;
تاریخ و تمدن

طراحی چهره ملکه های سلسله هخامنشی با ابزارهای گرافیکی+عکس

چهره ملکه های هخامنشی: هخامنشیان یکی از سلسله‌های باستانی ایران پیش از اسلام و از دودمان پارس‌ها بودند. این سلسله تبار خود را به هخامنش می‌رسانند و سلسله خود را به اسم او، نام‌گذاری کردند. اگرچه هخامنشیان پیش از کوروش بزرگ نیز، در انشان و پارس با پادشاهان دیگری اداره می‌شدند؛ اما به‌دلیل شکست مادها توسط کوروش و فتح لیدی و بابل توسط او و تبدیل پادشاهی هخامنشی به یک امپراتوری بزرگ، کوروش بزرگ را موسس سلسله هخامنشی می‌دانند.

 احتمالا بپسندید: عکس های جذاب بهنوش طباطبایی در کویر یزد: خانم بازیگر مثل قالی کرمانه، هر روز زیباتر و جذاب تر!

سلسله هخامنشیان

هخامنشیان نام سرسلسله دودمان خود، هخامنش، را روی سلسله خود گذاشتند. سلسله هخامنشی از سال ۵۵۰ پیش از میلاد با روی کار آمدن کوروش بزرگ تبدیل به یک شاهنشاهی شد و در سال ۳۳۰ قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی از پای درآمد. سلسله هخامنشی در مدتی کوتاه توانست بخش‌هایی از یونان و بابل را زیر سلطه خود درآورد و جغرافیای سیاسی خود را توسعه دهد. هم‌زمان با حکومت سلسله هخامنشی، هیچ امپراتوری دیگری در هیچ جای جهان نبود؛ از این‌رو شاهنشاهی هخامنشی اولین امپراتوری تاریخ جهان نام گرفته است.

پارس‌ها که هسته اصلی دولت هخامنشی را تشکیل می‌دادند از آریایی‌های مهاجر به ایران بودند. نام این قوم در کتیبه‌های آشور ذکر شده است. آن‌ها بعد از مهاجرت، ابتدا اطراف دریاچه ارومیه ساکن شدند؛ اما به‌دلیل تهدیدهایی که از جانب دولت آشور متوجه آن‌ها شد، با ضعیف شدن دولت عیلام، به جنوب غرب ایران رفتند.

چهره ملکه های هخامنشی

نام کشور پارسوا برای اولین بار در کتیبه‌های آشور به چشم می‌خورد. راولینسن‌ بر این عقیده است که کشور پارس‌ها در این کتیبه آشوری همان اطراف دریاچه ارومیه است که قوم پارس ابتدا در آن ساکن شدند. از کتیبه‌های آشوری چنین استنباط می‌شود که پارس‌ها زمانی که در اطراف دریاچه ارومیه بودند، تحت سلطه آشور قرار داشتند و در زمان فرورتیش پادشاه ماد، زیر سلطه ماد درآمدند و در زمان ضعف دولت ماد، در قلمرو سابق عیلام استقلال یافتند.

پارس‌ها از اختلاف ماد و آشور و ضعف آن‌ها استفاده کردند و انشان را تصرف کردند. تصرف انشان در زمان چیش پیش روی داد؛ چون کورورش در کتیبه‌های خود از چیش پیش دوم به نام شاه انشان یاد کرده است.

عکس های زیبا از طراحی چهره ملکه های هخامنشی

ملکه‌های ایران باستان دارای استقلال اجتماعی و اقتصادی بودند؛ استقلالی که آن‌ها را به سیاستمدارانی قدرتمند تبدیل کرده بود. آن‌ها از قدرتشان برای فتح سرزمین‌های جدید استفاده نمی‌کردند، بلکه کنترل ثروت و منابع امپراتوری در دست آن‌ها بود. ملکه‌های ایرانی به عنوان مادران شاهزادگان آینده برای سلسله هخامنشی، تأثیر قابل‌توجهی بر جانشینی سلطنتی و ثروت سیاسی امپراتوری داشتند.

در ادامه این مطلب از سری مطالب فرهنگ و هنر مجله خبری چشمک با مطلب چهره ملکه های هخامنشی به روایت هوش مصنوعی همراه باشید.

 

 

 

چهره ملکه های هخامنشی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا