;
تاریخ و تمدن

عکسی نایاب از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار، که شاه عشرت آباد را به او بخشید!

معشوقه مظفرالدین شاه: دلبستگی به زنان یکی از مولفه های ثابت تمامی پادشاهان و به ویژه شاهان قاجری می باشد. این موضوع در میان جوان ترین تا پیرترین شاهان قاجار هم مشاهده می شود. در این تصویر از سری مطالب تاریخ مجله خبری چشمک معشوقه مظفرالدین شاه قاجار مشاهده می شود که گویا شاه کاخ عشرت اباد را به او بخشیده بود.

شاید بپسندید: چند عکس رنگی شده از ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح!

مظفرالدین شاه

پنجمین پادشاه ایران از دودمان قاجار بود. وی پس از کشته‌شدن پدرش ناصرالدین‌شاه به دست میرزا رضا کرمانی و پس از نزدیک به ۴۰ سال ولایت‌عهدی، شاه شد و از تبریز به تهران آمد. در جریان جنبش مشروطه، برخلاف کوشش‌های صدراعظمش عین الدوله، با مشروطیت موافقت کرد و فرمان مشروطیت را امضا نموده و تنها ده روز پس از امضای قانون اساسی درگذشت. وی به خاطر همین اقدامات در تاریخ ایران به شاه مشروطه مشهور می باشد. وی آخرین پادشاه ایران است که در داخل کشور درگذشته‌ است.

شاید بپسندید: 8 چندش ترین عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی!

مظفرالدین شاه

احتمالاً بپسندید: داستان ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد !

معشوقه مظفرالدین شاه

از معشوقه های ناصرالدین شاه تا کنون تصاویر فراوانی در رسانه ها منتشر شده اما تصویری از معشوقه مظفرالدین شاه پسر ناصرالدین شاه تاکنون منتشر نشده و حکایتی هم از آنها نقل نشده بود، در اینجا به عزیزخان کلیمی می پردازیم. در این تصویر یکی از معشوقه های مظفرالدین شاه قاجار  با نام عزیز خان کلیمی مشاهده می شود که گویا شاه کاخ عشرت اباد را به او بخشیده بود.

احتمالاً بپسندید: عکس هایی دیده نشده از دختر ناصر الدین شاه که ملکه ژست گرفتن جلو دوربین بود!

معشوقه مظفرالدین شاه

عزیزخان کلیمی چنان که گفته شده معشوقه یهودی مظفرالدین شاه بوده و شاه وی را بسیار دوست داشته است.

شاید بپسندید: عکس های رنگی شده متفاوت و دیده نشده از زنان دوره قاجار !

مظفرالدین شاه چند همسر داشت؟

تعداد زنان حرم‌سرای دوره قاجاریه زیاد بود. در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، بیشترین تعداد زنان در حرم حضور داشتند؛ اما به گفته منابع تاریخی از دوره‌های بعد از ناصرالدین شاه، تعداد زنان روز به روز کمتر شد. در منابعی که از عهد مظفرالدین شاه بر جای مانده است در مباحث مربوط به بودجه حرم، تعداد زنان مظفرالدین شاه را ۶ نفر ذکر کرده‌اند. به نظر می‌رسد مظفرالدین شاه برای تقلیل مخارج حرم‌سرای خود، تعداد زنان کمتری را اختیار کرد؛ با این حال از مقدار هزینه‌ها چندان کم نشد و خزانه تهی بود.

شاید بپسندید: پاتریس لومومبا؛ نخست‌وزیری که قطعه قطعه و توسط اسید تجزیه شد!

معشوقه مظفرالدین شاه
از چپ به راست: مهین‌الدوله و مهین‌السلطنه همسران مظفرالدین شاه

شاید بپسندید: 15 بهترین عکس نمادین که تأثیر شگرفی بر هنر عکاسی داشتند!

در دوره قاجار، هرچه زمان به جلوتر می‌رفت، از تعدد زوجات کاسته می‌شد و زنان از احترام بیشتری برخوردار می‌شدند. این اوضاع در شهرهای بزرگ، بیشتر مشاهده می‌شد. اولین همسر مظفرالدین شاه، تاج‌الملوک دختر امیرکبیر بود. او که به ام خاقان شهرت داشت، مادر محمدعلی شاه قاجار بود. تاج الملوک را برخی منابع تاریخی شبیه مهدعلیا دانسته‌اند. او زنی سر و زبان‌دار و دارای سیاست بود و از زندگی با مظفرالدین شاه راضی نبود. چنانکه زندگی او با مظفرالدین شاه دچار فراز و فرودهای زیادی شد. نام دو زن دیگر مظفرالدین شاه قاجار که در منابع تاریخی به آن‌ها اشاره شده، شرف‌الدوله و مهین‌السلطنه بوده است.

احتمالا بپسندید: 12 عجیب ترین باورها و سنت های اروپائیان قرون وسطی که قطعاً نمی دانستید!

مظفر الدین شاه و سفر به فرنگ

مظفرالدین شاه مانند پدرش مشتاق سفر به اروپا بود و در روز ۲۳ فروردین ۱۲۷۹ (۱۲ ذیحجهٔ ۱۳۱۷ ه‍.ق) اولین سفر خود را به کشورهای اروپایی آغاز کرد. امین‌السلطان، که در ۲۰ مرداد ۱۲۷۷ ه‍.خ (پنجشنبه ۲۲ ربیع‌الاول ۱۳۱۶ ه‍. ق[۱۲]) برای دومین بار با وعدهٔ تأمین مخارج سفر شاه، به مقام صدارت منصوب شده بود، قراردادی برای دریافت ۲۳ میلیون و پانصد هزار روبل قرضه از روسیه امضا کرد و در ازاء آن عایدات گمرکات ایران را، که ممر اصلی درآمد خزانه بود، به وثیقه گذاشت. با دریافت این قرضه، مقدمات سفر مظفرالدین شاه به فرانسه فراهم شد.

شاید بپسندید: آزمایشگاه شیطانی فراموش شده ژاپنی ها در جنگ جهانی | آزمایش از طریق تجاوز و بارداری ناخواسته زنان!

اولین سفر مظفرالدین شاه به اروپا هفت ماه به طول انجامید و در این مدت پنجمین پادشاه قاجار از کشورهای روسیه، اتریش، سوئیس، آلمان، بلژیک، فرانسه و در راه بازگشت از ترکیه (عثمانی) دیدن کرد. از وقایع مهم این سفر سوءقصد به جان مظفرالدین شاه در پاریس بود، که ضارب در کار خود توفیق نیافت و آسیبی به مظفرالدین شاه نرسید.

احتمالاً بپسندید: چند عکس رنگی شده از بازار رشت در دوره قاجار

مظفر الدین شاه و سفر به فرنگ
تصویرى کمتر دیده شده از مظفرالدین شاه قاجار در میان پادشاه انگلیس ادوارد هفتم و ملکه الکساندرا در سفر دوم فرنگستان در سال ۱۹۰۲ میلادی را می‌بینید.

شاید بپسندید: عکس هایی دیده نشده از زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار + وضعیت اقلیت های دینی!

مظفرالدین شاه در این دور از سفر به اروپا و در سال ۱۲۷۹ خورشیدی از ضرابخانه بروکسل بازدید نمود و سفارش ساخت قالب برای ضرب سکه با تصویر خود را به این ضرابخانه داد. طراحی و ساخت مدال یادبود موسوم به «بازدید مظفرالدین شاه از دارالضرب بروکسل» توسط مسئول طراحی وقت، آلفونس میچاکس، به افتخار این بازدید صورت گرفته‌است. نام این طراح بر روی این مدال یادبود دیده می‌شود. در همین سال و در هنگام بازدید از فرانسه نشان یادبودی توسط رئیس ضرابخانه پاریس، آگوست پاته، به افتخار او طراحی و ضرب شد.

شاید بپسندید: سازه اُپوس از شاهکارهای شگفت انگیز معماری جهان در دبی!

دو سال بعد، وی پس از دریافت وام جدیدی به مبلغ ده میلیون روبل از روسیه و اعطای امتیازات تازه‌ای در شمال ایران به روس‌ها، عازم اروپا شد.[نیازمند منبع] دومین سفر مظفرالدین شاه به اروپا که در ۱۷ فروردین ۱۲۸۱ (۲۷ ذیحجهٔ ۱۳۱۹ ه‍.ق) آغاز شد شش ماه به طول انجامید و در این مدت مظفرالدین شاه از اتریش، آلمان، بلژیک، فرانسه، انگلستان و ایتالیا بازدید کرد. مقصد نهایی مظفرالدین شاه در این سفر انگلستان بود.

شاید بپسندید: زیباترین زنان دنیا: ۸ ترفند جادویی زیبایی از کشورهایی که زیباترین زنان دنیا را دارند!

مسافرت سوم شاه به اروپا روز ۱۶ خرداد ۱۲۸۴ (۱ ربیع‌الثانی ۱۳۲۳ ه‍.ق) آغاز شد و ۴ ماه (تا ۱۴ رجب ۱۳۲۳ ه‍.ق) به طول انجامید. این سفر نیز متعاقب دریافت یک وام ۲۹۰ هزار لیره‌ای از بانک شاهنشاهی ایران عملی شد.

شاید بپسندید: تبدیل شخصیت های کارتونی به صورت واقعی توسط یک هنرمند ترکیه ای!

شاید بپسندید:

داستان زندگی غمناک عزت الدوله ملک نسا خانم همسر امیرکبیر!

عکس‌هایی متفاوت و دیده نشده از همسران و دختران مظفرالدین‌شاه قاجار!

ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان واقعی + نتایج فوق العاده جالب و زیبا است!

شاید بپسندید: عکس های دیده نشده از جوانی ناصرالدین شاه با ژست های خاص!

شهرهای گردشگری: شهرهای محبوبی که برای گردشگران خطرناک هستند!

 عکس های قدیمی و جالب از حافظیه، زمانی که آرامگاه حافظ ضریح داشت!

تصاویر دیدنی از پیری ستارگان فوتبال با کمک هوش مصنوعی!

معیار زیبایی مردان و زنان در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی! + تصاویر

مخترع تلفن همراه مارتین کوپر چرا مردم را مسخره کرد؟ او روزی چند ساعت از موبایل استفاده میکنه؟

نوشته های مشابه

24 دیدگاه

  1. متاسفانه شاهان قاجار افرادی بی کفایت و بی لیاقت بودند که تمام مملکت رو سر بوالهوسی به تاراج دادند
    هنوز هم به قول وزیر لایق و دانا و فرزانه و شهید اون دوران امیر کبیر یه لر بچه اون زمان میخواست به اسم کریم خان زند

    1. امیر کبیر هیچ کاری نکرد فقط اونو تو مغر توکردن از تاریخ سر در نمیاری حرف نزن قاجار ۱۰۰سال جلوی انگلیس و روسیه ایستاد بنظر تو الان ایران چند روز میتونه جلوی اونا وایسه

      1. مرد باسواد حداقل کتاب تاریخ سوم راهنمایی دوره پهلوی را مطالعه کن. مثل اینکه از پشت کوه قاف امدی. افغانستان و اذربایجان و ارمتستان و ازبکستان و قرفیزستان تا بحرین متعلق به ایران بوده. سعی کن معلوماتت را بیشتر کنی. در حال حاضر 45 ساله که یک وجب از این اب و خاک به بیگانگان اهدا نشده که هیچ قدرت تصرف انرا هم نداشته اند.

      2. سلام
        تعصب نداشته باشید .( اگر هم داشته باشید فرقی نمیکنه ) خواندن تاریخ بد نیست .دوست عزیز یک نگاهی به قرار دادها و عهد نامه های دوره قاجار بنداز و نتیج اون قراردادها رو پیش خودت قضاوت کن . به کسی هم نگو

  2. فقط آغا محمد خان آدم بود قدرت مطلق بود حیف که مرد و سرنوشت بود و ایران از اون زمان طلسم شد حتی زندیه که زمان قبل قاچار بود هند رو تصرف کرد و ملکه روسیه از دست آغا محمد خان فرار کرد وگرنه الان روسیه مال ایران بود و خیلی از کشور ها رو میگرفت
    بقیه قاجار مملکت رو نابود کردن یا ایران بدجور طلسم شد

  3. دیگه اون زمونا کاری نداشتن که جز عاشق پیشگی😁😁 و هی زن میگرفتن. ولی به نظرم میخواستن کلا یه مملکت خودمونی داشته باشن از هر خونواده ایرانی تمایل داشتن یکی بگیرن

  4. من حس میکنم چون خودشون رو زشت کنن اینطوری صورت خودشون رو به این شکل در میاوردن
    یا شایدم مد بوده

  5. آن زمان تمام پادشاهان در جهان زنان متعدد داشتند به مرور زمان این رسم کاهش داشته اینکه پادشاهان قاجار بی کفایت بودند درست نیست فتحعلی شاه ۲۵سال با تزار روس جنگید در حالیکه ناپلئون در یک ماه از تزار شکست خورد و تمام تصرفات فرانسه از دست رفت

  6. متاسفانه همیشه از شاهان قاجار به بی کفایتی یاد میشه و کارهایی که انجام دادن و به نفع مملکت هم بوده خبری نیست مثلا برق و تلگراف در زمان ناصر الدین شاه به ایران اومد نه در دوره پهلوی ولی کسی چیزی نمیگه و چیزهای دیگه و یا شاه پهلوی چندتا کار اشتباه داشته در حد شاه قاجار ولی در مورد اونهم کسی چیزی نمیگه تاریخ و بررسی علمی اون نباید از روی تعصب یا کینه باشه در این صورت واقعیت ها همیشه پنهان خواهند بود پس بهتره واقعیت ها گفته بشه البته از منابع معتبر

  7. نتایج کار قاجار را همه می دانیم…اما باید توجه کرد و منصفانه نظر دهیم که جنگ کشوری ضعیف چون ایران با غول نظامی دنیا در تاریخ معاصر، (روس) سرنوشت محتومش جز شکست نیست. از آن بدتر دست خیانت انگلیس و فرانسه هم در کار بود.

  8. دوست عزیز ناپلئون طی یک ماه شکست خورد ولی زمین به تزارها نداد .
    فتحعلی شاه دو دوره با روسها جنگ کرد که نتیجه آن قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − ده =

دکمه بازگشت به بالا