;
سلامتبیماری ها

همین حالا نوشیدن آب یخ را متوقف کنید + ۱۰ خطر ناشناخته در آب یخ زده

پس از یک روز پرمشغله یا زمانی که زیر نور آفتاب داغ هستید، ترجیح می دهید آب سرد یا نوشیدنی های بسیار سرد بنوشید. با این حال، این عادت می تواند آسیب قابل توجهی به بدن وارد کند. زیرا دمای بدن انسان ۳۶.۵ تا ۳۷.۵ درجه سانتی گراد است. اگر این دما را چند درجه افزایش یا کاهش دهید. مشکلات مختلفی در بدن ایجاد می شود، بدن گرم یا سرد می شود و سپس وارد هموستاز می شود، یعنی سعی می کند راهی برای بازگشت به عملکرد طبیعی خود بیابد. کارشناسان سلامت می گویند که دمای آب یخ برخلاف دمای عمومی سیستم بدن است و نوشیدن منظم آب یخ می تواند بر قلب و سیستم گوارشی تأثیر منفی بگذارد و حتی باعث بیماری میگرن می شود. در این مطلب از سری مطالب سلامت به خطرات نوشیدن آب یخ پرداخته می شود. با چشمک همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اگر هر روز صبح، آب با معده خالی بنوشید….

۱۰ خطر جدی نوشیدن آب یخ

به گفته کارشناسان سلامت، نوشیدن آب سرد یا نوشیدنی های بسیار سرد اثرات منفی بر سلامتی دارد. این اشتباهات که در ماه های تابستان مکرر انجام می شود، می تواند مشکلات سلامتی مختلفی برای شما ایجاد کند.

۱.ضربان قلب را کاهش می دهد

نوشیدن آب یخ ضربان قلب را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب یخ باعث تحریک عصب واگ می شود. عصب واگ که به آن عصب سمپاتیک یا قلبی نیز می‌گویند، بخش مهمی از سیستم عصبی خودمختار است که حرکات غیرارادی بدن را کنترل می‌کند. عصب واگ واسطه کاهش ضربان قلب است و آب سرد به عنوان محرکی برای عصب عمل می کند که باعث کاهش ضربان قلب می شود. بنابراین باید آب را در دمای معمولی نوشید. مغز به تغییرات دما حساس است و هنگام نوشیدن آب سرد، یخ می زند، چنین واکنش مداومی برای مغز بسیار ضرر دارد.

۲.خطرات نوشیدن آب یخ، هضم غذا را کند می کند

نوشیدن آب سرد یا نوشیدن آب یخ زده از فرآیند هضم غذا جلوگیری می کند. زیرا باعث انقباض عروق خونی شما می شود. این امر روند هضم را کند می کند و باعث می شود غذا به درستی هضم نشود. در این صورت مواد مغذی به طور سالم جذب بدن نمی شود.

خطرات نوشیدن آب یخ

۳.باعث نفخ و یبوست می شود

نوشیدن آب یخ بین وعده های غذایی می تواند عواقب منفی برای سیستم گوارش شما داشته باشد. آب سرد باعث باریک شدن رگ ها می شود. مواد مغذی کمتر جذب می شوند و انتقال مواد زائد در روده مختل می شود. در این صورت اغلب مشکلات گوارشی مانند نفخ یا یبوست رخ می دهد.

۴.باعث سردرد و میگرن می شود

احتمالا شما هم این وضعیت را تجربه کرده اید. تجربه سردرد شدن ناگهانی پس از نوشیدن یک نوشیدنی سرد بسیار رایج است. این دردهای کوتاه مدت در ناحیه پیشانی و شقیقه ها ناشی از مصرف نوشیدنی ها و غذاهای بسیار سرد است. به این حالت انجماد مغزی می گویند. توجه داشته باشید که نوشیدنی بسیار سرد نیز می تواند باعث میگرن شود. بنابراین، نوشیدن آب سرد در هنگام حمله میگرن توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: سردردها از بیماری های احتمالی شما خبر می دهند!

۵.خطرات نوشیدن آب یخ، سطح انرژی را کاهش می دهد

در هر صورت، بدن سعی می کند دمای ایده آل خود را حفظ کند. هنگامی که آب بسیار سرد می نوشید، دمای بدن شما کاهش می یابد و بدن برای بازیابی آن شروع به کار می کند. انرژی را برای انجام این کار مهم متمرکز می کند. این مصرف انرژی به قیمت سایر عملکردهای متابولیک است. انرژیی که صرف هضم، ایمنی یا مبارزه با رادیکال های آزاد می شود، برای بازگرداندن دمای بدن منحرف می شود. این به نوبه خود باعث کاهش سطح انرژی در کل بدن می شود.

۶.به بدن حمله می کند

هنگامی که ورزش می کنید یا بعد از یک فعالیت بدنی، متابولیسم تسریع می شود و دمای بدن افزایش می یابد. اگر بلافاصله بعد از ورزش یا خستگی زیاد یک نوشیدنی سرد بنوشید، شوک به بدن بسیار زیاد خواهد بود. ارگانیسم این را به عنوان یک حمله احساس می کند. این می تواند منجر به درد معده یا مشکلات گوارشی شود.

۷.اثر داروها را کاهش می دهد

آب یخ هضم را کند می کند. بنابراین، اگر داروها را با یک لیوان آب یخ بنوشید، کمتر آنها را هضم خواهید کرد و بدن شما کمتر آنها را جذب می کند. بنابراین کارایی داروها کاهش می یابد.

خطرات نوشیدن آب یخ

۸. خطرات نوشیدن آب یخ، دوره قاعدگی را تشدید می کند

اختلالات گوارشی مانند اسهال، یبوست و درد معده ممکن است همراه با دوره قاعدگی باشد. یک نوشیدنی بسیار سرد هضم غذا را مختل می کند که می تواند مشکلات گوارشی را افزایش دهد. به همین دلیل، بهتر است مانند دیگران از آب یخ خودداری کنید.

۹.باعث گلودرد و گرفتگی بینی می شود

نوشیدن نوشیدنی های بسیار سرد می تواند باعث سرماخوردگی یا گلودرد شود. آب یخ بدن را خنک می کند، بدن مخاط بیشتری برای گرم شدن تولید می کند. در نتیجه آبریزش بینی شروع می شود. همچنین می تواند منجر به حساسیت بیشتر به بیماری های گوش، بینی و گلو شود. زیرا تجمع مخاط پناهگاهی برای باکتری ها است. افزایش حساسیت به گلودرد، گوش درد، سرماخوردگی و آبریزش بینی منجر می شود.

۱۰.خطرات نوشیدن آب یخ، باعث درد مفاصل می شود

در برخی افراد، نوشیدن یک نوشیدنی بسیار سرد نیز می تواند باعث درد مفاصل شود. این به ویژه برای بیماران روماتیسمی بسیار ضرر دارد. بنابراین اگر درد مفاصل دارید از نوشیدنی های خیلی سرد دوری کنید.

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب پس از رابطه جنسی + سایر نوشیدنی های مقوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا