;
تاریخ و تمدن

چند عکس رنگی شده از ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح: تفرج و گشت و گذار ظاهرا یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ناصرالدین‌شاه در دوران سلطنتش بوده است! این واقعیتی است که سفرنامه‌های به جا مانده از خود شاه و برخی از اطرافیانش گواه آن هستند.

شاید بپسندید: 8 چندش ترین عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی!

ناصر الدین شاه قاجار

ناصرالدین‌شاه (۲۵ تیر ۱۲۱۰ – ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ / ۱۶ ژوئیه ۱۸۳۱–۱ می ۱۸۹۶) که پیش از دوران پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبلهٔ عالم»، «سلطان صاحبقران» و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضا کرمانی «شاهِ شهید»، چهارمین شاه ایران از دودمان قاجار بود. او از ۱۲۲۷ تا ۱۲۷۵ با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، پس از شاپور دوم ساسانی و تهماسب اول صفوی طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی در میان تمامی شاهان تاریخ ایران را داراست. او به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحبقران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایرانی بود که خاطرات خود را نوشت. او نخستین پادشاه ایرانی بود که در رأس هیئت حاکمه عازم اروپای نوین شد.

شاید بپسندید: پاتریس لومومبا؛ نخست‌وزیری که قطعه قطعه و توسط اسید تجزیه شد!

تفریح و گردش در میان شاهان قاجار

به گزارش فرادید؛ اما غیر از سفرنامه‌ها، عکس‌هایی از این سفرها نیز ثبت شده که اغلب آن‌ها را آنتوان سوروگین از عکاسان معروف دوران قاجار گرفته است.

در اینجا پنج مورد از عکس‌های سوروگین را ملاحظه می‌کنید که شاه و اطرافیانش را در تفرج‌گاه‌های مختلف و در حال انجام فعالیت‌های مختلف از هندوانه خوردن گرفته تا خواندن کتاب به تصویر کشیده‌اند. این عکس‌ها در اصل سیاه و سفید هستند و به وسیلۀ نرم‌افزار به صورت رنگی درآمده‌اند. ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح را ببینید.

شاید بپسندید: چرا هیچ کس در عکس های قدیمی لبخند نمی زد و همه جدی بودند!؟

عکس هایی از ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

در عکس اول که مکان دقیق آن معلوم نیست و ممکن است محوطۀ یکی از کاخ‌ها یا یکی از تفرج‌گاه‌های خارج از شهر باشد، ناصرالدین‌شاه و درباریان در حالی در مقابل دوربین عکاس ژست گرفته‌اند که یک سینی خالی و چند نیمۀ هندوانه در مقابل آن‌ها بر روی چمن‌ها دیده می‌شود. خود شاه در این تصویر بر روی چهارپایۀ کوچکی نشسته که آن را معمولا در تفرجگاه‌ها به همراه داشته و در بعضی از عکس‌های دیگر نیز دیده می‌شود.

احتمالاً بپسندید: عکس هایی دیده نشده از دختر ناصر الدین شاه که ملکه ژست گرفتن جلو دوربین بود!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

شاید بپسندید: مخترع تلفن همراه مارتین کوپر چرا مردم را مسخره کرد؟ او روزی چند ساعت از موبایل استفاده میکنه؟

عکس دوم مربوط به مسیر سفر به دشت لار است. در این عکس شاه مانند همراهانش سوار بر اسب است و با چتری که بالای سر دارد از دیگران قابل تشخیص است. پسر نوجوانی که در سمت راست شاه سوار بر اسب سفید دیده می‌شود عزیز‌السلطان یا ملیجک دوم است که از خردسالی در نزد شاه بسیار محبوب بود. دشت لار از شکارگاه‌های همیشگی ناصرالدین شاه به شمار می‌آمد.

عکس‌هایی متفاوت و دیده نشده از همسران و دختران مظفرالدین‌شاه قاجار!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

شاید بپسندید: زیباترین زنان دنیا: ۸ ترفند جادویی زیبایی از کشورهایی که زیباترین زنان دنیا را دارند!

عکس سوم در دشت لار و به طور خاص در منطقۀ یورت خانلرخان گرفته شده. تاریخ این عکس به خرداد یا تیر سال ۱۲۶۹ شمسی برمی‌گردد؛ یعنی شش سال قبل از ترور ناصرالدین‌شاه. شاه در این تصویر در زیر سایبان و کنار رودخانه نشسته است. شخصی که در کنار شاه بر روی زمین نشسته عبدالعلی خان ادیب‌الملک است که در حال خواندن کتابی برای شاه به نظر می‌رسد.

احتمالاً بپسندید: داستان ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد !

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

چهارمین عکس مربوط به تفرج شاه و درباریان در منطقۀ شمیران است. آبشار شمیران یکی از مقاصد تفریحی محبوب ناصرالدین‌شاه بود. صندلی کوتاه و مخملی شاه در این عکس نیز دیده می‌شود.

شاید بپسندید: تبدیل شخصیت های کارتونی به صورت واقعی توسط یک هنرمند ترکیه ای!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

عکس پنجم نیز در مقابل آبشار شمیران گرفته شده است. در این عکس شاه به همراه درباریان در مقابل دوربین عکاس ایستاده است. در این عکس در دست یکی از افرادی که در سمت راست شاه ایستاده یک دوربین شکاری زیبا دیده می‌شود. نفر دیگر هم چتر شاه را در دست دارد.

شاید بپسندید: عکسی نایاب از معشوقه یهودی مظفرالدین شاه قاجار، که شاه عشرت آباد را به او بخشید!

ناصرالدین شاه قاجار

شاید بپسندید: 15 بهترین عکس نمادین که تأثیر شگرفی بر هنر عکاسی داشتند!

عکس آخر به احتمال زیاد در جریان یکی از سفرهای کوتاه شاه در حوالی تهران گرفته شده است. در این تصویر خود شاه بر روی صندلی نشسته و به دوربین نگاه می‌کند. کودکی که در سمت راست شاه ایستاده عزیزالسلطان معروف به ملیجک دوم است.

احتمالاً بپسندید: چند عکس رنگی شده از بازار رشت در دوره قاجار

ناصرالدین شاه قاجار

تبدیل شخصیت های کارتونی به انسان واقعی + نتایج فوق العاده جالب و زیبا است!

در این تصویر درباری‌ها و آشپزهای قصر در حال تهیۀ مقدمات غذا هستند. عده‌ای در حال پوست کندن بادمجان هستند و برخی مخلفات هم در سینی‌هایی گذاشته شده و برای ریختن در دیگ غذا آماده شده‌اند.

شاید بپسندید: عکس های رنگی شده متفاوت و دیده نشده از زنان دوره قاجار !

سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ

سفر اول: سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین ۱۲۵۲ شمسی بود. قبل او هیچ یک از شاهان ایران به اروپا سفر نکرده بودند. در آن زمان بیست و پنج سال از حکومت ناصرالدین شاه می‌گذشت و او ۴۳ ساله بود. در این سفر، میرزا حسین خان سپهسالار، شاه را همراهی می‌کرد. ناصرالدین شاه در سفرش به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، اتریش، سوئیس، بلژیک و عثمانی سفر کرد.

احتمالا بپسندید: 12 عجیب ترین باورها و سنت های اروپائیان قرون وسطی که قطعاً نمی دانستید!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش

شاید بپسندید: سازه اُپوس از شاهکارهای شگفت انگیز معماری جهان در دبی!

دومین سفر: دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین ۱۲۵۷ خورشیدی بود. او از شهرهای نخجوان و تفلیس به مسکو رفت. او در روسیه با الکساندر دوم دیدار کرد و سپس به آلمان رفت و در آنجا با ویلهلم اول، امپراطور آلمان دیدار کرد و سپس به شهر پاریس رفت و با رئیس‌جمهوری این کشور ملاقات کرد.

