افسردگی با تغییر سبک زندگی

۱.بدن خود را آرام کنید

اگر ورزش یوگا برای کاهش استرس به روش صحیح انجام شود، می تواند به اندازه در آغوش گرفتن یا ماساژ برای کاهش تنش و آرامش بدن، آرام بخش باشد. برخی از وضعیت‌ها تأثیر آرام‌بخشی بر کل سیستم بدن دارند، به‌ویژه حرکات کششی که به حالت خمیدگی انجام می شود.  در اینجا باید بالاسانا (ژست کودک) را به دلیل توانایی فوق‌العاده آن در تسکین غدد فوق کلیوی و ایجاد آرامش درونی و بیرونی را انجام دهید. چنین حرکت هایی باعث آرام شدن بدن می شود.

 

۲.ورزش یوگا برای کاهش استرس، ذهن خود را آرام کنید

هنگامی که ما تحت استرس یا مضطرب هستیم، ذهن ما مشغول می شود، به گونه ای که تا مرز عصبانیت و دعوا می رسیم. بنابراین با ورزش یوگا برای کاهش استرس تلاش کنید تا یاد بگیرید که ذهن خود را فقط به یک چیز متمرکز کنید. البته یادگیری تمرکز ذهن روی یک چیز در یک زمان ممکن است سخت ترین کار دنیا به نظر برسد، اما با تمرین، آسان تر می شود.

مدیتیشن یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای آرام کردن و تمرکز ذهن است. همان طور که هر نوع هوشیاری تنفسی نیز وجود دارد. چه در حال نگه داشتن وضعیت بدنی یا در حالت مدیتیشن نشسته باشید، وقتی هوشیاری خود را به سمت نفس می‌کشید، همه چیز شروع به تمرکز کرده و کند می‌شود. با گذشت زمان و با تمرین مکرر، می توانید ذهن خود را از چیزهای بیرونی آزاد کنید و بر یک چیز تمرکز کنید.

۳.عمیق تر نفس بکشید

استرس و تنش می تواند باعث می شود که ما سریع و سطحی نفس بکشیم. این خود باعث اضطراب بیشتر می شود. اما ورزش یوگا برای کاهش استرس به شما این فرصت را می دهد که با استفاده از دیافراگم و استفاده از کل ظرفیت ریه، به طور موثرتر و عمیق تر نفس بکشید.

برخی از تکنیک های پرانایاما برای کاهش استرس مفید هستند، به ویژه برهماری (نفس زنبور زمزمه کننده)، نادی شدانا ( نفس با سوراخ بینی) و اوجی. به ویژه نفس کشیدن با سوراخ چپ بینی نیز می تواند یک اثر درونی و آرام بخش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 5 بهترین گیاهان دارویی برای بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز و حافظه!

۴.ورزش یوگا برای کاهش استرس، ایجاد ارتباط بین ذهن و بدن

وقتی ذهن و بدن به هم متصل هستند، به طور کلی احساس هماهنگی و راحتی بیشتری در زندگی ما وجود دارد. بدن سیگنال‌های مهمی را هنگامی که چیزی در تعادل نیست ارسال می‌کند، که اغلب زمانی که تحت فشار هستیم اتفاق می‌افتد. بنابراین داشتن توانایی پاسخگویی برای سلامتی ما بسیار مهم است.

ورزش یوگا برای کاهش استرس به ما می آموزد که نسبت به هر حرکت حساس باشیم و به بدن خود گوش دهیم. این تمرین ما را تشویق می کند که در لحظه حال وجود داشته باشیم و به روشی آگاهانه تر و مرتبط تر زندگی کنیم.

ورزش یوگا برای کاهش استرس

۵.درک کنید که ذهن شما چگونه کار می کند

برای من این نکته در مدیریت طولانی مدت استرس بسیار مهم است. زیرا بسیاری از استرس ما از نحوه چرخش ذهن ما ناشی می شود. وقتی به ذهن خود اجازه می‌دهیم در حالت خلبان خودکار کار کند، یعنی ناخودآگاه زندگی کنیم، در معرض شرطی شدن خود هستیم.

ورزش یوگا برای کاهش استرس می تواند به ما کمک کند تا در مورد نحوه عملکرد ذهن منحصر به فرد خود آگاهی پیدا کنیم. این آگاهی به ما کمک می کند تا به روشی آگاهانه تر زندگی کنیم. به عنوان مثال، هنگامی که ما در یک مکان چالش برانگیز روی تشک یوگا هستیم، آگاهی به ما اجازه می دهد تا ببینیم ذهن ما چگونه به استرس واکنش نشان می دهد. واکنش ما ممکن است این باشد که فوراً از موقعیت خارج شویم. یا شاید این باشد که خودمان را بیشتر جلو ببریم.

اما با ایجاد آگاهی نسبت به الگوهای ذهنی خود در پاسخ به استرس، به خود این فرصت را می دهیم که کمتر تحت تأثیر آنها قرار بگیریم و آگاهانه پاسخ دیگری را انتخاب کنیم. من آرامم، همه چیز خوب است.

۶.ورزش یوگا برای کاهش استرس، انرژی عاطفی را آزاد کنید

احساسات منفی مانند ترس، خشم و گناه می توانند باعث استرس شوند، به خصوص اگر ابراز نشوند. تجمع هر چیزی باعث ایجاد فشار می شود. فشار عاطفی اغلب به روشی تصفیه نشده آزاد می شود، مانند فریاد زدن بر سر شریک زندگی خود، ضربه زدن به یک همکار یا عصبانی شدن غیرمنطقی از این که هنگام سفارش یک لاته وانیلی، یک کاپوچینو دریافت کرده اید.

ما در واقع انرژی عاطفی را به طور موثر در طول تمرین یوگا آزاد می کنیم، حتی اگر شما از آن آگاه نباشید. وضعیت‌هایی که باسن و شانه‌ها را رها می‌کنند (جایی که معمولاً تنش عاطفی را ذخیره می‌کنیم) بسیار مؤثر هستند.

اگر احساس می‌کنید همیشه عصبانی هستید، سعی کنید در کلاس یوگای باز کردن لگن شرکت کنید و متوجه احساس خود پس از آن شوید. اگر احساسات باقی مانده ظاهر شد، به آنها توجه کنید و سپس به سادگی چند دقیقه وقت بگذارید و آنها را از طریق بازدم رها کنید.

بنابراین ورزش یوگا برای کاهش استرس لذت بخش ترین ابزار برای استراحت و آرامش درونی و بیرونی است. همان طور که اشاره شد، استرس چیزی نیست که بتوانیم کاملاً از آن دوری کنیم، اما از طریق یوگا و مدیتیشن می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه تأثیر موقعیت‌های استرس‌زا را کاهش دهیم و خود را برای آینده‌ای شادتر، سالم‌تر و زیباتر آماده کنیم.

بیشتر بخوانید: عادت های اشتباه برای سلامت مغز که باید آنها را ترک کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا