زندگیدرمان خانگیسلامت

اگر دچار این مشکلات سلامتی هستید باید آب بنوشید + ۱۴ فایده نوشیدن آب

هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامتی و تندرستی بسیار مهم است، اما بسیاری از مردم هر روز مایعات کافی مصرف نمی کنند. حدود ۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده است و حدود ۷۱ درصد از سطح سیاره را آب پوشانده است. همیشه می گویند آب منبع حیات و زندگی است. اما نوشیدن روزانه آب به اندازه کافی در صدر فهرست اولویت های بسیاری از مردم قرار ندارد. به همین دلیل نخواسته بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی سراغ ما می آید. اما اگر روزانه به اندازه کافی آب بنوشید میانگین ۸ لیوان، دیگر دچار بسیاری از بیماری ها نمی شوید. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامت به ۱۴ فواید نوشیدن آب می پردازیم. با نوشیدن آب کافی همیشه سلامت، زیبا و شاداب خواهید بود.

بیشتر بخوانید: همین حالا نوشیدن آب یخ را متوقف کنید + ۱۰ خطر ناشناخته در آب یخ زده

۱.فواید نوشیدن آب، بهبود درد مفاصل

غضروف که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات یافت می شود، حاوی حدود ۸۰ درصد آب است. کم آبی طولانی مدت می تواند توانایی جذب شوک مفاصل را کاهش دهد و منجر به درد مفاصل شود. اما زمانی که به اندازه کافی آب مصرف می کنید، درد مفاصل از بین می رود.

۲.ایجاد بزاق و مخاط

بزاق به هضم غذا کمک می کند و دهان، بینی و چشم ها را مرطوب نگه می دارد. این از اصطکاک و آسیب جلوگیری می کند. نوشیدن آب نیز دهان را تمیز نگه می دارد. مصرف آن به جای نوشیدنی های شیرین، می تواند پوسیدگی دندان را نیز کاهش دهد.

۳.اکسیژن را به سراسر بدن می رساند

خون بیش از ۹۰ درصد آب است و خون اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن می رساند.

۴.سلامت و زیبایی پوست را افزایش می دهد

با کم آبی، پوست در برابر اختلالات پوستی و چین و چروک های زودرس آسیب پذیرتر می شود. اما با نوشیدن آب کافی جوانی و شادابی پوست حفظ می شود.

فواید نوشیدن آب

۵.مغز، نخاع و سایر بافت های حساس را تقویت می کند

کم آبی می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. کم آبی طولانی مدت منجر به مشکلاتی در تفکر و استدلال می شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب خیار: ضد التهاب، آب رسان و جوان کننده پوست

۶.فواید نوشیدن آب، دمای بدن را تنظیم می کند

آبی که در لایه های میانی پوست ذخیره می شود، هنگامی که بدن گرم می شود، به صورت عرق به سطح پوست می آید. همانطور که تبخیر می شود، بدن را خنک می کند. به عنوان مثال هنگام ورزش کردن یا کارهای فیزیکی سنگین و یا در روزهای گرم تابستان.

برخی از دانشمندان بر این باورند، زمانی که آب در بدن بسیار کم باشد، ذخیره گرما افزایش می یابد و فرد کمتر می تواند فشار گرمایی را تحمل کند. یا اگر استرس گرمایی در حین ورزش رخ دهد، وجود آب زیاد در بدن ممکن است فشار فیزیکی را کاهش دهد.

۷. دستگاه گوارش سالم

روده برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. کم آبی می تواند منجر به مشکلات گوارشی، یبوست و معده بیش از حد اسیدی شود. این امر خطر سوزش سر دل و زخم معده را افزایش می دهد.

۸.مواد زائد بدن را دفع می کند

آب در فرآیندهای تعریق و دفع ادرار و مدفوع مورد نیاز است.

۹.فواید نوشیدن آب، به حفظ فشار خون کمک می کند

کمبود آب می تواند باعث غلیظ شدن خون و افزایش فشار خون شود.

فواید نوشیدن آب

۱۰.کمک به جذب هوا توسط بدن

هنگامی که آب بدن کم می شود، راه های جذب هوا توسط بدن محدود می شود تا از دست دادن آب به حداقل برسد. این می تواند آسم و آلرژی را بدتر کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ خواص شگفت انگیز چای آلبالو: سالم ترین نوشیدنی فصل

۱۱.مواد معدنی و مواد مغذی را در دسترس قرار می دهد

مواد معدنی و مواد مغذی در آب حل می شوند و این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به نقاط مختلف بدن برسند.

۱۲.فواید نوشیدن آب، از آسیب کلیه جلوگیری می کند

کلیه ها مایعات بدن را تنظیم می کنند. آب ناکافی می تواند منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات شود.

۱۳.عملکرد را در حین ورزش افزایش می دهد

کم آبی بدن در حین ورزش ممکن است عملکرد را مختل کند. برخی از دانشمندان می گویند که مصرف آب بیشتر ممکن است عملکرد را در طول فعالیت‌های ورزشی بیشتر افزایش دهد. البته تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است، اما یک بررسی نشان داد که کم آبی عملکرد را در فعالیت هایی که بیش از ۳۰ دقیقه طول می کشد کاهش می دهد.

۱۴.فواید نوشیدن آب، کاهش وزن

اگر آب به جای آب میوه های شیرین و نوشابه های گازدار مصرف شود، به کاهش وزن نیز کمک می کند. در واقع نوشیدن آب قبل از غذا می تواند با ایجاد حس سیری از پرخوری جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: ۹ مهم ترین عوارض جانبی مصرف چای سیاه که تا حالا نمی دانستید!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 6 =

دکمه بازگشت به بالا