احتمالاً بپسندید: عکس های قدیمی و جالب از حافظیه، زمانی که آرامگاه حافظ ضریح داشت!

ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح

احتمالاً بپسندید: معیار زیبایی مردان و زنان در کشورهای مختلف با کمک هوش مصنوعی! + تصاویر

سفر سوم: یک سال پیش از سفر ناصرالدین شاه قاجار به اورپا، او از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه، تزار روسیه و سلطان عبدالحمید شاه عثمانی، برای بازدید از این کشورها دعوت شد. ناصرالدین شاه قصد سفر به انگلستان را داشت؛ اما از طرف این کشور دعوتنامه نداشت. سفیر انگلستان از ملکه خواست برای ناصرالدین شاه دعوتنامه بفرستد و ملکه چنین کرد. ناصرالدین شاه علاوه بر انگلیس، به شهر آمستردام نیز رفت و مورد استقبال خاندان سلطنتی این کشور قرار گرفت.

شاید بپسندید: از شایعه تا واقعیت: تصاویر ازدواج ایلان ماسک با رباتی به نام کاتانلا

 

 

منبع: فرادید

 

شاید بپسندید

داستان زندگی غمناک عزت الدوله ملک نسا خانم همسر امیرکبیر!

ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

شهرهای گردشگری: شهرهای محبوبی که برای گردشگران خطرناک هستند!

عکس هایی دیده نشده از زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار + وضعیت اقلیت های دینی!

سازه اُپوس از شاهکارهای شگفت انگیز معماری جهان در دبی!

عکس های دیده نشده از جوانی ناصرالدین شاه با ژست های خاص!

آزمایشگاه شیطانی فراموش شده ژاپنی ها در جنگ جهانی | آزمایش از طریق تجاوز و بارداری ناخواسته زنان!

تصاویر دیدنی از پیری ستارگان فوتبال با کمک هوش مصنوعی!

نوشته های مشابه

42 دیدگاه

  1. باسلام خدمت هموطنان عزیز و رنج دیده ،جای بسی تعجب است که هر روز که تیتر خبرها را باز میکنیم از این انگل قاجار شاه شهید یک عکس می‌گذارند که اصلا برای مردم ایران مهم نیست و فقط خدا عذابش را زیاد کنه ! آقا به کی قسم بدیم این آدم برای کسی ارزشی نداره و کاراش برامون جذابیت نداره، بجاش کمی از خدمات امیر کبیر بزرگوار برای مردم بگید واگر عکسی هست بگذارید؟ لعنت ایران بر ناصر الدین

    1. اتفاقاً ناصرالدین شاه برای ما بسیار عزیز و بزرگوار هست و تا امروز هرچه بد از قاجاریه گفته شده ناشی از ضدیت کودتاچیان پهلوی با این سلسله بوده است . جا دارد تاریخ قاجاریه یک بار به صورت بی غرضانه به دوستداران و خوانندگان تاریخ مملکت بیات گردد .

      1. بله یکی از خدمات این قوم منحوس ایجاد حرمسرا های مختلف و داشتن هزاران زن ثبت شده و غیر ثبت شده الا ماشاالله….
        و از دستگیری های مردم هم شهید کردن امیرکبیر بود
        یادمون باشه که با زندی ها چه کردن این دودمان نجس
        تو کرمان دویست هزار جفت از ماسه در آوردن و همه زند ها رو اخته و زن ها رو تجاوز و به فروش رساندن
        لطف علی خان زند رو که فردی با خدا بود رو بهش تجاوز و کور بعد خفه کردند

        1. بازیگردان وطراح اصلی صحنه شهادت امیرکبیرکه تاحالاازدیدهمه ماایرانی ها مخفی مانده(فراماسون مخفی وخائن) مزدورانگلیس دربین خاندان قاجاربوده چرابایدازامیرکبیرانتقام گرفته می شدبه نظرتون؟چون فرقه بهایی وبهاءالله به عنوان رهبراین فرقه به دست امیرکبیر درایران متلاشی ومعدوم شد،امیرکبیر اولین شخصی درایران بودکه کلامتوجه خطرفرقه بهایی درایران شدونابودشون کردقبل ازهراقدامی!امابعدتوسط مامور پنهان(فراماسون)انتقام گرفتندنعل وارو زدندبه سمت ناصرالدین شاه ومهدعلیا تاندونیم ازکجاخوردیم وچون ماسطحی نگرهستیم وتاریخ نویس ومورخ قابلی هیچ وقت توایرانی جماعت نبوده چه درتاریخ باستان چه درتاریخ معاصروما کتاب خوان هم نبودیم ونقطه ی ضعف همه ماایرانی هابسیارفراموشکارهستیم

      2. خیلی موافقم .
        درست میگن هر چی در مورد قاجار این چندساله دارن بیان میکنن مغرضانه بوده متاسفانه.

      3. کاملاباشمامؤافقم!خصوصاقتل مشکوک میرزاتقی خان امیرکبیربعدازاینکه فرقه ی بهایی رادرایران قلع وقوع کردوبه قیمت جان امیرکبیرچندسال بعدتمام شد!اینکه بعدازآن هم شخص ناصرالدین شاه ترور شدباگلوله میرزارضای کرمانی که اشاره شده یه(کهنه باب)بوددقیقاقتل وتروراین دامادشوهرخواهربابرادرخانم انگارکه مثل داستان های جنایی انگلیسی بوده وعین داستان های آگاتاکریستی!

      4. لطفا چندتا از اقدامات مفید قاجار رو بیان کنید تا ما هم بدونیم..فقط نگید دارلفنون امیر کبیر..بقیه خدماتشون بگید لطفا

        1. سلام
          اول و مهمتر از همه انسجام ایران از هم پاشیده توسط آقامحمدخان.به نقشه ایران قبل از قیام آقامحمدخان نگاه کنید کشور طبق نقشه استعمار انگلیس به چند کشور مستقل تشکیل شده بود و هر ایالت حاکم مستقلی داشت که همه توسط او سرکوب و ایران امروزی یادگار اوست و اما توسط ناصرالدین شاه نظام اداری و تجهیز ناوگان دریایی و هنر و عکاسی و برق و راه آهن و غیره به وجود آمد که به مطالعه متون تاریخ نوشته شده توسط مورخین داخلی و نه غرضمند و نوشته شده توسط اروپایی ها مراجعه کنید احتمالاً دیدگاهتان تلطیف میشه.

      5. پهلوی نقطه عطف تاریخ معاصره .قاجار کثیف جزاینکه نصف ایرانو به باد داد برای پهلوی ام دردسر زیادی درست کرد مثل بحرین که چوبشو پهلوی خورد

      6. بله کریم کاملا درست میگه یکی از خدمات بزرگ از دست دادن خاک این مملکت بوده کشتن ادمای بزرگ (امیر کبیر و…) از بین بردن زیست بوم ها مثل انقراض شیر ایرانی و یوز که خود ناصرالدین شاه آخرین شیر ایرانی رو ظاهرا کشته از دست دادن کوه نور و کلی جواهرات ملی ایران و جنایت در کرمان

    2. اتفاقا خیلی جذاب هست
      شما از طرف خودت صحبت کن . تاریخ جذابیت داره حالا درباره هر کسی که میخواد باشه خصوصا وقتی عکس و سند موجوده
      کلی اطلاعات خوب گرفتیم

    3. لطفا مودب باش هر چی بوده و با تمام کاستی ها همین ناصرالدین شاه ۵۰ سال از اب و خاک این مملکت پاسداری کرد او با سفر به اروپا با تمدن و فرهنگ اشنا شد و کم کم ایرانیان به ان سوق داد ناصر الدین شاه شاه با سواد و با اقتداری بود که اگر غیر از ان بود در ان ایام پر از فتنه نمیتواست پنجاه سال حکومت کند و در اخر سر توسط که تروریست وحشی دار فانی را وداع گفت روحش شاد

    4. سپاسگزارم از مطالب و تصاویر تاریخی و زیبایی که برامون می گذارید، شاهان(چه خوب و چه بد) جزئی از تاریخ چندین هزارساله این سرزمینند، از آنجایی که در زمان ناصرالدین شاه ، دوربین عکاسی به ایران اومده، دیدن این تصاویر چ، بسیار لطف دارد.

