;
درمان خانگیسلامت

اگر شب ها خوابت نمیبره، خوردن این 9 ماده غذایی را امتحان کن!

موادغذایی مفید برای رفع بی خوابی شبانه: آیا می دانستید آنچه می خورید می تواند برای بی خوابی شما مفید باشد؟ درست شنیدی، داریم به شب های بی خوابی پایان می دهیم! آیا شما هم برای به خواب رفتن مشکل دارید و معتقدید که شمارش بره ها دیگر راه حل نیست؟

در این مطلب از سری مطالب سلامت مجله خبری چشمک ما 9 ماده غذایی را فهرست کرده ایم که می تواند به شما کمک کند خواب با کیفیت تری در طول شب داشته باشید.

شاید بپسندید: حل مشکل خواب شبانه: در صورت بروز بی خوابی شبانه از انجام این کارها خودداری کنید!

موادغذایی مفید برای رفع بی خوابی شبانه

این مواد غذایی عبارتند از:

  • بادام
  • جو دوسر نورد شده
  • موز
  • ماهی سالمون
  • شیر
  • ماست
  • گندم سیاه
  • عسل
  • گیلاس

همانطور که می بینید، بیایید نگاهی دقیق تر به لیست خود بیندازیم که شامل گروه های غذایی بسیار متنوعی است.

شاید بپسندید: ۵ بهترین نوشیدنی خنک با خواص بی نظیر برای تابستان + طرز تهیه

بادام

آجیل که برای میان وعده ها ضروری است، یکی از لذت بخش ترین غذاهایی است که جلوی تلویزیون مصرف می شود. بادام که عموماً به عنوان آجیل مصرف می شود، با ارزش غذایی موجود در آن یک شفابخش کامل است. بادام که فواید بسیار متفاوتی دارد، البته بر کیفیت خواب نیز تاثیر دارد.

بادام حاوی مقدار زیادی ملاتونین است که در بین مردم به هورمون خواب معروف است و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند. علاوه بر این، بادام که حاوی منیزیم و کلسیم است، حاوی دو ماده معدنی است که به آرامش ماهیچه ها و کمک به خواب کمک می کند. علاوه بر این، به لطف تریپتوفان موجود در بادام که به طور طبیعی عملکردهای عضلانی و عصبی را آرام می کند، ریتم قلب را نیز تنظیم می کند.

شاید بپسندید: عکس های منتخب ویکی مدیا که تصور نمی کنید واقعی باشند!؟ + بهترین عکس ها از سال 2006 تا 2023

بادام

بیشتر بخوانید: ترکیب شیر و زعفران: ۵ خاصیت شگفت انگیز شیر و زعفران برای سلامتی

به علاوه، بادام به عنوان یک میان وعده سالم، دارای چربی خوب و قند و چربی اشباع کم است. کسانی که بیماری ای ندارند که مصرف بادام را تحت تاثیر قرار دهد، می توانند با خیال راحت بادام را مصرف کنند. مصرف 8 تا 10 عدد بادام دو یا سه ساعت قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب شما کمک می کند.

درشاید بیشتر ما وقتی به میوه فکر می کنیم، اولین میوه ای که به ذهنمان خطور می کند موز است. آیا می دانستید که از جمله فواید موز، بهبود کیفیت خواب است؟ اگر نمی دانستید، موز حاوی مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم است. به این ترتیب ماهیچه ها را شل می کند و شما را در هنگام خواب راحت تر می کند.

احتمالاً بپسندید: نقش خیار در لاغری: دستورالعمل استفاده از خیار برای کاهش وزن

همچنین این میوه، نقش فعالی در تولید هورمون سروتونین معروف به هورمون شادی و ملاتونین معروف به هورمون خواب دارد. مطالعات نشان داده است که افراد مسنی که به مدت 2 هفته هر روز موز مصرف می‌کنند و مشکلات خواب دارند، نسبت به افرادی که موز مصرف نمی‌کنند، کمتر دچار اختلال خواب می‌شوند. موز به شما کمک می کند خوابی عمیق، بدون وقفه و راحت داشته باشید.

