;
تاریخ و تمدن

8 چندش ترین عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی!

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی: استانداردهای بهداشت از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. چیزی که زمانی توسط یک نسل عادی تلقی می شد، ممکن است سال ها بعد عجیب و چندش آور به نظر برسد. این تغییر اغلب برای بهتر شدن است زیرا رعایت مسائل بهداشتی و زندگی پاک‌تر، مانع از شیوع بسیاری از بیماری‌ها شده است.

قرون وسطی اروپا، الگوی سده ها تاریکی بوده و انواع و اقسام خرافات در میان اروپائیان رواج داشت. اروپای آن زمان الگوی پاکیزگی نبود و نیست و به دروغ در بسیاری از فیلم های هالیوودی اروپائیان قرون وسطی بافرهنگ و پاکیزه به تصویر کشیده می شوند.

شاید بپسندید: 30 زیباترین شاهکارهای معماری جهان که چشم ها را نوازش می دهند!

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

در این مطلب از سری مطالب تاریخ و تمدن مجله خبری چشمک نگاهی به برخی از اقدامات غیربهداشتی از این دوران در اروپا انداخته ایم.

شاید بپسندید: پاتریس لومومبا؛ نخست‌وزیری که قطعه قطعه و توسط اسید تجزیه شد!

اروپائیان قرون وسطی اغلب حمام نمی کردند.

در قرون وسطی حمام کردن منظم نبود. امروزه شما روزانه چند بار دوش می گیرید؟ پاسخ شما هر چه باشد، احتمالاً بیشتر از یک فرد متوسط در پاکیزگی در قرون وسطی است. آنها معمولاً حداقل هر دو هفته فقط یکبار  حمام می رفاند. این ممکن است در حال حاضر عجیب به نظر برسد، اما این همه تقصیر آنها نبود.

شاید بپسندید: نامگذاری سال ها به نام حیوان: علت نامگذاری هر سال به نام یک حیوان!؟

قرون وسطی اروپا 1

آب همیشه در دسترس نبود، بنابراین فرد نمی‌توانست مکرراً حمام کند. در نتیجه، بسیاری از مردم برای تمیز کردن خود به نهرها، دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها می‌رفتند. البته این کار هم یک فعالیت خطرناک بود، به خصوص برای کسانی که نمی توانستند خوب شنا کنند.

شاید بپسندید:میلیاردرهای زاغه‌ نشین، از ایلان ماسک تا بیل گیتس|تبدیل میلیاردرها به افراد فقیر با هوش مصنوعی!

آنها آب حمام مشترک داشتند.

احتمالاً نمی خواهید از یک حمام قرون وسطایی دیدن کنید. وقتی بدانید آب از کجا می آید، حمام گرم چندان آرامش بخش نخواهد بود. حمام ها از هیزم برای گرم کردن آب مورد نیاز مشتریان استفاده می کردند. آب کمیاب بود و پس از پایان حمام یک نفر، نفر بعدی بدون تعویض آب به داخل حوض آب حمام می رفت. این برای چند چرخه ادامه داشت. چندین نفر نیز در یک زمان از یک حمام استفاده می کردند.

شاید بپسندید:چرا هیچ کس در عکس های قدیمی لبخند نمی زد و همه جدی بودند!؟

قرون وسطی اروپا 2

خوشبختانه، حمام های مدرن هیچ مشکلی برای دریافت آب تمیز ندارند، بنابراین شما از آب حمام دیگران استفاده نخواهید کرد.

احتمالاً بپسندید: سلامت چشم، پوست و بدن با ۹ خاصیت شگفت انگیز آب هویج!

از رودخانه ها به عنوان توالت استفاده می کردند.

در قرون وسطی مردم از رودخانه ها برای توالت استفاده می کردند. اگر زمانی به قرون وسطی سفر کردید، هرگز جرعه ای از رودخانه ها ننوشید. آنها به عنوان توالت و حمام عمومی استفاده می شدند. تنها برخی از خانوارهای پردرآمد مستراح داشتند، در حالی که برخی دیگر خود را در آب‌های مجاور راحت می‌کردند.

احتمالاً بپسندید: 5 شگفت انگیزترین حقایق جالب در مورد تابلو مونالیزا

قرون وسطی اروپا 3

همانطور که تصور می کنید، بهداشت آب خیلی سریع به یک مشکل تبدیل شد. بیشتر آب های اطراف برای نوشیدن خیلی کثیف بودند. بنابراین، مردم عادی که در قرون وسطی زندگی می‌کردند چه می‌نوشیدند؟ خوب، آنها قطعاً از دریاچه ها یا برکه ها آب ننوشیده اند – این باعث می شود آنها بیمار شوند. در عوض، آنها عمدتاً مشروبات الکلی مصرف می کردند.

شاید بپسندید: چرا بیشتر دزدان دریایی از چشم بند استفاده می کردند!| آیا همه دزدان دریایی یک چشم بودند!؟

خانه هایشان کف سیمانی یا سرامیک و … نداشت.

در دوران قرون وسطی خانه های معمولی کف بتنی نداشتند. کاه مخلوط شده با گیاهان روی زمین پخش می شد. این برای مدت طولانی باقی می ماند، اما تمیز کردن آسان نبود زیرا کثیفی و رطوبت جمع می شد و کل خانه بوی کپک می داد. همچنین، کف پوش های کاهی مکان بسیار خوبی برای اختفای جوندگان و سایر آفات بود.

قرون وسطی اروپا 4

طاعون به زودی باعث شد مردم به دنبال گزینه های بهتر برای کفپوش خانه باشند. کفپوش های چوبی به این دلیل محبوب شدند که تمیز کردن آنها بسیار آسان تر بود. مردم از فرش، پوست حیوانات یا فرش بر روی کف چوبی خود استفاده می کردند. تنها بعضی از خانه های ثروتمندان دارای کف سفالی یا مرمری بودند.

احتمالاً بپسندید: اگر هر صبح ناشتا یک لیوان آبلیمو گرم بنوشید چه اتفاقی می افتد!؟ | فواید نوشیدن آبلیمو در ناشتا

گلدان های حاوی ادرار… را در خیابان ها خالی می کردند.

در دوران قرون وسطی مردم محتویات گلدان های اتاق خود را از پنجره هایشان خالی می کردند. مردم اغلب گلدان هایی را در کنار تخت خود داشتند تا در طول شب در صورت نیاز به قضای حاجت خود را راحت کنند. کاری که روز بعد با محتوای آن انجام دادند ممکن است شما را به لرزه درآورد. ساکنان محتویات گلدان ها را از روی بالکن خود به خیابان ها پرتاب می کردند. اگر بدون توجه زیاد در خیابان ها قدم می زدید، ممکن بود در ادرار شبانه غرق شوید.

احتمالاً بپسندید: نحوه پرورش لیمو در گلدان در 4 مرحله عملی

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

در برخی شهرها، مردم از بالکن خود مدفوع می انداختند.

همه گیری ما را با پوشیدن ماسک در خیابان ها آشنا کرد، اما در دوره قرون وسطی به دلایل مختلف از ماسک بینی استفاده می کردند. تمام زباله هایی که به خیابان ها ریخته می شود برای مدتی در آنجا باقی می ماند. کیسه ها و ماسک های بینی حاوی گل برای کمک به مردم برای مقابله با بوی بد بود.

بیشتر بخوانید: 15 سلبریتی معروف که در فقر بزرگ شدند!

اروپا در قرون وسطی

آنها اغلب دست های خود را نمی شستند.

در قرون وسطی مردم به ندرت دست های خود را می شستند. شما احتمالاً روزانه بیش از چند بار دستان خود را می شویید، اما این امر در قرون وسطی معمول نبود. حتی در حال حاضر، مردم گاهی اوقات بدون شستن دست غذا می خورند که به طور کلی غیربهداشتی تلقی می شود. اما به دلیل کمبود آب تازه و تمیزدر قرون وسطی، گاهی اوقات شستن دست‌ها یک گزینه نبود.

10 مسخره ترین رژیم غذایی کاهش وزن که باور نمی کنید کسی در گذشته آنها را انجام می داده!

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

آنها از صابون استفاده نمی کردند.

در دوران قرون وسطی آنها به ندرت از صابون استفاده می کردند. حتی در بین افرادی که دست های خود را می شستند، همه از صابون استفاده نمی کردند.

شاید بپسندید:  چند عکس رنگی شده از ناصرالدین شاه قاجار در حال گردش و تفریح!

زخم ها را با ادرار درمان می کردند.

در قرون وسطی از ادرار روی زخم ها استفاده می کردند. در قرون وسطی، مردم از ادرار برای درمان کبودی ها و دیگر زخم های باز نیز استفاده می کردند. مشکلاتی در ادرار درمانی وجود دارد. ادرار حاوی مقادیر باکتری است که هنگام ذخیره افزایش می یابد. درمان زخم های باز با ادرار ذخیره شده، فرد را در معرض عفونت قرار می داد.

احتمالاً بپسندید: 9 جالب ترین حقایق در مورد کوکاکولا که قبلا نمی دانستید!

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

درباره قرون وسطی

قرون وسطی از قرن ۵ تا ۱۴ میلادی را در برمی‌گیرد. این دوران بعد از سقوط امپراطوری روم غربی آغاز شد و با شروع عصر رنسانس به پایان رسید. تاریخ تمدن غرب به طور کلی به ۳ بخش باستان، قرون وسطی (وسطا) و دوران مدرن یا همان عصر جدید تقسیم می‌شود. برای اشاره به قاره اروپا از زمان سقوط امپراطوری روم غربی در سال ۴۷۶ تا دوران رنسانس در قرن ۱۴ میلادی می‌توان از عبارت سده‌های میانی استفاده کرد.

بسیاری از محققان ترجیح می‌دهند از عبارت قرون وسطی برای توصیف این دوره استفاده کنند؛ زیرا معتقدند که سده‌های میانی ممکن است به اشتباه این منظور را به مخاطب برساند که دوره‌ای بی‌اهمیت بوده و میان دو دوره‌ی مهم‌تر تاریخی قرار داشته است. در واقع دانشمندان عصر رنسانس، این دوره را سده‌های میانی نامیدند تا خود را از بی‌تمدنی این دوره جدا کنند.

احتمالاً بپسندید: چند عکس رنگی شده از بازار رشت در دوره قاجار

قرون وسطی

دلایل شکل گیری عصر تاریک در اروپا

یکی از دلایل فرو رفتن اروپا در عصر تاریکی یا قرون وسطی، ابتلای اروپاییان به این توهم بود که جواب همۀ سؤال‌ها را در آستین دارند و همۀ چیزها کشف شده‌اند. چنین تصور باطلی، که مسئولیتش دقیقا متوجه مسیحیت و کلیسای کاتولیک بود، علم را از پیشرفت باز داشت و دانشمندان را به افرادی بدل کرد که حداکثر از کشفیات و آرای پیشینیان خبر داشتند و خودشان کشف و رأی تازه‌ای در چنته نداشتند.

در واقع پس از سقوط امپراتوری روم در سال 476 میلادی، این نگرش دگماتیک و واپسگرایانه در اروپا رواج یافت. مسیحیت در امپراتوری روم ابتدا سرکوب می‌شد اما به تدریج بدون استفاده از شمشیر توسعه یافت و در حوالی سال 315 میلادی، دیگر دینی ممنوع نبود.

شاید بپسندید: عکس هایی دیده نشده از زنان اقلیت های دینی در دوره قاجار + وضعیت اقلیت های دینی!

چند دهه بعد، یعنی حدود سال 385 میلادی، مسیحیت دین رسمی امپراتوری روم شد. از آزادی دیانت مسیح تا انتخاب این دین از سوی کنستانتین به عنوان دین رسمی امپراتوری روم، هفتاد سال زمان لازم بود. اما تقریبا صد سال پس از اعتلا و رسمیت یافتن مسیحیت در امپراتوری روم، مسیحیان که قبلا خواستار آزادی بودند، مخالف آزادی شده بودند و آراء و نظریات جدید را خوش نداشتند و در مجموع ترجیح می‌دادند دانشمندان و فیلسوفان دهانشان را ببندند و حرف تازه‌ای نزنند.

دگماتیسم دقیقا یعنی همین ممانعت از بیان نظرات تازه و تکرار نظرات قدیمی به عنوان آرایی که مو لای درزشان نمی‌رود و باید به عنوان پاسخ هر سؤال جدیدی پذیرفته شوند. به قول بزرگی، آغاز انحطاط تمدن‌ها و نهایتا فرو ریختن‌شان، ارائۀ پاسخ‌های کهنه به سؤالات نو است.

باری، از زمانی که کنستانتین یکم مسیحیت را به عنوان دین رسمی امپراتوری روم برگزید، تنها کتابی که در این امپراتوری اهمیت داشت، انجیل بود. سنت اگوستین، قدیس بزرگ مسیحیت (430-354 میلادی) در توجیه این رویکرد می‌گفت: «حقیقت در واقع آن چیزی است که خداوند عیان کرده است، نه آن چیزی که انسان در تاریکی با حدس و گمان در پی آن است.»

بنابراین “دانشمند” بودن به معنای مطالعۀ آثار ارسطو و جالینوس شد و تا پانصد سال، یعنی از سال 500 تا 1000 میلادی، حتی مطالۀ آثار یونانیان باستان هم سخت شد؛ چون متون یونانی و لاتین معدودی از دنیای باستان باقی مانده بودند و آن‌ها را هم کمتر کسی می‌توانست بخواند.

قرون وسطی

ریشه شکل گیری دانشگاه در اروپا

کلیسا دانشگاه‌های متعددی را تاسیس کرد که عمدتا قرار بود در خدمت ترویج فلسفۀ مدرسی باشند. یعنی نوعی علم و فلسفۀ حامی آموزه‌های مسیحیت. دانشگاه بولونیا اولین دانشگاهی بود که تاسیس شد. تقریبا در سال 1180 میلادی. یعنی اواخر قرن دوازدهم. تا اواخر قرن سیزدهم میلادی، دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج و کلن و پادوا و مون‌پلیه نیز تاسیس شدند.

کلمۀ university از کلمۀ لاتین به معنای “تمام و کامل” می‌آید. چون بنا بود این دانشگاه‌ها کل دانش بشری را پوشش دهند. هر دانشگاهی معمولا چهار مدرسه یا دانشکده داشت: الهیات، حقوق، طب ، هنر.

دانشگاه کمبریج

دانشکده‌های پزشکی عمدتا روی جالینوس و ابن سینا متمرکز بودند. دانشجویان پزشکی به دلیل باور گستردۀ مردم به تاثیر ستارگان بر حال و روز و سرنوشت انسان‌ها، طالع‌بینی نیز می‌خواندند. در واقع مرزهای علم تجربی هنوز با معیاری روشن، مشخص نشده بودند.

ریاضیات و نجوم چندان علم تلقی نمی‌شدند و در دانشکدۀ هنر تدریس می‌شدند. آثار گستردۀ ارسطو هم در همۀ دانشکده‌ها تدریس می‌شد.

بسیاری از دانشمندان قرون وسطی یا پزشک بودند یا روحانی و بیشترشان در دانشگاه‌های جدید مشغول به کار شدند. دانشکده‌های پزشکی به فارغ‌التحصیلانشان مدرک می‌دادند: دکترای پزشکی یا کارشناسی پزشکی. پزشکی که چنین مدارکی داشت، از جراح و داروساز و پزشکان تجربی متمایز و سرتر می‌شد.

اما تحصیلات دانشگاهی لزوما دکترها را به کشف چیزهای جدید علاقه‌مند نمی‌کرد. آن‌ها ترجیح می‌دادند به بقراط و جالینوس و ابن سینا تکیه کنند.

بیشتر بخوانید:ده حقیقت عجیب و تا حدی دیوانه کننده درباره ژاپن!

آنچه درمورد قرون وسطی نمی‌دانید

  • طبقه‌بندی اجتماعی این دوره از سال ۱۱۰۰ میلادی به بعد فقط به ۳ گروه اشراف‌زادگان، روحانیون و مردم عادی محدود نمی‌شد. برای مثال جمعیت شهر پاریس در قرن ۱۲ و ۱۳ تقریباً به ۱۰ برابر قبل رسیده بود و شغل‌های متنوعی از جمله فروشندگی، نقاشی، تجارت، قصابی، بافندگی، معماری و بسیاری دیگر رواج پیدا کرد. همچنین بیشتر مردم در روستاها نیز آزاد بودند و از خود زمین داشتند.
  • وقتی صحبت از جادوگری می‌شود، مردم فکر می‌کنند در سده‌های میانی به این خرافات پر و بال داده شده است اما داستان‌های مربوط به جادوگری ریشه در قرون وسطی ندارد. در واقع به اوایل دوره‌ی جدید و قرن ۱۶ و ۱۷ برمی‌گردد. چندین دادگاه برای مجازات جادوگران در سده‌های میانی برگزار شد اما مسئولان انجام این دادگاه‌ها تقریباً بیشتر مواقع از اعضای دولت بودند و ارتباطی با روحانیون نداشتند. در حقیقت روحانیون در قرون وسطی مدام به مردم تذکر می‌دادند که خرافات مربوط به سحر و جادوگری را باور نکنند.

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

  • معمولاً مردم روستایی چندان از محل زندگی خود دور نمی‌شدند اما گاهی مردم در قرون وسطی برای سفرهای مذهبی خود هزاران کیلومتر در راه بودند. همچنین تاجران نیز مسافت‌های طولانی را می‌پیمودند؛ برای مثال ابریشم را از چین و ادویه‌جات را از آسیا به اروپا انتقال می‌دادند. این که مردم هیچگاه در این دوره سفر نمی کردند، تصوری اشتباه است که میان مردم رواج پیدا کرده است.
  • مردم برای ازدواج ضرورتاً به کلیسا یا کشیش احتیاج نداشتند. البته کلیسا مایل بود که این کار انجام شود و در قرن ۱۲ میلادی نیز اعلام کرد که ازدواج یک آیین رسمی است اما در عمل، صرفاً رضایت طرفین برای ازدواج ضروری بود و در بهترین حالت، شاهد نیز حضور پیدا می‌کرد.
  • این دوره را گاهی عصر ایمان می‌نامند اما این موضوع به این معنی نیست که مردم هیچ گناهی مرتکب نمی‌شدند. در واقع شواهد حاکی از آن است که بیشتر آن‌ها یکشنبه‌ها به کلیسا نمی‌رفتند.
  • بیشتر نویسندگان قرون وسطی خودشان شخصاً برای نوشتن، قلم به دست نمی‌گرفتند. نوشتن در این دوره به نوعی کاری پرمشقت محسوب می‌شد و کاری نبود که افراد باهوش و مهمی همچون اندیشمندان و روحانیون، زحمت انجام آن را به خود بدهند. به جای آن، شخصی دیگر این کار را برعهده می‌گرفت و هر چه که نویسنده به او دیکته می‌کرد را به شکل مکتوب درمی‌آورد.
  • بیماری اسرارآمیزی به نام مرگ سیاه یا طاعون بین سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ میلادی، جان ۲۰ میلیون نفر از مردم اروپا را گرفت که ۳۰٪ از جمعیت این قاره را تشکیل می‌دادند.

عادت های غیربهداشتی مردم اروپا در قرون وسطی

شاید بپسندید:

شهرهای گردشگری: شهرهای محبوبی که برای گردشگران خطرناک هستند!

نوشته های مشابه

58 دیدگاه

    1. تاریخ نشان میدهد که در سده هفتم میلادی با ظهور اسلام تمام سر سرزمین های که اسلام را برگزیدند در نهایت پاکی زمان خود زندگی میکردند حالا چه یمن بوده ویا افغانستان ویا ایران

      1. کل حمامهای بجامانده فقط دوره مدرن اروپا بعد وسطی ,یعنی ۵۰۰ سال پیش تاکنون در ایران به ۱۰ تا ۲۰ در کل کشور نمیرسه !مثلا ما تو شیراز یکی دوتا حمام وکیل و.. حداقل دوره زندیه و قاجاریه داریم و ملت باید میرفتند تو رودخونه ملا به اصطلاح حموم ,
        اونوقت شما میگید ملت بدبخت که پول حمامها گران اون موقع و کمیاب رو نداشتند کجا میرفتند ! تو همین ایران ۶۰ تا ۷۰ سال پیش حمام خزینه ای بود ! همون که تو متن میگفت چندنفر استفاده میکنند ! دوش ۱۰۰ سال نیست وارد کشور شده ! اولش هم اتفاقا ماجراهایی داشته که بخوانید خالی از لطف نیست !
        حدااقل قرون وسطای اونها تا قرن ۱۴ ام بوده ! یعنی زمان حمله مغول و خوارزمشاهیان ! تو اوایل دوش اومدن نوشته اند طرف می گفته اینا قبول نیست الا باید بری خزینه ! غسلت قبول باشه !
        هنوز هم تو همین مملکت خودمون بعضی جاهای فقیر رو زخم اداررمیررزند !
        والله اگه دوتا کتاب تاریخی خونده باشید !
        متاسفانه علم و نوآوری وقتی در بند بی افته میشه دگماتیسم !
        یه دورانی عصر طلایی اسلام بود قرن اول تا حدود قرن ۵ هجری یا ۱۰ میلادی تا ۱۵ میلادی مثل دوره مدرن اروپا ,بعدش همون قرن ۱۴ به بعد این دوران رفت اروپا و متاسفانه قرون وسطای مدرن اسلامی شروع شد !

    2. ایرانیها بیشتر اهل سوگواری بودند تا نماز خواندن .مسجد ها اکثرا خال بود ویا به عنوان انباری استفاده میشد .بهداشت ایرانیان در حد صفر بود …در شهرها اب لوله کشی وجود نداشت و از اب الوده استفاده میشد

  1. این ها که تا پنجاه سال پیش هم تو ایران رواج بود حمام خزینه ای اگه مال اونا قرون وسطی بود مال ما معاصر بوده

    1. در ایران اسلامی به واسطه نماز هر فرد هر روز سه تا پنج بار بالاجبار دست و صورت می‌شست و به جهت غسل هم هر چند روز تن به آب می زدن. ظرف ادرار و مدفوع در کوچه خالی نمی شد چون نجس بود و حمام حتی به صورت خزینه همراه با آب کشی در آخر با آب تمیز بود.
      بهداشت ما ایرانی ها در قرون وسطی مشهور بوده و همین الان هم ما تمیزتر هستیم.

      1. درود بر شما علی جان ، ایرانیان در امورات بهداشتی همیشه از دیگر ملل جهان بهتر و بالاتر بودند ، این سخن رو بر اساس تخصص تاریخی عرض کردم ..