      مانا بمانین

  2. زنده باد قاجاریه که بر ممالک محروسه حکومت میکرد و جغرافیای فعلی ایران رو مدیونشون هستیم.
    در خصوص قرارداد ترکمنچای هم که مثل پتک بر سر قاجاریه کوبیده میشه باید عرض کنم که اگر اون قرارداد امضا نمیشد تا قزوین تحت تملک. روسیه در می آمد.
    یاشاسین قاجاریه

    1. آقای محسن خان.مقداری چهار چوب فکر وذهنتو بیشتر باز کن.آخه چرا باید یک کشور متجاوز به قزوین یانخجوان یا باکو اصلا فکر بکنه؟ وقتیکه یک حاکم نالایق مثل ناصرالدین شاه به سیاست داخلی وخارجی واقتصادی وقدرت نظامی وخواست ملت اهمیتی قائل نیست وهمه چیزش حرمسراست وپایین تنه.ونه افرادی مثل امیر کبیر .والا کشورکی مثل عمارات هم بخاک ایران فکر میکند

    2. شما اول برو قبل از قاجار رو یه مطالعه بکن عزیز جان ، بعد میفهمی این جماعت آدم نما چه بلا بر سر ما آوردن ، اون آغا محمد قاجار گور به گور شده که با اون جنایت وحشت ناک اومد روی قدرت ، اونم از حکومت داریشون که دقیقا در زمان انقلاب صنعتیه کل دنیا ،ما فقط داشتیم امکانات رو خرج تفریح آقایون میکردیم ، تا همین امروز هم اگر هر چی عقب افتادگی داریم بعله حق باشماست مدیون این جماعت حیوان هستیم

    3. بله متاسفانه اکثریت مردم فقط حرمسرا وخرجهای شاهانه را میبیند در کنار اینها با تمام جملاتی که از جانب دول قدرتدار خارجی به ایران میشد و جیره خور های که به تمام وکمال راپورت دولت را میداند ،سیاستهای درستی نیز هرجند دست و پا شکسته اجرا میشد

    4. ههههههههه ناصر بزرگ شده؟؟؟؟ بدبخت تر و مفنگی تر و هرزه تر از سلسله قاجار تاریخ ایران و جهان به خودش ندیده

  3. او انسانی به تمام معنا بی تدبر بود که مخالف روشنفکرانی چون امیرکبیر و توسعه و پیشرفت بود

  4. بی عرضه ترین سلسله شاهی ایران که دایم به فکر چریدن و جفت گیری بودند،بعد میگن اگر ترکمن چای نبود تا قزوین میرفت،،ترکمن چایی که از بی عرضه گی نظامی و سیاسی کلی سرزمین را باج دادن تا جلوتر نیان،افتخارم میکنن…. واقعاً درود بهشون

  5. عهدنامه گلستان و ترکمنچای و پاریس و و و

    بعد یارو میاد میگه یاشاسین قاجار

    خدا شفات بده

  6. میتوان گفت که تمام پیشرفت های ایران از دوره قاجار کلید خورده و صد البته در عصری که سفرهای استانی و بین المللی جزئی از برنامه های هر دولتی است پس خرده گرفتن به سفرهای قاجار و تفریح درباریان کمی جهت دار بنظر می‌رسد بهر حال دوره قاجار نیز مثل تمام ادوار تاریخ جزئی از تاریخ این مرز وبوم است و نمیتوان نادیده گرفت

  7. تشکر فراوان از انتشار این عکس های ارزشمند.
    وجود همین عکسها و فیلم هاست که ثابت میکنه،
    خبلی زودتر از خودما ، از ما و تاریخ ما سندو مدرک داشته اند. بر پایه همین اسناد و مدارک میتونستند تصمیم بگیرند و احیانا نقشه هایی بکشند برای…