البته نباید فراموش کرد که به دلیل قند بالای موز، قند خون را بالا می برد و شاید برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند یا دیابت دارند، گزینه چندان مناسبی نباشد. میزان مصرف میوه را می توان به 2 وعده در روز در افراد سالم محدود کرد.

شاید بپسندید: زیباترین زنان دنیا: ۸ ترفند جادویی زیبایی از کشورهایی که زیباترین زنان دنیا را دارند!

ماهی سالمون

ماهی سالمون یک غذای بسیار محبوب است. ماهی قزل آلا که به خاطر گوشت نارنجی یا قرمزش شناخته می شود، جزو ماهی های روغنی طبقه بندی می شود. ماهی سالمون حاوی پروتئین بسیار بالا، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است و یک نوع غذایی بسیار سالم است.

ماهی سالمون به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 به تنظیم هورمون سروتونین کمک می کند. از آنجایی که هورمون سروتونین به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند، کیفیت خواب بهتری را به بدن ارائه می دهد. علاوه بر این، چندین مطالعه وجود دارد که اثرات مصرف ماهی قزل آلا را بر کیفیت خواب بررسی می کند. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که به مدت 6 ماه سه بار در هفته ماهی سالمون می‌خوردند، سریع‌تر از افرادی که مرغ، گوشت گاو یا خوک با ارزش‌های غذایی مشابه مصرف می‌کردند، به خواب رفتند.

برای مصرف ماهی قزل آلا اگر هیچ حساسیتی ندارید و مشکل سلامتی که مانع از مصرف آن می شود ندارید، مصرف یک بار در هفته ماهی قزل آلا برای شما کافی است.

احتمالاً بپسندید: فواید دراز کشیدن بر روی زمین: با خواندن این مطلب، خوابیدن روی تخت را رها می کنی!

بلغور جو دوسر

جو دوسر نورد شده؛ یک محصول جو دوسر است که از جوی دو سر مانند آرد جو دوسر تهیه می شود. بلغور جو دوسر که اخیراً مورد علاقه بسیاری از افراد برای صبحانه بوده است، شاید محبوب ترین محصول جو باشد. یکی از دلایل محبوبیت بلغور جو دوسر که در هنگام تهیه آن نیاز به زحمت زیادی ندارد و تهیه آن بسیار کاربردی است این است که تهیه آن بسیار ساده است و می توان آن را مطابق ذائقه شکل داد. به عنوان مثال می توانید 1 لیوان شیر و 3 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را در قابلمه ای بریزید و چند دقیقه بجوشانید و بعد از جوشیدن به دلخواه روی آن را با میوه هایی مانند تمشک، توت فرنگی یا مغزهایی مانند بادام تزئین کنید.

احتمالاً بپسندید: اگر در تابستان خسته و بی حال می شوید حتما این ۵ خوراکی را مصرف کنید!

موادغذایی مفید برای رفع بی خوابی شبانه

 

احتمالاً بپسندید: راز زنان مصری که در ۵۰ سالگی، پوست ۲۵ ساله دارند!

بلغور جو دوسر که برای سلامتی نیز بسیار مهم است، حاوی مواد معدنی مفید بسیاری مانند پتاسیم، کلسیم و آهن است. علاوه بر این، حاوی بسیاری از مواد مغذی و فیبر مفید به ویژه ویتامین E و ویتامین های گروه B است.

بلغور جو دوسر همچنین منبع طبیعی بسیار مهم هورمون ملاتونین است. این ماده غذایی که می تواند به شما در تنظیم چرخه خواب کمک کند، به تنظیم اختلالات خواب نیز کمک می کند. بیشتر متخصصان به بلغور جو دوسر اشاره می کنند: غلات موجود در بلغور جو دوسر، مانند نان سبوس دار، باعث تولید انسولین می شود و به طور طبیعی قند خون را تنظیم می کند و به شما کمک می کند احساس خواب آلودگی کنید.

علاوه بر این، بلغور جو دوسر نیز به لطف ملاتونین و ویتامین های B موجود در آن، ترشح سروتونین را تحریک می کند، بنابراین با ارائه خواب شبانه با کیفیت بهتر و بدون وقفه به خواب بهتر کمک می کند. بلغور جو دوسر که ماندگاری بالایی دارد و برای افراد در هر سنی قابل مصرف است نیز نقش فعالی در کنترل وزن دارد.