        1. ایرانی ها همیشه طهارت و پاکی داشتند ، چه قبل از اسلام و چه هم بعد از اسلام ، اصلا خیلی از آداب و سننی که بین مسلمانها بعد از اسلام رایج شد برگرفته از آداب و سنن ایرانی بود ، بعدشم قلمرو ایران خیلی گسترده بود از غرب تا نیل و از شرق تا هند و نزدیکی چین و از شمال تا روسیه و از جنوب تا عربستان ادامه داشت و این بغدادی که میگی خودش جزئی از خاک ایران بود ، چرا زورتون میاد اعتراف کنید که ایران عزیزمان همیشه مهد تمدن و فرهنگ و ادب بوده و هست یکم تاریخ ایران رو مطالعه کنید ، ایران عزیزمان الحمدالله همیشه پهناور و سرشار از آب و آبادانی بوده و بهترین و زیباترین چشمه ساران در اون جاری بوده پس ناپاکی هرگز در ایران عزیزمان جایی نداشته و ندارد و این موضوع هم ربطی به اسلام و غیر اسلام نداره بلکه به ذات پاک ایران عزیزمون ربط داره ، کاش بیشتر قدر ایران ! این وطن عزیزمون رو بدونیم و بخاطر اندکی اختلاف عقیده و سلیقه مثل گرگ به جون همدیگه نیوفتیم تا غافل از دندان تیز کردن ناکسان و بدخواهان وطن عزیزمون ، مام میهنمون و فرهنگ گرانقدر ایرانی مون نباشم ، بیایید بیشتر قدر همدیگه رو بدونیم و مثل گذشتگانمون اونقدر از هر لحاظ هوای همدیگه رو داشته باشیم و به همدیگه محبت و احترام داشته باشیم و پشتیبان هم باشیم که دوباره در رحمت و برکت خداوند مهربان و بخشنده به روی همون باز بشه و شادی واقعی رو احساس کنیم و یادمون نره که روزی مآ رو خدا به برکت تلاش و همتمون میده و نه تحریم و نه تورم و نه هیچ چیز دیگه در روزی دادن خداوند به بنده هاشو تاثیری نداره ، پس بیایید دست در دست هم بگذاریم و چه ترک و چه کرد و چه فارس و چه بلوچ و چه گیلک و چه مازنی و چه بندری و چه عرب با عشق دادن و محبت کردن به همدیگه کمر هرچی تورم و تحریمه رو بشکنیم ، همدیگه رو ببخشیم و دوست داشته باشیم و پشتیبان واقعی هم باشیم و نگذاریم گهواره تمدن بزرگون از هم بپاشد که هر کداممون ، روزی ، روزگاری در این گهواره آرمیده ایم

    2. چرت میگی چرا وقتی اونا تو جهل بودن ما پادشاهی نصف دنیا رو داشتیم اونم با امکانات بهترین پزشکا برو چهارتا کتاب بخون بعد حرف م.ت بزن

    3. عزیزم قبل از اسلام وزرتشتیان ایران حمام وتوالت داشتند وهرنوع ورود مردوزن به داخل نهر ها جریمه وشلاق داشت بعداز اسلام موضوع طهارت جزو اصول انسانی وپویش اسلام بوده وهست حال اینکه دوشاه خاین پهلوی نتوانستند به روستا خدمت کنند ماشرمنده شماهستیم که شمادرخزینه غیر بهداشتی حمام میکردید

    4. حمام فین کاشان سابقه چند صد ساله دارد و سیستم دفع فاضلاب تخت جمشید نشان دهنده اهمیت نظافت و بهداشت در ایران است همچنین دستورات اسلامی مانند وضو و غسل و تمیزی و پاکی لباس نمازگزار دلیل بر اهمیت بهداشت و نظافت در اسلام دارد که ایران با توجه به گذشته خود و دین اسلام در بین ملل گذشته شاخص بوده و هست.
      پیدایش کلمه حمام در ادبیات انگلیسی نوظهور بود و عدم وجود آن در آثار گذشته انگلیسی دلیلی واضح بر این مدعاست.

    5. والا بیشتر این کارا رو من الان هم انجام میدم ،من الام دستامو روزی یه بار میشورم،مدفوع رو بعضی وقتا تو پلاستیک میکنم بعد میندازم بیرون،ببشتر وقتا از پنجره به داخل کوچه ادرار میکنم،،چیز زیاد جالبی و تازه ای نبود

    6. خودکم بینِ بدبخت،این همه خصایص خوب داریم حالا یه حموم عمومی شبیه اونا بوده.
      کرامت خودت رو حفظ کن

    1. در قرون وسطای اروپا، به برکت اسلام و دستورات نورانی دینی، نظافت و دستورات بهداشتی رونق گرفته بود و درمانگاه ها و بیمارستان های بزرگی تأسیس شد. طبق دستورالعمل های دینی ” النظافة من الایمان ” رواج داشت.

        1. به برکت اسلام بزرگترین دانشگاه ها ورصد خانه های دنیا همچون جندی شاپور ورصد خانه مراغه وبلند مرتبه ترین دانشمندان عالیرتبه از خوارزمی هاوخواجه نصیرها فارابی بوعلی ورازی وابوریحان وجزانی ودیگرانی که شما به علت ناتوانی درمطالعه وشناخت نمیتوانید بشناسی برکت اسلامه وحماقت مسلمان نماهای کودن وخود فروخته وجاسوان فریب خورده باعث نامهربانی دردول اسلام شدند پیامبر ما اوج رحمت وشفقت است پیامبرمانور هدایت است اسلام حسین وکربلا داره اسلام عباس وزینب داره اسلام باکری وسلیمانی ومتوسلیان داره اسلام شهادت وعماد مغنیه داره اسلام پلاک شهید واربعین وعرفه داره اسلام مهدی فاطمه وسربازانی همچون سید علی داره

    2. عرب ها؟اح//مق! زمانی که تو ایران چیزی به اسم درمان وجود نداشت تو بغداد اولین بیمارستان ساخته شد
      تو بغداد اولین حمام عمومی ساخته شد
      النظافه من الایمان مال کی بوده؟ ۱۴۰۲ سال قبل!چرا سعی نمیکنین اطلاعاتتونو افزایش بدین و مغزتونو به کار بندازین؟ فک میکنی اروپا چطور پیشرفت کرد، عصر تاریکی اروپا عرب ها هزاران چیز ساختن که توسط اروپا دزدیده شد. دانشمند ها، نویسنده ها،ریاضی دان ها، همه اول در کشور های عربی بودن با سواد/:!

      1. اعراب بادیه نشین بیابانگرد بودند بهداشت برای بیانگر و بادیه نشین امر مهمی نبوده یعنی قابل دسترس نبوده ، بغداد یا همان عراق امروزی پایتخت ایران ساسانی بوده همین حالا هم آثار تاریخی متعلق به تمدن ایرانی در نزدیکی بغداد وجود دارد ، اگر می‌خواهید از فرهنگ و زندگی اعراب بادیه نشین بیابانگرد صحرانشین صبحت کنید باید درباره حجاز و اطراف آن صحبت کنید که بویی از فرهنگ و انسانیت نبرده بودند که بعد از اسلام‌ آوردن اندک اندک تعقیر کردند و از دیگر ملل منطقه و جهان آموختند …

        1. جوری میگید انگار همه عربها بادیه نشین بودند!! پس تمدن دلمون، ثمود، عاد، غساسنه، معن و دهها تمدن عربی دیگه قبل اسلام کجا رفته؟؟؟

      2. اولن فک کنم شما از تاریخ چیزی نمیدونید و خود تحقیری هم دارید زمانی که تو ایران چیزی به نام درمان وجود نداشت؟؟؟قبل از اون دوره ما پزشک های دعا و جراح داشتیم حتی قبل از اینکه اعراب چیزی به نام پزشکی داشته باشن اون زمان که اعراب بچه هاشونو دفن میکردن ما خوراک درمانی داشتیم پزشک غذا داشتیم علم اخترشناسی و هنر و معماری داشتیم کتابخانه و تلسکوپ خانه و درمانگاه و فیلسوف هامون که مشهورن اینارو نادیده میگیرید پیشرف اعراب هم در اون زمان به علت تعالیم دین اسلام بوده و بس شما به چیه اعراب مینازی دفن کردن دختراشون؟یا خوردن ابی که شتر هاشون توشون اد..رار میکردن؟یا بادیه نشینی شون؟

    3. سلام این را اضافه می کنم به مطلب فوق که پس از سقوط اندلس توسط اروپاییان حمام عمومی را از شهر های اسپانیا حذف کردند در کتب تاریخی بخوانید این نشانه اوج تمدن دوره اسلامی است به اعراب هم ربطی ندارد خطبه فدک را بخوانید و تاریخ پیش از بعث پیغمبر اعراب در چه شرایطی زندگی می کردند بواسطه اسلام رشد و ترقی پیدا کردند در میان مسلمانان عفونت و بیماری هایی که به علت نشستن دست و تماس با جسد و محل آلودگی بود وجود نداشت زیرا مسلمانان خون را نجس می دانستند و دست را می شستند و نیز اعمالی مثل غسل میت را انجام می دادند بروید تاریخچه میکروبیولوژی و کشف برخی باکتریها را بخوانید

    4. همه میگن به خاطر اسلام در اون زمان عرب ها تمیز بودن نه مثل اروپاییان . منم قبول دارم چون به خاطر اسلام بوده وگرنه قبلش که نگم بهتره.

  2. یک جوری تیتر زدید و نوشتید انگار که کل دنیا داشته تو نظافت تمام امروزی زندگی می کرده و فقط اونها این سبکی بودن، من با ۳۳ سال سن، هنوز در خاطرم خانه هایی با کف خاکی هست، حمام عمومی و خزینه رو دیدم، پدر و مادرم رو عادت والدین شون دوهفته یکبار میرن حموم، حتی می گفتن والدین شون زمستون ها ماهی یکبار می رفتن حموم و گاها تو جوب خودشون رو می شستن و ….
    بیایم برای بزرگ کردن خودمون، بقیه رو کوچیک نکنیم و تیترهای زرد رو حذف کنیم، بلکه رشد کنیم

    1. خانم محترم بحث تبعیض یا نبود امکانات منظور نیست موضوع براصل احترام به طهارت وپاکیزگی ودستورات صریح قران به رعایت اصول بهداشت فردی وعمومی ست دراینکه از اواخر قاجار ودوپهلوی نادان به روستاها وعشایر خدمتی نکردند واقعا خیانتکارانه بوده ولی از زرتشت تا اسلام جهان متلق به ایران وایران پس ازاسلام به موضوعات فوق اهتمام داشتند

    2. ایول به این پاسخ زیبا
      دقیقا درست میفرمایید من حدود پنجاه سال سن دارم حمام عمومی خزینه و … یادم میاد اونم دوهفته یکبار شنا در رود خانه ها برای حمام کف خانه ها اکثرا خاکی ویا گاه گلی بود در روستا زندگی نمی‌کردیم بگم که در پایتخت بودیم. زخم های باز را هم یاد دارم که با ادرار ردیف میکردنند. شاید شماجوان های عزیز و نوبسنده
      محترمه و مکرمه یادتون نمیاد ولی از یک نفر که مسن باشه بپرسید همه را تابید خواهند کرد.

    1. تویی که هی میگی مسلمانان مسلمانان به برکت اسلام مقایسه میکنی مسلمانان اون زمان رو با اروپاییان
      الان رو مقایسه کن

  3. شما کجا زندگی میکردی که با33سال سن کف خونه ها خاک بوده؟! اگه خانواده شما عادت حموم رفتن نداشتن ندارند به باقی مردم چه ارتباطی داره.. شما مشخصه حتی تاریخ کشورو تون هم نمیدونید.. یه سری به تاریخ ساخت حمام در تخت جمشید بزنید زمانی که اروپایی ها روی درخت یا زیر درخت حموم و دستشویی میرفتن. یه نگاهی به حموم فین کاشان و یا سازه های آبی که درایران ساخته و استفاده می‌شده بزنید.. بابا اروپایی ها فقط شیک پوش شدن اونم درظاهر.اصلاعلت اصلی خوب بودن عطریات فرانسوی بوی بد مردم و حموم نکردن بوده. همین ماه پیش شهرداری لندن قانونی برای جلوگیری از ادرار کردن مردم تو معابر وضع کرد.شما یه سری به فرهنگ دیگرکشورها بزنید از آسیای شرقی و جنوبی تا آمریکا ببینید چقدر وضع بهداشت فردی ضعیفه.. اسلام شیعه ماهارو نجات داده خودمون خبر نداریم

  4. کلا قرون وسطی، دوران تاریکی توی اروپا محسوب میشه.
    فقطم بحث مسائل بهداشتی و سبک زندگی نیست، چرا که تفکر و رفتار و مذهب و کشورداریشونم یادآور دوران سیاه و تاریکیه.
    اما از دل همین سیاهی بعدها رنسانس یا نوزایش جوونه زد و الان اروپا و کلا غرب مایه ی مباهات بشره. هم از نظر حقوق بشر، قانون، سیاست، بیمه،احترام و مساوات و غیره.
    جالبه که مشرق زمین به دلایل مختلف از جمله فرهنگ، جغرافیا و البته آموزه های دینی نسبتا بهتر شرایط مطلوب تری داشت نسبت به اروپای قرون وسطی که البته در ادامه و بخصوص دو سه قرن گذشته تا زمان فعلی همین تفکرات عامل عقب ماندگی ما شد.

    هزار سال پیش، غسل و وضو مسلما یه تفکر مترقی محسوب میشد اما توی قرن بیستم یا قرن حاضر دیگه جوابگو نیست.

  5. اول شما برید درباره ایران قبل از اسلام ودانشگاه جندی شاپور مطالعه کنیدو بیمارستان تا متوجه بشید که بغداد از کجا الگو برداری کرده! تمدن ایران جهان را تکان داده قبل از اسلام وتمام این دانشمندان که میگویید ایرانی اند ودستور زبان عربی را ابن سیبویه ایرانی نوشته.درباره دین وتحولات دانشمندان وشعرای ایرانی هم تحقیق بیشتری کنید.صحبتهای آیت الله جزایری رو هم جستجو کنیددر اینترنت درباره اعراب بیشتر آگاه میشید.

    1. اولین بیمارستان جهان در بغداد و به دستور هارون الرشید ساخته شد
      برخی از اولین عمل های جراحی دنیا در اون زمان انجام شد
      فقط کافی به کتاب های تاریخ تمدن ویل دورانت بخش دوران طلایی اسلام مراجعه کنی که بفهمی چه پیشرفت های کردن

  6. مطلب دیگه که باید اضافه کنم اروپاییان که خودشان را باغ دنیا می دانند و بقیه دنیا را جنگل زمانی که خیابانها ی شهرهای انگلیس و فرانسه با خاک و گل یکی بود با سقوط اندلس سنگفرش خیابانها را از مسلمین یاد گرفتند حالا مقایسه کنید وضعیت شهرنشینی اروپاییان با مسلمانان دیگر اینکه در شهر های اروپای متمدن امروز شما سرویس بهداشتی مثل شهر های کشورهای مسلمان پیدا نمی کنید مثل پارک ها و غیره و تازه این جدای از مساجد مسلمین است که دارای سزویس بهداشتی و آب می باشد حالا مقایسه کنید

  7. ایرانیان از زمان باستان مراعی بهداشت بوده‌اند واولین توالت نشسته که به فرنگی معروف است در پرسپولیس شیراز بوده است ودرزمان حمله مغول به نیشابور اهالی شهرچند هزار حمام در منازل داشته اند وهمچنین بغداد در زمان طلایی خود جزو قلمرو ایران بوده است.

  8. خدایا واقعا ذهن ۸۰ درصد کاربرای ایرانی بستس ، چرا کمتر کسی به این مقاله به عنوان سرگرمی و آگاهی و صرفاً برای اطلاعات عمومی نگاه میکنه و بیشتر قضیه رو سیاسی و با دین هم‌ میزنین و اونایی هم که میان پز میدن ایران تو این زمان خیلی بهتر بوده اره درسته ولی مهم حال و ایندس که وضعیت رو دارید میبینید.

    1. دقیقا، من اومدم بگم چقد تاریخ قرون وسطی برام جذابیت داره این وضع کامنتا رو دیدم کلا بیخیال شدم

  9. اشتباه علمی تو این مقاله هست اونم اینه که ادراحاوی باکتری نیست و کاملا آنتی باکتریاله و برای ضد عفونی (نه درمان) زخم ها در مواقعی که آب پاکیزه در دسترس نباشه مشکلی نداره

  10. همین الانش پیش ی خارجی بایستی از بوی عرق بدنش حالت بهم میخوره ولی تو ایرانیا ده تا یکی ولی اونا ده تا هشتا

  11. تا کی میخواید با خراب کردن کشورهای دیگه و حتی تاریخ کشورهای دیگه خودتون و مردم رو گول بزنید؟! همه ی این چیزایی ک تو این پست گفتی تا همین ۱۰۰ سال پیش تو ایران وجود داشت و همین الان هم تو بعضی شهر ها مثل سیستان و زاهدان و خوزستان وجود داره.خیلی مردی برو از اونجا گزارش بنویس

  12. عجب،نگاه ما ایرونیا،گور پدر اروپاییا،اصلا هفت پشتشون تو نجاست بوده باشه به ما چه مربوطه،،همش درگیری لفظی،وبی احترامی به همدیگه،، کمی به خودبیاییم،بعد میگن ایرانیا عصبانی اند،والا،چه وضعشه،،این جوونهای حالا دگه شورشو در آوردن،،کمی به وطن فکر کنید، این نامهربانیها،ودعواهای بیخود،،عاقبت سرنوشت ایران عزیز را خراب میکنه،،،ایران سربلند،وایرانی بر قرار،،

  13. جوری می که قرون وسطا ال بوده و جیمبل بوده، انگار که ایران و افغانستان و عربستان و یمن و پاکستان اون زمان بهشت برین بوده، اون زمان همه جا همین جور بوده ، من یادمه ، تو روستاهای ما دهه ۶۰ همه تو یه برکه حمام می زدیم از همان آب هم مردم می خوردند، اگه برگردم به اون زمان به هیچ وجه تو مستراح چوبی فضای حاجت نخواهم کرد.

