;
زندگیکودک و مادر

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید + ۶ عبارت ممنوع

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید: بچه‌ها و کودکان تان از آنچه شما می‌گویید تاثیر می پذیرد. در واقع کلمات شما شخصیت فرزندان تان را شکل می دهد. والدین گاهی خواسته یا نخواسته از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که فقط  به عزت نفس و اعتماد به نفس کودک شان آسیب می زنند و خودشان تبدیل به الگوی اشتباه می شوند. بنابراین در این مطلب به عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اگر کودکی با IQ بالا می خواهید این ۸ ابر غذا را به او بدهید!

۶ عبارتی که هرگز نباید به کودک تان بگویید

۱.دست از گریه بردارید

زمانی که کودک تان گریه می کند به او نگویید که گریه نکن، گریه کردن بد است یا بچه خوب که گریه نمی کند. زیرا به کودک این احساس را می دهید که نباید احساس خود را پیش شما ابراز کند. به جای این که به او بگویید گریه نکنید، بلکه تلاش کنید دلیل آن را پیدا کنید. با محبت و نوازش دلیل گریه او را بپرسید و با دقت به حرف فرزند تان گوش دهید. بگذارید بچه راحت باشد و گریه کند تا سبک شود. با نوازش به کودک تان بگویید که همیشه برای حمایت و مراقبت از او آماده هستید.

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید

۲.مقایسه نکنید

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید، مقایسه فرزندتان با هرکسی یکی از بدترین کارهایی است که می توانید با او انجام دهید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما در مدرسه عملکرد خوبی ندارد، مقایسه نمرات با یک همسال یا خواهر یا برادرش تنها باعث می شود که او احساس بی کفایتی کند. هر کودکی نقاط قوت و علایق متفاوتی دارد.

چرا وقتی می توانید روی نقاط قوت او کار کنید، روی نقاط ضعیفش تمرکز کنید؟ مقایسه همچنین منجر به بی تفاوتی، رنجش و عزت نفس پایین می شود. آیا واقعا می خواهید فرزندتان با همه این مشکلات مواجه شود ؟

۳.چون من گفتم

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید، اگرچه استفاده از این عبارت در مواقعی که کودک شما عصبانی است بسیار وسوسه انگیز است، اما به هر قیمتی از آن اجتناب کنید. حتی زمانی که بچه‌ها دلیل این که شما می‌خواهید کاری را انجام دهند را نمی‌دانند، سعی کنید آن را برای شان توضیح دهید. زیرا اگر این عبارت را زیاد به کار می برید، دیری نمی گذرد که فرزندتان هم از همان عبارت استفاده خواهد کرد. به هر حال، بچه ها از آنچه ما می گوییم و انجام می دهیم تقلید می کنند، اینطور نیست؟ سعی کنید تا جایی که می توانید معقول باشید. مهم نیست چقدر سخت است.

بیشتر بخوانید: ۹ روش خانگی برای درمان دل درد در کودکان + راه های جلوگیری از درد

۴.برای او خط و نشان نکشید

از این عبارت ها استفاده نکنید و برای کودک تان خط و نشان نکشید. مثلا تا زمانی که تکالیف خود را تمام نکنی، اجازه نمی دهم تلویزیون ببینی. یا به دسر دست نمی زنی تا زمانی که سبزیجات بشقابت را تمام نکنی.

اگرچه ممکن است این تکنیک ها گاهی موثر باشد، اما شما فرزندان خود را به رشوه دادن عادت می دهید. سعی کنید به جای آن، مزایای انجام تکالیف یا خوردن سبزیجات را برجسته کنید و برایش توضیح دهید.

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید

۵.هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد

عباراتی که هرگز نباید به کودکان بگویید، مطمئنا، کودکان ترس‌های بی‌پایه‌ای دارند، مانند یک هیولا در زیر تخت خود، یا ترسیدن از بچه دزد ها. زمانی که فرزند تان از ترس هایش می گوید و شما اگر به فرزندتان بگویید که دلیلی برای ترسیدن ندارد و تو هرگز نباید بترسی، فقط به او آسیب می رساند. ترس های آنها را باطل و بی هوده حساب نکنید و یا این که حق ندارند بترسند. بلکه به آن ها توضیح دهید که هیولاها وجود ندارند و مال قصه ها است. یا پولیس ها هستند و بچه دزدها جرات نمی کنند بچه ای را بدزدند.

۶.تو دختر/پسر خوبی هستی

این جمله توسط بسیاری از والدین برای بالا بردن عزت نفس فرزندشان بیان می شود. متاسفانه اغلب اثر معکوس دارد. هنگامی که این موضوع را به کودک خود پس از این که او یک کار یا فعالیت را به خوبی انجام داد، بگویید، او به دلیل ترس از شکست، هیچ چیز جدیدی را امتحان نمی کند. برای آموزش ارزش‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها منتقل کنید، به جای آنچه که به دست آورده‌اند، بر چگونگی دستیابی آنها به چیزی، تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش قد در کودکان: با این ۱۱ مواد غذایی قد کودک تان را افزایش دهید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

دکمه بازگشت به بالا