شاید بپسندید: جذاب ترین و زیباترین زنان جهان، اهل کدام کشورند!؟ + تصاویر

موز

شاید بیشتر ما وقتی به میوه فکر می کنیم، اولین میوه ای که به ذهنمان خطور می کند موز است. آیا می دانستید که از جمله فواید موز، بهبود کیفیت خواب است؟ اگر نمی دانستید، موز حاوی مقدار زیادی منیزیم و پتاسیم است. به این ترتیب ماهیچه ها را شل می کند و شما را در هنگام خواب راحت تر می کند.

شاید بپسندید: علیرغم دانستن فواید لیمو، احتمالاً از عوارض جانبی مصرف لیمو بی خبرید!

همچنین این میوه، نقش فعالی در تولید هورمون سروتونین معروف به هورمون شادی و ملاتونین معروف به هورمون خواب دارد. مطالعات نشان داده است که افراد مسنی که به مدت 2 هفته هر روز موز مصرف می‌کنند و مشکلات خواب دارند، نسبت به افرادی که موز مصرف نمی‌کنند، کمتر دچار اختلال خواب می‌شوند. موز به شما کمک می کند خوابی عمیق، بدون وقفه و راحت داشته باشید.

البته نباید فراموش کرد که به دلیل قند بالای موز، قند خون را بالا می برد و شاید برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند یا دیابت دارند، گزینه چندان مناسبی نباشد. میزان مصرف میوه را می توان به 2 وعده در روز در افراد سالم محدود کرد.

شاید بپسندید: ۳ عوارض مهم زیاده روی در مصرف گیلاس که نمی دانستید!

شیر

اگر در مورد بهترین غذاها برای بی خوابی صحبت نمی کردیم، این اتفاق نمی افتاد. مطمئنیم وقتی همه ما کوچیک بودیم با جمله شیرت بنوش و بخواب به رختخواب می رفتیم. همانطور که همه شما متوجه خواهید شد، مصرف شیر یک سنت دیرینه برای بهبود کیفیت خواب است. توضیح علمی برای این است؛ حاوی تریپتوفان، کلسیم، ویتامین D و هورمون ملاتونین در شیر است که مغز را به خواب تشویق می کند. اگر مشکلی برای سلامتی ندارید، به لطف عادت شیر ​​می‌توانید راحت‌تر بخوابید که به راحتی می‌توانید آن را به یک مراسم شبانه تبدیل کنید و همچنین می‌توانید صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید احساس انرژی و تناسب بیشتری داشته باشید. به لطف آنزیم های موجود در شیر.

اگر می‌خواهید کیفیت خواب خود را افزایش دهید و صبح‌ها پرانرژی‌تر از خواب بیدار شوید، هر شب ۱ لیوان شیر گرم برایتان کافی است.

احتمالا بپسندید: این ۴ نوشیدنی آب بدن را تامین می کنه و از سردرد جلوگیری می کنه!

موادغذایی مفید برای رفع بی خوابی شبانه

احتمالاً بپسندید: ۵ مدل موی شیک که موهای نازک را پرپشت و حجیم نشان می دهد + عکس

 ماست

اگر فکر می کنید «بیا.. تأثیر شیر روی کیفیت خواب خیلی خوب است، اما من شیر دوست ندارم»، ما یک خبر خوب می دهیم، ​​ماست نیز مانند شیر تأثیرات زیادی دارد! در صورت تمایل می توانید ماست موجود خود را نیز رقیق کرده و به صورت دوغ مصرف کنید، این کاملا به شما بستگی دارد. این ماده غذایی که می توانید آن را به صورت ماست یا دوغ مصرف کنید، تنها چند ساعت قبل از خواب، مصرف 2 قاشق غذاخوری ماست یا یک لیوان دوغ می تواند شما را درهای یک خواب سالم صدا بزند.

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف ماست اثرات مثبتی بر سیستم عصبی دارد و مصرف ماست نیز باعث آرامش عملکرد مغز می شود. به این ترتیب ماست که خاصیت شل کننده طبیعی عضلات دارد به شما کمک می کند تا خستگی خود را کاهش دهید و به خواب بروید.

شاید بپسندید: فواید ریشه تمشک چیست؟ ریشه تمشک برای چه بیماری هایی مفید است؟

گندم سیاه

گندم سیاه که اخیراً بسیار از آن نام برده می شود، با طبیعت بدون گلوتن خود توجه ها را به خود جلب می کند و همچنان یک غذای ضروری در سفره های اکثر مردم است. فواید گندم سیاه که با فوایدی که دارد سیب سفره است، به شمارش ختم نمی شود. گندم سیاه که از فشار خون بالا جلوگیری می کند، فعالیت های روده را تنظیم می کند و از التهاب در بدن جلوگیری می کند، در افزایش کیفیت خواب نیز بسیار موفق است. گندم سیاه که برای خوابی آرام تر و بدون وقفه عالی است، برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند ضروری است.

احتمالاً بپسندید: ورزش مخصوص ژاپنی ها برای پیر نشدن و جلوگیری از میگیرن و آلزایمر!

عسل

شاید بتوان گفت عسل یک فروشگاه شفابخش کامل است! عسل که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، سرفه را سرکوب می کند، علائم گوارشی را تسکین می دهد و فواید بی شماری برای سلامتی دارد، همچنین کیفیت خواب را بهبود می بخشد. عسل با تامین انرژی مورد نیاز برای عملکردهای طبیعی بدن در طول خواب می تواند به خواب بهتر شما کمک کند. یک قاشق عسل قبل از رفتن به رختخواب کبد را تغذیه می کند و تضمین می کند که ذخایر گلیکوژن کافی برای یک خواب خوب دارید.

همچنین، اگر گرسنگی در طول شب شما را آزار می دهد، مصرف مقدار کمی عسل درست قبل از خواب به تعادل قند خون کمک می کند. علاوه بر این، مصرف عسل قبل از رفتن به رختخواب نیز به شما کمک می کند تا از واکنش هایی که ممکن است هوشیاری شما را افزایش دهند، جلوگیری کنید. خوب است هشدار داده شود، فراموش نکنید که اگر دیابت یا بیماری حساسیت زا دارید، از مصرف عسل خودداری کنید.

شاید بپسندید: اگه فواید مخلوط عسل و آب لیمو رو بدونی، این ترکیب را تو برنامه غذایی هر روزه ات قرار میدی!

گیلاس

مطالعات نشان داده است که گیلاس به بدن ما کمک می کند تا چرخه خواب و بیداری را تنظیم کند و مصرف گیلاسی که به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، نقش بسیار موفقی در بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به بی خوابی دارد. مصرف گیلاس که منجر به خواب بهتر و طولانی تر می شود را می توان به صورت اختیاری به صورت آب میوه نیز مصرف کرد. هورمون های تریپتوفان و ملاتونین موجود در گیلاس در انتقال بدن به خواب بسیار مفید هستند. به همین دلیل، گیلاس یک جایگزین عالی برای یک خواب خوب شبانه است. علاوه بر این، مصرف گیلاس به لطف ویتامین A موجود در آن، پوست را زیبا می کند و بدن را از سموم پاک می کند. گیلاس که به لطف آنتی اکسیدان های موجود در آن با سرطان مبارزه می کند، غذای بسیار مفیدی برای کاهش کلسترول و قند خون است.

شاید بپسندید: ۵ چیزی که در مورد پریود به دخترتان نباید بگویید!

موادغذایی مفید برای رفع بی خوابی شبانه

11 گیلاس کوچک تقریباً به یک سهم میوه مربوط می شود و برای کسانی که می خواهند از حق آبمیوه خود استفاده کنند، مصرف نصف لیوان آب گیلاس به افزایش کیفیت خواب شما کمک می کند.

شاید بپسندید: به این دلیل گیلاس زیاد بخورید + ۲۰ خاصیت شگفت انگیز و باورنکردنی گیلاس!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا