;
تاریخ و تمدن

عکس هایی دیده نشده از دختر ناصر الدین شاه که ملکه ژست گرفتن جلو دوربین بود!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار: عکس‌های به جا مانده از عصمت‌الدوله (دختر ناصرالدین‌شاه) علاقۀ زیاد او به امتحان کردن ژست‌های مختلف را نشان می‌دهند؛ تا جایی که می‌شود به حق او را ملکه ژست گرفتن دربار قاجار نامید!

شاید بپسندید: داستان زندگی غمناک عزت الدوله ملک نسا خانم همسر امیرکبیر!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

علاقه به عکاسی در میان خاندان قاجار

فن عکاسی و عکس برداری در ایران برای اولین بار در شهر تبریز و توسط ملک قاسم میرزا آغاز شد. البته ناگفته نماند که ژول ریشار ملقب به میرزا رضا خان که نخستین معلم فرانسوی مدرسه دارالفنون بود  اولین شخص خارجی است که در ایران عکاسی کرده است.
گفته‌شده‌است او عکس‌هایی به صورت داگرئوتیپ از محمدشاه قاجار و ولیعهدش ناصرالدین شاه انداخته است که هم اکنون هیچ‌کدام از آن‌ها باقی نمانده ‌است.

شاید بپسندید: آزمایشگاه شیطانی فراموش شده ژاپنی ها در جنگ جهانی | آزمایش از طریق تجاوز و بارداری ناخواسته زنان!

ملک قاسم میرزا در اوایل پاییز سال ۱۲۶۵ ه‍.ق در اردو کشی ناصرالدین شاه به ییلاق جاجرود، از همراهان شاه‌بود و در آنجا عکس هایی‌گرفت و شش ماه بعد آن‌ها را آلبوم ساخته‌ را در مراسمی به ناصرالدین شاه تقدیم‌کرد.

ناصرالدین شاه پنج سال قبل از ترورش ــ سال 1308ق ــ در نامه ای به عضدالملک دایی و پیشخدمت خاصه اش دستور می دهد که از همه ریش سفیدان و بزرگان قاجاریه تصاویری گرفته شده و در آلبومی چسبانده شده و در عکاسخانه دربار نگهداری شود. به زبان امروز یعنی آرشیوی از تصاویر این افراد برای سالهای بعد به یادگار بماند. شاید این یکی از اولین دستورهای اداری برای عکاسی رسمی، در ایران باشد.

علاقۀ به عکاسی در خاندان قاجار مخصوص ناصرالدین شاه نبود؛ انگار این علاقه به صورت ارثی به فرزندان هم منتقل می‌شد! تعداد زیاد عکس‌هایی که از عصمت الدوله دختر ناصرالدین شاه به جا مانده این واقعیت را ثابت می‌کند.

شاید بپسندید: چند عکس رنگی شده از ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح!

عصمت الدوله ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

عصمت‌الدوله نه تنها عکس‌های زیادی دارد بلکه انگار در گرفتن ژست‌های مختلف هم ید طولایی داشته است. او در عکس‌های فردی‌اش حالات مختلفی به خود گرفته؛ از ژست عاشقانه در کنار ظرف انار و ژست نویسندگی با قلم و کاغذ تا خیره شدن به افق در عکس‌های آتلیه‌ای.

احتمالاً بپسندید: عکسی نایاب از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار، که شاه عشرت آباد را به او بخشید!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

شاید بپسندید: مخترع تلفن همراه مارتین کوپر چرا مردم را مسخره کرد؟ او روزی چند ساعت از موبایل استفاده میکنه؟

عکس‌های دست‌جمعی او هم همین حالت را دارند. در بعضی از عکس‌ها او به همراه خدمتکاران و اعضای خانواده‌اش صحنه‌هایی خاص و تقریبا نمایشی را ایجاد کرده‌اند. مثل عکسی که او را بالای سر یک بچۀ خدمتکار سیاه‌پوست نشان می‌دهد که یک سیگار هم گوشۀ لبش گذاشته!

شاید بپسندید: پاتریس لومومبا؛ نخست‌وزیری که قطعه قطعه و توسط اسید تجزیه شد!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

در بعضی از عکس‌های دست‌جمعی هم (مثل عکس کنار رودخانه یا عکسی که در کنار قفس گرفته شده) حاضران در عکس به صورت پراکنده در گوشه‌های مختلف ایستاده یا نشسته‌اند و معلوم است که این یک جور چینش نمایشی برای گرفتن عکس بوده است.

احتمالا بپسندید: 12 عجیب ترین باورها و سنت های اروپائیان قرون وسطی که قطعاً نمی دانستید!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

یک نکتۀ جالب دیگر این است که عصمت‌الدوله در اغلب عکس‌هایش اصلا به دوربین نگاه نمی‌کند که این هم احتمالا بخشی از ژست مخصوص او بوده است.

شاید بپسندید: 15 بهترین عکس نمادین که تأثیر شگرفی بر هنر عکاسی داشتند!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

شاید بپسندید: زیباترین زنان دنیا: ۸ ترفند جادویی زیبایی از کشورهایی که زیباترین زنان دنیا را دارند!

فاطمه‌خانم عصمت‌الدوله فرزند ناصرالدین شاه قاجار و تاج‌الدوله بود. او در سن یازده سالگی با دوست‌محمد خان پسر معیر الممالک ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد. گفته شده که او به موسیقی و نواختن پیانو هم علاقه داشته و از نخستین زنان مجموعه‌دار در ایران بوده که کتاب‌های نادر و صفحات موسیقی را گردآوری می‌کرده است.

احتمالاً بپسندید: داستان ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد !

عکاسی دوره قاجار
این عکس در کاروانسرایی در مسیر قم گرفته شده

احتمالاً بپسندید: چند عکس رنگی شده از بازار رشت در دوره قاجار

عصمت‌الدوله و دخترش فخرالتاج
عصمت‌الدوله و دخترش فخرالتاج

شاید بپسندید: عکس هایی دیده نشده از زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار + وضعیت اقلیت های دینی!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار
عصمت‌الدوله در کنار مادرش تاج‌الدوله

شاید بپسندید: تبدیل شخصیت های کارتونی به صورت واقعی توسط یک هنرمند ترکیه ای!

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

احتمالاً بپسندید: معیار زیبایی مردان و زنان در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی! + تصاویر

ملکه ژست گرفتن دربار قاجار

احتمالاً بپسندید: عکس های قدیمی و جالب از حافظیه، زمانی که آرامگاه حافظ ضریح داشت!

عصمت الدوله که بود؟

عصمت‌الدوله (۱۲۳۴ ه.ش. تهران – ۱۲۸۵ ه.ش. تجریش) دختر ناصرالدین‌شاه و دومین زن عقدی‌اش تاج‌الدوله بود. مادرش دختر سیف‌الله میرزا، پسر فتحعلی‌شاه بود.

شاید بپسندید: سازه اُپوس از شاهکارهای شگفت انگیز معماری جهان در دبی!

عصمت‌الدوله نخستین زن ایرانی بود که نواختن پیانو را آموخت.او را در دوازده سالگی به ازدواج دوستمحمدخان معیرالممالک درآوردند. روستایی به نام حسین‌آباد در تملک حاجی میرزا آقاسی صدراعظم محمد شاه قاجار بود. حاجی میرزا آقاسی، حسین‌آباد را به ناصرالدین‌شاه هدیه کرد و بعد از مدتی این روستا جزو مهریه عصمت‌الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند. اما بعدها به مناسبت خرج‌های بی‌رویه دوست محمدخان، مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد و دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوست‌محمدخان نیز نزد رضاشاه بی‌فایده بود. فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نامش را از نام این روستا گرفته‌است.

شاید بپسندید: از شایعه تا واقعیت: تصاویر ازدواج ایلان ماسک با رباتی به نام کاتانلا

شاید بپسندید:

عکس های رنگی شده متفاوت و دیده نشده از زنان دوره قاجار !

عکس‌هایی متفاوت و دیده نشده از همسران و دختران مظفرالدین‌شاه قاجار!

ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان واقعی + نتایج فوق العاده جالب و زیبا است!

تصاویر دیدنی از پیری ستارگان فوتبال با کمک هوش مصنوعی!

شاید بپسندید: عکس های دیده نشده از جوانی ناصرالدین شاه با ژست های خاص!

شهرهای گردشگری: شهرهای محبوبی که برای گردشگران خطرناک هستند!

منبع عکس ها: فرادید

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. اولین شخصی که صنعت عکاسی رابه ایران آوردوخودش هم یه عکاس حرفه ای بوده ناصرالدین شاه بود!اینجاهم البته روش هاوحالتهای عکاسی رودخترش عصمت الدوله ازپدرکه ناصرالدین شاه باشه به ارث برده ویادگرفته حتما

  2. یه مطلب هست که تعدادتخمینی۲۰٫۰۰۰تا۲۵٫۰۰۰بیست هزارتابیست وپنج هزارعکس مربوط به زمان ناصرالدین شاه،توسط عکاس گرجستانی(آنتوان سوروگین)باعناوین آداب ورسوم وفرهنگهای مردم ایران،که برروی نگاتیوهای شیشه ای ثبت شده بودطی یک انفجارازبین رفته همگی!علتش چی بوده؟

  3. تصورش روبکنید!نابودی بین۲۰٫۰۰۰تا۲۵٫۰۰۰بیست هزارتا بیست وپنج هزارعکسهای تاریخی ازآثارآنتوان سوریوگین مربوط به آداب ورسوم وفرهنگهای قدیم مردم ایران طی یک انفجارونابودشدن تمام نگاتیوهای شیشه ای مستند ازتصاویروعکس های ایران قدیم!که الان جای آن تصاویر وعکسهای تاریخی مربوط به آداب ورسوم وفرهنگ ایران واقعاخالیه

  4. تنها شاه قاجار که دوربین عکاسی داشت و‌عکس می‌گرفت ناصرالدین شاه بود که سلیقه خاصی داشت و علاقمند به بانوان چاق و بدون هر گونه آرایشی بود و برای همین تمام عکس های باقیمانده از زمان قاجار زنان چاق و بدون آب و رنگ و حتی با موی صورت هستند

  5. گویا میگن خود شاه عکسهارو دستکاری می‌کرده مثل همین خال وسیبیل که عکسها دارن وگرنه در همین عکسها به غیر از عکسهای زنها ودختران خودش بقیه چهره پرمو وسیبیل ندارن تو چندتا عکسها اینچنینی وله این صحبت که گفته میشه صحه‌ میذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا