;
تاریخ و تمدن

عکس های دیده نشده از جوانی ناصرالدین شاه با ژست های خاص!

ناصرالدین شاه با ژست های خاص: عکاسان مختلفی در دوران حکومت ناصرالدین شاه از او عکاسی کرده‌اند که مشهورترین آن‌ها آنتوان سوروگین است. سوروگین حدود 20 سال بعد از به سلطنت رسیدن ناصرالدین شاه وارد ایران شد و بنابراین عکس‌های او مربوط به میانسالی و سال‌های آخر عمر شاه هستند.

به گزارش فرادید؛ اما عکاسی که قبل از سوروگین به ایران آمد و در اولین سال‌های سلطنت ناصرالدین‌شاه از او عکاسی کرد یک ایتالیایی به نام لوئیجی پِشه (Luigi Pesce) بود. پِشه در اصل یک نظامی علاقمند به عکاسی بود که در اولین سال سلطنت ناصرالدین شاه برای آموزش نیروهای ارتش به ایران آمده بود. او در حین انجام ماموریتش از عکاسی نیز غافل نبود و تصاویری از رجال سیاسی و آثار تاریخی ایران را ثبت کرد.

شاید بپسندید: عکس های رنگی شده از شمال تهران در 100 سال قبل!

لوئیجی پشه

(به ایتالیایی: Luigi Pesce) (زاده ۱۸۲۷ در ناپل، ایتالیا، درگذشته ۱۸۶۴ تهران، ایران)[۱] یک افسر نظامی و سرهنگی از اهالی ناپل بود که در دوره ناصرالدین شاه به ایران سفر کرد.

7 چیزی که برای شما در ایران غیر عادی است اما در بعضی کشورهای دیگر کاملاً عادی است!

عکس‌برداری از ایران

اولین مجموعهٔ عکس از آثار تاریخی ایران توسط لوئیجی پشه در سفر به ایران تهیه شد. ناصرالدین‌شاه بارها به وی لقب عکاس‌باشی داد. نسخه دومی نیز از این مجموعه در همان سال تهیه و برای ویلیام اول، پادشاه پروس فرستاد شد. آلبوم دیگری نیز به موزه متروپولیتن نیویورک اهدا شده که شامل ۷۵ قطعه عکس است و احتمالاً همان آلبومی است که برای پادشاه پروس ارسال شده بود. این آلبوم دراصل متعلق به اردشیر میرزا، نوه فتحعلی شاه بود. اهداکننده این آلبوم معتقد است که «پشه» یک از چندین عکاسی است که آثارشان در آن مجموعه گردد آمده‌است آلبوم متروپولیتن شامل موضوعات متعددی است. قدیمی‌ترین عکس‌های این آلبوم بین سال‌های ۱۸۵۲ (میلادی) تا ۱۸۵۵ م گرفته شده‌اند.

سه پرتره از ناصرالدین‌شاه در جوانی و یک عکس گروهی در این مجموعه وجود دارد. بیشتر تصاویر این آلبوم نشاندهندهٔ معماری آن روزگار است. عکس‌های وی سند تاریخی بی‌نظیری است که گویای وضعیت زندگی مردم و درباریان است. گرچه در این عکس‌ها زنان وجود ندارند، اما مردان طبقات مختلف اجتماع حضور مشخص دارند و سلسله مراتب اجتماعی آن‌ها با چگونگی قرار گرفتن در تصویر کاملاً نشان داده شده‌است. عکس‌های او از مکان‌های تاریخی ایران در نمایشگاه جهانی هاریس سال۱۸۶۷ م به نمایش درآمد و نشان افتخار دریافت کرد.

شاید بپسندید: جمهوری اسلوجمستان؛ آیا نام این کشور را شنیده بودید!؟

ناصرالدین شاه با ژست های خاص

احتمالاً بپسندید: راز زنان مصری که در ۵۰ سالگی، پوست ۲۵ ساله دارند!

عکس‌های پشه از ناصرالدین شاه، سیمای او را در عنفوان جوانی به ما نشان می‌دهند. در این عکس‌ها شاه جوان با لباس‌هایی فاخر و رنگارنگ، گاهی نشسته و گاهی ایستاده، ژست‌هایی نسبتا تصنعی به خود گرفته که انگار قرار است «شاه» بودن او را به رخ بینندۀ عکس‌ها بکشند.

احتمالاً بپسندید: عکس عقد مجری چادری تلویزیون لو رفت + استایل عجیب او و همسر تاجرش!!

ناصرالدین شاه با ژست های خاص

تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان واقعی + نتایج فوق العاده جالب و زیبا است!

در همین سال‌هاست که امیرکبیر با وجود همۀ خدماتش به کشور به دستور شاه به قتل می‌رسد. وقتی به غرور و نخوت سرشاری که در این عکس‌ها موج می‌زند نگاه می‌کنیم شاید تا حدی بتوانیم ببینیم که آن دستور فاجعه‌بار نتیجۀ چه خلق و خوی مغرورانه و چه خودپسندی بوده است.

تصاویر دیدنی از پیری ستارگان فوتبال با کمک هوش مصنوعی!

ناصرالدین شاه با ژست خاص

(این عکس‌ها در اصل سیاه و سفید هستند و در اینجا با استفاده از نرم‌افزار به صورت رنگی درآمده‌اند).

منبع فرادید.

شاید بپسندید: چه کسی اولین بار از تلفن همراه در ایران استفاده کرد!؟ + تصویر اولین تلفن همراه در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + یک =

دکمه بازگشت به بالا