  14. جالبه ,اونها جرات این رو داشتند به اینها اعتراف کنند ! اما تو همین خاورمیانه و ایران چطور بوده !? همه جا فقر فساد ,خرافه ,بهداشت پایین و..را بدنبال داره !اروپا با کنارگذاشتن چهارچوبها البته در علم و سیاست ! و چپاول ثروت دیگران متمول شد ! دگامتیسم هم همیشه در کشورهایی که داعیه پیروی از یک مکتب بشری یا الهی را داره و خصوصا این مکاتب توام و در رابطه با حفظ قدرت حاکمان باشد همیشه بوده و هست و خواهد بود !
    همین حالا هم جاهایی که فقر هست ,امکانات اولیه بهداشتی ,حمام و دستشویی اختصاصی نیست نهایتش عمومیه که نبودش بهتره ! دکتر نباشه ملت دست بدامان خز و گیاه و زهره روباه و ..کفتار و..میشوند !
    تو همین ایران هنوز روی زخم باز بعضی جاها ادرار میریزند !
    مثلا مگه تو زمان ابن سینا که تازه آخرهای قرون وسطایی محسوب شده !قرن ۵ میلادی و قبل اسلام پیش کش ,چندتا حمام یا دستشویی تو شهرهای ایران بوده ! عصر مدرن اروپا یعنی قرن ۱۶ به بعد یعنی ایلخانی و تیموری به بعد و صفویه وافشارو قاجار ..اون زمان تو شهر چندتا حموم بوده و چند درصد ملت پول رفتن به یک حموم در شهر رو با خزینه اش داشتند و…
    جالبه متن در آخر میگه یعنی با عبور از ارسطو و جالینوس و ابن سینا و نواندیشی و تجربه و آزمایش غرب به علوم جدید و ترقی رسید .که کاملا درهمه چی صدق میکنه ترس از تغییر و ایجاد حاشیه امن همیشه باعث رکود میشه در هر زمینه ای !چه طبیعی چه انسانی !

  15. جالبه ,اونها جرات این رو داشتند به اینها اعتراف کنند ! اما تو همین خاورمیانه و ایران چطور بوده !? همه جا فقر فساد ,خرافه ,بهداشت پایین و..را بدنبال داره !اروپا با کنارگذاشتن چهارچوبها البته در علم و سیاست ! و چپاول ثروت دیگران متمول شد ! دگامتیسم هم همیشه در کشورهایی که داعیه پیروی از یک مکتب بشری یا الهی را داره و خصوصا این مکاتب توام و در رابطه با حفظ قدرت حاکمان باشد همیشه بوده و هست و خواهد بود !
    همین حالا هم جاهایی که فقر هست ,امکانات اولیه بهداشتی ,حمام و دستشویی اختصاصی نیست نهایتش عمومیه که نبودش بهتره ! دکتر نباشه ملت دست بدامان خز و گیاه و زهره روباه و ..کفتار و..میشوند !
    تو همین ایران هنوز روی زخم باز بعضی جاها ادرار میریزند !
    مثلا مگه تو زمان ابن سینا که تازه آخرهای قرون وسطایی محسوب شده !قرن ۵ میلادی و قبل اسلام پیش کش ,چندتا حمام یا دستشویی تو شهرهای ایران بوده ! عصر مدرن اروپا یعنی قرن ۱۶ به بعد یعنی ایلخانی و تیموری به بعد و صفویه وافشارو قاجار ..اون زمان تو شهر چندتا حموم بوده و چند درصد ملت پول رفتن به یک حموم در شهر رو با خزینه اش داشتند و…بقیه ملت چکار میکردند ! تیمم بدل از غسل و وضو برای چی بود !

    جالبه متن در آخر میگه یعنی با عبور از ارسطو و جالینوس و ابن سینا و نواندیشی و تجربه و آزمایش غرب به علوم جدید و ترقی رسید .که کاملا درهمه چی صدق میکنه ترس از تغییر و ایجاد حاشیه امن همیشه باعث رکود میشه در هر زمینه ای !چه طبیعی چه انسانی !
    آخرین پزشک حاذق ما این سینا بوده که اتفاقا در همین قرون وسطای استفاده میشده ! نه بعد !
    مشکل اینکه ما ایرانی ها بدون تفکر و از روی تعصب یعنی همون دگم میخواهیم بهترین باشیم ! البته میشه باشیم مثل همون دوره اسلامی طلایی یعنی از قرن ۱۰ میلادی تا ۱۵ میلادی ! یا حدااقل اوایل صفویه ! یعنی از قرن ۱۴ اینها از ما جلو افتادند !
    والله بیشتر عزیزا حتی معادل سازی تاریخی هم نمیتوانند بکنند مثلا قرن ۱۰ میلادی چند هجری میشه ! اون موقع وضعیت چطوری بوده ! حتی ۱۰۰ سال پیش تو شهر ۱۰۰ هزار نفری تهران با یکی دو حموم که گران بوده و خاص اعیان و آرزوی ملت ! قشر اعظم ملت میتونستند هفته ای یه بار برند حموم ! بقیه ملت آب رو ازکجا تامین میکردند ! اما کتابهایی هست که به تفصیل گفته و میشه حدس زد وضعیت چطوری بوده !
    همین حالا از خونه گرم و شهر پرامکانات فعلی که آماده شده براتون و قدرت فکر و چشم رو ازتون گرفته پاشید برید جاهای محروم کشور تا بدونید چی میگم !
    اما زمانیکه به ضعف های خودمون اقرار کنیم و بدون تعصب برای حل آنها عبور کنیم .اون موقع بهترینیم.

  16. زمان کورش کبیر کل جمعیت دنیا ۴۱میلیون نفر بوده و جمعیت ایران به نهایی ۲۰ میلیون نفر بوده یعنی نصف جهان و اولین و بزرگترین و طولانی ترین امپراطوری جهان توی کتاب گینس بنام ایران ثبت شده زمان کوروش آتش مظهر پاکی بوده که هنوز هم هیچ چیز جز آتش بری ضد عفونی کردن و از بین بردن آلودگی استفاده میکنند

  17. در کل قرون وسطی تاریک ترین و بدترین روزهای اروپا بود
    طلوع عصر قوم وحشی (وایکینگ ها)
    شیوع ویروس طاعون
    کمبود آب و غذا…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سه =

دکمه بازگشت به بالا