  8. مطابق همین اسناد و تجربیات مستند دیگر حایی برای تفکر مثبت به کارائی نظامهای موروثی نمی ماند

  9. واقعا اگر میخواهید مطلبی یا خبری یا هر چیزی رو نشر بدید حداقل قبل از نشر چند بار مرور کنید که مطلب اشتباهی ندارید.
    در ابتدای نوشته ای که گذاشتید تاریخ تولد ایشون رو گفتید که سال دویست و ده بوده و شروع پادشاهیش سال دویست و بیست و هفت بوده که یعنی در هفده سالگی پادشاه شده
    بعد اومدید نوشتید اولین سفر اروپایی ایشون در چهل و سه سالگی و در پنجمین سال پادشاهی ناصرالدین شاه
    بوده

  10. میدونی چرا اینقدر دارند سر ناصرالدین شاه قاجار مانور میدین توی این دوران
    چون ایشون طرفدار سخت اسلام و تشیع بوده و حتی در باره اش شعر هایی هم گفته؟!
    حالا ماجرا به نظرم باید دست تون اومده باشه ؟؟

  11. کمی زیرک باشیم!بفهمیم منظورحرف چیه؟
    احتمالامنظورومزه حرف این یارویاشاسن قاجار!وعهدنامه ترکمنچای اینه که قسمتی ازآذربایجان ازایران جداشدوبه مزاق امثال پیشه وری خائن پانترک های تجزیه طلب خوش آمده!اگراشتباه نکنم حرف دلش این باشه!اماجهت اطلاع فرزندان باقرخان ویا ستارخان توایران هستندکه تودهن تجزیه طلب هابزنند

  12. چه ربطی داره؟محمدرضاشاه پهلوی داعیه شاهنشاهی وابرقدرت بودن داشت امابایه نهیب وتشرانگلیس بحرین روشوهردادبه شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس،مثلا همین رضاشاه(روحش شاد)سرچشمه رود هیرمندبه نام دشت امیدروتحت امرارباب انگلیسی درسال۱۳۰۷به افغانستان بخشید تاحالاسیستان وبلوچستان دچارمشکل آب خوردن باشه(عباس میرزا)شجاع ترین فرد نظامی دربرابرهجوم بیگانه ازخاندان قاجار بود،آیابایدهمه روبایک چوب راند؟هرنکته جایی داردوهرنقطه مکانی به قول همون ضرب المثل معروف

    1. سرچشمه هیرمند تو کوههای وسط افغانستانه نه دشت!!!!! و اون مناطق در زمان قاجار واگذار شدند.

  13. یه سوال
    در دوران ناصرالدین شاه چند هزار کیلومتر مربع از خاک ایران از نقشه ی ایران جدا شد؟
    سوال دوم
    در دوران قاجار چند هزار کیلومتر مربع از خاک ایران از نقشه مون جدا شد؟
    ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

  14. پاسداری؟؟؟ 😁😁😁با قراردادهای خوشکلش و جدا سازی ارمنستان و باکو و نخجوان!؟؟!! عجب پاسداریی

  15. سلام
    رفقا تاریخ ایران نشان داده در مورد هر شخص یا گروهی که اگر تعریف و تمجید و تکذیب و بدگویی زیاد بود عکس اون صادقه مثلاً مادائم از دولتهای قدرتمند ساسانی و هخامنشی در تاریخ میشنویم ولی دقیقاً تصرف کل ایران نه جزیی از آن به ترتیب توسط یونانی ها و اعراب در همین دو سلسله اتفاق افتاد ولی هیچگاه از عظمت و اقتدار دولت اشکانی چیز زیادی در تاریخ نمی شنوید که یونانی ها را پس از چندسال حکومت در ایران از کشور اخراج کردند و یا صفاریان و آل طاهر یا طاهریان که اعراب را نابود کردند چرا چون اینها کسانی بودند که دشمن و استعمار را از نابودی ایران مقتدر ناامید کردند و در مورد قاجاریه هم کافی است اول نگاه کنید به نقشه ایران هنگام قیام آقامحمدخان که صدپاره شده بود و فارس و بوشهر دست بازماندگان زندیه بود و سیستان و کرمان تحت تصرف بازماندگان احمدشاه درانی افغان بود و خراسان در اختیار نوادگان نادرشاه افشار بود و شرق خزر و استان گلستان و حتی جنوب البرز در اختیار ترکمن ها و ازبک ها بود که به خانات خیوه معروف بود و دیگر از تحت الحمایگی ایران خارج شده بودند و حتی به محیط ایران امروز تجاوز میکردند کما اینکه خان نشین های قفقاز مانند ارمنستان و گرجستان و آذربایجان که حاکمان خائنی چون آراکلین خان داشتند از نبود حکومت مرکزی قدرتمند در ایران سوءاستفاده کردند و خود را تحت الحمایه روسیه قرارداده بودند و غرب کشور تا همدان در اختیار عثمانی بود و خوزستان هم تحت عنوان عربستان حاکم مستقل داشت و جمهوری گیلان که زمان شاه عباس اول از بین رفته بود به انضمام طوالش دوباره اعلام موجودیت کرده بود و در اصفهان یک نفر از خاندان صفوی حکومت محلی دایر کرده بود که آقامحمدخان با تعصب نسبت به ایران قدرتمند سابق پس از مشورت با سران ایل قاجار در منطقه دامغان و ورامین و اتحاد آنها با حمله به ترکمن ها و ازبک ها ایشان را از کسور بیرون کرد و حتی کل خان نشین ایشان شامل ترکمنستان امروزی و ازبکستان و تاجیکستان را دوباره به ایران ملحق کرد سپس سر وقت نوادگان نادر که عادل شاه بود رفت و آنها را سرکوب کرد و بعد احمدشاه درانی و برادرش محمدشاه را درسیستان و کرمان سرکوب کرد و بعد به لطفعلی خان زند امان داد که در کنار او در احیای مجدد ایران کمک کند که پس از نپذیرفتن او ناچار به حذفش اقدام کرد و بعد سروقت منطقه قفقاز رفت و با اخراج روسها وشکست ایشان منطقه را کاملاً تصرف کرد که ترور نابهنگامش در شوشی او را از سایر اهدافش نگه داشت و از همه جالبتر اینکه در تمام این جنگ ها برادرزاده اش فتحعلیشاه که از ۱۵ سالگی در کنار اوبوده وی را همراهی میکرده چیزی که در تاریخ غربی ها به آن اشاره نشده و فقط از او مجسمه شهوت جلوه دادند که البته داستان حرمسرا و ازدواجهای وی فارغ از غلو و کذبیات زیاد داستان دیگری دارد که خود مجال دیگری میطلبد و اما پس از توطئه قتل آقامحمدخان با دسیسه روس و خیانت حاکمان قفقاز که تحت الحمایگی ایران را نمی خواستند و بیزار بودند که یکی همین اجداد علی اف حاکم فعلی آذربایجان است و عمق نفرتش نسبت به ایران را ببینید باعث شد که دوباره اینها سر به شورش بگذارند و هوس استقلال به دست آمده سابقشان را بکنند که از آشفتگی ایران پس از صفویه و به خصوص در فرصت درگیری ها و آشوب های داخلی جهت کسب قدرت بازماندگان زندیه و افشاریه به وجود امده بود برایشان حاصل شده بود که مداخله انگلیس خائن و فرانسه خبیث و کمک به روسیه و این حکومت های نوپا باعث شد که طبیعتاً تحولاتی چون استقلال این مناطق مطرح و اجرا گردد که این اتفاق در اتفاقات سیاسی دوران معاصر دامنگیر همه کشورها شد و مختص ایران هم نبود مانند تجزیه عثمانی و جدا شدن عراق و یونان و خیلی نقاط دیگر از آن و یا خود انگلیس و فرانسه که حتی در فرانسه امر منجر به دستگیری ناپلئون و تبعیدش شد اما در کنار اینموارد به معاهدات ارزنه الروم تنظیمی در زمان فتحعلیشاه و محمدشاه هم بد نبود اشاره کنید که منجر به تسلیم عثمانی و خروج آنها از نرزهای غربی شد کاری که حتی نادر هم حریف آن نشده بود و در نبرد با توپال پاشا حاکم وقت عثمانی شکست خورد وحتی معاهده ای بدتر از معاهدات قجری را امضاء کرد و آن هم انحلا مذهب شیعه به درخواست عثمانی و زیر مجموعه اهل سنت قراردادن شیعه بود تحت شاخه جعفری که قطعاً هیچکدام آن را نشنیدید و یا شاید باز هم نشنیدید که در زمان جنگ فتحعلیشاه با روس ها به تحریک انگلیسی ها بازماندگان احمد شاه درانی دوباره سیستان را تصرف کرده بودند که وی با یک لشکر ۵ هزارنفری به جنگ با ایشان رفت و پس از رفع غائله در مسیر بازگشت به قفقاز اطلاع دادند که جنگ مغلوبه شده بود و عباس میرزا پیمان صلح با روس امضاء کرده که تا خود شاه بود این اتفاق نیفتاده بود و البته امان از خائنین و تجزیه طلبان که ضربه ایشان مهلک تر از روس و انگلیس و فرانسه بود که در همان زمان که ایران با روس در حال جنگ بود ۱۰۰ شورش داخلی و خارجی هم رخ داد که تماماً سرکوب شدند و البته فرصتی برای روسیه خبیث و حاکمان محلی قفقاز به وجود آورد که البته برتری سلاح های جنگی روس هم در این فقره بی تاثیر نبود ود مجموع این همه بدگویی از قاجارها برمیگردد به نفرت استعمارگران از ممانعت ایشان از تجزیه ایران که از ۳۵۰ سال پیش ودر دوران صفوی کلید خورده بود و به حکومت ملوک الطوایفی میخواستن تبدیل کنند که موفق شدند و آقامحمدخان آنها را نابود کرد و ایران امروزی یادگار اقدامات ایشان و جانشینان وی است لذا کمی انصاف در قضاوت اقدامات ایشان و بدو لحاظ کردن حب و بغض عربی ها و غربزدگان خودمان خوب و شایسته است و توصیه میکنم به کتب تاریخی معتبر داخلی هم در اینخصوص مراجعه کنید والبته کمی سپاسگزار مجاهدت ها و خون سربازانی باشید که در مسیر حفظ وطن به قدر کفایت و توان ایستادگی کردند و یادی کنید از شاه مقتدرمان رضاخان که در قبال اجانب با آن یدبیضا حتی ساعتی مقاومت نکرد در حالی که ۳ تن از سربازان وی در رود ارس ۴۸ ساعت ارتش روس را پشت رودخانه نگه داشته بودند.

  16. با سلام خدمت همه عزیزان ابتدا باید عرض کنم که خیلی لازم هست که تاریخ ایران نجس شده و نیاز شدید هست که غسل داده بشه تا پاک و طاهر بشه غسل هم باید نام پادشاهان فرمان روایان ایران کلا حذف بشه فقط بگویید نامت شکوها و بزرگ ای کورش کبیر جانمان فدایت انشاالله که ادامه دهند گان راهت سربلند و باعزت وسالم باشند

  17. علت ترس یه عده که به رویدادهای زمان قاجار پرداخته نشه،چی هست؟ آیا ممکنه این بررسی اتفاق ها،رویداد زمان قاجاربه حقایق واقعیتهای جدید که تاحالابرملاءنشده،منتهی بشه؟
    بی دلیل نیست اینهمه اصراردارند که به دوره قاجارنپردازید!حرفی ازقاجاریه نزنیدوسکوت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 2 =

دکمه بازگشت به بالا