;
تفریح و سرگرمیحکایت

داستان ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد !

آشی برایت بپزم که یک وجب روغن داشته باشد: ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن داشته باشد یکی از مشهورترین و پر کاربردترین ضرب المثل‌های فارسی است. این ضرب‌المثل زمانی به کار می‌رود که کسی بخواهد شخص دیگر را تهدید کند و بترساند. در ادامه این مطلب داستان زیبا و تاریخی این ضرب المثل تقدیم خواهد شد.

شاید بپسندید: داستان خر آوازخوان و شتر رقاص!

داستان آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

«ژان باتیست فوریه» فرانسوی که پزشک مخصوص ناصرالدین شاه بود، همزمان با بازگشت شاه از سومین سفرش به فرنگ به ایران آمد. او در مدت اقامت خود در ایران و کاخ گلستان خاطرات و تجربیات زیادی را ثبت کرد و بعد از بازگشت به فرانسه کتابی را به نام «سه سال در دربار ایران» براساس خاطرات خود نوشت که در آن به روایت آنچه در آن روزها از زنان و مردان دربار ایران دیده بود، پرداخته است. او در بخشی از این کتاب به داستان آش نذری ناصرالدین شاه پرداخته است:

ناصرالدین شاه قاجار نذر داشت که هر سال در روز اربعین آش شله قلمکار نذری می‌پخت. در این روز همه درباریان و اهل حرمسرا داخل حیاط بزرگ کاخ جمع می‌شدند و هر کدام از رجال برای خود شیرینی نزد شاه کاری را بر عهده می‌گرفتند.

شاه بالای ایوان بلندش می‌نشست و قلیان به روی زانو ناظر بر اجرای امور بود. آشپز مخصوص دربار اما در این روز برای خودش برو و بیایی داشت و منزلتش را تا سرحد صدراعظم شاه بالا می‌دید. بعد از اینکه آش پخته می‌شد، آن را داخل کاسه‌های زیبای گل مرغی و چینی می‌ریختند و با روغن و پیاز داغ اضافه راهی خانه اعیان و بزرگان می‌کردند.

یک آزمون تصویری جالب: از این خانم خوشکلا، کدومیکی تو شبکه‌های اجتماعی فالوور زیاد داره !؟

آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد 

رسم بر این بود که افراد بعد از اینکه آش را می‌خوردند، داخل کاسه را با اشرفی و سکه‌های طلا پر کنند و به دربار بفرستند. در این میان هرکس کاسه‌اش بزرگ‌تر بود یا آشش روغن و مخلفات بیشتری داشت، ناگزیر بود تا سکه و اشرفی بیشتری داخل کاسه بریزد.

آشپز باشی دربار که یک سال تمام منتظر چنین فرصتی بود، وقت را برای انتقام غنیمت می‌شمرد و برای هرکدام از اعیان و اشراف که طی آن سال با آن‌ها خصومتی پیدا کرده بود، کاسه‌ای بزرگ‌تر و پر روغن‌تر می‌فرستاد. این رفتار کم کم چنان باب شد که دیگر همه مردم می‌دانستند وقتی برای کسی کاسه آش پر از روغن می‌فرستند، حتما قصد و غرضی در کار بوده است. از همینجا بود که این کار تبدیل به مثل شد و ضرب‌المثل «آشی برایت بپزم که یک وجب روغن داشته باشد» بر سر زبان‌ها افتاد و تا به امروز نیز یک ضرب‌المثل رایج و پرکاربرد است.

احتمالاً بپسندید: باهوشا بگن: کدومیک از این سه زوج، عروس و دوماد واقعی نیستند!؟

کاربرد آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

۱- یعنی قرار است از تو انتقام بگیرم. همچنین به معنای تهدید کردن شخص نیز می باشد.

۲- نقشه کشیدن و ایجاد توطئه برای گرفتار کردن دیگری.

۳- مثلا: فلانی در مدرسه خیلی اذیتم کردم و آبرویم را جلوی همه برد. یک آشی برایش بپزم که یک وجب روغن داشته باشد تا بفهمد با چه کسی طرف است! (توجه: انتقام کار خوبی نیست 🙂 )

شاید بپسندید: فقط زبل ها میتونن تو 10 ثانیه تفاوت های تصویر پلیکان را پیدا کنند!

آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد 

شاید بپسندید: آیا بچه زن وسطی زایشگاه واقعاً دزدیده شده است!؟ | باهوشا بگن!

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش تفریح و سرگرمی چشمک مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند. ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک دنبال کرده و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید.

احتمالاً بپسندید: چیستان: آن چیست که خودش آب است، دشمنش هم آب!؟

 

 

 

 

 

آلزایمر و فعالیت مغز و  بازی های فکری

محققان دریافته اند که بخشی از اختلالات مغزی و رشد بیماری هایی همچون فراموش و آلزایمر با کاهش فعالیت های مغزی در ارتباط است. لذا برای جلوگیری و یا احمالا رشد این بیماری ها، باید تحرک مغز را افزایش داد. سوالات ریاضی شبیه سوال هوش ریاضی جاضر می تواند سبب افزایش عملکرد مغز شود. حل صحیح این سوال، نیازمند تمرکز و دقت است. در واقع تنها راه حل پاسخ به این سوالات نیز همین نکته است. بر همین اساس سوالاتی از این دست در کنار ایجاد سرگرمی برای سلامت مغز بسیار مفید هستند.

شاید بپسندید: چیستان جالب:سه پزشک گفتند که بیل برادر آنها است،اما بیل می گوید که برادر ندارد! چگونه ممکن است!؟

اهمیت سوالات هوش

این سوالات به شما کمک می کنند که عملکرد مغز شما افزایش پیدا کند. در دنیای کنونی که فعالیت بدنی و مغزی کاهش پیدا کرده است این سوالات هوش می تواند دقت، تمرکز و جزئی نگری شما را افزایش دهد. این مسئله از بیماری های مختلف مغزی نیر الزایمر و … می تواند جلوگیری کند.

احتمالاً بپسندید: دوست دارید در کدام مسیر قدم بزنید؟ با این تست خود و اطرافیان را بهتر بشناسید!

دیگر مطالب سرگرمی

حکایت خنده دار ملا نصرالدین و غاز یک پا!

کدومیکی از این سه نفر تازه اززندان فرار کرده است!؟

میخای بفهمی نگاهت به زندگی چیه، کافیه یک نوشیدنی داغ را انتخاب کنی!

شاید بپسندید: چیستان جالب: از چوب است ولی به هیچ وجه اره نمی شود!؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا