;
درمان خانگیسلامت

سلامت چشم، پوست و بدن با ۹ خاصیت شگفت انگیز آب هویج!

فواید آب هویج: هویج یک سبزی ریشه‌ای است که فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. این سبزی ترد، شیرین و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، بتاکاروتن، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. می‌توانید هویج را به‌تنهایی بخورید یا آب آن را بگیرید.

تعداد زیادی از شواهد علمی نشان می‌دهند که مصرف منظم آب هویج برای سلامت پوست و بینایی مفید است. آب هویج همچنین به کاهش وزن و کم کردن خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. از آنجایی که آب هویج فواید فوق‌العاده‌ای برای سلامتی بدن دارد، ۹ خاصیت شگفت انگیز آن را در این مطلب سلامت بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اگر ۲ حبه سیر برشته بخورید، در ۲۴ ساعت اثرش را نشان می دهد، حیرت آور است!

چرا آب هویج برای سلامتی بدن مفید است؟

مصرف آب هویج به بدن آنتی‌اکسیدان‌های زیادی می‌دهد. خوردن آب هویج با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در ارتباط است. در یک مطالعه نشان داده شد مردانی که به‌طور منظم آب هویج مصرف می‌کردند، کمتر بیماری قلبی را تجربه کردند. آب هویج یک نوشیدنی محبوب است که می‌توانید آن را با آب میوه‌ها و سبزیجات مختلف مخلوط کنید.

آب هویج ارزش غذایی بالایی دارد. یکی از مواد مغذی اصلی موجود در آب هویج بتاکاروتن نام دارد. بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A است و فواید مختلفی برای سلامتی بدن دارد. آب هویج منبع غنی پتاسیم، ویتامین C و فولات به شمار می‌رود.

شاید بپسندید: سلامت جسمی و آرامش روحی با ۵ بهترین روغن مخصوص ماساژ بدن!

۱. سلامت چشم‌ها را بهبود می‌بخشد

فواید آب هویج، آب هویج حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که همگی برای سلامتی چشم‌ها مفید هستند. یک فنجان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب هویج ۲۵۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین A را برطرف می‌کند. ویتامین ذکر شده برای سلامت چشم‌ها ضروری است.

چند مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که بین مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی پروویتامین A و کاهش خطر ابتلا به کوری و بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن ارتباط وجود دارد. علاوه بر این آب هویج منبع عالی لوتئین و زیگزانتین به شمار می‌رود که دو نوع کاروتنوئید هستند که در چشم‌ها جمع می‌شوند و از چشم‌ها در برابر نورهای آسیب‌رسان محافظت می‌کنند.

فواید آب هویج، مصرف زیاد لوتئین و زیگزانتین ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات مربوط به چشم از جمله بیماری تباهی لکه‌ی زرد ناشی از افزایش سن را کم کند. یک بررسی روی شش مطالعه به این نتیجه رسید که بین مصرف دو ترکیب ذکر شده و کاهش ۲۶ درصدی خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد ناشی از افزایش سن ارتباط وجود دارد. برای اینکه از چشم‌هایتان حفاظت کنید، حتما آب هویج را در رژیم غذایی خود جای دهید‌.

شاید بپسندید: زندگی خصوصی هانده ارچل: ۱۵ نکته خصوصی در مورد هانده ارچل زیباترین بازیگر ترک که نمی دانستید!

۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

تقویت سیستم ایمنی بدن را هم می‌توانیم از جمله خواص آب هویج بدانیم. ویتامین‌های A و C موجود در آب هویج به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و از سلول‌های سیستم ایمنی بدن در مقابل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. علاوه بر این آب هویج منبع غنی ویتامین B6 به شمار می‌رود؛ به طوری که یک فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) از آن ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین ذکر شده را برطرف می‌کند.

فواید آب هویج، ویتامین B6 برای واکنش بهینه‌ی سیستم ایمنی بدن ضروری است. در صورتی که دچار کمبود ویتامین B6 باشید، سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود. یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسید که مصرف کافی ویتامین B6 رشد نوعی از سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت‌ها را بهبود بخشید. به مطالعات انسانی در این زمینه نیاز است.

شاید بپسندید: زندگی خصوصی هانده ارچل: ۱۵ نکته خصوصی در مورد هانده ارچل زیباترین بازیگر ترک که نمی دانستید!

۳. خواص ضدسرطانی دارد

یکی دیگر خواص آب هویج مبارزه با سرطان است. مطالعات آزمایشگاهی به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از ترکیبات موجود در آب هویج ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کنند. از جمله‌ی این ترکیبات مهم می‌توانیم به بتاکاروتن و لوتئین اشاره کنیم که به‌طور ویژه در محافظت در برابر سرطان خون اثرگذار هستند.

احتمالاً بپسندید: از این خواص نان جو نمیشه گذشت + فواید باورنکردنی جو برای سلامت و لاغری!

فواید آب هویج، نتایج یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی نشان داد افراد مبتلا به سرطان خون که به مدت ۷۲ ساعت آب هویج مصرف کردند، مرگ سلول‌های سرطانی و متوقف شدن سیکل رشد این سلول‌ها را تجربه کردند. یک مطالعه‌ی‌ آزمایشگاهی دیگر نتایج مشابهی را گزارش کرد، اما نشان داد که ترکیب ضدسرطانی اصلی آب هویج «پلی‌استیلین» است.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما باید در نظر داشت که مطالعات انسانی کمی در این زمینه انجام شده است. یک مطالعه‌ی دو هفته‌ای روی ۲۲ مرد به این نتیجه رسید که نوشیدن تقریبا یک و نیم فنجان (۳۳۰ میلی‌لیتر) آب هویج در روز به‌طرز قابل‌توجهی روی بیومارکر‌های موجود در مدفوع که با سرطان روده‌ی بزرگ مرتبط بودند اثر نگذاشت. توجه کنید که مطالعه‌ی ذکر شده در مدت زمان کم شرکت‌کنندگان را بررسی کرد. به مطالعات بلندمدت بیشتری در این زمینه نیاز است.

بیشتر بخوانید: آب کردن شکم و پهلو: با این دو راهکار ساده سریع از شر چربی های شکم و پهلو خلاص شوید

فواید آب هویج

شاید بپسندید: زیباترین زنان دنیا: ۸ ترفند جادویی زیبایی از کشورهایی که زیباترین زنان دنیا را دارند!

۴. سطح قند خون را پایین می‌آورد

کم کردن میزان قند خون را هم می‌توانیم در لیست خواص آب هویج قرار دهیم. نوشیدن مقدار کمی از آب هویج ممکن است در کاهش سطح قند خون مفید باشد. مطالعات انجام شده روی موش‌های صحرایی مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که آب هویج تخمیر شده سطح قند خون موش‌ها را کم کرد و سایر نشانگرهای مرتبط را بهبود بخشید.

فواید آب هویج، علت این موضوع این است که این نوشیدنی حاوی پروبیوتیک‌هایی است که باکتری‌های مفیدی هستند که روی باکتری‌های روده‌ که با دیابت مرتبط هستند اثر می‌گذارند. یک مطالعه‌ی حیوانی دیگر به این نتیجه رسید که آب هویج به دلیل اثرات ضدالتهابی رنگدانه‌‌های آنتوسیانین موجود در آن به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

آب هویج شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد‌. شاخص گلیسمی معیاری برای اندازه‌گیری سرعت بالا رفتن سطح قند خون توسط مواد غذایی مختلف است. مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند ممکن است به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. نتیجه می‌گیریم که آب هویج می‌تواند جایگزین خوبی برای آب‌میوه‌های حاوی شاخص گلیسمی بالا باشد. هرچند نباید در مصرف آب هویج زیاده‌روی کنید، وگرنه ممکن است قند خونتان افزایش پیدا کند.

شاید بپسندید: به این دلیل گیلاس زیاد بخورید + ۲۰ خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی گیلاس!

۵‌. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

فواید آب هویج، اگر می‌خواهید سلامت پوست خود را افزایش دهید، از خواص آب هویج کمک بگیرید. مواد مغذی موجود در این نوشیدنی برای پوست مفید هستند. یک فنجان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب هویج بیش از ۲۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را برطرف می‌کند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و یک ترکیب ضروری برای تولید کلاژن به شمار می‌رود. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن است‌. این نوع پروتئین قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را مستحکم می‌کند.

فواید آب هویج، علاوه بر این ویتامین C به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بتاکاروتن موجود در آب هویج هم ممکن است به افزایش سلامت پوست کمک کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که دنبال کردن رژیم غذایی غنی از کاروتنوئیدها ممکن است از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید (UV) محافظت کند و ظاهر پوست را بهبود ببخشد.

شاید بپسندید: کاهش میل جنسی مردان: این ۸ ماده غذایی قاتل میل جنسی آقایان است!

۶. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

می‌توانید از خواص آب هویج برای بهبود سلامت قلب خود بهره ببرید. این نوشیدنی نارنجی رنگ ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری‌‌های قلبی کمک کند. آب هویج منبع خوبی از پتاسیم محسوب می‌شود. پتاسیم یک ماده‌ی معدنی مهم است که نقش قابل‌توجهی در تنظیم فشار خون دارد. نشان داده شده که دنبال کردن رژیم غذایی حاوی پتاسیم زیاد از شما در برابر فشار خون بالا و سکته محافظت می‌کند.

فواید آب هویج، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در آب هویج هم ممکن است برای قلب مفید باشند‌. یک مطالعه‌ی سه ماهه روی ۱۷ فرد مبتلا به تری‌گلیسیرید و فشار خون بالا به این نتیجه رسید که نوشیدن دو فنجان (۴۸۰ میلی‌لیتر) آب هویج در روز به‌طرز چشمگیری میزان آنتی‌اکسیدان‌های خون را بهبود بخشید و اکسیداسیون چربی خون را کاهش داد که ممکن است منجر به بیماری‌های قلبی شود. با این حال باید مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه انجام شود تا بتوانیم نظر قطعی دهیم.

شاید بپسندید: ۳۰ سالگی: اگر سن‌تان از ۳۰ عبور کرده، دور این ۷ غذا و خوراکی‌ را مطلقا خط بکشید!

۷. از کبد محافظت می‌کند

باور بر این است که کاروتنوئیدهای موجود در آب هویج سلامت کبد را افزایش می‌دهند. چند مطالعه به این نتیجه رسیدند که هویج به دلیل داشتن کاروتنوئیدها اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و از شما در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت می‌کند. بیماری ذکر شده زمانی رخ می‌دهد که چربی در اثر دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن یا چاقی در کبد ذخیره شود. این موضوع ممکن است در نهایت منجر به زخم و آسیب دائمی به کبد شود.

فواید آب هویج، یک مطالعه‌ی هشت‌هفته‌ای روی موش‌های صحرایی به این نتیجه رسید که آب هویج بعضی از نشانگرهای بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش داد. یک مطالعه‌ی حیوانی دیگر نتایج مشابهی را نشان داد و همچنین عنوان کرد که آب هویج نشانگرهای التهابی خون را کاهش داد. باید مطالعات انسانی بیشتری در این زمینه انجام شود.

شاید بپسندید: اگر شب ها خوابت نمیبره، خوردن این 9 ماده غذایی را امتحان کن!

۸. به کاهش وزن کمک می‌کند

کاهش وزن یکی دیگر از خواص آب هویج به شمار می‌رود. فیبر موجود در این نوشیدنی ممکن است در این زمینه مفید باشد. تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف کافی فیبر به کم کردن وزن اضافی بدن، به‌ویژه کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

شاید بپسندید: ۱۵ خواص باورنکردنی ملون: با خوردن ملون زیباتر و جوان تر شوید!

۹. سلامت مغز را افزایش می‌دهد

بتاکاروتن موجود در آب هویج خطر ابتلا به مشکلات حافظه در اثر افزایش سن را کاهش می‌دهد. یکی از علل این موضوع این است ‌که ترکیب ذکر شده با استرس اکسیداتیو که می‌‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند مبارزه می‌کند. استرس اکسیداتیو در مغز همچنین می‌تواند منجر به آسیب سلول‌های مغز شود.

فواید آب هویج، بتاکاروتن موجود در آب هویج می‌تواند از این آسیب پیشگیری کند. پتاسیم آب هویج هم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی مفید باشد. یک فنجان آب هویج حاوی ۶۸۹ میلی‌گرم پتاسیم است. این یعنی با مصرف این میزان از آب هویج ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدنتان به این ماده‌ی معدنی برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب لیمو: ۲۴ معجزه نوشیدن آب لیمو با شکم خالی که نمی دانستید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =

دکمه بازگشت به بالا